Synthese van een Stem

Het is tog lachen als je een computer stem hebt
En inplaats van vocoder heb ik liever mn originele stem , zou tog duidelijker zijn!

Echte mensen samplen kan ook wel, maar dan ben je voor elke stem soort een nieuwe persoon nodig om op te nemen.

De H is puur en alleen de fade in van de volgende klank!
Wel de sustain wat lager met korte decay om meer nadruk op de H te leggen.

Ik wil een stem namaken, en heb geen zin om een dag aan google te spenderen.
Iemand leuke linkjes over synthese van stem geluiden?
Ik dacht zelf aan 1 oscillator met 2 filters ? iemand ideetjes.

2 vco's en 1 (12db) multimode filter moet lukken

Hangt wel af van de waves die je ter beschikking hebt op de vco's ,mixing ervan kan nodig zijn,modes vh multimode filter moet ook op het front aangebracht worden.

wat betreft de klankopwekking ervan is moeilijk uit te leggen ,het zal erop aankomen op finetuning van alle parameters.

Als basis met wat je moet starten is xtreme fm van de vco's onderling,waar waveforms ,basisfrequentie en fm levels van elke vco de 'goede setting' moet hebben.

dan gooi je selecte (keuze van wave output of mix ervan)output van 1 vd vco's 'Xmix' (x staat voor cross (fm dus)) in het filter,je neemt de LP out als 'voice out',de hp out gooi je terug in een cv input van het filter ,resonance vrij hoog, cutoff beetje open ,in een andere cv-in van het filter gooi je een andere output van 1 van die vco Xmix (niet te fel),en dan maar finetunen van alle parameters op de vco's en vcf

op deze manier kan je met enkel 2 vco's tal van overtones creeren,en als je wat feeling hebt ,kan je echt human voice nabootsen.

vetjes, er zijn genoeg manieren blijkbaar.

Zo moeilijk is het helemaal niet, het gaat helemaal goed komen, ik zit nog even over de letter Z na te denken.
Mensen ideetjes ?

2 vco's en 1 (12db) multimode filter moet lukken

Hangt wel af van de waves die je ter beschikking hebt op de vco's ,mixing ervan kan nodig zijn,modes vh multimode filter moet ook op het front aangebracht worden.

wat betreft de klankopwekking ervan is moeilijk uit te leggen ,het zal erop aankomen op finetuning van alle parameters.

Als basis met wat je moet starten is xtreme fm van de vco's onderling,waar waveforms ,basisfrequentie en fm levels van elke vco de 'goede setting' moet hebben.

dan gooi je selecte (keuze van wave output of mix ervan)output van 1 vd vco's 'Xmix' (x staat voor cross (fm dus)) in het filter,je neemt de LP out als 'voice out',de hp out gooi je terug in een cv input van het filter ,resonance vrij hoog, cutoff beetje open ,in een andere cv-in van het filter gooi je een andere output van 1 van die vco Xmix (niet te fel),en dan maar finetunen van alle parameters op de vco's en vcf

op deze manier kan je met enkel 2 vco's tal van overtones creeren,en als je wat feeling hebt ,kan je echt human voice nabootsen.

vetjes, er zijn genoeg manieren blijkbaar.

Zo moeilijk is het helemaal niet, het gaat helemaal goed komen, ik zit nog even over de letter Z na te denken.
Mensen ideetjes ?
Ja :

http://www.flimpie.nl/index.php?cat...425&titel=The Muppet show, Swedish chef dough

Z : De S en E gemixt met distortion ?
Robotstem is vet!!!!!!!!!!!! , zo een verkoper spam tussendoor die een cursus aan wil smeren, maar robotstemmetjes nee hoor, ho maar. die link ga ik dus niet aanklikken, report spam die handel, afblijven van mijn robotstemmetjes, gewoon jaloers dat je cursus geen robotstemmetjes heeft!

medeklinkers synthesizen (die ietwat toch 'vocaal' klinken ten minste) enkel met analoog spul is heel moeilijk.

dan moet je er voltage controled slopes bij halen en daar mee met mekaar intermoduleren ,zodat je streams hebt van snel achtreenvolgende curves (in audio snelheid) die variabel kunnen worden gecontroleerd.

maar dit is makelijker gezegt als gedaan,doch mogelijk.

Z : De S en E gemixt met distortion ?
Robotstem is vet!!!!!!!!!!!! , zo een verkoper spam tussendoor die een cursus aan wil smeren, maar robotstemmetjes nee hoor, ho maar. die link ga ik dus niet aanklikken, report spam die handel, afblijven van mijn robotstemmetjes, gewoon jaloers dat je cursus geen robotstemmetjes heeft!

Voor speciefieke zaken zoals je wenst ben je met al round cursussen idd niets. deze zaken zijn ook gratis als leesvoer te vinden op het net trouwens.

De enveloppes reageren presies op de microseconde zoals ik wilt. Dat is het probleem niet.
De letter L en N wel wtf, ideeen?

De enveloppes reageren presies op de microseconde zoals ik wilt. Dat is het probleem niet.
De letter L en N wel wtf, ideeen?
Dus bij deze dan toch maar een korte inleiding in de fonetiek.
Iedereen, die op HBO niveau iets met talen doet, krijgt dit vak.

Het menselijk spraakorgaan bestaat simpel gezien uit twee delen: stembanden (in het strottenhoofd) en de mondholte en neusholten. Als de stembanden actief zijn, dan kan je dat voelen met je vinger op je keel. Deze situatie vraagt dus om het gebruik van een toongenerator. Zijn de stembanden niet actief, dan stroomt er alleen sissende lucht uit de mond, dus een ruisgenerator is al voldoende.

Dan kan je het geheel bewerken met de mondholte. Vraag jezelf af wat er gebeurt, dus is de mond open of dicht, bijvoorbeeld het gebruik van de lippen. Waar bevindt de tong zich in de mondholte? Wat doet het zachte gehemelte?

Dit is vooral belangrijk voor de medeklinkers, al worden de klinkers ook op die wijze gevormd, maar dat is veel eenvoudiger: dat is dat formantenverhaal.

De [p], en [m], daar heb je de lippen bij nodig. Probeer maar en voel, wat je mond doet.

De en de [z] zijn gelijke klanken, alleen bij de [z] doen de stembanden mee, die noemen we dan ‘stemhebbend’, dat tegenover ’stemloos’. Voel maar bij [zee] een [see]. Wel met je vinger op het strottenhoofd en langzaam zeggen.

De is afhankelijk van de plaats van de tong. Sissen als een slang maak je door alleen je tanden op elkaar te plaatsen. De gewone spraak maakt men meestal met het puntje van de tong vlak boven (eigenlijk onder) het harde stukje net achter de boventanden. Je kan een echt niet zeggen met de tong teruggetrokken naar achter. Zet eens een aan en trek je tong naar achteren, alsof je een bandpassfilter met een ruissignaal opendraait :)

Nou hoef je dit echt niet te gaan Googlen. Je hebt het geheel gewoon in je hoofd ingebouwd. Ga alle klanken maar eens maken met je mond en probeer te voelen wat er gebeurt. Nu weet je al wat er met die gebeurt, dus dat is leuk na te maken. Doet de tong bij een andere klank hetzelfde, nou, doe electronisch dan ook hetzelfde. Simpel, toch?

Hou er wel rekening mee dat sommige klanken onmogelijk zijn, bijvoorbeeld de [ee] in ‘beer’, die als de in ‘ik’ klinkt onder invloed van de [r].

En wil je ooit eens veel plezier beleven, ga dan eens kijken bij een tentamen fonetiek, ergens. De kandidaten hebben hun spiekbriefjes altijd bij zich en wat een rare bekken ze dan trekken :D

Wout

hahahaha tof, maar dat van die ee en i is iets om rekening mee te houden, ik denk dat mijn robot in het begin een behoorlijk balkan accentje zal hebben.
En ik zit al een paar dagen gekke bekken te trekken zal ik je zeggen.
Ik probeer er nog achter te komen hoe de synthese is

Ik durf het gerust zo te stellen: een Steinway concertvleugel emulatie is eenvoudiger dan een robot stemmetje met een Balkan accent. Maak lange fietstochten en probeer via je herinneringen voor te stellen hoe je iets kunt doen met een synthesizer. Lijstjes formant frequencies zijn leuk, maar ik denk dat verbeelding hier meer de oplossing geeft.

Wout

Ha ha, Wout, zo ging het tijdens de colleges fonetiek al. Iedereen probeerde daar zijn articulaties te volgen met de handen aan de strot. Ik heb daar veel plezier aan beleefd. Die colleges bleken ook zeer nuttig voor de talen die ik later leerde en mijn latere synthese-experimenten.

Bericht 666

Back