Cubase5 arpeggiators.. waardeloos?

Sander02

Gepokt en gemazeld
Hoi,

Sinds ik jaren geleden met Cubase begon te werken en de 'midi inserts' had ontdekt, heb ik de arpeggiators (arpache5 + sx) vrij waardeloos gevonden vanwege belabberde timing..

Nu werk ik op een dijk van een PC, met een legale Cubase5 studio en een Motu midi interface.. ik had verwacht dat die midi-inserts nu onderhand wél goed zouden werken. Niets is minder waar, helaas is de timing nog steeds ontzettend waardeloos, gewoon niet bruikbaar.

OM de haverklap haperingen zonder herstel! Daar bedoel ik mee, als e.e.a. vertraagd door een hapering, dan blijft de sequence scheef lopen, er vind geen herstel plaats die de boel weer op de 1 zet. En 6x opnieuw je sequence starten voordat-ie een goede start maakt, op de 1 dus.. het lukt gewoon niet!

Wat kan ik nu nog doen, ben hier gewoon echt niet tevreden mee.. Cubase support case maken?? 3th party software zoeken die de klus wel kan klaren?? (iemand tips?)

Hier wordt het helemaal de hemel in geprezen, en ik vind de mogelijkheden ook te gek.. maar waarom heeft SOS er dan geen last van? Wat doe ik verkeerd dan?
http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/cubasenotes.htm

Waar is quifster als je hem nodig hebt :D Hij looft de arpeggiators juist.
Gebruik je de midiarp plugs met externe synths of met vsti's? Heb je problemen met beide opties of met alleen hw synths?

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik ze naar externe en interne synths.. maakt geen verschil. En idd, ik zou ze ook loven, als ze niet zo zouden haperen :)

Juist deze midi inserts die zo weinig van je CPU vergen zouden niet moeten haperen.. dat is 't kromme ervan. Zal vanavond eens een voorbeeld posten hoe erg het is, een simpel 8th note akkoorden sequence loopt helemaal in de soep gewoon.

Ik speel bijv. een serie van 3-klank akkoorden achter elkaar en zet Arpache5 op play mode "Repeat".. akkoorden strummen zegmaar, als er ook maar 1 nootje een fractie korter of langer is in de miditrack, loopt het al in de soep. Goed, doe ik quantize ends en zet alles helemaal strak, dan zou het goed moeten gaan.. ook niet, ergens blijft er iets hangen en de sequence blijft verschoven, geen correlatie.

Heb al van alles geprobeerd in Arpache5, de noot volgorde, de lengte van de steps, verschillende play modes.. doet er allemaal niet toe.

Ook de step-sequencer geeft problemen, voornamelijk de start van de sequence.. hij begint vaak niet op de 1, alsof cubase moeite heeft de arp te resetten na een stop.

Laatst gewijzigd:
hmm en jij gebruikt ze zowel naar externe als interne synths??

Dus gewoon, midi-track > insert Arpache SX / 5 > midi kanaal instellen > knallen ?

Heb alle 13 pagina's van het C5 forum doorgenomen, geen 1 thread hierover.. wel heel veel andere problemen zeg pff.
Ga vanavond er nog eens uitgebreid naar kijken, als het niet lukt schiet ik maar een case in bij Steinberg.

staat je midi through uit in Cubase File > settings?

denk dat daar je probleem zit. je hebt een midi loop

trek anders de midi out maar eens uit je synth

het loopt bij mij ook foutloos in cubase 5 (ik gebruik alleen nog maar arpache sx).

ik denk dat raphie op het goede spoor zit met zijn advies en dat er ergens een midi loop (hickup) optreedt in je setup.

wat ik wel altijd doe is aan het einde van de song compositie alle arps even renderen naar midi in de sporen, dat doe ik met name omdat het dan extreem strak is (ivm de midi sync clock naar externe hardware, maar dat is een lang verhaal). En op die manier kan ik in de nabewerking nog veel variaties en swing toevoegen.

Dat doe je door op de pattern zelf met de rechtermuistoets midi merge (zo heeft die optie geloof ik) te kiezen. Dan haalt die je akkoorden weg en zet die de gerenderde arp patterns er voor in de plaats. Daarna kun je de arpeggiator uitzetten omdat alle noten er los in staan in je project.

ArpacheSX loopt ook strak bij mijn Cubase Studio 4. ArpacheSX stopt alleen aan het eind van een loop en het renderen naar midinoten gaat niet altijd foutloos. Wat een super plug-in trouwens!:)

Ok, thx voor de tips! Daar kan ik wel wat mee, ook dat renderen was ik al naar op zoek.

Super!

staat je midi through uit in Cubase File > settings?
denk dat daar je probleem zit. je hebt een midi loop
trek anders de midi out maar eens uit je synth
Even zien hoor.. trek de midi out uit m'n synth.. aha ik snap 'm.

Nee, dat kan niet 't geval zijn, de setup is :

Nord electro3 midi OUT --> PC midi IN
PC midi OUT --> Prophet600 (via doepfer ms404 in->thru)

Nu kan de midi implementatie wat gaar zijn van de P600, en natuurlijk is het niet denderend dat er nog een doepfer tussen zit, maar de aard van de klacht is dat de sequence verschoven blijft na een hapering.. en niet een tikkeltje maar zomaar ~500+ ms vertraging met wegvallende noten e.d.

Zal de setup versimpelen door alleen even met de NE3 te testen, met midi Thru uit.

Nu kan de midi implementatie wat gaar zijn van de P600, en natuurlijk is het niet denderend dat er nog een doepfer tussen zit, maar de aard van de klacht is dat de sequence verschoven blijft na een hapering.. en niet een tikkeltje maar zomaar ~500+ ms vertraging met wegvallende noten e.d.

Zal de setup versimpelen door alleen even met de NE3 te testen, met midi Thru uit.

als het verschoven blijft dan klinkt het meer als een hickup in je pc omgeving. De arp stabiliteit wordt bepaald door de systeem clock van je moederbord, heb je wel eens geexperimenteerd met die verschillende instellingen (use system timestamp vinkje) in je device menu midi setup-setting in cubase?

Maar het is zoiezo verstandig om even met de meest simpele setup te testen, zoals
- arp met alleen vsti's, treedt het dan ook op? , zo ja, dan is het waarschijnlijk iets in je computersetup (timestamp vinkje aan of uitzetten en dan opnieuw proberen).
- arp met alleen de nordlead, treedt het dan ook op? zo ja, check dan je midi drivers, settings en instellingen

Dan heb je nog de mogelijkheid dat als je usb devices gebruikt dat je usb root hub door zijn bandbreedte heengaat en een korte hickup veroorzaakt, of een firewire driver die niet helemaal goed werkt, etc... Heel veel opties dus.

Maar mijn inschatting is op basis van de sumiere informatie die je nu hebt dat je eens moet proberen met de use system timestamp vinkje.

Ok update, alle opties die zijn genoemd heb ik geprobeerd, de arpeggiator loopt nu wel strak als ik alleen de NE3 op de midi ins en outs aansluit.

Alleen ben ik erachter gekomen dat alle midi vertraagd aankomt, of ik het nu zelf heb ingespeeld of dat de arpeggiator dat doet.. :?

Echt geen idee waar het vandaan komt, iemand een idee??

Ik gebruik m'n motu 828mk3 fw z'n midi poorten.

da's latency, oftewel de turnaround time van je midi naar binnenkomende audio

heb je wel je synths in de connections tabs gedefinieerd als external instruments
tevens daar via midi devices midi poorten aan gelinkt

dit is noodzakelijk om latency compensation goed te laten werken.
dan de synth laden als "extenral instrument" in je arrangement (en dus niet direct naar de midipoort mappen)
doe dat maar eerst, wedden dat je probleem dan ook is opgelost?

Nee de audio van m'n NE3 gaat naar m'n mixer en direct naar de speakers.. daar zit geen PC tussen.

Ik heb het puur over midi, simpel lijntje inspelen en weer afspelen wat je net gespeeld hebt... daar zit vertraging in.

Heb gechecked, de midi komt bij het inspelen wel op de juiste plek binnen.
Om het weer in timing te krijgen moest ik de track ongeveer -50 in tijd terug verschuiven bij het 'klokje onder panning'.

heb je wel je synths in de connections tabs gedefinieerd als external instruments
tevens daar via midi devices midi poorten aan gelinkt
Bedoel je bij VST Connections ?? Daar heb ik maar 2 tabs.. audio inputs en outputs.. huh??? Die zijn gewoon verdwenen.. net in 't manual gekeken, die tabs horen er gewoon te staan pfff

ah studio, je hebt geen external instruments dan heb je dus ook geen automatische latency compensatie en moet je volgens mij dus i.d.d. handmatig je track timing aanpassen (met het schuifje links)

Dus je zegt als je Cubase studio 5 hebt, dat iedereen die daar mee werkt AL z'n midi tracks moet compenseren met -50 ???

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, bovendien is de handleiding van Cubase studio 5 en daar staan die tabs gewoon in.. die had ik al bij SX3 :)

vreemd, ik weet alleen dat als ik m'n gear niet via external instruments defineer, ik ook die latency hebt en als ik het wel confgureer alles snaarstrak loopt zonder overige handmatige aanpassingen

Wat ik ook merk, is zelfs al verschuif ik m'n midi data -50 terug, dan nog moet ik de locator iets voor het begin van een midiblok starten om de Arpeggiator strak te laten lopen.

Zet ik de locator op de 1 (van het blokje) dan loopt hij niet goed.

Zou ik gewoon moeten upgraden naar de hoogste versie, dat heb ik nog niet gedaan.. wellicht is dat handig.

Maar dit vind ik best bizar, midi uit de maat, tabs verdwenen.

misschien gewoon eerst eens een schone volledige herinstallatie? wellicht ook meteen over naar Win7, heeft sowieso een veel strakkere midi timing dan XP

Back