vragen over HKU sounddesign

Fingers

Nieuwkomer
Hé, Fingers hier met een paar vraagjes.
Ik zit er ernstig over te denken om me aan te melden voor de sounddesign-opleiding
van de HKU. Helaas hoorde ik pas voor het eerst van het bestaan van de opleiding na
de open dag van 15 maart jl. Nu staat er wel wat info op de site van HKU, maar ik blijf toch
met wat vraagtekens zitten.
Misschien zitten er hier studenten die deze opleiding doen of gedaan hebben die me
antwoord kunnen geven op de volgende vragen:
-Hoeveel les heb je gemiddeld per week in het eerste jaar?
-Hoe is de verhouding tussen theorie en praktijk?
-Hoeveel nadruk ligt er op puur muzikale vakken als solfège, algemene muziekleer,
muziekanalyse, muziekgeschiedenis, etc.?
-Hoe is de aansluiting met de beroepspraktijk (bijv. in de vorm van nuttige stages e.d.) en
heb je met je diploma, kennis en vaardigheden op zak een beetje kans op werk?
-Hoe belangrijk is het om de opleiding te beginnen met een hoop wiskundige voorkennis?
-Komen er veel kosten bovenop het collegegeld, zoals veel dure boeken en software, of
wordt er vooral gewerkt met readers/handouts en freeware/open source-programmatuur?
-Hoe groot is de afdeling eigenlijk?
-En, misschien wel het belangrijkst, hoe bevalt de opleiding je?
Als jij mij antwoord kunt geven op 1 of meer van deze vragen, of als je andere nuttige informatie
over de opleiding hebt, dan zie ik graag je reactie tegemoet.

Bedankt alvast,

Fingers

PS.
gearlist: Akai MPC2000XL, EMU Proteus 2000, Roland XP80, Doepfer LMK4 (die nodig
gerepareerd moet worden) en een PentiumIII 1GHz met een veel te langzame harde schijf.:peukie: :peukie:

ah mooi, eindelijk een vraag specifiek voor mij.
ik geloof dat ik de enige ben die SD studeert hier op het forum, dus ik kan je werkelijk alles wijsmaken.

komtie:
1] je hebt echt een onnoemelijke hoeveelheid uren les het eerste jaar. echt, hoewel er veel uitvalt moet je nog steeds enorm veel doen. ik typ dit namelijk ook alleen maar om even een rustpauze tussen alle opdrachten te hebben. gemiddeld is het echt meer dan een fulltime baan.

2] meer praktijk dan theorie, maar theorie is ook belangrijk. ik bedoel, de lessen zijn vooral theorie natuurlijk, maar je moet wel elke week die theorie waarmaken.

3] puur muzikale vakken zijn een onderdeel van het lespakket, ja, maar als je gewoon je best doet en geen volslagen randdebiel bent is het goed te volgen, ook al ben je er erg slecht in (zoals ik). leren pianospelen en het herkennen van akkoorden, je moet het allemaal leren, maar ik schat dat zo'n 20% van de opleiding met pure muziektheorie te maken heeft, de rest niet of een beetje.

4] weet ik niet, eerstejaars, maakt me niet uit, ik vind het leuk, amen.

5] hoe meer je weet, hoe meer vrijstelling je kunt krijgen. ik hoef zelf bijvoorbeeld niet naar vakken als Productie of Wiskunde (SAE en TU Delft gedaan) dus hou je meer tijd over voor andere vakken. maar wat wiskunde betreft is het mogelijk om alles vanaf de grondprincipes onderwezen te krijgen. ze testen natuurlijk ook hoever je bent.

6] ik heb dit jaar 1 boek gekocht en geen software (voor school). dus nul kosten is een goede schatting van bijkomende kosten. ze werken helemaal niet met boeken, gewoon met de aantekeningen die je maakt tijdens de les. en software is wel handig als je dat thuis hebt, maar als je met allemaal gelijkgestemde (en even arme) studenten daar rondloopt dan valt overal wel een mouw aan te passen, zullen we maar zeggen. of je kan je werk op school doen, daar hebben ze ook alle benodigde spullen staan. maar als ik zeg dat je in de mediatheek een grote hoeveelheid sample cd's hebt staan en dat er naast de mediatheek een kamer vol pc's/macs met cd-writers staat, dan kan je je vast wel voorstellen wat de algemene sfeer is...

7] in de richting SD zitten ongeveer 10 a 15 mensen, alle eerstejaars muziektechnologie & AD studenten bij elkaar... ongeveer 75 a 80.

8] prima. beetje druk, maar prima. :okdan:

alvast graag gedaan

:peukie:

:okdan: Bedankt cyan_circle :okdan:

Dat was precies de info die ik zocht. Ik begrijp uit je verhaal dat het ook voor mij mogelijk
moet zijn voor bepaalde vakken vrijstelling te krijgen, al zijn het dan juist de meer "muzikale"
vakken (ik heb mijn studie piano geïmproviseerde muziek uitvoerend musicus 4 jaar geleden
met succes afgerond aan het Brabants Conservatorium).
Nou hoop ik dat het in de praktijk ook nog haalbaar is. De school schijnt vanuit Den Haag
namelijk geen harde pegels meer te kunnen vangen voor mijn student-zijn, juist omdat ik al
eens een muziekstudie heb gedaan. Of ik toegelaten wordt is dus heel sterk afhankelijk van
het niveau van mijn toelatingsexamen + de goodwill van de school.
Daarnaast zit de hemelse tijd van studiefinanciering, basisbeurzen en ouderlijke bijdrages er
voor mij op, dus betekent dat dat ik buiten schooltijd nog mijn volledige inkomen bij
elkaar moet scharrelen=( . Gelukkig heb ik een job als MD van een dinnershow, waarvan ik
rond kan komen met 2 avonden per week werk *D .

In ieder geval hartelijk dank voor je reactie :halleluja , en ik hoop dat we elkaar komend
studiejaar tegenkomen in Hilversum, want de opleiding lijkt me echt waanzinnig interessant.

:peukie: Groeten, Fingers. :peukie:

Back