system 100m: toon blijft hangen...

Dag Hanz. Moet idd goed opletten hoe ik het neerzet. Sunny Pedaal had gelijk. Ben er toch een beetje uit merk ik, teveel het geprobeerd met plug ins en hier een beetje klaar mee.

Als ie in de VCA zit hoor ik nog geen toonhoogte veranderen, lijkt niet de reageren op de CV. Wellicht is dit toch het echte probleem.

Bedankt voor je reactie en advies.

Maak anders eens een duidelijke foto van je patch, want dit communiceert niet... Na 2 pagina's heb ik nog steeds geen duidelijk beeld van wat je doet en wat het probleem is.

audiocollage: je kunt mijn opmerking verkeerd lezen...
...
Verder heb ik de Module 112 (http://analoghell.com/studio/100m/m112/)
Control Sens: 1/Volt
Gate/Trig Input? (ik vermoed ook 3v dan)

Nog iemand een geniale opmerking? Of zal ik m maar gewoon wegbrengen?
Die VCO heeft niets van doen met een Gate/Trig Input.
Dus na 20 jaar mag je je vermoeden van die input achterwege laten.
('t Is eigenlijk gewoon een kwestie van je module goed te bekijken hoor.)

als je niets aansluit , alleen de vco in de vca ( bovenin)
wat doet hij dan ?
vraag 2 : als je vervolgens de eg aansluit ( niet de inverse ) onderop de vca, verder niets aangesloten ) , wat doet hij dan
vraag3 : als je op het rode knopje duwt , van de eg , wat doet hij dan

gaarne even antwoord hierop, daarna pas met de midiinterface stoeien svp.

oh ja welkom !

Sunny Pedaal:

1) er gebeurt niets
2) ik hoor mijn patroon, zonder melodie (wel ingetekend in logic met melodie natuurlijk)
3) als ik rode knopje indruk zingt de toon uit

Hierna de tip van RSB geprobeerd, en RSB: je bent geniaal, had ik zelf aan moet denken!!!
als ik de cv rechtstreeks in de input (mod 1 van VCO) is er weer melodie!

Ik denk dat de conclusie moet zijn dat de CV input van het apparaat kapot is. Niet bepaald ideaal ivm aansturen 2vco's tegelijk, of zie ik dit verkeerd?

Over twee weken heeft de reparateur tijd. Waarschijnlijk zit het dus in de 191-J kast? Als ik de gate in de trigger doet, doet ie ook niets...

Iedereen hier erg bedankt trouwens, vooral de mensen die constructief hulp hebben geboden! Had eerder lid moeten worden bij synthforum :-)

johanz;1361968 Ik denk dat de conclusie moet zijn dat de CV input van het apparaat kapot is. Niet bepaald ideaal ivm aansturen 2vco's tegelijk schreef:
als hij in de ( centrale ) input het niet doet, is dat inderdaad een beetje vervelend. ( zit hij in de goede , niet de doorlus ? )
ook zou hij het dan ook op de filter/keyboardtracking niet doen ?
soms zit de jackinput niet helemaal lekker, en helpt het een paar keer in en uit steken met een plugje
je kan jezelf natuurlijk altijd even redden met de multi's cv erin en 3 eruit naar de osc en de filter

Oh, dan zal de reparatie niet veel inhouden als de mod inputs nog wel werken. Dan is het inderdaad warschijnlijk een probleempje in het kabinet of een verbindingskabel naar de modules Dat komt helemaal goed!

de doorgelinkte cv van het cabinet gaat door naar de din stekker achteraan de modulle en dan via een switching jack langs de fader vd cv,als je slecht contact hebt aan de switching jack gaat de cv niet door.

check de switching jack na op de vco module op goed contact en het zal daarna ok zijn

Ik heb het opgelost. Was net van plan om die module open te schroeven op zoek naar de switching jack, toen ik nog even wat ging experimenteren. Ben toen heen en weer gegaan met minijack van cv 1 naar de minijack van de mod 1 die hier bij hoort (met schuif open en schuif dicht) en nadat ik dit een paar keer had gedaan kwamen opeens de tonen terug! Althans, op die VCO. De andere VCO wilde toen nog niet reageren op de keyboard input. Heb toen eerst een routing gemaakt via multi cv en naar keyboard ingang VCO 2 en toen deed die het. Maar nog niet direct op keyboard in fader. Toen ben ik tijdens het afspelen ook weer zo heen en weer gegaan, en opeens wat ook bij die oscilator de toonhoogte er weer. Vermoedelijk moest de boel even lost gemaakt worden door bepaalde voltages en combinaties. Of gewoon een stofje? Aan beiden kanten tegelijk? Heb geen idee hoe het kan, voor mij hocus pocus, maar ik kan verder! Wellicht heeft er mee te maken dat de vorige eigenaar hem een half jaartje weinig gebruikt heeft en is ie nu weer warm gedraaid?

Nu nog het losse contactje bij VCF ingang 1 fixen. Zou mooi zijn als dat ook op deze manier kon, maar wellicht dat ik m toch eens voorzichtjes zelf ga open schroeven. Maar eerst verder met het nummer waar ik m in wil gebruiken! Proost :-)

het zit em gewoon in die switching jacks,geen stofje maar oxidatie van het metaal

als je het zelf snel wil oplossen koop dan contactspray op basis van alcohol ,dus die geen residu achterlaat,je spuit een goed pak in de jack en dan onmiddellijk verschillende keeren in en uit patchen met de plug en klaar.

of pak een doekje met brandspiritus, doe een beetje op een jackplugje smeren , en doe die een paar keer in en uit de jackingang. ( ingangen, loop ze allemaal even na )
heb ik ook wel eens moeten doen bij de system100m , daarna werkt het wel.

(Met basisfiguur uit m'n boek, semi 100M modules.)
In het rood de patch-kabels.
De cijfers in het blauw :
1) linkse knop op maximum (verder niets invoeren);
2) linkse knop op maximum indien 100% keyboard tracking gewenst;
3) op nul (indien VCA enkel door EG gestuurd moet worden => meeste gebruik);
4) eerste knop op maximum voor volle EG input;
5) schuivers regelen naar benodigde EG setting.
(Ik dacht dat de EG reeds via de dikke kabel achterop Trig en Gate ontvangt anders moet daar nog wel een patchkabel verbonden worden).
Overige knoppen, zoals bovenaan, open volgens gewenst volume of setting.

Attachments

• 100M Patch.png
    100M Patch.png
    81,7 KB · Bekeken: 119
De dikke kabel met DIN plug achterop (voor doorlussen) en de dikke kabel met DIN plug voorop (voor keyboard) gaan er dus wel van uit dat je een Roland 180 of 181 cv keyboard gebruikt.
Anders moet je toch echt hetzij de cv/gate inouts linksonder op de 191J gebruiken, of direct de trigger inputs op de module (de Envelope Generator, in dit geval).

De dikke kabel met DIN plug achterop (voor doorlussen) en de dikke kabel met DIN plug voorop (voor keyboard) gaan er dus wel van uit dat je een Roland 180 of 181 cv keyboard gebruikt.
Anders moet je toch echt hetzij de cv/gate inouts linksonder op de 191J gebruiken, of direct de trigger inputs op de module (de Envelope Generator, in dit geval).
Hoe worden die dan gevoed (zonder die dikke kabel) ?

Back