Jp8000 ja of nee

justin

Shauna
hallo people,heb al een aantal threads door gelezen over de jp8000,maar nu vraag ik me af is het nog wel de moeite waard om een te kopen,dacht dat het een aardig vette synth was,maar na berichten op dit forum zijn de mensen niet echt heel lovend over de JP8000

Waar mee kun je de jp8000 vergelijken en klinkt ie trouwens minder dan een AN1x en de Z1 oke heel verschillende synth

Zou iemand mij dit kunnen vertellen?Of is het gewoon zwaar afteraden nu nog een jp8000 te kopen,aangezien ze veel worden gebruikt bij house producties en wat is de klank hetzelfde een beetje als de an1x?

Re: Jp8000 ja of nee

Origineel geplaatst door justin
hallo people,heb al een aantal threads door gelezen over de jp8000,maar nu vraag ik me af is het nog wel de moeite waard om een te kopen,dacht dat het een aardig vette synth was,maar na berichten op dit forum zijn de mensen niet echt heel lovend over de JP8000

Waar mee kun je de jp8000 vergelijken en klinkt ie trouwens minder dan een AN1x en de Z1 oke heel verschillende synth

Zou iemand mij dit kunnen vertellen?Of is het gewoon zwaar afteraden nu nog een jp8000 te kopen,aangezien ze veel worden gebruikt bij house producties en wat is de klank hetzelfde een beetje als de an1x?

Er zit een zoek functie op het forum en er zijn verschillende sites (sonicstate / harmonycentral) bordevol met reviews...misschien dat je daar eens gaat rondsnuffelen?

virtueel analoog haalt t gewoon niet bij echt analoog.

andere virtueel analoge synths bv korg MS2000 heeft bv weer minder stemmen.
toch ben ik er echt tevreden mee.
De AN1x heb ik zelf niet, maar ik vind em behoorlijk goed. alleen mis je weer de vele schuifjes van de JP8000.
de an200 heeft maar 5 stemmen meen ik dus t is maar waarvoor je kiest.

De Z1 heb ik nooit gehoord, maar volgens mij echt vet. wordt ook een klassieker, let maar op.

de Oberheim ob12 heeft dat weer wel, maar hierover zijn de meningen verdeelt.
persoonlijk zou ik eerder voor de ob12 gaan.

Hallo

Eigenlijk is het antwoord heel simpel.
Niet luisteren naar anderen. (Sorry hoor)(je krijgt toch tientallen verschillende adviezen)
Maar gewoon zelf even het apparaat beluisteren voordat je hem koopt.
Je kan dan zelf horen of de sounds in je huidige/toekomstige setup passen.
Ja is kopen, nee is lekker laten staan.

Groetjes
Kareltje

Origineel geplaatst door kareltje
Hallo

Eigenlijk is het antwoord heel simpel.
Niet luisteren naar anderen. (Sorry hoor)(je krijgt toch tientallen verschillende adviezen)
Maar gewoon zelf even het apparaat beluisteren voordat je hem koopt.
Je kan dan zelf horen of de sounds in je huidige/toekomstige setup passen.
Ja is kopen, nee is lekker laten staan.

Groetjes
Kareltje

Ja dat klopt kareltje,daar heb je wel gelijk in ze zijn vaak toch gebasseerd op ieders eigen smaak.

en natuurlijk rekening houden met de prijs! je kan ook eten kopen van dat geld. (ik heb honger :frons: )

AN1x is gaaf
Z1 is gaaf
Virus is gaaf
JP is gaaf
Novation is gaaf
V-synth is gaaf

Eigenlijk zijn ze allemaal puntgaaf. ;)

de an1x biedt 2e hands 'het meeste voor z''n geld.. trust me :)

Re: Jp8000 ja of nee

Ik heb ze alledrie dus kan je wat inside-info geven ;)

Wat het geluid dat ze voortbrengen=>alledrie ok, 't is maar wat jij graag hoort.
Wat de technische snufjes betreft zijn er wel wat verschillen: ik noem enkel die op die ik interessant vind om te vermelden, je kan zelf uiteraard ook de spec-sheets van de drie naast elkaar leggen

Roland JP-8000:
is het makkelijkst te bedienen vanwege de vele knoppen en schuiven maar moet het qua polyfonie onderdoen voor de overige twee. Die Supersaw vind ik zelf niet zo super :( , had er toch iets meer van verwacht en er is GEEN aftertouch (dat had zeker aanwezig moeten zijn IMHO).
De presetklanken maken al snel duidelijk in welke muziekstijlen hij het liefst lawaai maakt :D maar ook 'brave' klanken kun je eruit halen. De arpeggiator stelt niet veel voor maar dat wordt dan weer gecompenseerd door de RPS-functie.

Yamaha AN1X:
Heeft aan technisch vernuft veel meer te bieden dan de JP-8000 maar qua bediening is hij wat 'minder' makkelijk. Eigenlijk kan ik niet onmiddellijk nadelen opsommen :) , misschien dat ie er nogal cheapo uitziet en dat externe voedingsblok.
De ribbon controller is ook touch-sensitive en je kan deze tegenwoordig goedkoop in huis halen. Wordt vaak verward met de CS1X en/of CS2X.

Korg Z1:
Is de zwaarste van de drie, in gewicht en in prijs. Heel leuk is de polyfonische arpeggiator. Is echter het minst gebruiksvriendelijk, je moet veel meer in menuutjes duiken en het klavier vind ik nogal 'hard', je hoort ook echt het klikken van de toetsen (vind ik hinderlijk, vooral tijdens rustige passages).
Als MOSS-synth heb je hier de keuze uit maar liefst 13 verschillende modellen om aan de slag te gaan (enkel een OASYS doet beter). Hij is de veelzijdigste van het trio maar je moet er de nodige tijd voor uitrekken om hem beter te leren kennen.

Ze zijn dus alledrie goed. Het hangt er vanaf waaraan je belang hecht, de ene hecht meer belang aan bedieningsgemak, de ander meer aan functionaliteit,...

Qua prijs/kwaliteit is de AN1x echter duidelijk de winnaar (alllé, vind ik dan)

Heel duidelijk! bedankt Hover,maar qua geluid kun je daar ook een beetje over zeggen? en voor lekkere house,ambient en het wat heavyer werk,welke zou je dan het beste kunnen gebruiken?
:)

Heel duidelijk! bedankt Hover,maar qua geluid kun je daar ook een beetje over zeggen? en voor lekkere house,ambient en het wat heavyer werk,welke zou je dan het beste kunnen gebruiken?
:)

Alledrie. Je vraagt naar de beste synth voor 3 totaal verschillende stijlen.Ik denk dat als je nu de an1x hebt dat je er verstandiger aan doet om deze 110% te kennen en er alles, maar dan ook alles uit te halen (al met fm gewerkt op dat ding, of patches met 4 oscs? of de free-eq? heb je alles al geprobeert met de effecten? etc.etc.) wat er in zit dan om een nieuwe synth aan te schaffen..de JP is een leuke synth maar levert in op het gebied van de mogelijkheden...de z1 is vele malen duurder dan de an1x en is een hele leuke bak om te hebben denk ik, maar het is niet 'de' synth voor die stijlen die je noemt. Sterker nog, ik denk dat er niet veel is dat de An1x niet kan doen in genoemde categorien.

Ik weet niet hoe je setup eruit ziet, maar je moet niet altijd naar 'nog beter' zoeken, dat is een eindeloos pad. Je kan beter zoeken naar hoe je je bestaande setup optimaal gebruikt voor je naar WEER wat nieuws zoekt (ik heb je al over iets van 4,5 synths zien rondvragen als het er niet meer zijn) en dan de mogelijke gaten opvult met een nieuwe aankoop. Aangezien jij al killer pads, leads, guitaarsounds en melodieen maakt heb je dus niets aan een jp8k of een z1...misschien dat je een goede sampler, drumdoos, een echte analoge bak, een mono-synth of een rompler voor de achtergrond dingen ofzo kan gebruiken...

Origineel geplaatst door bazziman
Alledrie. Je vraagt naar de beste synth voor 3 totaal verschillende stijlen.Ik denk dat als je nu de an1x hebt dat je er verstandiger aan doet om deze 110% te kennen en er alles, maar dan ook alles uit te halen (al met fm gewerkt op dat ding, of patches met 4 oscs? of de free-eq? heb je alles al geprobeert met de effecten? etc.etc.) wat er in zit dan om een nieuwe synth aan te schaffen..de JP is een leuke synth maar levert in op het gebied van de mogelijkheden...de z1 is vele malen duurder dan de an1x en is een hele leuke bak om te hebben denk ik, maar het is niet 'de' synth voor die stijlen die je noemt. Sterker nog, ik denk dat er niet veel is dat de An1x niet kan doen in genoemde categorien.

Ik weet niet hoe je setup eruit ziet, maar je moet niet altijd naar 'nog beter' zoeken, dat is een eindeloos pad. Je kan beter zoeken naar hoe je je bestaande setup optimaal gebruikt voor je naar WEER wat nieuws zoekt (ik heb je al over iets van 4,5 synths zien rondvragen als het er niet meer zijn) en dan de mogelijke gaten opvult met een nieuwe aankoop. Aangezien jij al killer pads, leads, guitaarsounds en melodieen maakt heb je dus niets aan een jp8k of een z1...misschien dat je een goede sampler, drumdoos, een echte analoge bak, een mono-synth of een rompler voor de achtergrond dingen ofzo kan gebruiken...

je zei dat je de Z1 niet voor house,ambient of trance kunt gebruiken?:confused: Hoezo niet.En je zegt dat de JP8000 minder flexibel is? Ben wel erg benieuwd hoe die klinkt.

Oke JP8000 rauwe synth,met rauwe klanken.

AN1x Een goede klank,met rondere subtielere klanken(Mbt JP)

Z1 Een zuivere schonere Klank

Is dit het?

je zei dat je de Z1 niet voor house,ambient of trance kunt gebruiken?:confused:

Nee, ik zeg alleen dat het niet 'DE' synth is. Ik zie dat je nu alweer een stijl hebt tegevoegd aan je lijste? -> 'trance'.

Hoezo niet.En je zegt dat de JP8000 minder flexibel is? Ben wel erg benieuwd hoe die klinkt.

Ik schrijf niet dat de JP is minder flexibel is dan de An1x. Ik zeg dat de an1x meer mogelijkheiden heeft voor het samenstellen van patches.

Oke JP8000 rauwe synth,met rauwe klanken.

AN1x Een goede klank,met rondere subtielere klanken(Mbt JP)

Z1 Een zuivere schonere Klank

Is dit het?

Nee. Dat is het niet, jij als An1x gebruiker zou bijvoorbeeld allang moeten weten dat dat ding kan krijsen als geen ander.(om maar eens een voorbeeld te noemen) Verder zou ik de Z1 niet willen vergelijken met de JP of de An1x, die 2 snths moet je kwa prijs en mogelijkheden met de NL1 en misschien de NL2 vergelijken, misschien de MS2000. De Z1 is geen VA, heeft een heel ander modelling principe...misschien moet je eerst even wat googlen en naar de door mij genoemde sites gaan voor je vragen stelt.

Origineel geplaatst door bazziman
Nee, ik zeg alleen dat het niet 'DE' synth is. Ik zie dat je nu alweer een stijl hebt tegevoegd aan je lijste? -> 'trance'.

Ik schrijf niet dat de JP is minder flexibel is dan de An1x. Ik zeg dat de an1x meer mogelijkheiden heeft voor het samenstellen van patches.

Nee. Dat is het niet, jij als An1x gebruiker zou bijvoorbeeld allang moeten weten dat dat ding kan krijsen als geen ander.(om maar eens een voorbeeld te noemen) Verder zou ik de Z1 niet willen vergelijken met de JP of de An1x, die 2 snths moet je kwa prijs en mogelijkheden met de NL1 en misschien de NL2 vergelijken, misschien de MS2000. De Z1 is geen VA, heeft een heel ander modelling principe...misschien moet je eerst even wat googlen en naar de door mij genoemde sites gaan voor je vragen stelt.

Ja tuurlijk ,de an1x kun je op verschillende manieren laten klinken.Maar zeg het om het verschil beter aan te kunnen geven! Mischien moeten we eens een patch uitgaan wissellen.
Maar waarom zie je de an1x toch zo weinig in studios?niet dat het me wat uitmaakt,maar je ziet de jp8000 daarintegen vrijveel,mischien is het ook dat ik nog nooit op de jp8000 heb gespeeld. Maar zijn daarmee in principe dezelfde klanken
mee te maken als met de an1x, los van dat ze verschillend klinken?

Ben trouwens heel het internet al over geweest,maar staat nergens een vergelijking van deze synths?:)

De JP8000 is IMHO gewoon dé trance bak, als je naar dat overbekende supersaw geluid zoekt moet je deze hebben. Hij heeft een duidelijke interface met ja voor alles één knop zeker. Volgens mij is het zeker een aanrader als allround synth en om veel (leer-) synthervaring mee op te doen.

Ik heb een AN1X gehad als eerste "synthesizer" en vond dat echt een verwarrende synth. Deze synthesizer is niet aan te raden als eerste synth. Met een synth zoals een JP of een Korg MS2000 of Nord Lead leer je veel meer over hoe synthesizers werken. Je kan er gemakkelijk sounds mee editen en het is echt een plezier om geluiden te maken (<=> AN1X).

In principe is elke synthesizer in staat om welke elektronische muziekstijl dan ook mee te maken.

Enige juiste manier om instrumenten te vergelijken is met de oren.

Hoe klinkt een viool en hoe smaakt een appel, probeer dat maar op schrift uit te leggen aan iemand die niet weet wat een viool en een appel is. Beetje lastig. Ik raad aan, ga gewoon luisteren.

Ik heb een Nord Rack 2 en ik zou niet kunnen uitleggen hoe die klinkt. Maar hij is fantastisch!
En dat je genoeg knoppen op een apparaat moet hebben lijkt me logisch. Hoe meer knoppen, hoe beter.

Mijn eerst VA was de AN1x. Ik heb hem nog steeds en haal er nog elke dag nieuwe geluiden uit. Later aangevuld met een VIRUS Rack (mooie sounds).

Wat ik van de AN1x echt tof vind is de 4 track free eg als aanvulling op lfo 1 en lfo 2 zijn dit eigenlijk nog 4 vrij tekenbare en toewijsbare lfo voor een beetje 'modulation maddness'.

De JP8000 zal ook een prima synth zijn, maar ik hoef juist niet perse veel knoppen.

heheheh ik heb vorige week in het blad "music maker" van februari 1997 gekeken. En daar stond in dat het de beste synth van dat moment was. Best grappig om dat te lezen.

Back