Interessant... Ik heb nu niet direct tijd of zin om dit volledig uit te pluizen en om de nodige kengetallen uit te rekenen (misschien later), maar op het eerste zich lijkt Roland het dus niet echt goed te doen. Met boekhouding valt natuurlijk veel te knutselen, maar het lijkt mij dat de verkoop en het resultaat toch sterk naar beneden gaan en zullen blijven gaan. En dan komen er nu nog de aardbeving en Fukushima bij.
Roland voorspelt zelf een verlies voor 2010 en de verkoopcijfers voor muziekinstrumenten + computerspul (Edirol, Cakewalk).
Misschien ook interessant: workstations, digitale piano's en stage piano's deden het wel goed (in de eerste helft van 2009, 2de helft is niet direct duidelijk). High-end synthesizers en elektronische drums niet (en nog niet winstgevend erbij). De Jupiter-80 is dus het antwoord van Roland op deze cijfers. Wij synth-liefhebbers zijn uiteraard niet hun belangrijkste markt. De meeste muzikanten willen gewoon spelen met goede presets en weinig gedoe. Roland zal zich waarschijnlijk meer en meer op die groeimarkten willen richten. Hoewel een nieuwe (al dan niet analoge) supersynth het tij mss ook wel zou kunnen keren. Maar ze spelen het liever safe denk ik. Ze moeten iets innovatief doen imo en dat staat ook in dit rapport, maar ik denk dat zij iets conservatiever omspringen met dat begrip.
Tot zover mijn boekhoudkundig amper ondersteunde bemerkingen...