[Diy] Ms20 Filter ... voor in peNdaal

dat is idd ook een idee

Ik ben wat aan verzinnen geweest voor een leuke case waar dit allemaal in kan.
Zat eerst te denken aan een soort van ms20 lookalike kastje , maar in mijn hok heb ik al zoveel van dat soort saaie zwarte kasten staan .
Dus ik wilde wat fleurigs en happy :D
Met kleurtjes dus...en welk merk had van zulke vage kleuren ?..juist...mutron

Eerste opzet om te proberen staat op de pict hieronder.
Nog zonder kleuren , maar die kunnen ingevuld worden in de velden.

Overigens wit is ook wel cool zoals die er nu bij ligt ...en met die knoppen...welk merk had dat ook alweer ? ;)

Attachments

• case layout.jpg
    case layout.jpg
    67,1 KB · Bekeken: 103
Ik ben wat aan verzinnen geweest voor een leuke case waar dit allemaal in kan.
Zat eerst te denken aan een soort van ms20 lookalike kastje , maar in mijn hok heb ik al zoveel van dat soort saaie zwarte kasten staan .
Dus ik wilde wat fleurigs en happy :D
Met kleurtjes dus...en welk merk had van zulke vage kleuren ?..juist...mutron

Eerste opzet om te proberen staat op de pict hieronder.
Nog zonder kleuren , maar die kunnen ingevuld worden in de velden.

Overigens wit is ook wel cool zoals die er nu bij ligt ...en met die knoppen...welk merk had dat ook alweer ? ;)
EMS!

Wat doen al die knoppen? Kan er wel een aantal lezen maar niet alle.

Ai.. klein foutje.
Bij het 555 i.c moet de output potmeter van 10 k anders om.
Nu sluit die ook de frequentie potmeter ook kort als die tegen nul aan komt.
Gewoon het draadje wat van de doide 1n4148 verwisselen met de output point A draad, dan gaat het goed :)

zoals het hieronder staat.
attachment.php

Laatst gewijzigd:
Dit is een square LFO, maar het schijnt dat je deze wat kan afronden met hoge pf elco's. Hij beschrijft het geluid als "yayayayaya" in tegenstelling tot de "dadadada" van de square.

Ik heb verder dit zeer eenvoudig schema gevonden voor een triangle:

http://home1.gte.net/res0658s/fatman/4069_lfo.html

Maar deze vereist een +/- voeding.

Je kunt indd een soort van square naar "sinus" waveshaper maken met wat elco's maar dit beperkt naar mijn ervaring het frequentiebereik ernstig...

Die Fatman LFO heb ik ook een paar keer gebruikt, werkt prima op een enkele voeding (bij mij was dat gewoon een enkel 9 volt batterijtje) het leuke is dat je er bijv. een op-amp als buffer en als comparator voor square vormen erachter kan zetten.

Voor mij is dit project alweer ten einde ;)
Het hele ding doet het goed, case is klaar [ paar kleine puntjes nog, zoals zwarte schroefdoppen , of 2 bescherm beugels aan de zijkanten].
Nog een extra voeding regelaar erin geplaatst met extra afvlakking , omdat mijn "vintage fuzz" dit altijd erg prettig vind,te hoge of lage spanningen flipt die soms.
Er zijn natuurlijk wel altijd wat puntjes voor verbetering vatbaar...maar hey...het is ook nog een keer diy :D

Ik heb nog wat ectra LM13600 i.c's hier liggen , dus die word zeker nog wel ergens ingeprutst .

Misschien komt er ook nog een youtube vid ......

En nog een laatste pict.

attachment.php

Attachments

• case complete.jpg
    case complete.jpg
    72,4 KB · Bekeken: 110
Ziet er weer goed uit Hill:okdan:

Mooi bakje! :okdan:
Lijkt me super in combinatie met de tube pre-amp... Ik overweeg al langer een 19" bakje te maken met wat Hilltree DIY audio-smerigheden erin.

Nu bedenk ik me net dat je in principe ook een driehoekgolf uit de 555 kunt krijgen als je het niet erg vindt een op-ampje bij te installeren (741 of zo volstaat). Als je de trigger/threshold-pinnen buffert krijg je een mooie driehoek op de uitgang van je op-amp, die je dus ook als LFO waveform kunt gebruiken voor de filter.

Een neveneffect hiervan is dat de driehoek wat 'zwakker' zal zijn dan de blokgolf omdat die laatste varieert van 0 tot 9V, maar de driehoek raakt maar van 3 tot 6V. Dit is typisch voor de 555.

In principe kan de driehoek dan nog versterkt worden zodat deze even 'sterk' is als de blokgolf, maar dit is vrij omslachtig in een battery-powered project met enkel +9V. In een modulair systeem waarbij er positieve en negatieve voltages voorhanden zijn is dit eenvoudiger uit te voeren.

Dat bepaal je toch zelf als je dit bouwt... En veel extra werk is het niet. ;)
Ik zou het er in ieder geval inbouwen, driehoek is the next best thing als je een sinus-LFO wilt.

Tuurlijk zekers, iedereen de baas van z'n eigen machien ! ;)

Als ik dit ga maken komen er ook beslist die opamps in de feedback-loop bij, maar
een zo simpel mogelijk vertrekpunt blijft geldige insteek!

BTW, zijn er trouwens al mensen die een hele analoge MS20 in die 85% Legacy Controller gestopt hebben ?! :halleluja

Mooi bakje! :okdan:

Nu bedenk ik me net dat je in principe ook een driehoekgolf uit de 555 kunt krijgen als je het niet erg vindt een op-ampje bij te installeren (741 of zo volstaat). Als je de trigger/threshold-pinnen buffert krijg je een mooie driehoek op de uitgang van je op-amp, die je dus ook als LFO waveform kunt gebruiken voor de filter.
.

je kan ook een fet source follower nemen.
alleen bij bovenstaande schakeling krijg je dan een zaagtand.

voor een driehoek moet je de potmeter aan pin 3 ipv de + hangen, en pin 7 loshalen.

ergens op dit forum staat een schema van mij voor zo´n 555 lfo met driehoek en blok.

ziet er trouwens allemaal weer prima uit Hill......:okdan:
:mega:

zoals de potmeter nu zit gaat de 555 maar erg kort mee.
via de diode sluit je als de pot dichtstaat uitgang 3 naar de massa kort.
een serieweerstand (1K) naar de loper verhelpt dit probleem.
hoewel een potmeter op deze manier misbruiken geen schoonheidsprijs verdient:D:okdan:.
hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de elco aan de uitgang, maar dat gaat langer mee.8)
:mega:

Ai.. klein foutje.
Gewoon het draadje wat van de doide 1n4148 verwisselen met de output point A draad, dan gaat het goed :)

zoals het hieronder staat.
attachment.php

ai..ja

ik had het schema al vandaag veranderd omdat ik wat anders verkeerd had getekend
In mijn doldwaze actie om dan maar de pot om te keren had ik hier weer niet aan gedacht.
Ik was weer te snel........

Ai.. klein foutje.
hehehe

Back