Creatieve vastlopers

Slope Creations

De Muzikale Polygamist
beste mensen

Ik weet dat ik niet de enige ben die ladingen materiaal heeft liggen dat "af" is...maar niet af is.

Mijn synthkennis gaat gewoon (nog) niet zover om een track dat laatste laagje kruiden te geven waar het om smeekt...IK WEET HET GEWOON NIET !!! Ik praat dan over de sssjjjjjjjt's en de rrrrrrrrrr's om bijvoorbeeld een overgang lekker "over te laten gaan". Of die hele diepe 'bassdrums' met zware galm of delay die...na de "klap" nog lekker even wegfluit terwijl de track lekker doorpompt. Volgt iemand me? In ieder geval hoor ik (zeker in de "dance") dat mensen dingen voor elkaar krijgen waar ik alleen maar voor kan buigen en me afvragen: HOE DE N*UK ?!

Ik heb het mezelf allemaal geleerd en ben nog lang niet van plan op te geven, en mijn probleem is niet zozeer een "componistisch" of melodieus probleem. Ik bedoel: Ik kan wel melodiën voor een track blijven bedenken, maar op een gegeven moment heb je er genoeg, en dan moet je stoppen toch ;) ... ik zit meer met de (kunstmatige?) "ademhaling" van de track, als ik het zo mag noemen.

Een probleem wat daaraan vasthangt zijn mijn BASSDRUMS. Werk de laatste tijd veel met rappers...en ben tevreden over hoe mn snares & hihats klinken en samengaan (dankzij EQ en bijvoorbeeld PSP Vintage Warmer)...maar die verrekte bassdrums elke keer :stupid
Ze knallen niet...overheersen niet...of juist wel...enfin. Ook hier kunnen mensen wel over meepraten.

Laat ik een concrete vraag stellen. Zijn er hier:

1) Succesverhalen van mensen die hetzelfde hadden, en toen zeiden: NU IS HET GENOEG...en ook écht kont geschopt hebben? Zo ja...wat hebbie concreet gedaan.......Blijven proberen? Of de juiste gear gevonden?

Want ik BLIJF proberen en leren...maar soms heb ik de neiging om op te geven...wat niet gauw zal gebeuren. Maar je wilt VERDER! En ik geloof niet in het blijven kopen van gear...als je het eerst bij je skills moet zoeken.

2) Succesverhalen van mensen die de juiste "partner in crime" gevonden hebben? Iets als de "muzikant" en "engineer" hand-in-hand weetjewel. Via een forum....of advertenties....of waar dan ook.

Is het misschien wat om een soort topic te openen waarin mensen bewust samenwerking zoeken op hun eigen ding? Jij kunt bijvoorbeeld korte fragmentjes plaatsen van een paar tracks. Met als doel een "representatieve indruk" van wat je doet.
Anderen kunnen dan weer luisteren. Kandidaten beoordelen elkaar op sound...stijl, etc...en kunnen dan samen verder. Projectmatig of forever....whatever.

Misschien is het al tig keer gedaan, maar dat heb ik dan niet meegekregen.

Iemand nog een persoonlijke aanvulling op mijn verhaal?

Groet, Slope

Probeer niet iets te maken dat er al is. Ga niet proberen hihats precies te maken zoals je in een hit hoort.
ongelofelijk veel luisteren , oefenen, proberen, studeren. Open blijven. Proberen de middenweg te vinden, niet te kritisch, niet te onkritisch, niet te oppervlakkig, niet te diep, etc. suc6.

volgens mij heb je het nu over 'vastlopers' met betrekking tot het krijgen van de perfecte geluiden, balans, mix, mastering en weet ik 't wat
ligt dat niet gewoon aan kennis, ervaring en beschikbare middelen i.p.v. creativiteit?

tot zover mijn zinvolle bijdrage

Ja inderdaad. Vooral dat krijgen van de perfecte geluiden. Je ziet jezelf op alle fronten groeien...maar bij dat ene blijf je hangen. Ik denk dat ik goed op de hoogte ben van de mogelijkheden van mijn (bescheiden, maar efficiënte) set-up...maar zeker ook van mijn tekortkomingen.

Je moet je voorstellen dat er een track ligt met begin...midden & eind. Bruggetjes...de hele mikmak. Maar je mist nog wat. Gewoon....iéts ... en dat ligt niet aan het arrangement of ontbreken van melodietjes etc.
Het zijn meer de effecten en de ademhaling binnen de track. Ik zal van de week even een track in mp3 zetten en op het forum plaatsen. Dan is het gelijk duidelijk waar ik in zuig ;)

Ik ben wel vastberaden om (als alles af is) naar een pro-studio te gaan...voor wat ze er ook mee kunnen doen...en apart masteren natuurlijk.

Misschien is mijn probleem wel in die studio's te fixen...maar dat lijkt me niet hoor.

Dank voor de tijd heren.

Anyone else?

buiten je arrangement en ideeen natuurlijk goed gebruik van de juiste geluiden...vaak is less more....... goed gebruik van effecten om ruimte te creeren.....probeer bv eens 2 setjes van elk effect te maken, eentje voor je "coupletten" en eentje voor je "refreinen" zodat het lekker spannend blijft.... voor de icing on the cake is het vaak goed om een hele kit aan fx sounds door vette delay en reverb te gooien en die dan heel spaarzaam op strategische punten zachtjes in de mix te triggeren....meestal niet vaker dan 1 keer zelfs.....denk hierbij aan gefilterde noise, reverse cymbals, lfo gebubbel etc.

Ik heb/had precies hetzelfde...
Het zoeken naar bepaalde geluiden/balans die ik gewoon niet voor elkaar kreeg.
Een rauwheid er aan geven.

Mijn 'probleem' was dat ik dat niet voor elkaar kreeg alleen software technisch (Rebirth & Reason), of zo goed als er in de buurt kwam, maar dan was ik 4 weken bezig om dat voor elkaar aan het proberen te krijgen. Nu ik een hardware sampler heb gekocht, werk ik veel intuïtiever en die rauwe sound heb ik zo goed als meteen. Beetje moeilijk uit te leggen, en dit is ook puur persoonlijk natuurlijk.

Maar het kan dus wel aan de gear liggen, sowieso de snelheid om een bepaald geluid neer te zetten. Denk dat je met software wel alles kan maken, alleen langs heel veel omwegen.

Maar goed, dit is mijn verhaal... nu heb ik weer een probleem dat ik m'n spullen amper kwijt kan in m'n kamer, en dat 'probleem' had ik niet... ;)

Heren, bedankt. Ik moet sowieso nog een keer mezelf een weekendje opsluiten om een goeie FX-bank te creeëren, want daar kom ik heel wat tekort.
Ik heb zo'n Digitech S100 effect in mn rack...en de ruis zat er gratis bij, maar je kunt er toch wel leuke dingen mee doen. Maar ja...als ik dan een Lexicon hoor, en vooral die galm...dan heb ik zoiets van: IK WIL OOK!

En wat betreft software: Ja man! Reason vind ik bijvoorbeeld helemaal te gek...maar ik ben te lang aan het klooien enzo. Ik blijf bezig met al die mogelijkheden...en voordat ik het weet ben ik met hele andere dingen bezig dan waar ik voor ging zitten. Heb dus geen Reason en hoef het ook niet.
Ik begon met FT2 en eindigde met IT3 voordat ik in 2000 dé switch naar Cubase maakte. Zeker in IT3 ging mijn creativiteit flink tekeer.
Sinds Cubase merk ik dat mijn creativiteit weer tegengehouden wordt. Nu ik midi wel redelijk doorheb kan ik dingen zelf inspelen...en dat gaat dan wel weer. Ik blijf een instrumentalist wat dat betreft.
Heb nu al een poos de Akai S2000 maar dat navigeren ZUIGT! Strakx...nieuwe PC met scsi, en dan krijgt hij ook een belangrijke rol. Ik vind die rauwe sound van Akai zelf heel lekker en een goeie basis om weer mee verder te gaan.

Rest mij niks dan een welgemeende :halleluja

Peace!

Origineel geplaatst door barn

Maar het kan dus wel aan de gear liggen, sowieso de snelheid om een bepaald geluid neer te zetten. Denk dat je met software wel alles kan maken, alleen langs heel veel omwegen.

bij mij gaat het met grotendeels software juist veel sneller....je moet wel ff weten hoe je het geluid kan krijgen zoals je zelf prettig vindt, maar dat werkt met alles zo..... ik mix mijn drums bv vaak met een gecompressede versie (gewoon in reason de compressor als send effect gebruiken bv) , gebruik veel dub-delay effecten die ik vnl uit ohmforce haal, en PSP Vintagewarmer is ook een favoriet om de boel wat op te ruigen, naast de gratis plugins van digitalfishphones..

Olaf

Ja jij bedoelt waarschijnlijk dat je gelijk weet naar welk 'knopje' je moet en waarschijnlijk ook nog (globaal) welke waarde je daar moet hebben. Dat 'besef' groeit bij mij wel, maar rustig aan hè.

En inderdaad: De PSP Vintage Warmer. Mijn grootste vriend...

De ellende is vaak wel, omdat ik met meerdere mensen werk, dat je vaak voelt alsof je altijd achterloopt. Jij zit nog flink aan iemand track te werken en hij heeft alweer 3 nieuwe klaarliggen. En met hem de anderen ook. En jij zit nog steeds met de bassdrum te kloten.
Ik wil gewoon de best mogelijke klus klaren en daar heb ik mn tijd voor nodig. Zeker omdat ik ook nog 40 uur per week werk en 2 uur per dag daarheen reis.
Maar ja...wie iets wil moet zweten! Dus ik klaag niet...constateer alleen dat het beter kan hehe

Thanks man, ik zal gelijk even zoeken naar digitalfishbones. Misschien dat er wat voor me tussen zit.

Groet, Slope

Origineel geplaatst door Slope Creations
Ja jij bedoelt waarschijnlijk dat je gelijk weet naar welk 'knopje' je moet en waarschijnlijk ook nog (globaal) welke waarde je daar moet hebben. Dat 'besef' groeit bij mij wel, maar rustig aan hè.

En inderdaad: De PSP Vintage Warmer. Mijn grootste vriend...

De ellende is vaak wel, omdat ik met meerdere mensen werk, dat je vaak voelt alsof je altijd achterloopt. Jij zit nog flink aan iemand track te werken en hij heeft alweer 3 nieuwe klaarliggen. En met hem de anderen ook. En jij zit nog steeds met de bassdrum te kloten.
Ik wil gewoon de best mogelijke klus klaren en daar heb ik mn tijd voor nodig. Zeker omdat ik ook nog 40 uur per week werk en 2 uur per dag daarheen reis.
Maar ja...wie iets wil moet zweten! Dus ik klaag niet...constateer alleen dat het beter kan hehe

Thanks man, ik zal gelijk even zoeken naar digitalfishbones. Misschien dat er wat voor me tussen zit.

Groet, Slope

niet echt, ik bedoel meer dat je op een gegeven moment merkt dat je vaak naar dezelfde apparaatjes/software grijpt als je een bepaalde sound zoekt...je krijgt dus een bepaald klank-pallet/werkwijze en die kan alleen maar ontstaan na veel doen........ tot die tijd blijft het echt experimenteren en onthouden wat je ook alweer deed om een bepaald geluid te krijgen...

www.digitalfishphones.com

Back