dit wil ik graag weten:

Mijn mening over de manier van werken.
FL: De nadruk ligt heel erg op patterns welke je in een ander scherm aan elkaar moet klikken. Dit lijkt heel veel op het idee achter bijv. fasttracker. Het voordeel van zo'n workflow is dat het combineren van patterns overzichtelijk werkt maar het nadeel is dat je eerst de patterns moet maken. Dit kan de creativiteit beinvloeden.
Cubase: Compleet overzicht hoe een song is opgebouwd. Het voordeel is dat je niet eerst patterns hoeft te maken maar meteen aan de slag kan.
Ableton: Beetje combinatie van bovenstaande met de nadruk op realtime songs maken. Voordeel is dat beide manieren als hierboven beschreven mogelijk zijn en het erg intuitief kan werken. Nadeel is dat het concept lastiger te doorgronden is. Na een aantal tutorials wordt dit wel duidelijk maar bij FL en cubase spreekt het min of meer voor zich terwijl bij dit Ableton niet het geval is. Een groot nadeel van Ableton vind ik het gemis van SysEX. Weet echter niet of dit inmiddels wel wordt ondersteund.
Reason: Geen idee, VST wordt niet ondersteund.
Logic: Geen idee, ik heb geen Mac.

Na mijn flauwe grap op de vorige pagina, ik heb gewerkt met MusicX (Amiga), diverse versies van Cubase, Cakewalk, Reason en Ableton Live.

Uiteindelijk ben ik bij Ableton Live blijven plakken omdat ik dit het meest intuitief en prettig vond werken, het is erg gericht op real-time bediening en dat is iets wat ik erg fijn vind. Inmiddels heb ik het pakket dan ook aangeschaft evenals een APC40 controller waardoor het zeker nog eens zo'n 217.5% prettiger wordt om mee te werken.

doel is niet keuze maken ik zelf heb al lang mn keuze gemaakt. maar ik wil graag weten hoe mensen over pakketten denken, wat een beetje de nadelen zijn en wat de voordelen zijn. ik zal binnenkort met google docs gaan kijken maar ik hoef ook geen hightech antwoorden;)

Vraag me altijd af hoe eigenlijjk zo'n APC 40 beter kan zijn met produce, ik bedoel het is toch gewoon beetje clipjes launche in session view, lijkt mee erder iets voor live setupdje opzo.

Vraag me altijd af hoe eigenlijjk zo'n APC 40 beter kan zijn met produce, ik bedoel het is toch gewoon beetje clipjes launche in session view, lijkt mee erder iets voor live setupdje opzo.

Misschien omdat je in plaats van op een muis te klikken en een klein toetsje op een toetsenbord... lekker op een grote stevige knop kan rammen.. Das toch echt wel ff heel anders een sample of een drum inspelen dan normaal hoor..

Misschien omdat je in plaats van op een muis te klikken en een klein toetsje op een toetsenbord... lekker op een grote stevige knop kan rammen.. Das toch echt wel ff heel anders een sample of een drum inspelen dan normaal hoor..

Precies.... leuk als je wat wil rampetampen met samples en drums enz

Maar als ik een track maak heb ik dat niet echt nodig.

Die APC gaat mijn sample bijvoorbeeld niet knippen en aan de instellingen van de compressor draaien....

Deze thread slaat echt nergens op trouwens :smeris:

waarom zou je keuzes maken, doe zoals ik, en gebruik ze gewoon allemaal
Sony Acid voor de nononsens, Cubase als ouwe rakker, Fruityloops voor weet ik veel wat specialties, keuzes maken hoeft echt niet
Er gaan er nog bijkomen, ik denk dat ik reaper eens ga doen ook van tijd tot tijd; ableton zegt me voorlopig nog niet veel, maar wel Logic op de mac; ja die wil ik ook nog wel eens, maar niet om volledig over te stappen, neen daarvoor zijn alle paketten te plezant om te ontdekken, en veruit toch altijd hetzelfde rec, stop edit open glue snap quantize, wissen, saven (op tijd:) )

veel muzikaal experimentgenot!

ik wil ook weten waarom op mijn fender rhodes in plaats van output , input staat waar mijn kabel naar mijn versterker in gaat =P

Is dat ook op te lossen met klei?

Back