Gitaarpedaaltjes, batterij -> ja / nee

Gitaarpedaaltjes, batterij -> ja / nee

• Jazeker, die moeten echt op een batterij kunnen werken.

Stemmen: 5 33,3%
  • Nee hoor, er kan toch een adapter aan?

Stemmen: 10 66,7%

• Totaal aantal stemmers
    15

demian

Ojee
Ok. Effe simpel.

Moeten gitaarpedaaltjes op een batterij kunnen werken of maakt het niet uit zolang er maar een adapter aan kan?

Ok , effen uitgebreid :)

Er zijn al veel moderne peNdaaltjes op de markt waar al totaal geen batterij op kan, dus die moeten standaard al op een adapter.
Veel gitaristen vinden een peNdaaltje met batterij wel handig ivm de toch al grote snoeren chaos .
Vaak word ook weer de ingang jack vergeten uit te pluggen, dat de batterij weer leegloopt.

Bij oude [vintage] peNdalen is de batterij weer een onderdeel van het geluid.
Denk aan het 9 volt blokje die na inschakelen de voeding naar onderen zakt naar een 7 volt.
Oude componenten vreten vaak meer vermogen.
En dat is van invloed op de werking en vaak hoorbaar.
Dus dat "coole" geluid gaat weg als je deze met een adapter voed.

Gitaristen zijn daarin heel erg puristisch

Hmm interessant..

Is dat niet te ondervangen met een speciale 'vintage' knob die het voltage kan regelen wat op het circuit staat?

Gitaristen zijn daarin heel erg puristisch

Dit moet inderdaad niet onderschat worden.. :D

Als je het pedaaltje alleen voor synths gebruikt lijkt mij een adapter wel voldoende. Voor gitaar en dan met name in oefenruimte of op podium zijn wat mij betreft baterijen wat praktischer.

Het grote voordeel van batterijen bij peNdalen is dat je 0,0 % kans hebt op een groundloop of andere 'hum' in je geluid die adaptOrs zeker wel kunnen veroorzaken. Dus als je live gaat en er kunnen batterijen in je peNdalen; ff shoppen bij Duracell. :)

Het is toch echt pedaal hoor. Zonder "N".

Hmm interessant..

Is dat niet te ondervangen met een speciale 'vintage' knob die het voltage kan regelen wat op het circuit staat?

Ja hoor..dit kan , zelfs erg eenvoudig....
Maar , deze functie zit er bijna nooit op.
Ik heb deze overigens ooit al eens op het forum beschreven hoe zo iets te maken.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=106047&highlight=diy

Er zijn ook niet veel karakter 19 inch bakken met analoge distortion /fuzz/overdrive. [en natuurlijk betaalbaar , want met een pedaaltje zit je vaak rond een paar tientjes]
Denk aan de rat ,fuzzface, enzovoort
Of je moet echt gitaar preamps er ook bij tellen.

De N in peNdaaltjes is een oude grap vanuit de toenmalige nieuwe spelling , wat nog steeds op het internet leeft........... 8o)

geen grap, bittere ernst
peNdale benne het!
in de studio(wat gelijk oefenruimte is) gebruik ik nooit batterijen
ik treed ook nooit op :D maar dan zou ik denk ik ook gewoon de powerplant gebruiken(tip van hill)

Wat is een PeNdaal? :D

Het mooiste vind ik dat er wel een batterij in kan (voor live) maar dat de batterij niet leeg loopt als je er een jack per ongeluk in laat hangen ;{
(wat heb ik hier een tering hekel aan zeg :( ) Ook vind ik dat er altijd een adapter ingang op een pedaal moet zitten.

Als het een pedaal is vind ik het wel zo logisch dat er een batterij optie is aangezien een pedaal eigenlijk altijd wel portable moet zijn.

Goed....

Om dit nu eindelijk uit de wereld te helpen ga ik m'n van Dale woordenboek maar eens als bewijsvoering aanhalen....

Het is PEDAAL:

attachment.php

PENDAAL bestaat NIET:

attachment.php

Ingezoomd bladzijde links onderaan:

attachment.php

Ingezoomd bladzijde rechts bovenaan:

attachment.php

:geslaagd:

En nu weer on-topic :D

Attachments

• Pedaal 1.JPG
    Pedaal 1.JPG
    142,3 KB · Bekeken: 110
  • Pedaal 2.JPG
    Pedaal 2.JPG
    126 KB · Bekeken: 121
  • Pedaal 3.JPG
    Pedaal 3.JPG
    94,6 KB · Bekeken: 111
  • Pedaal 4.JPG
    Pedaal 4.JPG
    115,9 KB · Bekeken: 111
peNdalen horen aan iets als een Harley Benton Power Plant te hangen, adapters zijn ruimteonvriendelijk.

77379-1-big.jpg

Om dit nu eindelijk uit de wereld te helpen ga ik m'n van Dale woordenboek maar eens als bewijsvoering aanhalen....
Het is PEDAAL:
En nu weer on-topic :D

Boeiend

Zelfs de interface van dit forum bevat spelfouten. Je zal het zwaar hebben hier als je daar niet tegen kan :D
Alle onderstaande discussies zijn niet gewijzigd sinds je laatste bezoek of sinds je de forums hebt gemarkeerd als 'gelezen'

en even voor de mensen die er geen spelfout inzien. Het moet Fora zijn ipv Forums.

Maar zoals ik al zei: Boeiend!

Laatst gewijzigd:
Zowel het meervoud fora als forums is correct volgens Van Dale.

fo·rum het; o -s, fora 1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: ~discussie 2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd

Maar ontopic: Gitaarpedaaltjes en synths gaan goed samen. Je kan zelfs alleen gitaarpedaaltjes gebruiken om 'synth achtige' dingen te doen.

Goed....

Het is PEDAAL:
wat een ge-pedaal-emmer :D
sommige pendallen geven rommel in je geluid
ik hoor wel eens een geluid die vervolgens rommel veroorzaakt...

Voor mij is de keuze eenvoudig.
Een stompbox MOET voor mij een adapter aansluiting hebben , En MAG de optie hebben voor een batterij.
Ik vind het knap waardeloos om 1x in de week mijn complete arsenaal van stompboxen van nieuwe batterijen te verzorgen.
En elke keer op de knieën te gaan om alle jackpluggen te ontpluggen is ook geen optie.

Back