system 100m: toon blijft hangen...

Maar die heeft dan weer niet die DIN plug aansluiting toch?

Je bedoeld die 180 of 181? Nou niet dus. je kan evt zelf een voeding bouwen ervoor met een 5 pin plug. Dat is opzich niet zo moeilijk. Alleen de 184 heeft ingebouwde voeding.
Zoals gezegd het is lang geleden, maar ik dacht dat alle modules met een dikke kabel aan de 190 of 190J (beiden voorzien van een voeding) gekoppeld moesten worden alsook het klavier (180, 181).
Hoe kan een klavier anders 1V/octaaf afgeven als het niet gevoed wordt ?!

Het is dan wel al lang geleden...
Hierbij het bewijs met de figuur uit het schema van de 180M : de Din kabel aansluiting en verbindingen.
(Zie ook de CV-Gate-Trigger doorverbindingen).

Attachments

• 180M Din kabel aansluiting.jpg
    180M Din kabel aansluiting.jpg
    30,4 KB · Bekeken: 125
De 184 heeft geen DIN aansluiting. Gewoon bruut 4 keer CV, 4 keer gate, collective gate. Alles in minijack en jack. En dan ook nog een arpeggio tempo in. En misschien nog iets, ik ken het ding niet helemaal van buiten. :)

De 184 heeft geen DIN aansluiting. Gewoon bruut 4 keer CV, 4 keer gate, collective gate. Alles in minijack en jack. En dan ook nog een arpeggio tempo in. En misschien nog iets, ik ken het ding niet helemaal van buiten. :)

Is ook logisch eigenlijk, aangezien de Din aansluiting (keyboard) maar geschikt is voor 1cv en 1 gate signaal.

Maar dan was het fijn geweest als ze een van de vier cv/gate (ook) beschikbaar hadden gemaakt op DIN.
Was meteen de voeding geregeld.
Naja, niks meer aan te doen. Blijft een fijn hebbeding, die 184. Zeker met die arpeggiator erop.

Dankzij het feit dat ze geen DIN of 100m voeding gekozen hebben maar alles universeel en zelfstandig, kan je een 184 ook met andere modulars gebruiken. Wat deze Jupiter-4-zonder-klank nog aantrekkelijker maakt. :)

Dankzij het feit dat ze geen DIN of 100m voeding gekozen hebben maar alles universeel en zelfstandig, kan je een 184 ook met andere modulars gebruiken. Wat deze Jupiter-4-zonder-klank nog aantrekkelijker maakt. :)

Eens, maar zoals ik al eerder zei, het is echt een fluitje van een cent om een voeding in elkaar te flantsen voor een 180 of een 181 keyboard.

En een beetje soldeer en wat draadjes... ;)

Die phaser is niet zo bijzonder. Sequencen kan ook met een doepfer voor veel minder inderdaad. Er zijn modules die er meer toe doen bij het system 100m dan deze twee.

Tja, muziek maken kan ook met 2 elastiekjes en een plank.
Maarja...

Ik vond zelf de 172 toch best 'n fijne module, die ik veel gebruikte in patches omdat hij echt wat toevoegde aan de sound. Natuurlijk niet alleen een phaser maar ook een (korte) BBD delay, een extra LFO en niet te vergeten een gate delay, best een handig ding om erbij te hebbeb in de gereedschapskist.
En natuurlijk alles onder voltage control, dat is toch wel weer wat extra t.o.v. een gitaarpedaaltje o.i.d.
De prijs gaat natuurlijk nergens meerbover, maar ja dat is met zoveel. Puur als losse module bekeken vind ik hem echt goed. Zeker als je anders een gapend gat in je 191 hebt...

De 182 is ook zo'n verhaal. Bij een modular hoort nou eenmaal een analoge sequencer, vind ik.
En in 1 mooie package erbij, ik zou het wel weten...
Zelf had ik toen de uitgebreide 100m sequencer van Ryk, die is 2x zo gaaf, maar die vind je nooooit meer...

Ik vond zelf de 172 toch best 'n fijne module, die ik veel gebruikte in patches omdat hij echt wat toevoegde aan de sound. Natuurlijk niet alleen een phaser maar ook een (korte) BBD delay, een extra LFO en niet te vergeten een gate delay, best een handig ding om erbij te hebbeb in de gereedschapskist.
En natuurlijk alles onder voltage control, dat is toch wel weer wat extra t.o.v. een gitaarpedaaltje o.i.d.
De prijs gaat natuurlijk nergens meerbover, maar ja dat is met zoveel. Puur als losse module bekeken vind ik hem echt goed. Zeker als je anders een gapend gat in je 191 hebt...

Je haalt de woorden uit mijn mond. :)

Een van mijn favoriete modules, gate-delay is onmisbaar geworden voor mij.

Om maar even voor m'n beurt te spreken, ik gebruik zelf gate delay om bijv. een sequence met swing te maken. Waarbij elke tweede noot dus wordt getriggerd door de gate delay, en dan de vertraging instellen tot het lekker klinkt.
Het is ook erg leuk om maffe 'echo' effecten te maken. En voor noodles, onmisbaar!

Idd om swing en off-beat dingen te maken.
Wat ook leuk is, is het gate signaal opsplitsen en dan 1 door de gate-delay. en 1 niet
Daarmee dan 2 square lfo's mee aansturen die dan samen weer een osc moduleren.
Of 1 saw en 1 square lfo. allemaal leuk :) ik wil nu een extra 172 !!!

Back