wat was jullie eerste synth ,/app

Ook even mijn bijdrage:

Op 4 jarige leeftijd heb ik ook zo'n Magnus orgeltje van de Sint gekregen (de brave man). Na één jaar beu omwille van het geluid.

Toen ik 13 was (1980), opnieuw begonnen met Roland System 100 Model 101, tweedehands voor 15.000 BEF (gebruik hem nog steeds).
Een half jaartje later een ARP AXXE gekocht (oranje model), ook weer tweedehands, ook weer voor 15.000 BEF.
Kort daarop een Evans Echopet EP100 aangeschaft.
1981: Roland CSQ600 sequencer om de 101 aan te koppelen, tweedehands voor 30.000 BEF
1982: Crumar Trilogy, tweedehands voor 30.000 BEF
1983: Roland TR808, tweedehands voor (jawel hoor) 30.000 BEF
1983: Voor één jaar in bruikleen: ACE Tone SY5 Multistring
1984: Yamaha DX7; nieuw voor 97.000 BEF
1985: Yamaha YIS503F computer met synth (gelijk aan 2 DX9's)
1989: Roland D20, nieuw voor 64.000 BEF
1989: Roland MSQ100 sequencer, tweedehands voor 500 BEF:halleluja (gebruikt om SYNC en MIDI te koppelen)
1990: Roland W30, nieuw voor 103.000 BEF
1991: Boss CE-3 choruspedaal en Roland RDD-20 delay, nieuw voor 8.000 BEF
1993: Yamaha SY99, nieuw voor 136.000 BEF
1993: Roland M480 mixer, nieuw voor maar 50.000 BEF :halleluja
1993: Alesis Quadraverb II, nieuw voor 28.000 BEF
1993: Behringer Denoiser voor 9.000 BEF
1993: Sony DTC 77 ES Dat recorder, nieuw voor 60.000 BEF :confused:
2003: Behringer Ultrafex Pro, nieuw voor 98€
2003: Boss BCH3 (gekregen van het vrouwtje voor m'n verjaardag).

(Het zal wel duidelijk zijn dat ik in 1992 ben afgestudeerd en dat ik tegen 1993 nog geen lief had gevonden ;) -> december 93 was dit laatste me wel gelukt en het gevolg zie je in de aankopen)

Op dit moment heb ik alle apparatuur nog, behalve de AXXE en de EP100 die gestolen werden. Ieder toestel wordt nog wel ergens voor gebruikt. Hoofdsynth is en blijft de supermegaincredibele SY99, W30 wordt meest gebruikt als sequencer voor de DX7 en D20 en ook wel voor drumsounds en bassen. DX7 wordt gebruikt voor de geluiden die eigen zijn aan FM (alhoewel de SY99 daar nog beter voor is), en de D20 wordt ingezet voor z'n drumsounds (jawel, toch wel maar dan getweaked) en z'n pads met 4 partials.

Attachments

• synth.jpg
    synth.jpg
    34,3 KB · Bekeken: 93
Allereerst had ik een Rhodes en een Clavinet d6, maar De Eerste Synth.....

was een Roland SH1000
sh1000.jpg

daarna gevolgd door een Roland SH-5
sh5.jpg

en toen een korg MS-20

een Roland jupiter-4 (dé originele pepperbak)

polysix, dx7, esq1, d-50, jv80, xp80, motif etc etc....

Heel veel heb ik ingeruild, had ik nooit moeten doen, maar ja he geldgebrek

Een maat van me kocht een Juno-106 toen ik van hem zijn MC-303 had gekocht hij vond de Juno na een week niets en toen hebben we weer geruild.
Maar eigenlijk is mijn allereerste aanraking met maken van muziek begonnen met een Amiga 500 met Protracker en zo'n 8 Bit samplertje :D

Amiga heb ik nog wel ergens maar voor de rest geen hardware meer heb alleen pas een Korg MS-10 voor weinig gekocht en nu begint het toch weer te kriebelen..........

Origineel geplaatst door Ethereal
Mijn allereerste toetsen-ervaring was een Yamaha PS-55, ongeveer 15 jaar geleden...
Een geweldig keyboard met 16 ritmes, 5 fills en 32 geluidjes... Hehehehe :D

Mijn eerste "synth" was de Yamaha PS-3, slechts 9 geluidjes en 4 ritmes (geen fills of intro's) maar wel 8 stemmig polyfoon en in plastic koffertje!

Ik vond alleen een foto van de PS-2 (4 geluidjes minder en een paar toetsen smaller - verder identiek aan PS-3). In de folder stonden net zulke mooie foto's als in de folder van de PS-55 van Ethereal!
Yamaha%20PS-2_1.jpeg

Mijn eerste
echte synthesizer was de Siel DK-80
sieldk80.jpg

Prima ding toen. Aanslag gevoelig, multi-timbraal (okay, 2 geluiden max), 12 stemmen, 2 VCO's, 2 LFO's, DCF's, 61 toetsen, 40 presets, 10 userprogramma's en MIDI (waar ik niks aan had) uit 1985. Je kon er een cartridge is steken (van het merk Suzuki!?) voor 50 ectra user programma's. Ik was dieg geluiden wel spuugzat na een paar jaar!

Mijn eerste was een Roland JP8000 omdat ik mn eigen geluiden wilde kunnen bouwen...maar wel aan kunnen sturen via midi..
een klein tijdje later heb ik van een collega voor nog geen 50 euro een SH-1000 gekocht...

ms 20, tweedehands 1979, fl 900,- voor betaald

Origineel geplaatst door Danny
Ook even mijn bijdrage:

.
die foto ziet er wel goed uit!

Yamaha DX-9 net als de topic opener...

gekregen.geleend van een kerel uit mijn groep...staat nu hier in full effect....leuk dingetje

poly 800 .. van me neef .. heb een aantal weken gehad
snapte maar niet dat de geluiden van een bandje kwamen .. vond ik als 14 jarige erg vreemd

de eerste synth die kocht was een tb303 voor 300 gulden en 2 dagen verkocht voor 1500 gulden

Mijn eerste synth was een monofone Yamaha CS-15D.
En mijn eerste polyfone synth was een Casio CZ-3000.

pffff kreeg als kind keyboard les op een casio ofzo volgens mijn dus dat was me eerste echte instument. mijn eerste track heb ik gemaakt met een tracker programma en me eerste aankoop was een jp8080..

Mijn eerste Synth die ik kocht was een Roland D-10 in 1989, op aanraden van een kennis die aardig wat gear had. Maar de D-10 was achteraf niet zo'n geweldige aanrader.....

=(

Eerst in 1994 good old Modedit voor de PC met maarliefst 4 kanalen en 8bit samples!
Toen het revolutionaire Scream Tracker... met wel 16 kanalen en 16bit samples!
Daarna Impulse Tracker... met wel 64 kanalen en ehhh.. 16bit samples!!

Toen een hele tijd niets........

En uiteindelijk: een volledige studio met Cubase SX, plugins synths, mixer, sampler etc.

..maar je weet het... eens een tracker, altijd een tracker :geslaagd:

Gezellige thread! Leuk om te zien wat iedereen zoal gedaan heeft.

Ik begon op m'n 13de met een Roland D-10 (toen je-van-het). Dat ding kende ik echt als m'n broekzak.
Pas een jaartje of 3-4 later (toen ik weet enigzins cash had): Cheetah SX-16 sampler (onbekend en onbemind)
Toen ding het snel: nieuwe mixertjes (Ross, Spirit), speakertjes, FX etc.
Leuke dingen die voorbij kwamen: Akai VX-600 (ik had er 2 tegelijk!), Korg DW-8000, Suzuki SX-500 etc.

Op een gegeven moment de setup gestript en overgebleven met: Yamaha 03D, Machinedrum, VirusB, mQ, K5000S, S2000 en fx.

Ciao!

Jasper

gezien ik een tracker was in hart en nieren(en daarna met vst's heb gewerkt),heb ik mijn eerste synth pas 2 jaar geleden gekocht en die was eigenlijk puur bedoeld als midiklavier,maar gezien hij net zo duur was als een midicontrollerkeyboard ben ik voor een roland d-5 gegaan die echter ook alleen maar een beetje klinkt door een effectenbak,anders istie echt bagger...maar zoals je bij mijn gear ziet,zijn de tijden veranderd,en mijn laatste aanwinst is een akai mfc-42 filterbak!!!

Back