EdwinSL
Stamgast
Maar als ik met die extreme herrie iets ga maken, word ik na de eerste rush een beetje droevig van de leegheid ervan
Je BPM is erg hoog waarschijnlijk, langzamere sequences geven meer ruimte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maar als ik met die extreme herrie iets ga maken, word ik na de eerste rush een beetje droevig van de leegheid ervan

Maar ik wil juist kijken hoe ik iets kan doen met geluiden die niet in een traditioneel kader passen.Gefreak komt van niet een basis hebben van wat je wilt. Probeer muziek zoals vroeger te noteren als een pop song. En houd je aan deze zelf opgeschreven regel. Met een bridge versnelling of een transpositie . Neem een letterlijk song bijvoorbeeld “november rain “ van “guns n rosés”

Maar ik wil juist kijken hoe ik iets kan doen met geluiden die niet in een traditioneel kader passen.

Hier vast een voorbeeld waar ik wel blij mee ben, maar het beeld helpt daar erg bij - en het is lekker kort
http://youtu.be/CddW1pGSsJQ
:Maar ik wil juist kijken hoe ik iets kan doen met geluiden die niet in een traditioneel kader passen.

Ik waardeer het dat je de moeite neemt om zo'n uitgebreid verhaal te schrijven, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen om duidelijk te maken dat 75% van wat ik doe redelijk traditioneel is en het de overige 25% is die me dwars zit.'You have to know the rules, before you can break the rules'; je moet dat traditionele kader hebben/kennen alvorens je kunt kijken of er iets experimienteels in past.
En dat kader krijgen/vormen, vergt discipline; het gebeurt niet vanzelf.
Als je het freaken niet wilt missen, hoef je het niet te laten, maar zoals jij zelf aangaf dat het jou niet genoeg bevrediging biedt op langere termijn, is het aan jou om tijd vrij te maken voor aanvullende activiteiten en jezelf ertoe aanzetten.
Als je bijvoorbeeld van chips houdt en je merkt dat je altijd hele pakken chips naar binnen werkt om je vervolgens kotsmisselijk, energieloos te voelen, kun je, zonder de liefde voor chips op te hoeven geven, gewoon eerst een gezonde maaltijd genieten, voordat je aan de chips gaat.
Je zal èn goede voeding krijgen èn meer/beter genieten van de chips als snack.
Je kunt dus gewoon jezelf opdragen om per dag 4 maten muziek te componeren/opnemen met traditionele drums, piano en bas, VÓÓRDAT je gaat freaken.
Na een week of twee zal zich een nummer beginnen te vormen en zal je dáár ook een beetje de smaak in te pakken gaan krijgen.
Op gegeven ogenblik zal je een, voor jou, leuke balans krijgen tussen gefreak en concrete materiaal opbouwen èn zal het gefreak nog functioneel blijken, ook.
Succes.![]()
Ja, het is heel mooi. Ik kon niet luisteren vandaag, maar wel ff wat dingetjes opzoeken en ze omschrijven denk ik precies wat ik zoek:Je kan niet zeggen dat Lifeforms traditionele muziek is maar wel een zekere schoonheid bevat denk ik.
Mooi dat FSOL je in ieder geval inspireert en wellicht brengt het je tot de schoonheid waar je naar op zoek bent?
Laat meer van dat soort muziek je inspireren.
Maar als het alleen desoriënterend is, raak je dat zelf ook denk ik. Dat kan even, maar niet te lang. Over het emotionele of 'bekende' ben ik ook niet ontevreden. Zodra ik dat wel ben, weet ik waar ik verder moet zoeken, want ik heb wel een paar boeken over muziektheorie en harmonie in de kast staan en weet inmiddels ook wel wat over songwriting e.d. Maar soms moet dat ook gewoon doorbroken worden. De combinatie, die zoek ik denk ik.
Ik waardeer het dat je de moeite neemt om zo'n uitgebreid verhaal te schrijven, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen om duidelijk te maken dat 75% van wat ik doe redelijk traditioneel is en het de overige 25% is die me dwars zit.

Tnx voor het compliment voor de productie. Ik denk dat ik het verder ook wel met je eens ben, zie reactie hierbovenDit zou zo onder een trailer van een recente horror flick passen. Kwa productie wat dat betreft petje af. Maar ik ga hier niet voor m'n plezier naar luisteren.
Je Blowfeld gefreak vind ik ook echt koude takkeherrie. Dat je je er niet goed meer bij voelt is niet voor niks denk ik, en daar zou ik dan ook maar naar luisteren.
Ik hou bijvoorbeeld wel van gabber, maar goede gabber is niet alleen maar "hard", maar ook nog een soort van "gezellig". Dat heeft ook wel met de xtc te maken die er bij hoorde.
Anyway ik heb verder ook niet echt een oplossing voor je, maar wel een video van iemand anders die ook heel leuk kan freaken met sounddesign:
https://www.youtube.com/watch?v=hH9_y91ihTo
Geen probleem. DankO.k., 'my bad'; het is nu in ieder geval helemaal duidelijk voor mij.
Succes.![]()

- Kan er niet iets anders? Is er niet een manier om juist in de abstracte sound te duiken en daar iets menselijks, iets van schoonheid uit te destilleren? Zijn er artiesten die dat kunnen? En met welke insteek benader je de klank en de compositie dan?