dit wil ik graag weten:

Wat heb jij veel hoofdletters in je naam! Berecool!

Wil je success? Logic en een Virus TI. Verder onderzoek niet nodig.

Is het niet makkelijker om gewoon on-topic te reageren ipv met bestanden te gaan knoeien ? Die links verlopen weer na een tijd en dan heeft niemand er nog wat aan.

Cubase: kan idd alles, maar ik vond het vreselijk onoverzichtelijk. Het lijkt alsof constant heel m'n scherm vol staat. Dit is dus zeer irritant om een effecten chain op te bouwen voor speciale dingen te doen, zelfs met 2 schermen word ik er zot van.

Fruity Loops: Simpel programma dat eigenlijk allees in huis heeft. Maar heeft idd een specifieke klank, klinkt beetje goedkoop/plat, vooral dan de ingebouwde effecten enzo.

Reason: leuk om geluiden mee te produceren, maar om volledige songs te maken gewoon veel te geforceerd. Het is de reason-weg en niets anders. Dat is dus echt niet wat ik wil.

Ableton Live: 4e keer goeie keer voor mij! Schitterend programma! Zeer overzichtelijk, goeie effecten, goede instrumenten, drum racks en effect chains zijn ècht zot! Zeer makkelijk te mappen aan knoppen en midi, ingebouwde software voor mijn oxygen61v3 keyboard!
Pure fun gewoon! Zeer inspirerend. Zeker de demo proberen en de beginnerslessen volgen :okdan:

Met de rest geen ervaring.

Ook met die enquete kom je niet zo ver vrees ik, het is te subjectief...
Factoren als muziekstijl, muzikale achtergrond van jezelf, eisen/wensen etc.. teveel om op te noemen..
Daarbij vindt Henk Cubase zo geweldig omdat hij het nou eenmaal al 94 jaar gebruikt en elk knopje weet te vinden terwijl Sjef zweert bij Logic omdat Mac OSX zo sexy is.. En Truus vindt de vorige 2 klote en gebruikt liever Reason omdat je dan alles met alles kan verbinden met van die leuke virtuele kabeltjes.. enz

Probeer gewoon de demo's!

Je kan met google docs een mooie vragen lijst maken.
Ga naar google docs->create new form.
Precies wat je nodig hebt + goeie vragen natuurlijk :)
Succes!

Svenergy: wat wil je eigenlijk weten, wat is het doel van je onderzoek?
Wil je wetenschappelijk onderbouwd hebben welk pakket andere mensen het beste vinden werken, dan een (goede) vragenlijst.
Ben je op zoek naar het beste pakket voor jou, gebruik dan google, demo's, stel naar aanleiding daarvan hier nog een paar vragen en ga naar de winkel.

Daarbij vindt Henk Cubase zo geweldig omdat hij het nou eenmaal al 94 jaar gebruikt en elk knopje weet te vinden terwijl Sjef zweert bij Logic omdat Mac OSX zo sexy is.. En Truus vindt de vorige 2 klote en gebruikt liever Reason omdat je dan alles met alles kan verbinden met van die leuke virtuele kabeltjes.. enz

Lijkt bijna wel een trackpolitie zin :D

Maar er zijn zo veel DAW's, dan kan je beter een matrix maken met alle gebieden van muziek die je belangrijk vind er dan kruisjes plaatsen welke DAW die functie wel heeft en welke niet.

Volgens mij kun je van de meeste pakketten demo's downloaden (alhoewel ik het bij cubase niet zeker weet)

Natuurlijk moet je je dan wel eerst wat verdiepen in het pakket en kun je niet na 10 minuten zeggen of het je bevalt, maar ik denk wel dat je voor jezelf een beeld krijgt.

Ook is het misschien een tip om wat filmpjes op youtube te bekijken van de verschillende pakketten. Krijg je ook iets meer een beeld van zo'n pakket.

Maar hoe dan ook je moet gewoon met een pakket beginnen, want uiteindelijk maakt het pakket (zeker in den beginne) niet zoveel uit. Je kunt met alle pakketten gewoon goed werken. En het ene gaat bij het andere makkelijker dan bij het andere en soms gaar ites gewoon niet. Dan verzien je een alternatieve oplossing. Daar wordt je alleen maar creatief van.

Nu ben je al weer een behoorlijke tijd bezig met "onderzoek" . Zonde eigenlijk. Gewoon beginnen en het ergste dat je kan overkomen is dat je over een jaar tot de conclusie komt dat het pakket je niet bevalt. Dat heeft dan wat geld gekost, maar zie dat ook als investering. Die kennis neem je weer mee. En het voordeel van het feit dat je iets gekocht hebt is ook dat je gedwonghen bent om even wat beter te proberen (het heeft je ten slotte toch een paar 100,- gekost)

Dus advies: Koop bijvoorbeeld een versie van cubase (of welk pakket dan ook) en ga morgen nog aan de slag. Kost je maximaal 500,- (maar goedkoper kan ook) en kijk over een jaar wat je ervan vind.

Paul

@Topicstarter: Draai de vraag eens om: Wat verwacht je van DAW software? Welke functionaliteit heb je nodig, op welk ervaringsniveau zit je etc etc?

Dit zijn allemaal relevante vragen. Met behulp van de antwoorden op die vragen kunnen mensen je een advies geven. Dit advies is echter weer gebaseerd op eigen ervaring en voorkeur van elk lid en zal dus ook deels subjectief zijn. Daar doe je niets aan.

Wat de één een voordeel vind is voor een ander weer een nadeel......

Logic en een Mac, want dat gebruik Armin van Buuren ook dus dan zal het wel goed zijn en op een PC kun je eigenlijk geen muziek maken want Windows heeft problemen met updates en dan krijg je een virus in je track.

mmh, dat xlsx bestandje van jou is in nieuwe office gemaakt.... jammeros
Ik heb de afgelopen jaren wel een aantal DAWs gezien/gebruikt. Even in het kort dan, specifiekere antwoorden krijg je als je specifiekere vragen stelt :)

Fruitige Loops: Leuk om mee te beginnen en intuïtief... maar toch ook weer beperkt

Cubase: In eerste instantie lastig, maar als je het eenmaal doorhebt érg goed, heel compleet en betrouwbaar. Hier ben ik uiteindelijk blijven hangen.

Reason: door een eigenwijs maar slim bedrijf dat geen vst's ondersteunt, lastige interface, goede vocoder... ook de malström synth is een pro.

Ableton: werkt intuïtief, vreemde interface

Logic: nooit mogen proberen wegens: geen mac :p

:D

Tenzij je een Virus in je track WILT natuurlijk! ;)

P.S. Mac sucks! 8)

Ja, onbegrijpelijk dat er mensen zijn die voor 2000 euro een Virus kopen terwijl je ze gewoon gratis kunt krijgen tijdens een middagje surfen met Windows en Internet Explorer :)

Ik ben nogal een basic DAW gebruiker, Hardware is meer m'n ding.

Voor 2000:

Vanalles, nooit vrienden geworden

Na 2000:

FL studio, Voldeed prima.

Huidig cubase

Goed, goedkope versies (essentials) kan meer dat ik ooit gebruik, overzichtelijk en eenmaal vrienden, vlot mee te knutselen

Ben niet blij met die stomme dongle, ik heb daar niets mee en wordt gestraft voor een stelletje die illegaal nog interesant vinden, daarnaast werkt het toch niet want wie illegaal wil heeft het maar te downloaden en kan zonder dongle vrij z'n gang gaan.

Back