Demo's opsturen: tips & tricks

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb nu een paar nummers af waar ik kwa compositie en idee tevreden mee ben. Ik wil eerdaags wat nummers naar een aantal labels gaan sturen. Maar hoe "af" moeten je nummers zijn????
Ik kan me voorstellen dat commercielere labels bijna kant en klare songs willen hebben,,, maar hoe zit dat met de muziek die ik maak(tussen detroit techno en jazz)???
het kost me namelijk ontzettend veel werk om een nummer echt af te maken, zelfs als de grootste lijnen van het nummer er al zijn.

Wat zijn julie ervaringen hiermee???

? je gaat toch geen werk in uitvoering opsturen?

Het lijkt me zeer verstandig om nummers op te sturen die helemaal af zijn. Anders verdwijnt je CDtje waarschijnlijk na 30 seconden in de prullenbak.

ja maar weken lang werken aan tracks waar niemand iets in ziet lijkt me ook niet efficient. sparen en zelf uitbrengen lijkt me de enige oplossing ben ik bang

Als niemand er iets in ziet kun je het alsnog zelf uitbrengen. Maar ik zou toch maar de moeite nemen om het af te maken. Als iemand iets halfs naar mij stuurt ben ik ook niet echt onder de indruk eerlijk gezegd.

Humm, mischien dat ik dan toch nog een paar maandjes wacht.

Maar zit het nou zo dat een nummer gelijk helemaal goed moet zijn? Of worden er nog wat aanwijzingen gegeven, of wordt het later nog wat uitgewerkt in een studio???

Ik vrees dat je tegenwoordig bij de meeste labels alleen terecht kunt met een (bijna) kant-en-klaar produkt!
Op grond daarvan kan 'men' nog suggesties doen over dingen die je zou kunnen/moeten veranderen.

Denk ik dus! ;)

Origineel geplaatst door Cozko
Ik vrees dat je tegenwoordig bij de meeste labels alleen terecht kunt met een (bijna) kant-en-klaar produkt!
Op grond daarvan kan 'men' nog suggesties doen over dingen die je zou kunnen/moeten veranderen.

Denk ik dus! ;)

kant en klaar dus...ze stellen hoge eisen.. niet goed maar ze zien er wel wat in je,dan kan je terug om het te fixen.
de qualiteit is zeer hoog tegenwoordig,verder willen ze vaak niet 1 trackje maar meerdere, en zorg dat je opvalt..anders beland je op de grote demo hoop..reken maar dat bij de meeste 70 to 80 % van de demo's niet eens doorgenomen wordt.er zijn zoveeeeeeeeeeel "producers"

En een antwoord wat ik eigenlijk mis is, je hebt toch een bepaald beeld bij een
track, hoe deze moet klinken ,hoe de opbouw moet zijn etc.?
Voor die tijd is ie niet af en zou ik het nooit op kunnen sturen omdat ik er
gewoon niet achter zou staan.

Ik hoor hier dus wel een commerciele tint in je vraag.
Mijn tip, doe lekker je ding, muziek is in eerste instantie voor de fun en tracks die
af zijn (wat na verloop van tijd ook steeds makkelijker gaat) die ga je dan eens
rondsturen en dan hoor je wel hoe en wat.
Er zijn zoveel stijlen en labels, dus altijd wel een afzetmarkt, maar wat Shivah al zei
de kwaliteit ligt soms best hoog.
Geen reden om je te laten afschrikken, een beetje studio zal best tijd steken in een
track die qua idee goed is en qua sound nog wat kan gebruiken.

Succes, en onthou, muziek moet wel fun zijn.

Origineel geplaatst door 20hz
Er zijn zoveel stijlen en labels, dus altijd wel een afzetmarkt, maar wat Shivah al zei
de kwaliteit ligt soms best hoog.
Geen reden om je te laten afschrikken, een beetje studio zal best tijd steken in een
track die qua idee goed is en qua sound nog wat kan gebruiken.
'

Tegenwoordig liggen de verwachtingen inderdaad een stuk hoger gezien de technische ontwikkelingen. Een fatsoenlijke (lees: redelijke) sound en eindmix liggen steeds meer binnen het bereik van home-producers.

Daarnaast weet ik wel dat ik 8 jaar geleden (das lang vandaag de dag) met een qua sounds slechte demo kwam, maar qua nummer op zich een goede demo. Daar word echt wel doorheen geluisterd door de echte kenners. Na één uurtje in de studio; een 909 i.p.v. mijn pisdrums, een stringetje uit een JV1080 i.p.v. de dramatische 12 bits sample, en een lead uit de Alpha Juno, het e.e.a. even netjes in de mix, stond er opeens al een vele betere productie. Vervolgens kan er dan opnieuw beoordeeld worden.

Maar goed... ook de kunde van degene die je demo beluisterd laat zo nu en dan te wensen over. Ik zou zeggen gewoon proberen!! Wie niet waagt wie niet wint. Laat je niet uit het veld slaan door kritiek, maar leer er van. Misschien kun je ze ook vragen om je compositie een uurtje onder handen te nemen.

Origineel geplaatst door Shivah
kant en klaar dus...ze stellen hoge eisen.. niet goed maar ze zien er wel wat in je,dan kan je terug om het te fixen.
de qualiteit is zeer hoog tegenwoordig,verder willen ze vaak niet 1 trackje maar meerdere, en zorg dat je opvalt..anders beland je op de grote demo hoop..reken maar dat bij de meeste 70 to 80 % van de demo's niet eens doorgenomen wordt.er zijn zoveeeeeeeeeeel "producers"

Toch kan ik het niet echt terug horen in de kwaliteit van de releases,,, zeker wat electronische muziek betrefd. DIe commercielere clubhouse, progressive trance dingen klinken wel allemaal goed kwa productie, de techno uit Nederland is vrij zwakjes, zeker in vergelijking tot het buitenland. Het gaat gewoon slecht met de economie, labels durven het dan ook niet echt meer aan om te investeren in nieuwe muziekanten, en blijven bij hun oude gecontracteerde artiesten. Ik had al wat labels gemaild om te vragen of ze demo's accepteerden, en ze zeiden dat ze demo's niet eens in behandeling nemen.

Ik vind het zelf een slechte ontwikkeling dat er steeds hogere eisen aan de productie worden gesteld, naar mijn idee gaat de kwaliteit van de productie ten kosten van de creativiteit. Bedenk maar eens hoe house groot had kunnen worden als het net zo goed had moeten klinken als de commerciele dingen uit die tijd. Weet je nog hoe die oude trax platen klinken (crssssp krak tik). Deze muziek had nooit gemaakt kunnen worden als de eisen voor de productie net zo hoog waren als voor de commerciele dingen. Dit geldt uiteraard ook voor hihop.
Bottom line =Ik ben niet de producer van de fucking BACKSTREEBOYS, ik maak eerlijke electronische muziek, en de kwaliteit van mijn productie hoeft niet te voldoen aan een imaginaire standaard, eerlijke muziek heeft zijn eigen standaard. En als dan niemand het wil uitbrengen omdat het niet goed genoeg geproduceerd is naar hun maatstaven,,, tja dan maar niet. Dan spaar ik wel 1000 euro en breng ik die zooi wel zelf uit.

Als ik een nummer maak, begin toch altijd met een algemene sfeer/indruk in mijn hoofd die ik kwijt wil, daarna maak ik de melodie en een bepaalde sound die daarbij hoort. Daarmee maak ik een arrangement totdat ik alle melodien en ingredienten een plaats heb gegeven. Daarna pas doe ik een beat erbij. Meestal is deze beat in het begin een beetje simpel omdat ik gewoon niet zo goed ben in beats maken.
Als ik op een gegeven moment de geluiden van de beat heb, ga ik een beetje globaal mixen.
Als ik hiermee klaar ben, heb ik eigenlijk geen zin meer om aan dat nummer te werken,,,, dit is zeg maar het critische punt waarop muziek maken voor mij verandert in werken. Voor een demo, werk ik hierna nog net even door om wat puntjes op die i te zetten,,,,, op het moment dat mijn nummer voor ongeveer 80% af is,,,, hoop ik dat ie goed genoeg is om op te sturen.

Ik heb dus al een opbouw,,, en ik heb dan ookal een sound, ik weet dan ook precies hoe het moet klinken,,,, maar om die sound te tillen naar een hoger niveau is dan zoveel werk dat ik liever aan wat anders ga beginnen.

Origineel geplaatst door 20hz
En een antwoord wat ik eigenlijk mis is, je hebt toch een bepaald beeld bij een
track, hoe deze moet klinken ,hoe de opbouw moet zijn etc.?

ja, maar je maakt geen kans als je niet al super-kritisch op jezelf bent. Dus zorg gewoon dat je er 110% achter staat. Als er ook maar iets is waarvan je de neiging hebt "ja ok de hihats zouden nog wel wat zachter kunnen gemixt"; dan mix ze zachten en stuur het DAN pas in. Als een nr voor jou 80% af is.....hoe moet een platenmaatschappij de andere 20% er dan maar bijverzinnen. Maak t gewoon zo goed als je kan

ja, maar ben je dan niet eigenlijk bezig met je eigen individualiteit op te offeren voor de mening van machts bedrijven, als jij vindt dat de kick hard genoeg is IS dat gewoon zo.
Daarom verschijnt er ook geen frisse nieuwe muziek de commerciele industrie. Iedereen schaaft z'n werkjes naar de maatstaven van 'labels' en de vicieuze cirkel is weder completo. Het is jezelf en je uniciteit onnodig straffen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mike-E
'

Tegenwoordig liggen de verwachtingen inderdaad een stuk hoger gezien de technische ontwikkelingen. Een fatsoenlijke (lees: redelijke) sound en eindmix liggen steeds meer binnen het bereik van home-producers.

Daarnaast weet ik wel dat ik 8 jaar geleden (das lang vandaag de dag) met een qua sounds slechte demo kwam, maar qua nummer op zich een goede demo. Daar word echt wel doorheen geluisterd door de echte kenners. Na één uurtje in de studio; een 909 i.p.v. mijn pisdrums, een stringetje uit een JV1080 i.p.v. de dramatische 12 bits sample, en een lead uit de Alpha Juno, het e.e.a. even netjes in de mix, stond er opeens al een vele betere productie. Vervolgens kan er dan opnieuw beoordeeld worden.

Maar goed... ook de kunde van degene die je demo beluisterd laat zo nu en dan te wensen over. Ik zou zeggen gewoon proberen!! Wie niet waagt wie niet wint. Laat je niet uit het veld slaan door kritiek, maar leer er van. Misschien kun je ze ook vragen om je compositie een uurtje onder handen te nemen.

Ja het klinkt alsof je Hardcore maakte een aantal jaren geleden, het is zo dat er op dat moment heel veel vraag naar Hardcore was maar er maar relatief weinig goede Hardcore werd gemaakt. In die tijd kon je inderdaad nog met je FT II gepruts als het ECHT goed was de studio in, een maatje van me heeft op dezelfde wijze wel eens een plaatje uitgebracht, alles werd met professionele apparatuur gewoon opnieuw opgebouwd.

Maar zo'n situatie die heb je gewoon nergens meer.

Als je nu bij dezelfde gast met een heel goed Hardcore nummer dat qua sounds minder is aankomt is het ook /devnull met je demootje.

Origineel geplaatst door bobaphat
Toch kan ik het niet echt terug horen in de kwaliteit van de releases,,, zeker wat electronische muziek betrefd. DIe commercielere clubhouse, progressive trance dingen klinken wel allemaal goed kwa productie, de techno uit Nederland is vrij zwakjes, zeker in vergelijking tot het buitenland. Het gaat gewoon slecht met de economie, labels durven het dan ook niet echt meer aan om te investeren in nieuwe muziekanten, en blijven bij hun oude gecontracteerde artiesten. Ik had al wat labels gemaild om te vragen of ze demo's accepteerden, en ze zeiden dat ze demo's niet eens in behandeling nemen.

Ik vind het zelf een slechte ontwikkeling dat er steeds hogere eisen aan de productie worden gesteld, naar mijn idee gaat de kwaliteit van de productie ten kosten van de creativiteit. Bedenk maar eens hoe house groot had kunnen worden als het net zo goed had moeten klinken als de commerciele dingen uit die tijd. Weet je nog hoe die oude trax platen klinken (crssssp krak tik). Deze muziek had nooit gemaakt kunnen worden als de eisen voor de productie net zo hoog waren als voor de commerciele dingen. Dit geldt uiteraard ook voor hihop.
Bottom line =Ik ben niet de producer van de fucking BACKSTREEBOYS, ik maak eerlijke electronische muziek, en de kwaliteit van mijn productie hoeft niet te voldoen aan een imaginaire standaard, eerlijke muziek heeft zijn eigen standaard. En als dan niemand het wil uitbrengen omdat het niet goed genoeg geproduceerd is naar hun maatstaven,,, tja dan maar niet. Dan spaar ik wel 1000 euro en breng ik die zooi wel zelf uit.

ehm...die trax platen werden veelal opgenomen in dikke studio's...veel techno van toen ook.(luister maar is voor de grap hoe open die producties klinken en de verbs op de snares van de 909 is echt geen goedkope kattepis)...zoek maar op,waar jij op doelt is de persing..veelal kocht trax oud vinyl op omdat weer om te smelten en hun releases op uit te brengen.
vergis je niet..een redelijk dikke studio huren in die tijd in amerka was niet duur omdat er bijna op elke hoek van de straat in de steden 1 te vinden was.
waar de maatschapijen nu rekening mee houden is de economische malayse idd + het dalen van de verkoop door mp3's
tenminste dat is de rede die ik elke keer te horen krijg,het gaat gewoon rete slecht..en wat je al zegt ze houden vast aan hun oude garde..waarom? omdat die mensen naam hebben en jij niet,daardoor verkopen ze al auto op naam.das een zekerheid voor hun...en geef ze is ongelijk?als jij een label runt in deze tijd denk ik dat je precies hetzelfde zou doen.

toch maar ff een foto gejat van een ander topic...we praten "88 juan atkins
dit topic dus

Attachments

• ja1.jpg
    ja1.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 79

Ik vind dat helemaal geen slechte ontwikkeling. Met een beetje goede PC en wat software kun je tot veel betere opnames komen dan 10 jaar terug. Dat heeft verder niet zoveel met een achteruitgang van creativiteit te maken vind ik. Je kunt natuurlijk wel als een freak blijven perfectioneren tot je er bij neer valt, maar dat is aan jezelf. Je moet ook meegaan met de tijd op sommige gebieden. Je kunt tegenwoordig niet meer met een gaar cassettebandje aankomen waar zomaar wat ideetjes op staan.

Als ik op een gegeven moment de geluiden van de beat heb, ga ik een beetje globaal mixen.
Als ik hiermee klaar ben, heb ik eigenlijk geen zin meer om aan dat nummer te werken,,,, dit is zeg maar het critische punt waarop muziek maken voor mij verandert in werken. Voor een demo, werk ik hierna nog net even door om wat puntjes op die i te zetten,,,,, op het moment dat mijn nummer voor ongeveer 80% af is,,,, hoop ik dat ie goed genoeg is om op te sturen.

Ik heb dus al een opbouw,,, en ik heb dan ookal een sound, ik weet dan ook precies hoe het moet klinken,,,, maar om die sound te tillen naar een hoger niveau is dan zoveel werk dat ik liever aan wat anders ga beginnen.

Hoeveel zin heb je eigenlijk om echt iets af te maken? Zo te lezen niet erg veel. Het gaat juist om de puntjes op de i. Een goed idee is 1, maar om dat werkelijk zo uit te werken zoals jij wilt is 2.

Origineel geplaatst door BCA303
Hoeveel zin heb je eigenlijk om echt iets af te maken? Zo te lezen niet erg veel. Het gaat juist om de puntjes op de i. Een goed idee is 1, maar om dat werkelijk zo uit te werken zoals jij wilt is 2.

En dat is hard werken, 100 keer hetzelfde nummer luisteren, op het eind is er geen zak meer aan...

Daar moet je dus doorheen bijten ;)

Back