Jupiter 80 eerste beelden + info

ach ocharme laat ze toch doen, ze hebben er misschien weeral veel werk in gestoken, veel van de nieuwbakken echte analogers klonken voor mij ook niet zijn geld waar en zoals vroeger, misschien is dat ook nimeer mogelijk en mixen we anders en digitaal, we zien wel hoe ie van prijs zakt..

Interessant... Ik heb nu niet direct tijd of zin om dit volledig uit te pluizen en om de nodige kengetallen uit te rekenen (misschien later), maar op het eerste zich lijkt Roland het dus niet echt goed te doen. Met boekhouding valt natuurlijk veel te knutselen, maar het lijkt mij dat de verkoop en het resultaat toch sterk naar beneden gaan en zullen blijven gaan. En dan komen er nu nog de aardbeving en Fukushima bij.

Roland voorspelt zelf een verlies voor 2010 en de verkoopcijfers voor muziekinstrumenten + computerspul (Edirol, Cakewalk).

Misschien ook interessant: workstations, digitale piano's en stage piano's deden het wel goed (in de eerste helft van 2009, 2de helft is niet direct duidelijk). High-end synthesizers en elektronische drums niet (en nog niet winstgevend erbij). De Jupiter-80 is dus het antwoord van Roland op deze cijfers. Wij synth-liefhebbers zijn uiteraard niet hun belangrijkste markt. De meeste muzikanten willen gewoon spelen met goede presets en weinig gedoe. Roland zal zich waarschijnlijk meer en meer op die groeimarkten willen richten. Hoewel een nieuwe (al dan niet analoge) supersynth het tij mss ook wel zou kunnen keren. Maar ze spelen het liever safe denk ik. Ze moeten iets innovatief doen imo en dat staat ook in dit rapport, maar ik denk dat zij iets conservatiever omspringen met dat begrip.

Tot zover mijn boekhoudkundig amper ondersteunde bemerkingen...

Heb je hem al in handen gehad Richard? Ik ben wel benieuwd wat hij qua synthese allemaal kan, met name ivm de V-synth.

De bult polyfonie & multi-timbraliteit maken hem misschien ook handig in een studio als belangrijkste klankbron gevoed door een DAW MIDIstroom. De laatste keer dat ik in een echte (pop)studio was, deden ze dat met een motif of dergelijke.

Interessant... Ik heb nu niet direct tijd of zin om dit volledig uit te pluizen en om de nodige kengetallen uit te rekenen (misschien later), maar op het eerste zich lijkt Roland het dus niet echt goed te doen. Met boekhouding valt natuurlijk veel te knutselen, maar het lijkt mij dat de verkoop en het resultaat toch sterk naar beneden gaan en zullen blijven gaan. En dan komen er nu nog de aardbeving en Fukushima bij.

Roland voorspelt zelf een verlies voor 2010 en de verkoopcijfers voor muziekinstrumenten + computerspul (Edirol, Cakewalk).

Misschien ook interessant: workstations, digitale piano's en stage piano's deden het wel goed (in de eerste helft van 2009, 2de helft is niet direct duidelijk). High-end synthesizers en elektronische drums niet (en nog niet winstgevend erbij). De Jupiter-80 is dus het antwoord van Roland op deze cijfers. Wij synth-liefhebbers zijn uiteraard niet hun belangrijkste markt. De meeste muzikanten willen gewoon spelen met goede presets en weinig gedoe. Roland zal zich waarschijnlijk meer en meer op die groeimarkten willen richten. Hoewel een nieuwe (al dan niet analoge) supersynth het tij mss ook wel zou kunnen keren. Maar ze spelen het liever safe denk ik. Ze moeten iets innovatief doen imo en dat staat ook in dit rapport, maar ik denk dat zij iets conservatiever omspringen met dat begrip.

Tot zover mijn boekhoudkundig amper ondersteunde bemerkingen...

Interessant! Het Roland pianogeluid vind ik altijd al zeer goed, en ik zie ze zeer vaak op podia. Die cijfers verbazen me dus niet.

Wat ik eigenaardig vind, is dat ze ondanks bv de schijnbaar grote hoeveelheid verkochte SH-201 hun synthafdeling het niet zo goed doet.

Misschien deed de SH-201 het wel relatief goed. Er is niet direct een opsplitsing per synth.

eigenlijk straf dat ze nog zoveel hardware maken, buiten dan midicontroller keyboards meegerekend..

Zoals eerder gezegd ondergetekende was behoorlijk onder de indruk.

Juist, dat is hier goed te zien (voor de kenners). Ik zou minimaal een Jupiter-80 vragen voor de beeldrechten!

welke flapdrol laat achtergrond muziek doorlopen onder een synth demonstratie? :stupid

Wij synth-liefhebbers zijn uiteraard niet hun belangrijkste markt. De meeste muzikanten willen gewoon spelen met goede presets en weinig gedoe. Roland zal zich waarschijnlijk meer en meer op die groeimarkten willen richten.

Groeimarkt? Laat ik nu altijd gedacht hebben dat juist die markt helemaal verzadigd was.

welke flapdrol laat achtergrond muziek doorlopen onder een synth demonstratie? :stupid

Ja jeemig. Je zou zeggen dat ze bij Bax toch wel weten hoe een mixer werkt! 8~

Ik snap alle heisa rond dit state of the art instrument niet goed vrees ik. Die modelling techniek is toch best vernieuwend. Er wordt hier doorgaans zeer enthousiast gereageerd wanneer men een ouwe analoge module weer helemaal analoog herconstrueert - hoe vernieuwend is dat?-, maar er wordt neerbuigend gedaan over dit soort vernieuwende technologie waar toch zeer goed over is nagedacht en hard aan gewerkt is. Ik begrijp het niet...digitaal is toch niet sowieso verkeerd? Of zie ik één en ander verkeerd?

die klinkt goed.. zeer goed
maar in de weeklangz van te weinig knobs kan ik menigèèn wel verstaan, jupiter = normaal een pak sliders en knoppen en nu een pak slaag van onze vrouw omdat we weeral zagen voor een nieuwe synth hahahahahah!!:D

Ik snap alle heisa rond dit state of the art instrument niet goed vrees ik. Die modelling techniek is toch best vernieuwend.
Min of meer wel ja. Maar die negatieve commentaar heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat dit synthforum.nl is en niet keyboardforum.nl. Dat gecombineerd met het feit dat Roland de naam van een oude legendarische synthesizer plakt op dit keyboard.

Deze bak zal vast wel goed zijn in zijn genre, maar als je bepaalde verwachtingen schept door iets Jupiter 80 te noemen, dan is het logisch dat mensen teleurgesteld zullen zijn wanneer deze gecreëerde verwachtingen helemaal niet overeenkomen met het uiteindelijke product. Slechte marketing van Roland t.o.v. de synth-adepten. Als dit nu gewoon Roland Stage Master ofzo had geheten, dan was de respons hier niet zo negatief geweest. Dus ja, op zich belachelijk van "ons" om ons zo te fixeren op de naam, maar dit was natuurlijk ook wel te verwachten...

Dit gezegd zijnde ben ik wel benieuwd welke synth-engine er nu effectief achter zit. Ik vind er niet zo direct een video van.

Dit gezegd zijnde ben ik wel benieuwd welke synth-engine er nu effectief achter zit. Ik vind er niet zo direct een video van.

Ben al even benieuwd. Als die pianoklank puur het resultaat is van modelling en gemaakt is zonder samples (zoals beweerd wordt in één de demo's) dan is dit toch echt wel meer dan een keyboard en moet de engine best wel stevig zijn.

Ben ook een echte synth adept, heb er heel veel meegemaakt vanaf de Juno 60 tot nu. Heb zelf nog een Formant gebouwd. Maar ik hou het meest van de top digitale bakken, een Yamaha SY99, een Korg Z1, een Kawai K5000.

Roland had gezegd de technologie van de V-piano ook naar hun digi/stage piano's te willen brengen in de toekomst. Misschien zit in de juup80 al de V-piano techniek (eventueel vereenvoudigd)? Die is volledig op modelling ipv samples gebaseerd.

Roland had gezegd de technologie van de V-piano ook naar hun digi/stage piano's te willen brengen in de toekomst. Misschien zit in de juup80 al de V-piano techniek (eventueel vereenvoudigd)? Die is volledig op modelling ipv samples gebaseerd.

ja en nee, dit heb ik nagevraagd daar. De ARX expansion boards zitten erin kwa sounds. Het is dus geen vervanger voor de V-piano omdat je heel de modeling parameters (finetuning) mist die dat specifieke geluid van de v-piano kunnen produceren. De samples van het arx piano board heb je dus wel.

Back