Philips EL3511 Bandrecorder.

Noiseflux

Zwarte Ruis
He beste medeforumers,

Ik heb een philips band recorder op de kop weten te tikken en nu krijg ik alles wel draaiende maar er komt geen geluid uit. Er zat 1 band bij en ik weet ook niet of er uberhaupt wat op staat. (al zit er wel een stickertje 'operette' op)
Ik probeer er dus achter te komen of er een defect is en waar die dan zit of dat de band gewoon leeg is.

Nu zijn er meerdere aansluitingen op dat ding maar ik heb geen idee hoe ik daar iets op aan moet sluiten, weet iemand welke pluggen hierin gaan en waar ik die goedkoop kan krijgen? (of dat er een andere oplossing is om iets aan te sluiten?)

4v46f8.jpg

Ik wil dus wat externe speakers en een audiobron aansluiten. Uit de handleiding begreep ik dat de linker 4 aansluitingen voor de speakers zijn en de rechter 4 voor radio en grammafoonplaten.

Verder zit er een knop op om inkomende netspanning in te stellen. 2 opties ervan zijn 220V en 245V, Nederland zit nu op de 230 als ik me niet vergis. Wat is dan wijsheid? (ik heb m nu op 220 staan.)

n4azcm.jpg

Hey leuk!,
Dit is echt een oudje. Mijn ouders hadden er eentje met buizen waar al DIN aansluitingen opzaten uit de 60er jaren, deze is dus waarschijnlijk nog ouder!
De linker twee aansluitingen(boven en onder) zijn voor de speaker. De twee ernaast voor de microfoon. Voor de rest weet ik het niet. Als ik zou moeten gokken is de volgende aarde en de meest rechter idd iets van een platenspeler, maar de laatste twee is niet meer dan een "educated guess" in goed Nederlands:D
Zelf heb ik met de recorder wat problemen gehad omdat het schuim aan de binnenkant was verdroogd, en de spoelen alleen maar spinden. Aan het werk gekregen met voor zover ik mij kon herinneren een stukje fietsband. Helaas heb ik de recorder niet meer....
Veel plezier met de nostalgie:okdan:

Laatst gewijzigd:
Hey leuk!,
Dit is echt een oudje. Mijn ouders hadden er eentje met buizen waar al DIN aansluitingen opzaten uit de 60er jaren, deze is dus waarschijnlijk nog ouder!
De linker twee aansluitingen(boven en onder) zijn voor de speaker. De twee ernaast voor de microfoon. Voor de rest weet ik het niet. Als ik zou moeten gokken is de volgende aarde en de meest rechter idd iets van een platenspeler, maar de laatste twee is niet meer dan een "educated guess" in goed Nederlands:D
Zelf heb ik met de recorder wat problemen gehad omdat het schuim aan de binnenkant was verdroogd, en de spoelen alleen maar spinden. Aan het werk gekregen met voor zover ik mij kon herinneren een stukje fietsband. Helaas heb ik de recorder niet meer....
Veel plezier met de nostalgie:okdan:

Waar de inputs voor waren was me al duidelijk (4 maal speakers (bij de eerste 2 gaat de interne speaker uit bij aansluiten) en de rechter 4 voor radio en grammafoon respectievelijk. ) dat staat namelijk in de gebruiksaanwijzing.

Ik vroeg me enkel af hóe ik deze randapparatuur aan kan sluiten gezien deze geen van alle stekkers hebben die in de inputs (en outputs) van de recorder passen.

speaker, in, out ( of omgekeerd ),radio/pickup in ?
2 pluggen per kanaal : aarde en signal ?
of is het speaker ( mono)2 pinnen , microfoon2pinnen, aarde en de signal van pickup en radio/line?
wat een interessant puzzeltje
dat wordt solderen.
en even de koppen voorzichtig met wat alcohol ende of eens een keertje met brandspiritis en een wattenstokje schoonmaken , zachtjes.

en anders wordt het reviseren

Dit zijn gewoon banaanstekkers. Inmiddels grotendeels in onbruik geraakt, maar bij winkels met meetapparatuur en elektronica-zelfbouw shops makkelijk te verkrijgen. Wat ik ook wel eens heb gedaan als ik de spullen niet bij de hand had gewoon een oude stekker voor 220V uit elkaar gesloopt en de pinnen gebruikt. Gaat ook prima(zolang je ze niet op 220V aansluit;))

hoef je geeneens te solderen , aan die kant dan
wat is ie trouwens smerig, maar tevens mooi

steek je kot maar ni in de fik met dienen ouwe rommel man..

NIet beter een Fostex of tascammetje met nog een redelijk geluid?

alleszins succes met het experimenteren, tsjonge jonge...als dat maar goed komt,

(check alvast je stroomdraad dat ie uit de muur is als je gaat pitten) :halleluja

Dit zijn gewoon banaanstekkers. Inmiddels grotendeels in onbruik geraakt, maar bij winkels met meetapparatuur en elektronica-zelfbouw shops makkelijk te verkrijgen. Wat ik ook wel eens heb gedaan als ik de spullen niet bij de hand had gewoon een oude stekker voor 220V uit elkaar gesloopt en de pinnen gebruikt. Gaat ook prima(zolang je ze niet op 220V aansluit;))

Hmm toch banaantjes, ik dacht dat er misschien een middenmaat jack was oid. Enig idee hoe ik bijvoorbeeld m'n line out van mn audio interface naar banaanstekkers omgooi? Gewoon wat krokodillenklemmetjes klooien? :D

steek je kot maar ni in de fik met dienen ouwe rommel man..

NIet beter een Fostex of tascammetje met nog een redelijk geluid?

alleszins succes met het experimenteren, tsjonge jonge...als dat maar goed komt,

(check alvast je stroomdraad dat ie uit de muur is als je gaat pitten) :halleluja

Haha wees maar gerust hoor, die stekker heeft zulke dunne pinnetjes dat ie zowat uit mn stopcontact valt. (oke, gerust, gerust..)
Tuurlijk had een 'goeie' bandrecorder me leuk geleken (volgens mij hebben mn ouders er zelfs nog een staan met een doorgesneden snoer, dat dan weer wel) maar die dingen zijn duur(der) en zwaaaar. Ik heb al jaren geen auto meer dus ik doe het maar even zo :)

duur?
pas een a77 voor 50 euro gezien alhier.
een oude akai of hifi philips , met grotere spoelen gaan werkend vaak voor enkele tientjes weg.
dit soort philips/grundigs etc zien er geweldig uit en heel leuk als ze het doen, maar reparatie is inderdaad wel iets voor echte liefhebbers. de techniek is toch wel redelijk gecompliceerd voor de algehele tapebeginner.
kijk anders eens op marktplaats, vaak worden ze nog opgestuurd ook.

50 euro ergens in Nederland tegenover 5 euro bij mij in de straat? ;)

alle dan max 60euro:
ergens in nederland en goed functionerend:
http://kopen.marktplaats.nl/audio-tv-en-foto/bandrecorders/c32.html?xl=1&ds=to%3A%3Bpu%3A1%3Bl1%3A31%3Bl2%3A32%3Bdi%3A%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumeric%3Blx%3A176917%3Bly%3A323374%3Bkw%3Abandrecorder%3Bosi%3A2&ig=1&ppu=0&ts=1&f=1&postcode=6223GW&aw[-2][0]=1&p=1&pmax=60

gewoon eventjes in de gaten houden, denk dat je meer bandrecorder plezier ervan kan beleven, al was het maar omdat grotere spoelen zoveel gemakkelijker zijn , ook als je bv eens een nieuwe band wilt kopen

Het is maar om wat te prutsen..bwa dan is ie goed genoeg, dan moet ej daar geen geld aan uitgeven less is more ;) fijne tijd!

Back