Ik hou van muziek, maar neig naar gefreak

Maar als ik met die extreme herrie iets ga maken, word ik na de eerste rush een beetje droevig van de leegheid ervan

Je BPM is erg hoog waarschijnlijk, langzamere sequences geven meer ruimte.

mijn muziekleraar zei 'samples, laat ons ze zo noemen, 'geluiden' - kunnen in muziek losstaan van de juiste noten enz.

misschien moet je een paar tracks (die we kennen) posten zodt we beter begrijpen wie er volgens jou n slaagt 't te doen wat jou niet lukt.
Want ik hou van TVOD, the klinik (decay), een boel industrial, minimal enz enz dus denk maar niet dat ik enkel hou van dat laatste stukje. Integendeel.

:)

Uhm, als je maar op hoog genoeg niveau tot freaken komt, vinden anderen het meer en meer muziek.

Dussuuuuh, wat is je probleem nou precies :D

Ik wil nu ook een blofeld.. kutzooi.

MR OIZO! die gast zn discografie checken, die heeft daar een erg toffe balans in gevonden vind ikzelf!

Perfect voorbeeld? (check die overgang naar 0:56 en weer terug) :D

Ik zou me niet zo vastbijten op die frustratie maar gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt, ene keer freaken op geluiden en de andere keer een mooi liedje maken. Je zou kunnen proberen vanuit een mooi liedje heel klein en zacht te beginnen met je synths en met opbouw deze steeds extremer kunnen maken. Of probeer je muziek meer als een soundtrack of ondersteunende filmmuziek te zien.

Gewoon beide doen en proberen in elkaar te verwerken op wat voor manier dan ook, wellicht verzin je een nieuw genre :)

Laatst gewijzigd:
Ben nu FSOL aan het luisteren en dat inspireert als een malle :okdan:

Zou het zelf iets rauwer willen, maar denk dat het geen gek idee is eens een evoluerende pad te maken die je subtiel tussen akkoord en ambience/noise/texture kunt faden, zodat je die als canvas kunt gebruiken voor allerlei sounds. Normaal gesproken zou ik iets anders als beginpunt nemen en de pad er later achter gooien, maar als ik FSOL zo hoor is het misschien wel het juiste startpunt voor wat ik wil. Kan niet wachten het uit te proberen. Tnx voor de suggestie!

De andere suggesties zal ik ook zsm luisteren.

Gefreak komt van niet een basis hebben van wat je wilt. Probeer muziek zoals vroeger te noteren als een pop song. En houd je aan deze zelf opgeschreven regel. Met een bridge versnelling of een transpositie . Neem een letterlijk song bijvoorbeeld “november rain “ van “guns n rosés”

Gefreak komt van niet een basis hebben van wat je wilt. Probeer muziek zoals vroeger te noteren als een pop song. En houd je aan deze zelf opgeschreven regel. Met een bridge versnelling of een transpositie . Neem een letterlijk song bijvoorbeeld “november rain “ van “guns n rosés”
Maar ik wil juist kijken hoe ik iets kan doen met geluiden die niet in een traditioneel kader passen.

gewoon gaten die hap :D

Maar ik wil juist kijken hoe ik iets kan doen met geluiden die niet in een traditioneel kader passen.

Je kan niet zeggen dat Lifeforms traditionele muziek is maar wel een zekere schoonheid bevat denk ik.
Mooi dat FSOL je in ieder geval inspireert en wellicht brengt het je tot de schoonheid waar je naar op zoek bent?
Laat meer van dat soort muziek je inspireren.

Ik heb even naar de voorbeeldjes geluisterd op soundcloud en ik heb respect voor Waldorf want dat ie het nog doet vind ik bijzonder.
Ik hoop dat je nog in de garantieperiode zit? :D
Maar nu even zonder gekheid: het klinkt voor mij meer als agressie afreageren/botvieren dan iets met muziek doen.
Wellicht kan je hele korte snippets op een wat lager volume als samples gebruiken en die verwerken in een songstructuur die je hebt gemaakt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je leeg en ellendig voelt na zo'n sessie want als ik dit een half uurtje zou beluisteren dan loop ik ook gillend weg denk ik.
Terwijl de andere dingen die je hebt geupload als compositie echt wel oke zijn; althans voor mij dan.
Het lijkt mij dat je voor je songs toch zoals al eerder aangegeven werd meer vanuit een struktuur begint zoals een ritmetrack of een akkoordenschema en dan een layer opneemt waarbij je aan de knoppen draait en op zoek gaat naar de sweet spots om maar even iets te zeggen.
Zo blijft het wel een geheel in ieder geval.

Nog even een opmerking: elk geluid kan schoonheid bevatten maar het is vooral in relatie tot de rest en wat ik beluisterde op soundcloud staat totaal niet in relatie tot elkaar.
Een noot heeft pas betekenis in relatie tot een andere noot om het maar zo te zeggen.
Net als een schilderij, de kleuren samen maken de compositie en oranje naast bruin ziet er heel anders uit dan hetzelfde oranje naast blauw want dan knalt het van het doek.

Hier vast een voorbeeld waar ik wel blij mee ben, maar het beeld helpt daar erg bij - en het is lekker kort 😄
http://youtu.be/CddW1pGSsJQ

Dit zou zo onder een trailer van een recente horror flick passen. Kwa productie wat dat betreft petje af. Maar ik ga hier niet voor m'n plezier naar luisteren.

Je Blowfeld gefreak vind ik ook echt koude takkeherrie. Dat je je er niet goed meer bij voelt is niet voor niks denk ik, en daar zou ik dan ook maar naar luisteren.

Ik hou bijvoorbeeld wel van gabber, maar goede gabber is niet alleen maar "hard", maar ook nog een soort van "gezellig". Dat heeft ook wel met de xtc te maken die er bij hoorde.

Anyway ik heb verder ook niet echt een oplossing voor je, maar wel een video van iemand anders die ook heel leuk kan freaken met sounddesign :P :

'You have to know the rules, before you can break the rules'; je moet dat traditionele kader hebben/kennen alvorens je kunt kijken of er iets experimienteels in past.

En dat kader krijgen/vormen, vergt discipline; het gebeurt niet vanzelf.
Als je het freaken niet wilt missen, hoef je het niet te laten, maar zoals jij zelf aangaf dat het jou niet genoeg bevrediging biedt op langere termijn, is het aan jou om tijd vrij te maken voor aanvullende activiteiten en jezelf ertoe aanzetten.

Als je bijvoorbeeld van chips houdt en je merkt dat je altijd hele pakken chips naar binnen werkt om je vervolgens kotsmisselijk, energieloos te voelen, kun je, zonder de liefde voor chips op te hoeven geven, gewoon eerst een gezonde maaltijd genieten, voordat je aan de chips gaat.
Je zal èn goede voeding krijgen èn meer/beter genieten van de chips als snack.

Je kunt dus gewoon jezelf opdragen om per dag 4 maten muziek te componeren/opnemen met traditionele drums, piano en bas, VÓÓRDAT je gaat freaken.
Na een week of twee zal zich een nummer beginnen te vormen en zal je dáár ook een beetje de smaak in te pakken gaan krijgen.

Op gegeven ogenblik zal je een, voor jou, leuke balans krijgen tussen gefreak en concrete materiaal opbouwen èn zal het gefreak nog functioneel blijken, ook.

Succes. :)

'You have to know the rules, before you can break the rules'; je moet dat traditionele kader hebben/kennen alvorens je kunt kijken of er iets experimienteels in past.

En dat kader krijgen/vormen, vergt discipline; het gebeurt niet vanzelf.
Als je het freaken niet wilt missen, hoef je het niet te laten, maar zoals jij zelf aangaf dat het jou niet genoeg bevrediging biedt op langere termijn, is het aan jou om tijd vrij te maken voor aanvullende activiteiten en jezelf ertoe aanzetten.

Als je bijvoorbeeld van chips houdt en je merkt dat je altijd hele pakken chips naar binnen werkt om je vervolgens kotsmisselijk, energieloos te voelen, kun je, zonder de liefde voor chips op te hoeven geven, gewoon eerst een gezonde maaltijd genieten, voordat je aan de chips gaat.
Je zal èn goede voeding krijgen èn meer/beter genieten van de chips als snack.

Je kunt dus gewoon jezelf opdragen om per dag 4 maten muziek te componeren/opnemen met traditionele drums, piano en bas, VÓÓRDAT je gaat freaken.
Na een week of twee zal zich een nummer beginnen te vormen en zal je dáár ook een beetje de smaak in te pakken gaan krijgen.

Op gegeven ogenblik zal je een, voor jou, leuke balans krijgen tussen gefreak en concrete materiaal opbouwen èn zal het gefreak nog functioneel blijken, ook.

Ik waardeer het dat je de moeite neemt om zo'n uitgebreid verhaal te schrijven, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen om duidelijk te maken dat 75% van wat ik doe redelijk traditioneel is en het de overige 25% is die me dwars zit.

Je kan niet zeggen dat Lifeforms traditionele muziek is maar wel een zekere schoonheid bevat denk ik.
Mooi dat FSOL je in ieder geval inspireert en wellicht brengt het je tot de schoonheid waar je naar op zoek bent?
Laat meer van dat soort muziek je inspireren.
Ja, het is heel mooi. Ik kon niet luisteren vandaag, maar wel ff wat dingetjes opzoeken en ze omschrijven denk ik precies wat ik zoek:

"The music we liked was a mix of romance and harshness, so what evolved in the studio was a kind of euphoric sadness. We combined found, organic sounds with sample modification, triggering, pitching and splicing. Together, it amounted to something disorientating, but strangely familiar and emotional."

Op zichzelf heb ik het desoriënterende wel voor elkaar, gezien je reactie op m'n voorbeelden :D Maar als het alleen desoriënterend is, raak je dat zelf ook denk ik. Dat kan even, maar niet te lang. Over het emotionele of 'bekende' ben ik ook niet ontevreden. Zodra ik dat wel ben, weet ik waar ik verder moet zoeken, want ik heb wel een paar boeken over muziektheorie en harmonie in de kast staan en weet inmiddels ook wel wat over songwriting e.d. Maar soms moet dat ook gewoon doorbroken worden. De combinatie, die zoek ik denk ik.

Het is in ieder geval fijn iets te hebben als referentiekader. Nu nog m'n eigen ding ermee doen :)

Ik waardeer het dat je de moeite neemt om zo'n uitgebreid verhaal te schrijven, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen om duidelijk te maken dat 75% van wat ik doe redelijk traditioneel is en het de overige 25% is die me dwars zit.

O.k., 'my bad'; het is nu in ieder geval helemaal duidelijk voor mij.

Dit zou zo onder een trailer van een recente horror flick passen. Kwa productie wat dat betreft petje af. Maar ik ga hier niet voor m'n plezier naar luisteren.

Je Blowfeld gefreak vind ik ook echt koude takkeherrie. Dat je je er niet goed meer bij voelt is niet voor niks denk ik, en daar zou ik dan ook maar naar luisteren.

Ik hou bijvoorbeeld wel van gabber, maar goede gabber is niet alleen maar "hard", maar ook nog een soort van "gezellig". Dat heeft ook wel met de xtc te maken die er bij hoorde.

Anyway ik heb verder ook niet echt een oplossing voor je, maar wel een video van iemand anders die ook heel leuk kan freaken met sounddesign :P :

https://www.youtube.com/watch?v=hH9_y91ihTo
Tnx voor het compliment voor de productie. Ik denk dat ik het verder ook wel met je eens ben, zie reactie hierboven

Klein experiment met wat van de geluiden geknipt uit het voorbeeld dat ik gister gepost heb. Vind de rauwe sounds nog te veel gereduceerd tot effectje, maar heb die ook maar gewoon opgenomen zonder te pogen iets memorabels te maken, dus dat vereist denk ik gewoon meer aandacht. Het is iig al een stapje verder: https://soundcloud.com/officialmecanek/future-sound-of-alkmaar-1/s-S8n6d

- Kan er niet iets anders? Is er niet een manier om juist in de abstracte sound te duiken en daar iets menselijks, iets van schoonheid uit te destilleren? Zijn er artiesten die dat kunnen? En met welke insteek benader je de klank en de compositie dan?

Ken je het later werk van Speedy J / Jochem Paap? Dat klinkt misschien wel een beetje als wat je zoekt.

Niet heel toegankelijk maar eigenlijk wel tof vind ik :)

Back