Liefhebbers nieuwe synthpop?

Ik vind Hurts van de moderne synthpop acts wel erg leuk, maar dat had ik misschien al gezegd. Inmiddels hebben ze 2 CDs uit (Hurts en Exile), en beiden zijn een aangename collectie van bombastische 80s stijl synthpop met een knipoog naar de groten uit die tijd, waaronder persoonlijk favorieten Tears for Fears.

Blijft voor mij wel een raadsel dat ze zich niet The Hurting hebben genoemd, verwijzend naar Tears For Fears. Beter dan Hurts, wat geen beste naam is vind ik...

Zolang Shout van Tears For Fears eindigt in een gitaarsolo, kunnen gitaren wel in synthpop.

Alleen de eerste cd van Tears For Fears (The Hurting dus), is synthpop. Songs from the Big Chair, een van mijn favoriete cd's ooit, is dat eigenlijk al niet meer. In Shout bijv. zit amper nog synth. Hun derde plaat was al helemaal akoestisch.

Net als veel anderen synthpop bands, zoals bijv. Eurythmics, gingen ze steeds meer "echte instrumenten" gebruiken. Synths waren eind jaren 80 "uit". Mede door toedoen van bands als U2 en de digitale rotzooi van Stock, Aitken & Waterman...;)

synthpop is weer best "in" tegenwoordig.
muziek lijkt een 30 jarige cyclus te hebben, nu synthpop met de oorsprong in de 80s
in de 90s was het de gitaarbandjes met de oorsprong in de 60s.

synthpop van nu is niet mijn ding want het klinkt allemaal erg clean en veel te perfect

Misschien kan ik je een paar tips geven van de wat nieuwere
synthpop die eventueel wat meer in jouw smaak zullen vallen
omdat het harmonisch wat meer varieert om naar te luisteren
op youtube:

23rd uderpass - you'll never know
dyva - please my love

Veel luisterplezier!

Groet,

die tweede is wel oke, die eerste vond ik wat langdradig
die van dyva had ook de leukere clip

Alleen de eerste cd van Tears For Fears (The Hurting dus), is synthpop. Songs from the Big Chair, een van mijn favoriete cd's ooit, is dat eigenlijk al niet meer. In Shout bijv. zit amper nog synth. Hun derde plaat was al helemaal akoestisch.

Klopt wel ja, al greep Orzabal in zijn soloperiode juist weer erg terug naar de synth sounds. En Shout zit behoorlijk vol synths nog hoor, denk alleen al aan die 'Vox' synthsolo uit de Fairlight op de helft van het nummer. ♫ Tiediediedie tie die die diediediediedie die tiediedie dieeeee ♫

Blijft voor mij wel een raadsel dat ze zich niet The Hurting hebben genoemd, verwijzend naar Tears For Fears. Beter dan Hurts, wat geen beste naam is vind ik...
Hurts is inderdaad een behoorlijk suffe naam.

die tweede is wel oke, die eerste vond ik wat langdradig
die van dyva had ook de leukere clip

Er is van 23rd underpass ook een single versie, even als
er van dyva ook weer een lange versie is.

Alnog bedankt voor de interesse.

Groet,

Klopt wel ja, al greep Orzabal in zijn soloperiode juist weer erg terug naar de synth sounds. En Shout zit behoorlijk vol synths nog hoor, denk alleen al aan die 'Vox' synthsolo uit de Fairlight op de helft van het nummer. ♫ Tiediediedie tie die die diediediediedie die tiediedie dieeeee ♫

Toch vind ik Shout meer een rock nummer met synths, dan een synthpop nummer met gitaren... :)

Geeft eigenlijk maar aan hoe zinloos het is om te proberen alle muziek in strakke hokjes en genres in te delen.

Hierbij dan even mijn bijdrage.
(synth)popmuziek uit de '80 en ik kon het niet laten om af te sluiten met een prachtig nummer van de Pet Shop Boys uit 1991 (een 12" versie).

Laurie Anderson - O Superman (1981)

OMS - Maid of Orleans (1982)

Visage - Fade to Grey (1982)

Yazoo - Don't go (1982)

Propaganda - Duel (1985)

Pet Shop Boys - How can you expect to be taken seriously? (1991)

Ik las vandaag in den Humo dat de pet shops hun nieuwe super zou zijn... Die ga ik dus eens checken...

@Exoterrestrial: Graag gedaan hoor. Ik voel mij zelfs 22kg jonger :D
Maar de Pet Shop Boys blijven idd. goed. Heb aardig wat albums van ze.

Ik heb niks van en met de Pet Shop Boys, het is me allemaal net iets te camp, te glad en te braaf. Maar wel grote namen, ik heb ze een keer live gezien in het voorprogramma van Take That (ik was met mijn vrouw mee, echt waar) en dat was best leuk om te zien/horen. Ik denk eigenlijk dat ik hun cover/remix van Spaceboy van David Bowie hun beste werk vindt wat ik zo kan bedenken.

Ik heb niks van en met de Pet Shop Boys, het is me allemaal net iets te camp, te glad en te braaf.

Niet de songteksten! Juist daar heeft Neil Tennant een exquisiete smaak *D:{
Zij zijn de echte makers van homo muziek voor hetero's. Period :D

Back