Jupiter 80 eerste beelden + info

Jupiter 80... Om te huilen!! ;{

dat die figuren van Roland na jaren van klassiekers met zulke rommel aan durven komen zetten! jammer dat Roland het spoor bijster is.. als dit apparaat nou JX80P had geheten of JX80 dan zou ik deze synthesizer nog gaan beluisteren.. maar ik vind het enorm storend dat Roland nieuwe synths op de markt brengt met de namen van oude klassiekers.. gewoon een ordinaire verkooptruc! laat Roland gewoon weer een Jupiter 10 maken en dan wel volledig analoog!! Roland is voor mij wel een beetje klaar.. doe mij maar Dave Smith instruments! :halleluja
De Jupiter 80 is geen rommel.
In feite 1000'den keren beter dan de JP8 van toen.Alleen de naam doe je verwarren denk ik.Ik passeer gewoon door te denken dat de huidige technologie gewoon beter is dan de analogie van toen,en toen was er ook niks anders hé.Dat mensen zich vasthouden dat synth's van toen beter zijn dan nu.Zelfs kenners weten het gewoon niet dat bij vele geluiden in de JP80,het nu een JP8 of een JP80 is.
Dat is een staaltje technologie van nu de dag van vandaag.

rommel zal het niet zijn, maar beter dan een jp8 ???
tja als je een workstation of zo zoekt , vast wel . voor puur analoge klank denk ik niet

sinew1958 schreef:
In feite 1000'den keren beter dan de JP8 van toen.Alleen de naam doe je verwarren denk ik.Ik passeer gewoon door te denken dat de huidige technologie gewoon beter is dan de analogie van toen,en toen was er ook niks anders hé.Dat mensen zich vasthouden dat synth's van toen beter zijn dan nu.Zelfs kenners weten het gewoon niet dat bij vele geluiden in de JP80,het nu een JP8 of een JP80 is.
Tof voor je

maar uiteraard ultra-vette onzin

rommel zal het niet zijn, maar beter dan een jp8 ???
tja als je een workstation of zo zoekt , vast wel . voor puur analoge klank denk ik niet

Puur analoge klank?Maar als bij een test op SOS een vergelijkbare test tussen analoge klanken van JP8 en JP80 niemand weet of het afkomstig is tussen een JP8 is of een JP80 wat wil je dan nog verdedigen?
En een JP80 is geen workstation!Integendeel.

bij een test blijkt dat 95 % van de aanwezige niet kan aangeven dat er een verschil is tussen cd en mp3, is dat verschil er dan ook niet of zegt het iets meer over de gemiddelde luisteraar ?
het is gewoon een rare vergelijking, appels en peren zoiets, had roland niet moeten doen en hoeven wij toch ook niet te gaan vergelijken. vraag me af of de gemiddelde luisteraar het verschil hoort tussen :
een electrische en akoestische gitaar?
een hammondorgel met leslie en een d50 ?
een fenderrhodes en een kinderpiano ?
zoiets
wel fijn te horen dat er mensen zijn die nog gaan voor de nieuwe roland producten

Sinew1958, ik vind het top dat je zo vooruit kijkt en zo enthousiast bent over nieuwe gear, eerlijk waar.
Ik denk dat at the end dat het beste is wat je als muzikant kan doen: kijken naar welke gear beschikbaar is en dat je je kan veroorloven, en daar genoegen mee nemen. Beetje je geluk synthetiseren als het ware: blij zijn met wat je hebt.
En daar dan creatief mee omspringen.

Nu, je eigen mening ("een JP80 is beter dan een JP8", op welke basis dat ook moge zijn) verkondigen als ware het de waarheid, dat vind ik wel een beetje gek.
Maar als het je helpt, zeker doen.

Ik verwacht van jou binnenkort meesterwerkjes. (niet denigrerend of arrogant bedoeld, wel een uitdaging)
je hebt immers een stuk gear dat beter is dan waar menig 80's band destijds catchy poptunes en/of meesterwerkjes op hebben ingespeeld.

Sinew1958, ik vind het top dat je zo vooruit kijkt en zo enthousiast bent over nieuwe gear, eerlijk waar.
Ik denk dat at the end dat het beste is wat je als muzikant kan doen: kijken naar welke gear beschikbaar is en dat je je kan veroorloven, en daar genoegen mee nemen. Beetje je geluk synthetiseren als het ware: blij zijn met wat je hebt.
En daar dan creatief mee omspringen.

Nu, je eigen mening ("een JP80 is beter dan een JP8", op welke basis dat ook moge zijn) verkondigen als ware het de waarheid, dat vind ik wel een beetje gek.
Maar als het je helpt, zeker doen.

Ik verwacht van jou binnenkort meesterwerkjes. (niet denigrerend of arrogant bedoeld, wel een uitdaging)
je hebt immers een stuk gear dat beter is dan waar menig 80's band destijds catchy poptunes en/of meesterwerkjes op hebben ingespeeld.
Gewoon mijn mening.Je zegt gewoon wat meesterwerkjes te verwachten van mij.Ok als je zo begint? Wat mag ik dan verwachten van U?

Ik ben benieuw wat de volgende wordt van Roland.
Het lijkt me dat ze nu wel zo'n beetje klaar zijn en met iets moeten komen wat echt nieuw is in plaats van recyclen.
Ff kijken...ze zijn begonnen met de MC303 en nu bij de JP80 aangeland, dan blijft er niet veel meer over.
Of misschien een System 1000 mwahahaaa

Het lijkt mij toch gewoon een soort turbo-keyboard, een beetje als een Tyros...

warm word ik er niet van - geef mij maar een "echte" JP8 ;)

Een thread met voor en tegenstanders.

Persoonlijk vind ik het een machtig apparaat net als de originele jupiter 8 waar ik in mijn jongere jaren ooit eigenaar van was. Ja, ik kocht deze in de tijd dat de DX7 uitkwam en bijna alle analoog spul voor een appel en een ei te kopen was.

De jupiter 8 heb ik nadien verkocht, en nee, ik heb er geen spijt van.

Draai het en keer het zoals je wil: Echte oude analoge "stuff" blijft beperkt in klank aanbod.
Alle klanken die met b.v. een juno te maken zijn, zijn gemaakt, maak je geen illusies!
Begrijp me niet verkeerd! Ik houd echter wel van de smeuïge klanken, het warme karakter, de diepe bassen en als het dan nog analoog opgenomen wordt met de bijhorende wow & flutter, hoge frequenties die afgeknipt worden... Zalig.

Maar nogmaals, we zijn 2012 en na 25 jaar synth ervaring ben ik niet zo wild van alle beperkingen van analoog en dan spreek ik over betrouwbaarheid, het b.v. niet altijd kunnen syncen van LFO's met midi clock, gewicht, layeren, niet multitimbraal, ...

De enige analoge hardware die ik nog bezit is de Korg EX8000 en die gebruik ik zelden.
Ik ben persoonlijk wel te vinden voor de analoge imitaties in de plugiator, een klein kastje met een super klank!

Wat ik sterk vind aan de jupiter 80 is dat het een stap vooruit is , een heel goed klinkende virtueel analoog(Daar is niet mis mee) gecombineerd met moderne technologie voor meer expressie.

Ik stoot waarschijnlijk mensen tegen het hoofd maar JUNO's die verkocht worden voor 600 Euro?
Tja, het zal wel met de vintage geur te maken hebben zeker?
Ik zal onlangs een plugiator voor 150 Euro met alle plug ins! Zou wel weten wat kiezen!

Klanken layeren van de radias, plugiator, VSynth, ... Geef mij maar moderne technologie!
En dan vergeet ik nog al die vsti's...

je zou voor de gein eens een sound van de jupiter 80 zonder layering en zonder effecten moeten horen... :D

/offtop

ja leuk een 80,s vs 10,s battle. inzet een catchy poptune ala 80,s in style.

of je maakt een 80,s song met 80 gear of je maakt een 80,s song met 10's gear.

aan de beluisteraar de vraag. is dit 80s jupiter8 or 10s gear jupiter80?

"nee!!! doe toch maar niet".

/ontopic

je zou voor de gein eens een sound van de jupiter 80 zonder layering en zonder effecten moeten horen... :D

Waarom? Layering en effecten zijn onderdeel van het eindresultaat voor de juup80.

Moet ik voor de gein eens met een Delta Integrale zonder turbo en altijd in zijn drie rijden? Tuurlijk dat het dan een veel minder indrukwekkende kar is, maar dat is het punt van het concept niet. Net zoals layeren en ingebouwde effecten onderdeel van het jupiter80 concept is. Daarom dat layeren ook zo makkelijk gaat erop.

Maar goed, stel dat ik hem zonder layering en effecten hoor. Dan klinkt het allemaal ietsje eenvoudiger en doodser. Goh, dat hadden we nooit kunnen raden zeg. Meer zelfs, volgens mij klinkt hij nu een beetje zo eenvoudig en doodser als andere synths zonder enige saus. Wat een teleurstelling! Ik ga maar weer op mijn Strat spelen zonder enige pedaal of versterker. Pling plong.

:Z

Supernatural klanken zelf te editen, VA synth erbij layeren...leuke synth hoor!

Als lowbudget alternatief gebruik ik een Ensoniq EPS-16 Plus voor het layeren van realistische en synthklanken met editmogelijkheden. :)

er zijn natuurlijk nog wel wat verschillen tussen bijvoorbeeld een juup 8 en een juup80

neem alleen de bouwkwaliteit.
de juup80 doet het over enkele jaren niet meer, dan is het speelgoed toetsenbordje helemaal aan gort.
dit meestal gepaard gaande met andere mankementen, zoals kapotten voedingen, of kapotte moederborden.

daar heb je met een juup8 niet echt last van.

kortom, de juup8 is min of meer gebouwd voor de eeuwigheid.
de juup80 is alleen voor de korte termijn, over afzienbare tijd rijp voor de kliko.

:mega:

vraag me af hoe snel je kan soundeditten, vcf's adsr etc ?
op de jp8 gaat het echt snel ( natuurlijk ook omdat er zo weinig in zit )
en hij klinkt eigenlijk heel snel gewoon goed.
idee->edit->sound

het zijn denk ik 2 verschillende instrumenten , met toevallig een j, 2 u's , een p, en een 8 in de naam hebben.
natuurlijk is die extra nul , niet betekenisvol..

kan er iemand wat demo's posten omtrent het VA gedeelte van de Juup80 ?

Het blijft daar zo verdomme stil over.
Buiten het geblaat van enkelen, maar dat is ook maar geblaat, ff you get me...

sinew, jij ?

Back