Prophet 600 vs Polysix

Echter, als ik er gewoon een goede externe chorus overheen gooi dan is de Polysix gelijk goed bruikbaar voor mooie, zwoele pads, het breidt het klankenpalet uit met warm, en dan dus breed klinkende sounds. (Ik maak wel eens snippets met slechts een Polysix als synth, met scheurende én warme,brede geluiden)
mja maar da's externe fx, so wie so is een ingebouwt effect vaak al een teken dat een synth niet heel veel te bieden heeft qua synthese en het mooier/dikker/voller/breder moet worden gemaakt met een chorus...

De P600 kan ook mooi klinken, al vind ik daarbij het horen van de stepping van de controls erg jammer..
dat is ook meer dan logisch... de parameters kunnen ook via CC's worden aangepast en da's nu eenmaal van 0 t/m 127, zo ook dus de opslag van de geluiden in de P-600... dus de resolutie van de draaiknoppen moeten daar direct op aangepast zijn...

mja maar da's externe fx, so wie so is een ingebouwt effect vaak al een teken dat een synth niet heel veel te bieden heeft qua synthese en het mooier/dikker/voller/breder moet worden gemaakt met een chorus...

Voor mooie warme pads zit je haast wel vast aan een chorus,reverb ofzoiets.
Een Juno-60 leeft nou eenmaal ook van de chorus, zonder dat klinkt die bak ook niet zo bijzonder warm/vet/breed whatever. De Polysix kan zonder ingebouwde en externe fx ook al super klinken, alleen wat beperkt qua klankenpallet. Maar diepe grommende bassen is een makkie, evenals bepaalde leads etc.

Verder, tja, ik vind persoonlijk een delay of reverb op synths in de juiste mate een verrijking van het geluid. Maargoed, ieder z'n ding :W

Verder, tja, ik vind persoonlijk een delay of reverb op synths in de juiste mate een verrijking van het geluid. Maargoed, ieder z'n ding :W
ben ik het mee eens, echter... FX is geen synthese natuurlijk...
en des te meer een synth qua synthese mogelijkheden aan boord heeft des te intressanter...

ben ik het mee eens, echter... FX is geen synthese natuurlijk...
en des te meer een synth qua synthese mogelijkheden aan boord heeft des te intressanter...

hmm niet altijd. Als het bij de basis al mis gaat (de kwaliteit van de sound) dan maakt het niet uit hoeveel mogelijkheden je verder hebt, het blijft dan slecht klinken.

Een minimoog staat niet bekend om zijn vele synthesemogelijkheden, maar word wel gezien als de stradivarius onder de synths. Tegelijkertijd heeft een DX 7 een miljoen verschillende synthesemogelijkheden, maar prettig om te programmeren is hij niet, en word nu gezien als een gedateerde synth (niet door iedereen, maar wel door de meesten onder ons).

Die filtersteps in de prophet 600 maakt hem al helemaal niet interessant. Hij klinkt mij te wollig/stoffig, totaal niet vergelijkbaar met pro-one of prophet V. Hij past in het rijtje van de juno 60. Een mono poly is een veel lekkerdere synth. Freakbak.

Die filtersteps in de prophet 600 maakt hem al helemaal niet interessant.
door de draaiknop idd... maar toch niet als de LFO of de ENV de Osc of VCF moduleerd?
Een mono poly is een veel lekkerdere synth. Freakbak.
de synthese is inderdaad zeer divers maar eigenlijk is die bak eerder een 4 osc monophone dan een 4 stemmige polyphone vanwege het monophone filter...

omdat de drempel bij de DX te hoog ligt voor velen van ons...

Mjah DX7 was misschie nniet een optimaal voorbeeld, maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik :)

Tegelijkertijd zie ik je punt van meer mogelijkheden is interessanter ook wel :)

Duidelijk de P600, P600 rockt de pan uit!

Heb 'm weer sinds een aantal weken, ben er weer net zo blij mee als 5/6 jaar terug toen ik 'm verkocht.

Heb er van 't weekend mee gejammed in een band-setting : drums, bas, gitaar, toetsenist 1 (Nord electro), zanger/toetsenist 2 (Juno-60) .. en toetsenist 3 > ikke op de prophet, supervet.

Dat was keihard werken, dat wel.. in het muziekgeweld proberen je patch in te stellen op het zicht, en dan zachtjes volume omhoog om te checken of je al goed zit. En dan uit het niets een ijzige filter-sweep met sync aan, osc modulatie.. yammi!!

Vette solo's met de P600 : zet de "Arpeggiator Assign" aan en het tempo bijna op z'n snelst en knallen met die hap.. 1 noot veroorzaakt bij deze arpeggiator geen actie, pas bij 2 noten tegelijk werkt-ie. Dat is ideaal voor solopartijtjes gewoon en is controleerbaarder dan bijv. een LFO met blokgolf; al lijkt het daar wel veel op uiteindelijk.

Deze bak snijdt in ieder geval goed door in band-geweld.. al zullen de bandleden als ze er niet mee bekend zijn wel even moeten wennen aan de Prophet, af en toe kijken ze wat gedesillusioneerd in het rond wat ze in vredesnaam overkomt :P

dat is ook meer dan logisch... de parameters kunnen ook via CC's worden aangepast en da's nu eenmaal van 0 t/m 127, zo ook dus de opslag van de geluiden in de P-600... dus de resolutie van de draaiknoppen moeten daar direct op aangepast zijn...

Hi 6 trak,

Hoe bedoel je, parameters kunnen ook met CC`s worden aangestuurd? Bij mij weten waren het alleen de toetsen en de Pitch / Mod knop.

In het manual staat dat je 2 prophets kan koppelen en dat via sysex (meen ik) alle parameters gelijk worden gezet; afhankelijk van de master-slave instelling.

Dus mag je concluderen dat de prophet's parameters middels CC bestuurd kunnen worden, heb het nog niet geprobeerd eigenlijk.

Sysex is iets anders dan continues controllers. Sysex is niet gemaakt om iets real-time aan te sturen. CC juist wel. En volgens mij kun je de P600 ook niet CC aansturen. Mijn exempleer staat op dit moment bij Boemtjak dus kan het niet testen maar 't zou wel cool zijn als ie CC ontving :D

Overigens...P600 vs PolySix.......P600 zonder twijfel. erg onderschat omdat sommige mensen struikelen over stapjes in het filter. Wel grappig dat mensen zo pietluttig kunnen zijn over dit soort dingen. Ik maak al jaren muziek met dat ding en heb me er nooit aan gestoord.

Vergelijking is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk.. De P600 heeft 2 oscs en 2 ADSR envelopes, waar de polysix maar 1 osc (+sub) en 1 ADSR heb..

Logisch dat de meesten voor de P600 stemmen :P

Denk dat je beter de P6 met een Juno-60 kan vergelijken

hmm waarom is een TB303 dan veel duurder dan een JX3P bijvoorbeeld?

en een Minimoog duurder dan een SY77?

cult

Klank.

Je bent verschillende synths aan het vergelijken, dat slaat nergens op. Een JX3P klinkt niet als een TB303 ook al is hij uitgebreider.
Waren van de TB303 en Minimoog uitgebreidere versies uitgebracht dan waren die duurder geweest. Zie je bij zoveel synths terug MS10/MS20, CS60/CS80. De SY99 is niet heel veel uitgebreider dan een SY77 maar is wel 2x zo duur.

Back