Custom Nord G2 Modular Keys

Vandaag bezig geweest om uit massief beukenhout de twee helften van de kast 'af te werken'.

I.p.v. te frezen hebben we een profiel gemaakt door diverse keren over de zaag te gaan.
Deze profielen worden aan de houten zijkanten bevestigd. De metalen stukken behuizing worden hier ingepast en aan de zijkanten bevestigd in de originele schroefgaten.

Verder zijn er nog twee ventilatie-openingen uitgefreesd én de schroefgaten op de achterkant ingeboord.

Wordt vervolgd als volgende week de elektronische componenten geleverd worden (rode stekkers + lintkabel).

10955781_174158039643011_3656614581416707799_n.jpg

12512770_174158389642976_1707064534330971370_n.jpg

12718008_174162992975849_7926775044321107615_n.jpg

Wow ook werkelijk gedaan! klasse en respect voor het lef...

Heb zelf de G2X maar no way dat ik dit zou doen/durven.

Vwb je opmerking in het begin over die patch/variation knoppen dicht bij het toetsenbord, 100% mee eens.. gebeurd me geregeld dat ik ernaast schiet met de vingers en als dat per ongeluk een snoeiharde variatie is.. Dat is in de oefenruimte al schrikken en hoop dit nooit live mee te maken, inderdaad stom gemaakt van Clavia

Ben erg benieuwd naar wat het wordt. Vorige pics ook te gek, vooral die radio- zendapparatuur style synth :)

Wow ook werkelijk gedaan! klasse en respect voor het lef...

Heb zelf de G2X maar no way dat ik dit zou doen/durven.

Vwb je opmerking in het begin over die patch/variation knoppen dicht bij het toetsenbord, 100% mee eens.. gebeurd me geregeld dat ik ernaast schiet met de vingers en als dat per ongeluk een snoeiharde variatie is.. Dat is in de oefenruimte al schrikken en hoop dit nooit live mee te maken, inderdaad stom gemaakt van Clavia

Ben erg benieuwd naar wat het wordt. Vorige pics ook te gek, vooral die radio- zendapparatuur style synth :)

Thanks!

Het design van de Minimoog D namaken zou erg veel hout geven navenant het synth is.

Het wordt een variatie op de radio-zendapparatuur style synth zoals je het zo mooi omschrijft.
Iets minder hoog dan in de schetsen die ik hierboven postte, met de verhoudingen en hoeken symmetrischer.

Tussen het controller- en toetsengedeelte gaat er voorlopig een opening zijn, met enkel de kabelverbinding die verlengd wordt en in een krimpkous naar buiten komt.

En wanneer gaat ie nu zijn Minimoog rood lakken?

Tussen het controller- en toetsengedeelte gaat er voorlopig een opening zijn, met enkel de kabelverbinding die verlengd wordt en in een krimpkous naar buiten komt.

Daar kun je beter een echte overgang maken, met robuustere kabel die bedoeld is voor gebruik buiten enclosures. Als daar nu zo'n bandkabel zit, dan moet je ook nog eens uitkijken dat je de IDC headers niet van het board rukt, zeker als dat surface mount headers zijn.
Gewoon header met een kort stukje bandkabel naar een panel mount connector, veel aderige kabel naar je toetsenbord en weer naar bandkabel via panel mount connector.

Ik weet niet hoeveel aders het zijn, maar je zou een oude VGA kabel kunnen gebruiken, of zo'n ronde connector met heul veul pootjes, Socapex.

Daar kun je beter een echte overgang maken, met robuustere kabel die bedoeld is voor gebruik buiten enclosures. Als daar nu zo'n bandkabel zit, dan moet je ook nog eens uitkijken dat je de IDC headers niet van het board rukt, zeker als dat surface mount headers zijn.
Gewoon header met een kort stukje bandkabel naar een panel mount connector, veel aderige kabel naar je toetsenbord en weer naar bandkabel via panel mount connector.

Ik weet niet hoeveel aders het zijn, maar je zou een oude VGA kabel kunnen gebruiken, of zo'n ronde connector met heul veul pootjes, Socapex.

Klopt wat je zegt, maar er zijn een aantal moeilijkheden.

1. Het niet gemakkelijk om zo'n seriële of parallelle poort in een houten case te verwerken van 2 cm dik. Je zou er een afdekplaat / profiel van een oude computer voor moeten hebben, waar zo'n combokaart inzat, maar daar is moeilijk aan te geraken.
2. Het soldeerwerk dat hiermee gepaard gaat (ribbonkabel naar stekker, stekker naar ribbonkabel) kan ik zelf niet.
3. Zo'n seriële en parallelle poort-stekker zijn niet meteen de 'mooiste' verbindingen tussen de twee modules. Als ik dan de lelijke kabel wegwerk met blindplaten, kan ik net zo goed de gewone bandkabel gebruiken, die uit een zaagsnede in het houten frame komt en de synth dichtmaken ...

Om het min of meer 'roadproof' te houden kan ik bv. een simpel klemsysteem maken aan de binnenkant van het houten frame, zodat eventuele kracht niet rechtstreeks op de connector naar het PCB gaat. Maar, de kabel bevindt zich op een plaats waar 'normaal' geen zaken moeten komen en belangrijker nog, ik haal mijn keyboards nooit uit het deksel van de flightcase.

Oeps, dubbelpost. Namiddag ga ik weer aan de slag, de cases zijn aan de zijkanten afgewerkt met hout om de achterkanten te kunnen bevestigen. Vanavond worden de zijkanten uitgetekend.

En wanneer gaat ie nu zijn Minimoog rood lakken?

Haha, als ik er één had zou ik het overwegen ook!
Heb ik met de zijkanten van de Moog Sub Phatty ook al gedaan, net als die van de NLA1.

Foto's:

Attachments

• noogrd_1.jpg
    noogrd_1.jpg
    59 KB · Bekeken: 79
  • noogrd_2.jpg
    noogrd_2.jpg
    46,2 KB · Bekeken: 82
  • nla1_4.jpg
    nla1_4.jpg
    321,3 KB · Bekeken: 100
  • nla1_5.jpg
    nla1_5.jpg
    316,9 KB · Bekeken: 79
Haha, als ik er één had zou ik het overwegen ook!
Heb ik met de zijkanten van de Moog Sub Phatty ook al gedaan, net als die van de NLA1.

Tenminste iemand hier op SF die een portie ironie kan waarderen... :halleluja

Vandaag de twee gebeitste delen in elkaar gezet, met een (nog niet zichtbare) sleuf voor de kabelverbinding.
Ook de twee houten zijkanten zijn uitgezaagd uit een beukenplank van de Gamma, als prototype, maar hiervoor zoek ik nog een massief stuk beuk! Meer foto's morgen.

944003_183234355402046_1211768955468177162_n.jpg

Ik kwam net een foto tegen van de Moog Mother, ook wel érg vet om beide delen een aparte dunne houten zijkant te geven en een metalen profiel laten uitsnijden om ze aan elkaar te bevestigen ..
Ziet er strak uit.

1443797222Moog_Monster-32_Two-Tier_rack_voor_2_1.jpg

Even een tussenstand:
- toetsenbord en controllergedeelte zijn voorzien van een gelakt houten frame
- de metalen profielen die beide delen in de juiste positie houden zijn geschetst, worden dit weekend in CAD getekend en dinsdag uitgesneden in 3 mm plaatstaal, met een waterjetsnijmachine.

Foto's laten nog even op zich wachten.

Omdat de kleur van het frontpaneel echt niet meer met de houten zijkantjes matcht (ziet er zelfs zalmroze uit in vergelijking met het hout), ga ik ook het frontpaneel 'customizen'. Hoe dat zal uitzien laat ik nog even open, maar het gaat wel echt 'vintage' worden :okdan:.

Foto's!

Attachments

• onderdelen.jpg
    onderdelen.jpg
    43,9 KB · Bekeken: 74
  • profiel_schets.jpg
    profiel_schets.jpg
    244 KB · Bekeken: 79
  • profiel.jpg
    profiel.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 75
  • dymo.jpg
    dymo.jpg
    31,9 KB · Bekeken: 71
Nee, enkel ontvet en opnieuw opgespoten met zinkspray.
Ik ga wel overspuiten met alu-zink omdat ik nu wat glans mis.

De zijkanten van het keyboard heb ik volledig overspoten met zwart,
maar ik neig ernaar om deze eerder terug rood te maken (RAL 3003).

In elk geval is het (minder mooie) blauw uit het kleurenschema weg.
Door de rode omkadering met hout ben ik toch min of meer trouw aan de oude layout.

De labels heb ik met Dymo ingetikt, op zwart lint voor de primaire en rood lint voor secundaire functies.

ik was benieuwd hoe je de labels ging doen wil zelf ook wel eens wat verbouwen en wil dat goed voor elkaar hebben.

Maar schrik wel een beetje van je oplossing, alles zo mooi en dan de labels op die manier vindt ik wel erg zonde.

Back