Custom Nord G2 Modular Keys

ROGUE85

@wearerogue85
De titel verklaart het al!

Zelf ben ik niet zo de persoon die de zaag wil zetten in mijn synths maar ... zou dit mogelijk zijn?

In feite is het keyboardgedeelte gemakkelijk te scheiden van het knoppengedeelte (enkel links en rechts een strookje wegzagen.

Zijn er hier mensen die zoiets kunnen? Wat zou zoiets mogen kosten?

Ik heb alvast een pa die voor de roodgelakte houten zijkantjes kan zorgen.

mini72.jpg

vs.

dt_items_167022.jpg

Last edited by a moderator:
Tuurlijk, het moest maar eens kunnen dat er iemand dit proper wil / kan doen.

In feit zit er ook helemaal niet zoveel in een G2, heb 'm al eens opengehad voor een knop die 'n beetje aanliep.
Keyboardgedeelte en knoppen-PCB zijn d.m.v. een kabeltje met elkaar verbonden, net zoals het PCB met de pitchstick en het modwheel.

lijkt mij het niet makkelijk en zeker niet goedkoop om alle knoppen door moog-style knoppen te vervangen...

OK, ik ben misschien wat onduidelijk. Zover wil ik zeker niet gaan.

In feite moet er op een goede plaats de zaag gezet worden in de twee gedeeltes,
waarna het controllergedeelte op dezelfde manier kan omhoog geklapt worden als de Minimoog.
Keyboard en pitchstick / modwheel blijven staan. Zoals ik zeg kan ik zelf voor het nodige houtwerk zorgen.

Het heeft geen zin om de echte lay-out / knoppen van een Moog te gebruiken. De knoppen op de G2 hebben een andere betekenis per patch, en zijn endless encoders.

Waar wil je nu de zaag inzetten? In de Moog of de G2? Ik denk de G2...
Maar waarom ga je niet een stapje verder? Monteer gelijk een laptop er naast voor het patchen!
Er zijn op het net voldoende bouwers die dit voor je kunnen regelen: zulke zaken gebeuren regelmatig, vooal als een act op tournee gaat. Je mag wel rekenen op bedragen rond de € 10.000.- (Maar dan heb je ook wat!)
Wat kostte een Akai MPC 2000 een ander kleurtje geven ook al weer?
Op http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/018_FAQ/ helemaal onderaan kan je de kleurcode van het Clavia rood vinden voor een beginnetje...

PS ik zou niet zagen, maar slijpen. Het is behoorlijk goed Zweeds staal!

Wout

Alles is mogelijk, LIJKT me, maar ik denk dat je aan een geheel andere 'body' moet gaan denken dan en vervolgens een en ander overzetten.
De zaag in de G2 zal er echt niet mooier op worden: heeft niet zoals de MOOG redelijk wat ruimte tussen de keys en de knoppen.. :erm:

Bedankt voor de reacties. De laptop er direct bij vind ik dan weer wat erover :).

Het maakt mij eigenlijk niet uit om een geheel nieuwe body te maken voor de G2, in feite is dit maar houtwerk.
Het keyboard verder van het controllergedeelte afzetten is een kwestie van de bestaande kabels te verlengen
en een dwarslat hout, toch? Hij wordt dan iets dieper, maar lijkt me wel te doen!
Tevens ook handig, want door enthousiast te spelen wil ik de Patch Variation buttons wel eens indrukken.

Voor het controllergedeelte kan je in principe alles van de originele case gebruiken (de opstaande zijkanten moeten er zelfs niet 'af' of vervangen worden door hout). Er moet enkel een mooi scharnierpunt gevonden worden.

Voor het keyboardgedeelte zijn er twee opties: of je recycleert alles van het keyboard, of je slijpt pitchstick en modwheel afzonderlijk uit en keyboard ook, waarna alles met hout moet afgewerkt.
De eerste optie lijkt mij niet minder mooi en toch doenbaar (ook qua kost).
De rode stukken die nu naast het keyboard liggen komen dan horizontaler te liggen, gelijk met de toetsen.

Maar goed, iemand een concreet adres (met referenties) waar dit kan gebeuren (liefst in de buurlanden)?
Zelf begin ik er niet aan, in elk geval :).

koop gewoon een moog ipv dit gedoe....en niet zo lomp spelen op je G2 ;)

:z

Synths zijn niet als vrouwen, Alex, buiten er liefst goed uitzien moeten ze ook nog kunnen doen wat je wil ... :luv:

Synths zijn niet als vrouwen, Alex, buiten er liefst goed uitzien moeten ze ook nog kunnen doen wat je wil
dat gaat toch ook op voor vrouwen...

Waarom wil je je G2 eigenlijk mutileren?

Laatst gewijzigd:
Puur uit esthetische reden: omdat ik dat mooi vind, die looks, en het leek me haalbaar met de G2.
Als het goed gedaan is, is het een optische verbetering, geen mutilatie.

Dan is er nog de handigheid dat het knoppenpaneel omhooggeklapt kan worden, aangezien het mijn bovenste synth is verhoogt dit de leesbaarheid van displays, makkelijker om knoppen te draaien.

Onhandig spelen / lange vingers of niet, als de Patch Variation buttons een centimeter verder van het toetsenbord stonden, zou dit veiliger zijn.

Tenslotte, de G2 is eens tegen de grond gegaan waardoor de randen hier en daar wat beschadigd zijn.
Dat zou mooi weggewerkt worden op die manier.

Het is een ingeving van dit moment, het zou voor mij een meerwaarde betekenen, vandaar mijn vraag.

als het alleen om

het controllergedeelte op dezelfde manier kan omhoog geklapt worden als de Minimoog.
gaat, kun je ook een rack G1 combineren met een keyboard en in een houten omhulsel plaatsen...

Dat is zeker waar, maar dan mis ik de functionaliteit van de G2 (en een G2 rack als dusdanig bestaat niet).

Ik weet niet of dit werkt, maar is dit misschien mogelijk:
- haal de metalen kast eraf
- slijp enkel een snee in de zijkanten van de strookjes
- maak houten blokken om beide delen te verstevigen
- buig de metalen kast op de rand om (blokken zouden dan moeten zorgen dat het op juist punt gebeurt).

- blokken eraf, custom hout aan zijkanten en presto

Daar heb ik ook al aan gedacht: dan krijg je het idee van een Little Phatty.

Maar, dat is volgens mij niet makkelijker / mooier / doenbaarder dan doorslijpen:
de PCB's van het controllerpaneel zitten namelijk op de onderkant bevestigd,
dus dan zou die onderkant mee moeten plooien met de bovenkant.
Lijkt me een moeilijk karwei om dit precies te doen.

Ik kan het in elk geval niet zelf.

@ teluur: Over smaak... Op mijn Nord Stage 2 zitten ook rode houten zijkanten, dus dat valt goed mee.
@ Wout: Je hebt misschien toevallig ook info over het type hout en de kleur die gebruikt is?

Onder het motto: geef impulsiviteit een kans (en anders is het een goeie voor de "Photoshop-je-synth" wedstrijd) ...

nord_moogular_g2.jpg

Dit is zo'n beetje het idee. Wat ik nog zou veranderen:

- dunner hout (komt nu nogal log over in vergelijking met de hoeveelheid synth).
- het opstaand controlepaneel is vrij laag, maar onderaan aan het scharnierpunt kan er nog wat met hout gewerkt worden (of bovenaan, net zoals bij de MM).
- de rode rand boven de toetsen hoort nog tot het bovenpaneel, het toetsenbord zelf kan bovenaan je simpelweg afwerken door een houten dwarslat.

Laatst gewijzigd:
maar zou ik mijn moog dan ook kunnen ombouwen tot een nordlead g 2?
de moog heeft een oudbollig stoffig imago en daar kun je echt niet meer mee voor de dag komen tegenwoordig

Ja, opzich ziet het er wel heel tof uit natuurlijk. Al heeft het nu wel een vrij hoog brandweer-auto gehalte.

Back