Cubase5 arpeggiators.. waardeloos?

Bij midi moet ik de clock inderdaad ook altijd iets terugzetten. Het kost wat tijd om de mididata te versturen en verwerken, en mocht je het geluid bovendien weer via converters de pc in sturen, dan komt daar nog een kleine vertraging bij. Omdat mijn configuratie steeds weer anders is heb ik ook bewust geen external instruments aangemaakt, maar pas ik naar gelegenheid de timing wat aan van de midi out. Heb je al geprobeerd je netwerkverbinding te verbreken? Kan ook behoorlijk schelen...

Bedankt voor de reacties.

Voor de duidelijkheid, ik draai Windows7 64bit, op een I7-930, heb beide cubase versies geinstalleerd (32/64bits)en bij allebei de versies heb ik het probleem.

Dit heeft niks te maken met External instruments of andere ingewikkelde zaken.. dit gaat puur over midi afspelen, 1 op 1, geen poespas.
M'n hele setup is dus vrij nieuw, dit soort problemen zou ik nog nieteens verwachten op een pentium 1 !! dit is midi !

Dingen die je noemt Razor lijken mij finetune dingen, als je een milliseconde wilt winnen.. maar een vertraging van 50 milliseconde.
Dat heb ik nog nooit gehad, er is echt iets anders aan de hand.

Hmm... Heb ook W7*64. Pc is niet extreem snel met een Q9550 @2.83~3.2 GHz (hij wordt dynamisch geklokt a.d.h.v. de cpu-belasting).
Zit hier toch echt wel rond de 50ms. Moet wel zeggen dat ik een simpele oude midi interface van ESI heb. Maar als ik het goed begrijp is de vertraging bij jou dus niet gelijkmatig? Want dat is 'ie bij mij dan weer wel...
Wat gebeurt er eigenlijk als je de arp wegschrijft naar de key editor zoals quifster suggereerde?

Apart allemaal.
Ik heb nog nooit MIDI hoeven verschuiven. En ik werk al ca. 15 jaar met Cubase.
Zelfs tracks van voor de VST tijd (gewoon 8 tracks systeem audio zonder iets erop of eraan) heb ik aan de MIDI niets hoeven verschuiven of anders in te stellen om het in timing te houden.
Een aantal maanden terug nog heb ik muziek uit de pre-VST tijd geïmporteerd tot het niveau van C5, en alles OK!

Succes met oplossen van dit intrigerende probleem.

Idem dito : nooit problemen gehad met midi timing ongeacht welke software en hardware.
Noch op w98 met 256 MHz PII, XP met Dual Core 3 Ghz, of indertijd met bvb. Notator op de Atari 16 Mhz.
Leuk dat die problemen nu pas verschijnen met al die GHz processors. Waar zou dat toch aan gelegen zijn ? :D

Midi snelheid is nog steeds 31250 baud en de windows timer-clocksnelheden maximum 1/1000 sec zijn.

ik had in Cubase Studio 4 ook dat ie er constant naast liep met mn HW synths, nadat ik de MIDI clock op alle MIDI kanalen had aangepast naar de latency in/output die opgegeven wordt in de VST Audiobay liep alles strak. En nu met Cubase 5 en Ext Instruments hoefde ik helemaal niks aan te passen....

Leuk dat die problemen nu pas verschijnen met al die GHz processors. Waar zou dat toch aan gelegen zijn ? :D

Er schijnen bij veel mensen in de Cubase SX tijd wel veel problemen geweest te zijn. Vooral in de tijd dat Cubase je MIDI poort 'emuleerde'. Echter heb ik de problemen die ik ermee heb gehad altijd zelf snel kunnen fixen. Mazzel misschien. Maar nieuw zijn de timing issues dus niet.

Hallo, inderdaad ik heb dit ook nog nooit meegemaakt.

Maar het wordt nog 'leuker', zet net m'n Pc aan, start cubase op.. pomp-die-dom.. geen Motu geluidskaart meer, driver error popup verschijnt als ik de console ervan wil opstarten.

Ik denk dat ik het probleem mss gevonden heb :)

Begin er ook aan te denken om maar weer terug te gaan naar oude vertrouwde 32-bits windows.. heb niets dan ellende er mee gehad tot nu toe, heb eigenlijk al maanden niets meer kunnen (af)maken.. naadje!

Mjah, dat zuigt flink! Misschien voor het teruggaan naar een 32bits-omgeving de kaart opnieuw installeren(had je vast al geprobeerd)? Hoop in ieder geval dat je 't naar tevredenheid kunt oplossen.

Nou, na veel gehannes (in de BIOS plug and play bios uit/aan zetten, opnieuw installeren drivers, andere FW poort kiezen op PC + Motu) is het me gelukt dat ding weer aan de praat te krijgen.. audio werkt, midi ook.. alleen nog steeds die vertraging van 50 ms op alle uitgaande midi.

Heb ook nog een 828 MK2 firewire liggen, ik dacht laat ik die er eens aanhangen.. kijken of de midi daarvan wel werkt zoals je zou verwachten.
Deze motu gebruik ik in onze oefenruimte op een XP pc, dus ik moest de drivers nog even zoeken.

Kom je op de MOTU website : http://www.motu.com/newsitems/compatibility-with-windows-7/view?searchterm=windows 7

MOTU FireWire, USB2 and PCI audio interfaces
Fully-qualified 64-bit and 32-bit Windows 7 device drivers for all MOTU FireWire, USB2 and PCI audio interfaces are now available here

Nou dat klinkt veelbelovend, alleen laat ik die nu dus gewoon niet vinden op de website..
Na veel zoeken lijkt het deze te zijn:

FireWire and USB Audio Driver Installer for Windows
This installer installs the current version of the FireWire and USB audio interface drivers for Windows 7, Vista, and XP. The minimum required legacy Windows versions are Windows Vista SP2 and Windows XP SP3.

Maar nope, geen succes.. de MK2 krijg ik niet aan de praat.. wordt niet herkend, er staat ook nergens bij op de website welke ik dan wél moet hebben voor de 828MK2, ben daar echt pissed over gewoon. Heb precies de instructies gevolgd in de 'readme'..

Iemand nog ideeen? Zijn er mensen die een 828MK2 wel aan de praat krijgen op Windows 7 ?

Iemand nog ideeen? Zijn er mensen die een 828MK2 wel aan de praat krijgen op Windows 7 ?
ja ik heb die 828 mk2 foutloos draaien op windows 7 64 bits.

die drivers krijgen is inderdaad erg lastig :D, wat je moet doen is je registreren en inloggen op de motu site, dan kun je de drivers wel downloaden, inderdaad erg vaag om dat zo af te blokken door hun.

Hoi Quifster, natuurlijk heb ik een account , beide Motu's staan netjes geregistreerd.. is idd beetje irritant van ze.

In die download sectie zie ik nergens een driver staan waar iets bij staat van : " Download deze driver voor je USB/Firewire Motu 828MK2, ultralite blabla, etc etc"

Toen deze maar gepakt tegen beter weten in, uit de sectie Windows 7 - 64bit:

This installer installs the current version of the FireWire and USB audio interface drivers for Windows 7, Vista, and XP. The minimum required legacy Windows versions are Windows Vista SP2 and Windows XP SP3.

Dit hierboven is dus alles wat erbij staat.. De overige drivers op de pagina zijn voor andere Motu apparaten, dus deze moet het dan zijn.
Maar geen succes er gebeurd niks bij aanzetten vd MK2.

Quifster, moest jij je Firewire kaart aanpassen naar "1394 Legacy" driver om je 8282MK2 aan de praat te krijgen ??

Zou dat het mss zijn.. ik hoop het niet, dat zou betekenen dat ik niet tegelijkertijd m'n MK2 + 3 kan aansluiten (tenzij je ze stacked via FW)

Begin het echt wel beu te worden, dit gaat dus al zo sinds m'n nieuwe PC, eerst m'n midex8-interface weg moeten flikkeren, liquidmix werkte niet, motu kaart problemen, toen ging m'n harddisk naar de klote, toen viel de Fan van m'n CPU af !! belachelijk

het is een tijdje geleden, maar volgens mij heb ik deze ook gebruikt.

Quifster, moest jij je Firewire kaart aanpassen naar "1394 Legacy" driver om je 8282MK2 aan de praat te krijgen ??
Nee dat hoefde ik niet te doen, maar ik gebruik ook de firewire van mijn moederbord ipv een externe firewire kaart, maar ik kan me voorstellen dat je bij oude firewire kaarten een issue krijgt inderdaad.

Begin het echt wel beu te worden, dit gaat dus al zo sinds m'n nieuwe PC, eerst m'n midex8-interface weg moeten flikkeren, liquidmix werkte niet, motu kaart problemen, toen ging m'n harddisk naar de klote, toen viel de Fan van m'n CPU af !! belachelijk
ja daar zou ik ook zat van worden, mijn midexen staan ook werkeloos in de studio, zijn inderdaad ook niet meer te gebruiken. Ook wat andere software is onbruikbaar geworden door de overstap naar win7 64 bits. Maar goed, het voordeel wat je hebt van win7 64 bits is dermate groot dat ik het ervoor over heb.

Bij mij ging de overstap redelijk probleemloos, de enige issue die ik ondervonden heb is dat de asio belasting nogal peakte als ik speedstep in de bios geactiveerd had. Dit heb ik uitgezet en sindsdien heb ik een beest van een machine kwa performance.

heb je niet iemand in de buurt die ervaring heeft met windows 7 systemen en hardware instellingen? Misschien zou je die in kunnen schakelen. Het probleem met dit soort dingen is dat je eigenlijk de dingen alleen maar oplost door veel testen en het uitsluiten van gangbare problemen.

Denk dat ik dat idd maar ga doen Quifster, probleem is dat ik nu tegen problemen aan loop als ik wil gaan werken ; waarmee ik mezelf frustreer.

Zal gewoon tijd uit moeten trekken om dit systeem te tunen, wellicht herinstalleren etc etc en dán pas weer volop er tegenaan! :)

Thx!

Herinstallatie lijkt me i.d.d. wel een goed idee
win7 kaal installeren, Windows update, VOORAL geen drivers van je moederboard DVD of fabrikanten websites en dan schoon de MOTU FW driver installeren. gaat PRIMA werken

Ik gebruik alleen de Arpache, dijk van een arp :)

VOORAL geen drivers van je moederboard DVD of fabrikanten websites
Wat bedoel je hier precies mee? M'n moederbord zal toch echt wat drivers nodig hebben om fatsoenlijk te werken..

nee hoor, zit allemaal in Win7, hier gaan juist een hoop mensen de fout in, ff een ouder versie van interl chipset utility of Matrix Storage manager en je HDD performance is om zeep

ook GEEN RAID draaien onder Cubase, niet op je system disks, niet op je data disks NERGENS
de ICHR Intel driver, polled continue naar de diskcontroller en help je timnig compleet om zeep en zorgt voor afschuwelijke ASIO spikes met zelfs maar een paar tracks of VSTi's

DAW en RAID = NO GO

Zijn er mensen die de midi gebruiken van de Motu828mk2/3 ??

Zou iemand met een Motu 828Mk2 of 3 firewire, aub eens een testje kunnen doen of de midi vertraagd is?

Ik vermoed nl. dat het gewoon de latency is die ook voor audio geldt.. de output audio latency is nl. exact dezelfde waarde in ms als dat ik vertraging heb in m'n midi.. kan natuurlijk toeval zijn.

Intussen ben ik bezig een Midi Express 128 te vinden, moest er toch een keer van komen.

Back