Ik hou van muziek, maar neig naar gefreak

Nightstorm

Ouwe rot
Iemand anders ook wel eens last van?

Als ik kijk naar de muziek die ik leuk vind, of de nummers van mezelf die ik het meest waarder, is dat voornamelijk muziek met melodie en harmonie. Vroeger hield ik nog wel van knetterharde hardcore met abstracte noise, of van drum 'n bass met morphende baslijnen als leads, maar eigenlijk luister ik daar nu nooit meer voor m'n plezier naar.

Toch, old habits die hard en als ik met m'n synths aan de slag ga, heb ik de neiging om er de meest extreme sounds uit te willen halen. Nu nodigt iets als een Blofeld daar ook erg toe uit, maar ook met m'n andere synths voel ik die behoefte vaak wel. Maar als ik met die extreme herrie iets ga maken, word ik na de eerste rush een beetje droevig van de leegheid ervan. Conservatievere geluiden maken, die werken in polyfonische/harmonische context, is leuk, maar op de een of andere manier voel ik dat dan weer niet zo diep als die extremere, abstractere, experimentelere geluiden.

Ik merk dat het me frustreert dat wat ik op sounddesign-gebied leuk vind, niet zo in lijn ligt met wat ik op compositiegebied tof vind. Er blijft een soort wens om toch nog eens iets abstracts te maken dat me ook muzikaal blijft boeien.

Ik vroeg me af of iemand anders dit ook ervaart en tips heeft hoe hiermee om te gaan? Of misschien kan iemand juist inspirerende voorbeelden bieden van artiesten die spannend sounddesign combineren met melodie en harmonie?

gewoon meerdere projecten doen, 1 met ambient space gedoe en een met old skool gabber. Zo doe ik het ook, maar gebruik alleen dezelfde naam ervoor :)

Laatst gewijzigd:
Leg een vette melodische pad achter een boel bleeps noise en beuk?
Zoals de intro van underworld born slippy?

gewoon meerdere projecten doen, 1 met ambient space gedoe en een met old skool gabber. Zo doe ik het ook, maar gebruik alleen dezelfde naam ervoor :)
Dat doe ik ook idd, maar ik bedoel het 'droevig' vrij letterlijk: ik ga me er écht slecht door voelen. In eerste instantie vol adrenaline, maar dan ga ik er helemaal in op en voel ik na een tijdje op een nare manier losgezongen van de wereld. Als ik verstandig zou zijn, zou ik me dus meer op melodie moeten richten, want dat heeft dat effect doorgaans niet op me. Maar goed, het levert ook wat op, want het is juist door dat experimenteren dat je kennis uitbreidt. En ja, verstandig ... :engel:

Leg een vette melodische pad achter een boel bleeps noise en beuk?
Zoals de intro van underworld born slippy?
Dat is inderdaad een voor de hand liggende oplossing, maar daarmee hou je een duidelijk onderscheid tussen noise en tonaliteit. Ik ben denk ik een beetje op zoek naar het punt waar die twee in elkaar overgaan. Op een manier die me aanspreekt :)

Toch, old habits die hard en als ik met m'n synths aan de slag ga, heb ik de neiging om er de meest extreme sounds uit te willen halen. Nu nodigt iets als een Blofeld daar ook erg toe uit, maar ook met m'n andere synths voel ik die behoefte vaak wel.

Heel herkenbaar, ik heb zelf een Blofeld en ondanks dat je zoveel mooie klanken eruit kunt krijgen heb ik ook de neiging om te freaken en met m'n andere synths ook.
Ik zit sinds een jaar of 2 in de synths en ik heb nog geen fatsoenlijk nummer afgemaakt terwijl als ik muziek luister ik over het algemeen naar gewone muziek luister en weinig naar gefreak.
Wat dat betreft ben ik jaloers op bijv fsol want die hebben met lifeforms het wel voor elkaar gekregen om met hele afwijkende sounds toch hele fatsoenlijke composities te hebben gemaakt.
Ik heb me ook driftig voorgenomen om in ieder geval dit jaar een track met de contest in te sturen want door die deadline dwing ik mezelf tot een produkt zeg maar.

En als je die samples nu tuned zodat ze af en toe totaal kloppen met je pads?

Ik combineer noise regelmatig met muziek, dus ik herken je probleem niet.

Is het misschien een idee om bijvoorbeeld een laag noise op te nemen, als de ondergrond van je track en vervolgens eerst de drums te doen - voordat je met melodieën aan de slag gaat, bedoel ik?

Noise is natuurlijk heel vrij, maar drums dwingen je als het waren in een bepaald patroon, een bepaald ritme met zoveel tussenruimte om iets melodieus te plaatsen. Zie het een beetje als de lijntjes waar je - blijkbaar - tussen wilt kleuren. Het geeft je misschien een soort 'vastigheid' of houvast waaraan je je melodieën kunt ophangen... begin met de drums, dan een baslijntje, een hogere sequence misschien en dan wat akkoorden die daarop aansluiten. En voor je het weet zit je melodisch te werken...

Succes ermee!

Pak simpele bakken. SH-101 bijvoorbeeld. Klop spannende patterns in. Een simpele Juno goed gesequenced met ritmisch EQ gewriemel was 10 jaar de basis. Wat een saaie patch was dat meestal. Maar je kon er wel hele rare dingen mee doen qua effecten voordat het slecht begon te klinken.

Metropolis en Atlantis samen zijn daarom een kek setje waar ik al een tijdje van droom. Simpele maar strakke synth met een robotische sequencer die simpel en complex tegelijk is.

Is het misschien een idee om bijvoorbeeld een laag noise op te nemen, als de ondergrond van je track en vervolgens eerst de drums te doen - voordat je met melodieën aan de slag gaat, bedoel ik?
Eerst drums doen is inderdaad een goeie. Ben ik m'n huidige project ook mee begonnen, 4 minuten drums, maar de blofeld wilde maar niet voegen. Vanavond tempo wat omhoog gegooid en - nog belangrijker - 9 ms latency gecompenseerd. Nu voegt het wel :dubbel: Nog steeds een bak herrie, maar de beat is lekker, dus dat houdt het wel interessant. Benieuwd of ik er met een paar dagen nog steeds naar kan luisteren, anders misschien inderdaad iets van melodie/harmonie toevoegen.

Pak simpele bakken.
Hey Lucas, long time no speak! Hoe gaat het ermee? Kan me op zich wel vinden in je tip, ware het niet dat ik me wel redelijk raad weet met m'n juno en microbrute. Het is meer dat ik naar iets op zoek ben met m'n complexere synths, ik weet alleen niet zo goed wat dat is - en soms wil ik dat eigenlijk niet eens, maar kan ik het gewoon niet laten :stupid

Ik zit sinds een jaar of 2 in de synths en ik heb nog geen fatsoenlijk nummer afgemaakt terwijl als ik muziek luister ik over het algemeen naar gewone muziek luister en weinig naar gefreak.
Wat dat betreft ben ik jaloers op bijv fsol want die hebben met lifeforms het wel voor elkaar gekregen om met hele afwijkende sounds toch hele fatsoenlijke composities te hebben gemaakt.
Ik ben gelukkig wel aardig in staat dingen af te maken, maar soms zou ik willen dat ik wat meer in staat was te kiezen voor dingen die ik echt fijn vind om terug te luisteren. Toch blijft het gefreak een soort drang die nooit echt bevredigd wordt. Heel irritant.
Misschien nog eens een goed naar dat album van FSOL luisteren, ken vooral Papua New Guinea, maar inspiratie om m'n complexere geluiden wat productiever in te zetten is zeer welkom.

Misschien moet je iets minder met alleen een losse synth freaken, maar eerder aan de slag met je compositie. Zodat je synth klanken hoort in de context van een track, in plaats van helemaal los. En zoals Bikkel zegt: sequencen! Als je namelijk zo veel mogelijk indruk wil maken met een 1 vinger klank, dan kom je inderdaad al snel op brute herrie, die snel kan vervelen omdat er niet zo veel diepte in zit. Is voor mij wel herkenbaar trouwens.

Misschien moet je iets minder met alleen een losse synth freaken, maar eerder aan de slag met je compositie. Zodat je synth klanken hoort in de context van een track, in plaats van helemaal los. En zoals Bikkel zegt: sequencen! Als je namelijk zo veel mogelijk indruk wil maken met een 1 vinger klank, dan kom je inderdaad al snel op brute herrie, die snel kan vervelen omdat er niet zo veel diepte in zit. Is voor mij wel herkenbaar trouwens.
Het probleem zit er niet in dat ik niet tot componeren kom. Een voorbeeldje:

Van deze track vond ik het componeren erg tof en ik luister 'm ook met plezier terug. Maar qua sound design, mwah. Koor is natuurlijk een sample, violen komen uit de Ableton-library (de patch dan, compositie is van mezelf), verder wel grotendeels zelf ontworpen klanken, maar allemaal erg conservatief.
Op 3:04 hoor je een snippet van een andere track van deze ep. Die vond ik veel minder leuk om te componeren en luister ik ook met minder plezier terug. Maar qua sound design heb ik er wel meer plezier aan beleefd, in ieder geval die metalige bass-sound.

Ik ben dus een beetje op zoek naar manieren of inspiratie om dat allemaal wat meer samen te brengen, denk ik. Eigenlijk heb ik niet veel zin meer om tracks te maken zoals die laatste snippet, maar wil wel wat met zulke (en nog veel extremere) geluiden.

Laatst gewijzigd:
Ik volg dit topic met interesse want ik herken het probleem maar heb niet echt een oplossing. Ik heb in de loop der jaren veel naar EBM en industrial geluisterd en ben altijd veel bezig geweest om dark ambient/cinematische muziek te maken, maar de laatste tijd word ik vooral vrolijk van luisteren naar hardrock, metal, grunge... allemaal muziekstijlen waarin nauwelijks of geen synths worden gebruikt. :( Ik herken dat lege gevoel dat de sounds die je maakt wel tof zijn, of zelfs de compositie, maar als ik de computer dan uit zet, voel ik me niet voldaan. Ik denk dat het er (voor mij) mee te maken heeft dat er geen zang bij de nummers zit. Instrumentale muziek weet me nooit zo te raken als muziek met zang. Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou ook geldt, maar dat is iets wat je kunt overwegen: zang toevoegen om meer karakter en diepgang te creëren.

Het probleem zit er niet in dat ik niet tot componeren kom. Een voorbeeldje:
http://youtu.be/rE5bJ37R7jY

Van deze track vond ik het componeren erg tof en ik luister 'm ook met plezier terug. Maar qua sound design, mwah. Koor is natuurlijk een sample, violen komen uit de Ableton-library (de patch dan, compositie is van mezelf), verder wel grotendeels zelf ontworpen klanken, maar allemaal erg conservatief.
Op 3:04 hoor je een snippet van een andere track van deze ep. Die vond ik veel minder leuk om te componeren en luister ik ook met minder plezier terug. Maar qua sound design heb ik er wel meer plezier aan beleefd, in ieder geval die metalige bass-sound.

Ik ben dus een beetje op zoek naar manieren of inspiratie om dat allemaal wat meer samen te brengen, denk ik. Eigenlijk heb ik niet veel zin meer om tracks te maken zoals die laatste snippet, maar wil wel wat met zulke (en nog veel extremere) geluiden.

nu begrijp ik wat je bedoelt. Dat eerste stuk mist echt wat. Een extra laagje achterin en misschien wat ghost percussie ,wat hats, kijk eens naar wat er gebeurd op een echt podium met een klassieke line up tijdens een swell. Welke instrumenten je ziet gebrukt worden.
Dt stuk vanaf 3 min 4 denk ik 'ja eindelijk - vanaf hier zou ik 'm spelen'
(mijn dj oren eh)

Wat als je een combi probeert? Leg wat van die gemaakte spullen in dat eerste deel erbij op de achtergrond?

Als ik dat eerste stuk hoor denk ik, dit is wanna be prodigy maar komt dik te kort. Als ik die 2e hoor is 't hang on this got balls. - je eerste stuk heeft amper beats eh; Zeker die erg lange intro.

kijk eens naar deze swell. hoeveel instrumenten (verschillende) zie je...

Laatst gewijzigd:
Misschien nog eens een goed naar dat album van FSOL luisteren, ken vooral Papua New Guinea, maar inspiratie om m'n complexere geluiden wat productiever in te zetten is zeer welkom.

Lifeforms is echt geniaal en Dead Cities ook...
Veel luister plezier.

coole shit BRZ!

kijk even naar je avatar en denk aan low, heroes, the idiot...... als je het filmpje van tony visconti over het nummer heroes hebt gezien, met o.a. de rol voor de synthi, dan zie je pas wat een geluiden er verstopt zitten in een nummer dat qua melodie ook niet beroerd is.

Hey Lucas, long time no speak! Hoe gaat het ermee?

Lang verhaal! :D
Kan me op zich wel vinden in je tip, ware het niet dat ik me wel redelijk raad weet met m'n juno en microbrute. Het is meer dat ik naar iets op zoek ben met m'n complexere synths, ik weet alleen niet zo goed wat dat is - en soms wil ik dat eigenlijk niet eens, maar kan ik het gewoon niet laten :stupid

Nee maar wat ik dus bedoel is dat een goede Ruffneck Juno lijn voor de leek gewoon een super complex geluid is terwijl de basissound dat dus totaal niet is. Net zoals een 909 kick ook super simpel is maar een gabber kick totale gekte is. Als je een complexe patch zou pakken als uitgangspunt dan verf je je vooraf al in een hoekje en dan moet alles er omheen zich aanpassen.

Laat ik zeggen additief patches maken in plaats van subtractief. Simpel beginnen en dan steeds gekker maken tot je het maximum bereikt. Als een baslijn niet al goed klinkt als C64 PWM dan is het geen goede baslijn om mee te beginnen. Maak eerst een "electro" versie. Oude Gerald Donald. Gewoon een PWM baslijntje:

Hm, het blijkt moeilijk over te brengen wat ik bedoel. Ook een beetje m'n eigen schuld denk ik, want ik weet het zelf misschien niet zo goed. In ieder geval is weten wat je niet wilt ook een stap voorwaarts, dus wat dat betreft ben ik blij met alle suggesties - zie mijn commentaar dus vooral niet als negatief. Misschien wil ik ook wel iets onmogelijks, want ik kan niks als voorbeeld noemen van wat ik wil benaderen, maar hey, van opgeven is nog nooit iemand vooruitgekomen :)

Allereerst snap ik alle suggesties om simpel te beginnen, eerder te beginnen met componeren, et cetera. Dit zijn heel goede benaderingswijzen, die ik zelf vaak toepas en die inderdaad de tracks opleveren die ik het liefst terug hoor. Als ik met een toverstokje zou mogen zwaaien om de innerlijke rust te krijgen dat ik altijd zo m'n muziek kan benaderen, zou ik het meteen doen.

Helaas. Noem het krabben aan een muzikale muggenbult, een dwangneurose, masochisme: dat lukt me niet altijd. Op de een of andere manier moet er meer, het geluid moet af en toe gewoon compleet een andere kant op. Ik leg me daar maar bij neer, want van mezelf vragen om dat niet te doen is niet mogelijk. En nogmaals, het heeft een functie, want je leert er veel van. Maar goed, het gefreakte geluid is er, dus elke oplossing die uitgaat van 'gebruik iets anders dan het gefreakte geluid' is er eentje die het probleem zelf negeert.

Vooralsnog zie ik een aantal opties:

- Je kunt iets met het geluid gaan bouwen. Het is niet zo dat het niet lukt, het stukje dat Klinske zo tof vindt is daar een voorbeeld van (overigens is dat geluid nog heel erg binnen het tonale, dat kan veel abstracter). Het probleem is alleen dat het maken ervan een slechte invloed op me heeft. Ik word er gewoon écht naar van. Ik kan wel de lijdende artiest uit gaan hangen, maar het liefst zou ik die dingen dus niet maken en me op melodieuzere tracks richten, zoals die aan het begin, want daar word ik - sorry Klinske - wél blij van.

- Je kunt het sound design en compositie ook uit elkaar houden. Gewoon lekker sounddesignen om te experimenteren en tracks componeren met simpelere geluiden. Maar ergens heel onbevredigend. Ik denk niet dat het in me zit om de geluiden de geluiden te houden. Ik maak ze, dan moet ik ze ergens voor gebruiken ook.

- Je kunt een ander element gebruiken dat voor de muzikalere laag zorgt. Dit is vooralsnog de beste en misschien enige haalbare optie. Een interessante drumpartij, goede vocalen, pads, een subtiele melodie om het gefreak van meer context te voorzien. Maar toch, maar toch ...

- Kan er niet iets anders? Is er niet een manier om juist in de abstracte sound te duiken en daar iets menselijks, iets van schoonheid uit te destilleren? Zijn er artiesten die dat kunnen? En met welke insteek benader je de klank en de compositie dan?
Dat is nou eigenlijk waar ik naar op zoek ben. En misschien kan het wel niet. Of misschien kunnen andere mensen die abstracte klanken op zich beter waarderen dan ik en moet ik me daar gewoon bij neerleggen. Dan zie ik nog één laatste optie ...

- Een goede psychiater. Ook een heel realistische suggestie :D

- Kan er niet iets anders? Is er niet een manier om juist in de abstracte sound te duiken en daar iets menselijks, iets van schoonheid uit te destilleren? Zijn er artiesten die dat kunnen? En met welke insteek benader je de klank en de compositie dan?
Dat is nou eigenlijk waar ik naar op zoek ben. En misschien kan het wel niet. Of misschien kunnen andere mensen die abstracte klanken op zich beter waarderen dan ik en moet ik me daar gewoon bij neerleggen. Dan zie ik nog één laatste optie ...

- Een goede psychiater. Ook een heel realistische suggestie

Tuurlijk zijn die mensen er, misschien kan je 'ns wat interviews lezen van artiesten die je tof vindt.
Dan lees je wellicht hun inspiratie of werkwijze waardoor je makkelijker een soort van leidraad hebt en nieuwe manieren vindt om tot goede composities te komen.
Zelf zit ik als zovelen hier af en toe lekker te pielen met geluid en soms wordt het niets en een ander keer zit ik lekker te spacen voor een uur.
Je kan toch stukjes van die freakexperimenten weer verwerken in een track die je met een ritmetrack en wat akkoorden toch een soort van context geeft?

Ik vraag me wel een beetje af dat als je je echt naar gaat voelen van die experimenten of het dan wel zo wijs is om dat soort gefreak te doen.
Je doet toch dingen die je een prettig gevoel geven lijkt me of je in een soort van comfortzone brengen want dat is de schoonheid die je zoekt dat YES gevoel.
De mensen hier hebben allemaal zo hun dromen die ze proberen om te zetten in klanken denk ik.

En een psychiater zoeken kan een oplossing zijn als die ook lekkere muziek op synthesizers maakt natuurlijk. ;)

Dead Cities is al gepost, hier nog meer schoonheid;

Laatst gewijzigd:
Zelf zit ik als zovelen hier af en toe lekker te pielen met geluid en soms wordt het niets en een ander keer zit ik lekker te spacen voor een uur.
Je kan toch stukjes van die freakexperimenten weer verwerken in een track die je met een ritmetrack en wat akkoorden toch een soort van context geeft?

Ik vraag me wel een beetje af dat als je je echt naar gaat voelen van die experimenten of het dan wel zo wijs is om dat soort gefreak te doen.
Je doet toch dingen die je een prettig gevoel geven lijkt me of je in een soort van comfortzone brengen.

En een psychiater zoeken kan een oplossing zijn als die ook lekkere muziek op synthesizers maakt natuurlijk. ;)
Ik zal inderdaad even langs wat patches gaan vanavond en die uploaden. Goeie.

Wijsheid heeft hier helaas weinig mee te maken 😊 En ja, context met akkoorden is idd een realistische optie, maar bevredigt niet helemaal.

Hier vast een voorbeeld waar ik wel blij mee ben, maar het beeld helpt daar erg bij - en het is lekker kort 😄

Back