Gitaarpedaaltjes, batterij -> ja / nee

Gitaarpedaaltjes, batterij -> ja / nee

• Jazeker, die moeten echt op een batterij kunnen werken.

Stemmen: 5 33,3%
  • Nee hoor, er kan toch een adapter aan?

Stemmen: 10 66,7%

• Totaal aantal stemmers
    15
een diyingbattery simulator is eigenlijk natuurlijk pure kolder.

ten eerste, als je een batterij zo zwaar belast dat hij onder z´n nominale spanning gaat werken is gegarandeert , sigfnificant, binnen een kwartier leeg.
reeds.
ik heb ook nog nooit een pedaaltje meegemaakt wat dit deed bij een batterij, alleen kapotte pedaaltjes.
zelfs hele oude fuzzen enzo waren redelijk vriendelijk qua stroomgebruik.
alleen dingen zoals analoge echotjes, hele oude chorussen en phaserds, konden wel eens stroomvreters zijn, en die hadden allemaal een overeenkomst, zo ongeveer dan, beneden de 8 volt deden ze niets meer.
tegenwoordig hebben veel zwaardere effecten dit nog steeds, zoals delaypedaaltjes enzo.
dus,..............

:koffie:

Hehe , dat een diying battery simulator eigenlijk kolder is ,moet je die hordes langharige en egotrippende gitaristen zeggen :)
Daar is zo iets kult.............
Maar...zo iets moet je ook niet achter een batterij plaatsen maar achter een adapter [powerplant].
Je hoort bij overdrives/distortion/fuzz echt wel de klank veranderen met een wat lagere spanning , daar weet je denk ik zelf ook wel.
En in het "gitaristen wereldje" doen ze er van alles aan om zich te onderscheiden van de rest van de wereld.

Je ziet van alles, van een regelbare LM serie , naar potmeters /weerstanden tot diodes/leds in serie.

peNdalen horen aan iets als een Harley Benton Power Plant te hangen, adapters zijn ruimteonvriendelijk.

77379-1-big.jpg

Dit ding is ronduit gevaarlijk.

Gebruik je zoiets om een boss overdrive, distortion,... (of om het even wat met ground aan de - pool van de adapter) en een tb-303, tr-606,.... te voeden en je hangt die 2 dan aan elkaar, dan maak je een dure rookmachine van de 303,606,... . Please try: meer werk voor mij ;-).

Er bestaan ook pedalen met de ground aan de + pool van de adapter, hang je deze op die manier aan 1 met ground aan de - pool: vonken,etc...

Ook, de betere (acid screamer bvb ;-) ) adapter gevoede dingen werken met een zwevende massa. Met een potentiaal ergens tussen - en de + van de adapter voeding en de ground hangt daar aan. Voordeel hiervan is dat voedingsruis wegblijft uit het signaalpad. Hang je verschillende van deze dingen aan dezelfde voeding en verbind je deze aan elkaar of zelfde mixer,... dan verbind je de zwevende massas met alle mogelijke narigheden (oscilleren, motorboaten,...) vandien.

Adapter gevoede dingen moeten elk hun eigen adapter hebben.

Zelfs al hebben ze allen ground aan - of allen aan +, dan krijg je ground loops als je ze dezelfde voeding geeft.

Wat betreft studio gebruik ik steeds minder peNdalen. Ik heb hier top Di's, pre amps, Re-amps en AD/DA. Met de combinatie van een berg goed klinkende VST's, Synths, gitaren en gitaar amps is dat gewoon ZOOOO leuk! :D sky = limit. !

Buiten dat blijft een goeie oude Smallstone ook altijd lekker... :)

Ok, maar dan even zo, stel ik maak een aantal gitaar pedaaltjes, en die bodem, ja, die bodem, die schroef je met 4 schroeven aan dat kassie.

Dan zit die bodem, ja die bodem, goed vast.

Nu kan ik me zo voorstellen, dat, een gitarist geen zin heeft om zo nu en dan die bodem dus, los te schroeven om een andere batterij er in te doen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat een gitarist en juist alles voor over heeft om er wel een andere batterij in te doen, maar goed.

Dus, als ik dus nou een paar gitaarpedaaltjes heb gemaakt, kom ik er dan mee weg om het ding met enkel een adapter te laten werken.

Ik heb er geen zin in dat een gitarist het kassie om de 2 weken open schroeft, dan op een gegeven moment iets kapot maakt qua bedrading en dan bij mij komt dat het kassie het niet meer doet.

Nu kan ik het ook zo doen dat de batterij aansluiting er wel is, maar dat zeg ik dan verder niet, in eerste instantie dan.

Dus, ik maak gitaar pedaaltje, gitarist maak ik wijs dat ie enkel op een adapter werkt, en als ie daar geen genoegen mee neemt, dan wijs ik hem op de battery dying simulator, en als ie dan echt droevig gaat kijken, dan zeg ik 'm dat er toch wel een batterij in kan eigenlijk, stiekum.

In ieder geval, ik heb dus een paar gitaarpedaaltjes straks, die kassies zijn vrij klein tov de electronica die er in zit, dus, als zo'n gast een beetje de batterij gaat zitten verwisselen steeds ben ik er niet bij als hij wat draden los trekt.

Misschien kan ik dit beter op een gitaarforum vragen trouwens..

Euh, maar de vraag is dus, kom ik er mee weg geen batterij aansluiting mee te leveren?

Da's de vraag. Dus.

Bedankt.

Mvg.

:D

of geen garantie geven ;)

Maar er zullen denk ik wel gitaristen zijn die het niet van je afnemen vanwege het feit dat die niet op een batterij kan werken. Misschien de batterij connector aan de buitenkant van die bodem of die behuizing plaatsen naast de adapteraansluiting?

Meeste gitaristen die ik ken maken de stompboxen vast op een stuk hout of een speciaal pedaalrack.
Vaak ook nog extra vast met metalen beugels...want het komt oh zo vaak voor als een pedaal niet vast zit ,dat deze eind van de avond vleugeltjes heeft gekregen ,en meegaat in de broekzak van een bezoeker.
Dus een echte [pro] gitarist werkt gewoon met een voedingsaansluiting en niet met batterijen.
Omdat dit gewoon niet handig is....

Kijk maar eens hoe "echte" gitaristen dit doen ;)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511&page=7

Ok , effen uitgebreid :)

Er zijn al veel moderne peNdaaltjes op de markt waar al totaal geen batterij op kan, dus die moeten standaard al op een adapter.
Veel gitaristen vinden een peNdaaltje met batterij wel handig ivm de toch al grote snoeren chaos .
Vaak word ook weer de ingang jack vergeten uit te pluggen, dat de batterij weer leegloopt.

Bij oude [vintage] peNdalen is de batterij weer een onderdeel van het geluid.
Denk aan het 9 volt blokje die na inschakelen de voeding naar onderen zakt naar een 7 volt.
Oude componenten vreten vaak meer vermogen.
En dat is van invloed op de werking en vaak hoorbaar.
Dus dat "coole" geluid gaat weg als je deze met een adapter voed.

Gitaristen zijn daarin heel erg puristisch

wel een meegemaakt met een digitaal delay pedaltje dat ie blikkiger klonk denk idd de spanning iets wegvielen en bit?? ofso meezakt ..

liever hebk ik soon 6x12/9 vol blok voor meerdere adapters ineen

ik vergeet vaak de kabels idd hehe

Is een peNdaal dan niet een pedaal met een Netaansluiting?
Dat heeft m'n pendicure eens verteld...

Wout

Dit ding is ronduit gevaarlijk.

Gebruik je zoiets om een boss overdrive, distortion,... (of om het even wat met ground aan de - pool van de adapter) en een tb-303, tr-606,.... te voeden en je hangt die 2 dan aan elkaar, dan maak je een dure rookmachine van de 303,606,... . Please try: meer werk voor mij ;-).

Er bestaan ook pedalen met de ground aan de + pool van de adapter, hang je deze op die manier aan 1 met ground aan de - pool: vonken,etc...

Ook, de betere (acid screamer bvb ;-) ) adapter gevoede dingen werken met een zwevende massa. Met een potentiaal ergens tussen - en de + van de adapter voeding en de ground hangt daar aan. Voordeel hiervan is dat voedingsruis wegblijft uit het signaalpad. Hang je verschillende van deze dingen aan dezelfde voeding en verbind je deze aan elkaar of zelfde mixer,... dan verbind je de zwevende massas met alle mogelijke narigheden (oscilleren, motorboaten,...) vandien.

Adapter gevoede dingen moeten elk hun eigen adapter hebben.

Zelfs al hebben ze allen ground aan - of allen aan +, dan krijg je ground loops als je ze dezelfde voeding geeft.

meennje dit nou ?
aiai
kwas net van plan zo iets te kopen ,..zwvende massa dus zal dat eens uitzoeken ..\
pedaaltje iste betalen maar een setje 303202606 wat doorbrand lijkt me minder t

Meeste gitaristen die ik ken maken de stompboxen vast op een stuk hout of een speciaal pedaalrack.
Vaak ook nog extra vast met metalen beugels...want het komt oh zo vaak voor als een pedaal niet vast zit ,dat deze eind van de avond vleugeltjes heeft gekregen ,en meegaat in de broekzak van een bezoeker.
Dus een echte [pro] gitarist werkt gewoon met een voedingsaansluiting en niet met batterijen.
Omdat dit gewoon niet handig is....

Kijk maar eens hoe "echte" gitaristen dit doen ;)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511&page=7

Klopt, dat zie ik ook vaak, nou goed, ik denk dat ik die batterij aansluiting er wel in ga maken bij alle pedaaltjes, dan hebben ze de keus in ieder geval, maar idd, de meeste gitaristen zullen een floorboard gebruiken en hun pedaaltjes daar op vast maken, die enkeling die dan zijn bedrading om zeep helpt na een batterij-pit-stop wil ik dan wel even helpen dat weer in orde te maken. :)

Ik snap niet waarom er zo neerbuigend wordt gedaan over de ego's van gitaristen.
Gitarsiten staan in veel directer contact met hun instrument, dus details -zoals half lege batterijen- luisteren veel nauwer. En daarnaast: wat is er mis met een beetje bijgeloof? Als je daardoor lekkerder speelt bereikt het ook zijn doel.

ik snap'm niet helemaal... gitaarpedaaltjes zijn toch voor gitaristen?
nutuulk kan je ze ook voor synths gebruiken maar waarom zou je?
19" effect bakken zijn toch veel makkelijker en opgeruimder... of?

Ik snap dit niet helemaal. PeNdalen zijn juist veel gemakkelijker: Paar knoppies, geen menu's en ook nog eens veel makkelijker mee te nemen.

Ik begrijp het wel dat gitaristen dat zouden willen, daarom dat ik me ook afvroeg of ik er mee weg zou komen een batterij aansluiting weg te laten, SF-ers denken daar vrij makkelijk over, ik denk dat ik deze enquete ook op een gitaarforum ga plaatsen, eens kijken hoe de reacties daar zijn.. :D

Deze vraag ook even op gitaarnet.nl gesteld.. de percentages liggen dicht bij de meningen hier op het forum..

ca 35/65% op SF hoeft wel/geen batterij mogelijkheid

ca 33/67% op Gitaarnet.nl hoeft wel/geen batterij mogelijkheid

1 derde wil 't dus, nou, die hebben dan pech! :D

haha, nee, als 1 derde het wil, dan moet het kunnen. Dus, 't is me duidelijk nu. :)

Back