De Eerste Tel

Eis-T

Ouwe rot
Na een salsa les met een onmogelijk nummer waar ik de eerste tel niet van kon vinden vroeg ik me af: zijn er eigenlijk tracks zonder accent/hit op de eerste tel?

zo niet, zou dat niet een prima contest zijn om te kijken of het mogelijk is een aangename track te maken zonder noten op de eerste tel?

Zie de bijlage voor een korte demonstratie zonder de eerste tel (in 5 minuten in elkaar geflanst in ableton, puur om het idee te laten zien). niet bepaald funky. dancemuziek lijkt me helemaal niet te doen zonder eerste tel, de climax hoort op 1 te vallen. ik daag jullie uit om met een tegenvoorbeeld te komen :)

Attachments

• eerste tel.mp3
    957,1 KB · Bekeken: 98

Attachments

• chef_2.jpg
    chef_2.jpg
    10,8 KB · Bekeken: 92
geprobeerd, maar dan lijkt het alsof het hele liedje 1/2 maat verschuift. vrij vaag:P

niet te doen dus.

Probeer eens alle puur polyritmische muziek :)

edit:

Oud studieprojectje:

Attachments

• Polyritmiek.mp3
    3,3 MB · Bekeken: 97
dancemuziek lijkt me helemaal niet te doen zonder eerste tel, de climax hoort op 1 te vallen

Nog veel erger... Bij dance muziek draait het juist om de eerste tel :okdan:

zo zou t kunnen als je zin hebt
miami sound MASCHINE 8o

Attachments

• geeneen.wav
    1,9 MB · Bekeken: 113
Nah; als we het hebben over de eerste tel weglaten in de melodie, kan dat heel goed. Wat me zo te binnen schiet is metallica-the unforgiven (nummer 1...). Daar laten ze in de intro (vanaf 20 seconden) de eerste tel gedurende een maat of 4 weg (in de melodie). Er is ook geen gigantisch accent bij de begeleiding (alleen een belletje). Dat komt heel veel voor...

Soms hoor je ook dat ze de melodie net naar voren verschuiven (op de 4,5 van de vorige maat). Maar er moet een 1 zitten (in de begeleiding), anders verschuift de maatindeling gewoon naar een andere tel (krijg je ergens een halve maat, ofzo...)

Nah; als we het hebben over de eerste tel weglaten in de melodie, kan dat heel goed. Wat me zo te binnen schiet is metallica-the unforgiven (nummer 1...). Daar laten ze in de intro (vanaf 20 seconden) de eerste tel gedurende een maat of 4 weg (in de melodie). Er is ook geen gigantisch accent bij de begeleiding (alleen een belletje). Dat komt heel veel voor...

Soms hoor je ook dat ze de melodie net naar voren verschuiven (op de 4,5 van de vorige maat). Maar er moet een 1 zitten (in de begeleiding), anders verschuift de maatindeling gewoon naar een andere tel (krijg je ergens een halve maat, ofzo...)

Dat is iets wat ik echt heel vaak doe, een of twee inleidende noten aan het einde van de vorige maat. Vaak heb ik het niet eens door dat ik het doe, maar klopt het ineens niet als ik er een 4x4 uit een drumcomputer onder zet. "Oh.....ff schuiven....:o:"

zou dat niet een prima contest zijn om te kijken of het mogelijk is een aangename track te maken zonder noten op de eerste tel?

kijk eerst eens of het mensen lukt een aangenaam nummer te maken met noten op de eerste tel ;)

Volgens mij zou je wel een ritmeloop moeten kunnen maken die al zoveel anticipatie op die één genereert dat je hem leeg kunt laten. Je hebt wel eens wat breakbeats die juist door het weglaten van kicks en snares extra vaart creëren.

Volgens mij zou je wel een ritmeloop moeten kunnen maken die al zoveel anticipatie op die één genereert dat je hem leeg kunt laten. Je hebt wel eens wat breakbeats die juist door het weglaten van kicks en snares extra vaart creëren.

daar zat ik ook nog aan te denken, zo'n drumbeat had ik ooit gemaakt waarbij het me inderdaad opviel dat de 1 weg kon terwijl je m nog wel voelde. Niks bij de hand om nu te testen helaas (werk hè)

@ Cream dat is die man van een comedy serie van vroeger hè? Geen idee hoe die heet of hoe hij bij Bootsy verzeild raakte!

Veel rock heeft accent toch echt op de derde tel (ook al gaan mensen er beetje standaard vanuit dat het accent de eerste tel is). En inderdaad Reggae en Ska, waar accent op tweede en vierde tel liggen.

Back