Effect:net die extra 'analoge feeling'

Booker Teo

Nieuwkomer
Wat ik me afvraag…

Ik ben bezig met zowel analoge / als digitale / als Soft synth en orgel sounds.

Wat opvalt is dat de analoge geluiden uit de vorige eeuw véél voller en crispyer zijn dan de digi/soft synths. Maar deze zijn meestal ook groot,zwaar en niet altijd betrouwbaar…

Daarom heb ik onlangs een Fulltone mosfet bass-drive pedaaltje aangeschaft. Als ik deze gebruik in combinatie met de digitale of soft synths heb ik een vettere sound. Die meer aansluit bij die vette analoge sound.

Het is een kwestie van deze bass-drive héél subtiel te gebruiken. Maar het eindresultaat is echt te genieten :-)

Zijn er mensen die ervaring hebben met andere effecten, pedalen, of tube processors. waardoor de klank net die extra 'analoge feeling' in de mix krijgt?

Ik ben dit wat aan het uitpuren dus alle tips zijn welkom.

inderdaad Heavy topic…

Een goede preamp, met equalizer, en een tube karakter…zou mijn oplossing kunnen zijn.
Meerdere inputs zou ideaal zijn om meerdere synth's tegelijk live mooi af te stellen.

Ik zoek verder…

Als je je synths op een mengpaneel aansluit, vervolgens de desbetreffende kanalen naar een groep stuurt en daar het pedaal als insert op aansluit moet het denk ik lukken wat je wil.
Edit: zit je natuurlijk nog met je preamp..

Laatst gewijzigd:
analoge sounds hebben veel oncontrolleerbare 'micro modulaties' in zich zo to speak... het begint al bij de oscillator die zowel in pitch als amplitude niet constant is en daarna nog alle andere verbindingen naar het filter etc toe... deze geven in zijn totaliteit een geluid dat constant 'leeft'... de reden dat het laag vaak wat dikker klinkt dan bij digitaal heeft met een groot gedeelte te maken met dat analoog weinig last heeft van artifacts in het hoog (het is immers oneindig smooth en niet blokkerig)... je kan het vergelijken met een sinus van 20hz bijv. die je op dezelfde freq samplet, je krijgt dan geen sinus maar een blokgolf, deze blokgolf geeft veel harmonischen (hij heeft immers scherpe randen) terwijl een perfecte sinus juist heel dik klinkt (geen boventonen)... dat is ook de reden waarom men bijv ook nooit een zaagtand gebruikt om een kick mee te maken...

Back