Jupiter 80 eerste beelden + info

Geniet ervan....
@Nicolas, daar was ik ook een beetje aanbeland.......quifster's mening is uiteraard de zijne, maar ik snap niet hoe je kan zeggen dat de basis van je geluid er niet toe doet in de vorming van je geluid. Dan heb je de clou niet door, aangezien elk aspect in de vorming van je geluid ertoe doet.
daar heb je gelijk in hoor brz, het is een kwestie van perceptie als je dingen hier op het forum opschrijft. Ik weet natuurlijk echt wel dat de keuze van de osc het startpunt is van de sound. Maar waar ik hier een beetje tegenin ga op dit forum is het elitaire gelul van: de bron bepaald dat deze synth zo goed klinkt en iedereen die het daar niet mee eens is is een looser die niets van synthdesign weet of heeft waardeloze oren. De bron is maar een klein onderdeeltje van het eindresultaat vind ik.

Dus ik vind dat als je een sinus neemt als bron uit een roland of een sinus uit een motif of een moog maakt naar mijn mening niet zoveel uit voor het eindresultaat. Natuurlijk is het zo dat bij een moog de sinus een inperfectie heeft in het bron geluid waardoor de sines sound net afwijkt van een gesample motif sinus bijvoorbeeld. Maar voor het hoorbare eindresultaat als die sinus door de filters en effecten heen is gegaan is dat verschil verwaarloosbaar.

Mijn mening is dat de filters en kwaliteit van de gebruikte effecten van een veel grotere invloed zijn op het eindresultaat dan die sinus bron uit verschillende synths. Ik vind de moogfilters bijvoorbeeld heerlijk, een kronos filter geeft een veel minder lekker resultaat op dezelfde bron. En dat is een mening, het kan best zijn dat iemand anders de sound van het moogfilter waardeloos vindt en de kronos filter helemaal de hemel in prijs.

Maar ieder zijn eigen mening :D

Laatst gewijzigd:
Ik heb vandaag de JP80 eens in het echt kunnen bespelen en dat was en aangename kennismaking. Ik vond de geluiden erg goed en ook de bediening ging prima. Na wat vruchteloos 'knoppengedruk' kreeg ik na een paar minuten klungelen de schermpjes die ik wilde zien en bleek het aanpassen en instellen redelijk intuïtief.

Terwijl mijn vrouw de JP80 verder aan de tand voelde heb ik de Kronos eens bepoteld.
Daar was ik qua klank en mogelijkheden ook redelijk onder de indruk, maar heb er tekort mee kunnen spelen om de volle potentie van het instrument benut te zien. Dat geldt overigens ook voor de Jupiter, maar aangezien ik toch nog even moet sparen ga ik de Kronos ook nader onderzoeken. Hij heeft m'n interesse zeker gewekt, maar mij nog niet overtuigd.

groet

Tom

Sommigen vergeten de LFO te beroeren,eigenlijk ook een oscillator,dus om een klank te maken.Of in dit geval meer om het geluid te modificeren.En de LFO in de JP-80 vind ik geweldig,hoe je ook de golfvormen instelt in LFO,het blijft en blijkt toch dat de JP-80 in het laag echt meester is tov de JP-8.Toegegeven in het hoog de JP-8 de bovenhand haalt vind ik.Echt in het laag is de JP-80 onverslaanbaar voor mij.
En aangezien je in de JP-80 meerdere LFO's hebt kan je op verschillende delen op het geluid moduleren.Wat je effect in a'ambient' kan bronnen.
T'ja wel nu echt bezig op de JP-80 echt meer en meer verwonderd,over de mogelijkheden.
En zelfs zet ik meestal ook altijd knop 'reverb' af en toch nog altijd die kwaliteit te horen.
Voor mij ontbreekt ook een vocoder,niet alleen het menselijk geluid in het doen overgaan naar het robotachtige,maar ook meer een andere bron te vervormen.

Laatst gewijzigd:
@sinew1958: Ik lees je berichten met interesse.

Zoals ik eerder schreef heb ik er even mee kunnen spelen, maar natuurlijk niet alles kunnen uitproberen.
Ik weet dat je in het VA gedeelte goede editmogelijkheden hebt. Ik heb de iPad editor eens bestudeerd en afgaande op de mogelijkheden die daar in zitten denk ik dat je je niet snel hoeft te vervelen als het om 'analoge' klanken en synthese gaat.

Ik heb wel een vraag over de Super Natural Acoustic tones.
In hoeverre kun je die editen?

groet

Tom

Hangt van de tone af. Bij de piano kan je string resonance, key off resonance, hammer noise, stereo width, nuance, en tone character beïnvloeden. En volgens mij kan je altijd in de tone blender nog attack,decay,release kiezen alsook een filter met cutoff en resonance, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Ik heb het ding nog nooit voor me gehad.

@sinew1958: Ik lees je berichten met interesse.

Zoals ik eerder schreef heb ik er even mee kunnen spelen, maar natuurlijk niet alles kunnen uitproberen.
Ik weet dat je in het VA gedeelte goede editmogelijkheden hebt. Ik heb de iPad editor eens bestudeerd en afgaande op de mogelijkheden die daar in zitten denk ik dat je je niet snel hoeft te vervelen als het om 'analoge' klanken en synthese gaat.

Ik heb wel een vraag over de Super Natural Acoustic tones.
In hoeverre kun je die editen?

groet

Tom
Van die ene toongenerator acoustic ben ik nog niet thuis,en zal me ook niet erg interesseren in de toekomst denk ik zelfs ook niet in een 'live set'waar we verschillende klanken kunnen layeren.Er zijn geloof ik 117 supernatural acoustic klanken.En ze klinken heel veelbelovend.En waarom die echt gaan editten?
DE supernatural synth klanken(daarvoor ook deze synth gekocht),bestaat gewoon uit alle mogelijke denkbare vintage analoge synth's tot de huidige digitale synth's.
Stel een synthklank betaat uit osc,filter,amp,lfo.En ieder natural synth klank bestaat uit drie lagen van elks een osc,filter en amp.Dus iedere klank bestaat uit drie afzonderlijke synth's die je kunt tweaken op alle mogelijke manieren en onderling met elkaar kunnen communiceren.
Dit alleen is de prijs van3..Euro .Waard.Enfin ik heb nog niet 10% ontdekt nu wat deze synth kan voortbrengen.
Het effect gedeelte bestaat uit 4 multi-effect processors die elk 76 effecttypes bieden,die je kunt aanpassen van simpel tot de meest bizarre transformaties.Enfin wat je ook in andere synth's kunt ontdekken,en waar m'n kurzweil pc3 onverslaanbaar blijft zeker in kwaliteit.

Ben weer aan het einde van de straat niet met deze synth.Als ik de kans krijg om met deze synth te werken in m'n avonduren na werk.
En begin nu wel te snappen waarom deze synth wel echt JP-80 genoemd is geworden.
Al de golfvormen zitten werkelijk van de 8 in de 80 en plus de filters die de 80 een 8 een ander dimensie kan geven maar ook werkelijk de oude golfvormen hun status blijft behouden.
Je bespeelt als het ware een JP-8 en je kunt het met de nieuwe engine een ander 'synth' oproepen.

Ik begrijp dat je nog gen spijt hebt van je aaschaf, hooguit dat je er te weinig tijd voor hebt.;)
Ik wordt steds enthousiaster over dit instrument en kan haast niet wachten tot we de benodigde pecunia bijeengeschraapt hebben.

Het lijkt er op dat Roland iets van plan is a la V-Cards voor de V-Synth:

IMG-20121027-WA0004.jpg

Vandaag ons exemplaar van de Jupiter 80 opgehaald.
Dat zou ons de feestdagen wel weer door moeten helpen. ;)

Vandaag ons exemplaar van de Jupiter 80 opgehaald.
Dat zou ons de feestdagen wel weer door moeten helpen. ;)

gaaf, gefeliciteerd :okdan:

Het plezier....dat lukt aardig.
Demootje.....misschien ook nog wel

Ik ben vooral benieuwd wat je van de VA filters vindt. Mijn huidige impressie van de Jupiter 80 is dat het een absolute topsynth is, die genekt wordt door de klank van zijn filters. Misschien is dat een heel onterecht beeld dat ik heb gekregen door de demo's hoor, maar bij elk dichtgedraaid filter of filter sweep(je) hoor ik een klankkarakter dat mij niet bevalt. Iets holligs., "oe" of "woe" klank die erbij lijkt te komen. Kan ook een kwestie van smaak zijn natuurlijk.

De Jupiter 80 staat nog altijd hoog op mijn lijstje, dus het karakter van de filters interesseert me zeer.

Maakt het veel uit? Een filter is toch bedoeld voor het dichtknijpen van de hoge tonen?
Zal een X-filtersweep zoveel anders klinken dan een Y-filtersweep? (mits er geen stappen hoorbaar zijn vanwege gebrekkige hardware).

Als je het ene filter goed vindt klinken en het andere slecht, lijkt dat mij wel veel uit te maken ja. Beetje evident...

Maar ik vraag me dus af of wat ik van de JP80 filters gehoord heb een vertekend beeld uit de demo's is, dan wel iets waar ik altijd zou tegenaan lopen. Ik zou hem eens langere tijd onder handen moeten nemen om dat voor mezelf te bevestigen, maar de Key Music hier heeft hem nu niet binnen. Ik zou het in ieder geval erg zonde vinden als de klank van de filters de showstopper zou zijn voor mij, want zoals gezegd vind ik het verder een topsynth. Zowel qua mogelijkheden, klank als interface.

Maar ik vraag me dus af of wat ik van de JP80 filters gehoord heb een vertekend beeld uit de demo's is, dan wel iets waar ik altijd zou tegenaan lopen. Ik zou hem eens langere tijd onder handen moeten nemen om dat voor mezelf te bevestigen, maar de Key Music hier heeft hem nu niet binnen. Ik zou het in ieder geval erg zonde vinden als de klank van de filters de showstopper zou zijn voor mij, want zoals gezegd vind ik het verder een topsynth. Zowel qua mogelijkheden, klank als interface.

Kijk je misschien die demos op youtube?

Want youtube verknalt het geluid behoorlijk als je naar dat soort details gaat luisteren. Die kronos videos van mij ook, die klinken op het eerste gehoor best goed op youtube, maar het haalt het niet bij het echte werk zoals het klinkt in de studio (op dezelfde monitoren).

Ik vond de filter van de Jupiter 80 in eerste instantie ook niet zo goed, maar die drie vintage filters die toegevoegd werden in OS 2 vond ik echt fantastisch klinken in de studio.

Ik zou hem zodra je de kans krijgt in het echt gaan uittesten zodra je de kans krijgt, ik vermoed dat je blij verrast zal zijn.

Kijk je misschien die demos op youtube?

Want youtube verknalt het geluid behoorlijk als je naar dat soort details gaat luisteren. Die kronos videos van mij ook, die klinken op het eerste gehoor best goed op youtube, maar het haalt het niet bij het echte werk zoals het klinkt in de studio (op dezelfde monitoren).

Ik vond de filter van de Jupiter 80 in eerste instantie ook niet zo goed, maar die drie vintage filters die toegevoegd werden in OS 2 vond ik echt fantastisch klinken in de studio.

Ik zou hem zodra je de kans krijgt in het echt gaan uittesten zodra je de kans krijgt, ik vermoed dat je blij verrast zal zijn.

Heb je ook een JP80 Qui?

Ik ga er komende week ook een regelen 2e hands of nieuw (zal wel nieuw worden want echt veel komen ze de laatste weken niet meer voorbij)

@Tom32, veel plezier ermee lijkt me een waanzinnige bak.

Back