als je de RM1x zo geweldig vind en gewoon bent om deze te programmeren, vind ik de RS7000 een iets logischere keuze dan een MPC (met bijhorende leercurve)
langs de andere kant kan je met je RM1X even goed je MPC aansturen :je zou een MPC500 kunnen kopen, kost bijna niks en je kan er een heleboel samples ingooien en met de RM1X aansturen want de sequencer van die MPC500 vond ik echt héél onhandig werken...heel die MPC500 trouwens.
Maar je kan ook een MPC syncen met midi clock en zn sequencer wél gebruiken (je RM1X en MPC lopen dan in sync gelijk, wie weet vind je van de betere MPC's de sequencer an een tijdje toch wel weer handiger dan je RM1x)
Je kan ook de MIDI out van je MPC aansluiten aan je RM1X om op die pads te kloppen en dit dan op te nemen in de RM1X, als je liever alles in de RM1X wil houden
Ik heb een RS7000 en MPC5000 en ik vind de sequence mogelijkheden van de RS7000 (of RM1x zo je wil) echt wel superieur. De pads van een MPC om ritmes in te kloppen, zijn wel super (maar zoals gezegd kan je die dus ook naar je RM1x sturen).
Het allerenige nadeel van de RS/RM1X is dat , als je bepaalde bewerkingen wil uitvoeren op een track (bvb lengte verdubbelen) , je de sequencer moet stilleggen...op een MPC kan in principe alles terwijl de sequence blijft lopen (al zijn er dingen waarbij de sequencer toch wel effe hapert)
Voor mij de grote 'downside' aan MPC is dat er niks xox-achtige step programming bestaat.
maar wat gemakkelijke en toch uitgebreide programmering betreft terwijl de bak blijft lopen, is de Machinedrum de ultieme drumbak (je moet zelfs je patterns niet 'saven', doet de machine automatisch voor jou). echt alles kan je aanpassen terwijl hij blijft lopen. Tweedehands gaan ze -afhankelijk van de versies (met of zonder sample optie) voor 600 a 900. Zelfs de 'oudste' versie zou voor jou al genoeg zijn. Check die bakken zeker eens uit, vrij duur maar het feit dat je ze nooit moet stoppen is voor mij onbetaalbaar...