Re: Jp8000 ja of nee
Origineel geplaatst door justin
Waar mee kun je de jp8000 vergelijken en klinkt ie trouwens minder dan een AN1x en de Z1 oke heel verschillende synth
Ik heb ze alledrie dus kan je wat inside-info geven
Wat het geluid dat ze voortbrengen=>alledrie ok, 't is maar wat jij graag hoort.
Wat de technische snufjes betreft zijn er wel wat verschillen: ik noem enkel die op die ik interessant vind om te vermelden, je kan zelf uiteraard ook de spec-sheets van de drie naast elkaar leggen
Roland JP-8000:
is het makkelijkst te bedienen vanwege de vele knoppen en schuiven maar moet het qua polyfonie onderdoen voor de overige twee. Die Supersaw vind ik zelf niet zo super

, had er toch iets meer van verwacht en er is GEEN aftertouch (dat had zeker aanwezig moeten zijn IMHO).
De presetklanken maken al snel duidelijk in welke muziekstijlen hij het liefst lawaai maakt

maar ook 'brave' klanken kun je eruit halen. De arpeggiator stelt niet veel voor maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de RPS-functie.
Yamaha AN1X:
Heeft aan technisch vernuft veel meer te bieden dan de JP-8000 maar qua bediening is hij wat 'minder' makkelijk. Eigenlijk kan ik niet onmiddellijk nadelen opsommen

, misschien dat ie er nogal cheapo uitziet en dat externe voedingsblok.
De ribbon controller is ook touch-sensitive en je kan deze tegenwoordig goedkoop in huis halen. Wordt vaak verward met de CS1X en/of CS2X.
Korg Z1:
Is de zwaarste van de drie, in gewicht en in prijs. Heel leuk is de polyfonische arpeggiator. Is echter het minst gebruiksvriendelijk, je moet veel meer in menuutjes duiken en het klavier vind ik nogal 'hard', je hoort ook echt het klikken van de toetsen (vind ik hinderlijk, vooral tijdens rustige passages).
Als MOSS-synth heb je hier de keuze uit maar liefst 13 verschillende modellen om aan de slag te gaan (enkel een OASYS doet beter). Hij is de veelzijdigste van het trio maar je moet er de nodige tijd voor uitrekken om hem beter te leren kennen.
Ze zijn dus alledrie goed. Het hangt er vanaf waaraan je belang hecht, de ene hecht meer belang aan bedieningsgemak, de ander meer aan functionaliteit,...
Qua prijs/kwaliteit is de AN1x echter duidelijk de winnaar (alllé, vind ik dan)