2 tracks genormalized, en toch nog volumeverschil

bobaphat

Ouwe rot
Hoe kan het dat twee verschillende tracks die genormalized zijn, toch nog enorm in volume verschillen terwijl ze toch op 0db genormalized zijn??
En nog belangrijker wat kan ik eraan doen om toch nog maximaal volume eruit te halen op 0db??

Het verschil kan um liggen in 'hoe hard je de track opgenomen hebt' en is daar limiting bij gebruikt ??

Hoe harder gelimit hoe harder de track als je um normalised .... maar daarin tegen hoe slechter de kwaliteit.

Volgens mij is het zo dat als je normaliseerd, alleen de pieken tot 0 db worden genormaliseerd. Om het geheel op te pompen zal je een compressor moeten gebruiken

Origineel geplaatst door emkedouwe
Volgens mij is het zo dat als je normaliseerd, alleen de pieken tot 0 db worden genormaliseerd. Om het geheel op te pompen zal je een compressor moeten gebruiken

Het juiste antwoord ! :okdan:

Je kunt ook, en dat vind ik een eerlijker manier dan hard limiten [dus alle zwakkere signalen kunstmatig oppompen], de sterkste signalen in je mix opsporen en die minder hard zetten, en daarna normalizen; of natuurlijk de zwakkere signalen opsporen in de mix en die harder zetten. Wel veel werk als je veel sporen gebruikt, maar wel zo effectief.

Dat is helemaal niet het juiste antwoord. Je hoogt niet de pieken op maar alles. En dan wel met dezelfde factor als de hoogste pieken worden opgehoogd. En als die pieken tegen de 0dB aan zitten heeft normaliseren dus weinig of geen effect.
En als je dan die pieken dus weghaald mbv limiting of compressie dan kun je makkelijker normaliseren. Dus vandaar dat er op limiters en compressors ook wel eens een autogain op zit.

En dan nog klinkt alles niet automatisch even hard als alles via dezelfde compressor/limiter is gehaald. :)

Origineel geplaatst door emkedouwe
Om het geheel op te pompen zal je een compressor moeten gebruiken

Dit citaat had ik het over. En dat wat Naton van die mix zegt klopt natuurlijk helemaal.

Ik zal voortaan nog scherper citeren.;)

Hoe kan ik dan het beste die peaken naar beneden halen zonder de boel teveel te compressen enzo???

wat bij mij wel eens helpt, als er geen multitrack meer is zogezegd [al pas ik het niet veel toe], is d.m.v.een frequentie spectrum de gemene pieken opsporen, en dan m.b.v. een parametric equaliser die pieken eruit halen.
Daarna kun je rustig de boel normaliseren.

Dat is nogal lastig, stel dat die piek in de frequentie zit in de crash die ergens in de break na 2,5 minuten komt, dan moet je maar net heen en weer tweaken met de shelve op het moment dat die crash erin komt. Dus lijkt me niet echt een oplossing. Zijn er dan geen plug ins die de boel zoveel mogelijk naar een niveau trekken???

ben net 'Mastering Audio' van Bob Katz aan't lezen. Volgens hem kan je maar beter helemaal niet normalizen. Normalizing trekt namelijk alleen de pieken naar gelijk niveau, terwijl luidheid bepaald wordt door het gemiddelde niveau van het signaal. Verschil in waargenomen luidheid kun je dus niet opheffen door normalizing. Hiervoor heb je een goede multiband compressor/limiter(plugin) nodig. Het enige dat je met normalizing bereikt is dat het signaal sterker wordt (en de ruis dus ook).

als je twee tracks normalized en je hebt volume verschil tussen deze twee
dan ligt dit volgens mij aan je afmixing.
als je in de eerste track de kick en de bass wat harder heb ingemixt dan de andere track
zal deze na het normalizen waarschijnlijk zachter klinken dan de andere mix die misschien beter
in eq en volume verhoudingen is afgemixt.
zou eens goed naar de vershillen van je tracks luisteren om hier achter te komen.

success.

sorry vergeet nog wat, om dit te corrigeren en je hebt geen zin om hem opnieuw af temixen
zou ik een goede multieband compressie gebruiken.

hoop dat je hier wat aan heb!

De suggestie om hier multiband voor te gebruiken is volgens mij niet helemaal juist. Multiband is niet meer dan compressie over een aantal frequentiebanden. En logischerwijze gebruik je die als een bepaalde frequentieband compressie nodig heeft. En als je op alle frequentie banden dezelfde instellingen gebruikt dan ben je gewoon aan het compressen.

En voor die pieken heb je meer aan een limiter evt als het kan met een soft knee instelling zodat het wat natuurlijker klinkt. Maar dat zul je gewoon moeten instellen naar eigen smaak. Mede als je het volume van beide tracks ongeveer gelijk wil trekken. En dan is het RMS nivo van de track een goede aanwijzing, maar er is ook nog voor je oren een verschil van want je hoort in volume wat afhankelijk is van de frequenties waar je oren gevoelig voor zijn.

Mja,, ik zal eens wat met limiters klooien in de hoop dat het helpt,,, pfff ik moet nog veel leren over eindmixen enzo:stupid

Vroerger, in de tijd dat ik m'n pc als wave sequencer gebruikte om een nummer te maken, dan normalizde ik elke sample naar maximum piek niveau. En als ik dan van die samples een nummer had gemaakt, normalize ik dat nummer ook weer. Volgens mij krijg je dan niet echt vreselijke volume verschillen tussen verschillende nummers.
Op m'n plaat die binnenkort uitkomt heb niks gesampled en alleen m'n pc gebruikt al opneem apparaat.
Ik heb het als 1 spoor opgenomen op de pc en vervolgens genormalized.
In Nero heb ik het volume van 1 van de nummmers die duidelijk zachter was wat harder gemaakt.

je kan in Logic en in wavelab geloof ik "find peak" en dan krijg je de hoogste peak. Die je dan weer een zachter kan zetten

Origineel geplaatst door boestaman
je kan in Logic en in wavelab geloof ik "find peak" en dan krijg je de hoogste peak. Die je dan weer een zachter kan zetten

zo hey boes, lekkere nederlandse talenknobbel!

Knobbels zijn geil.
Ik ga even kijken of ik wat kan vinden over die "find peak" gezeik

Laat me raden, jij wilt een demo cd naar een label opsturen? Nauw een beetje volume verschil maakt echt niet uit.
Als ze de nummers ok vinden en de geluidskwaliteit van de demo is goedgenoeg, dan passen zei het volume wel aan voor het op de plaat gaat.

Back