Custom Nord G2 Modular Keys

Nee, dan was het simpel: midicontrollertje inbouwen in een doos.
Op Matrixsynth staat een foto van dergelijk ontwerp voor de Nord Rack.

Met dank aan de fijne Turkse medewerker van een Maaslands carrosseriebedrijf!

12798147_853931918066398_456187983_n.jpg

10453932_1030797986982838_1984543855_n.jpg

Ik denk dat wat je wil doen niet zo moeilijk is. Als je de NM G2 opent zie je die scheiding al van sturing (=knoppen) naar printen.
(Zo dacht toch te herinerren toen ik mijne moest omzetten van 110 naar 220V).

Klopt! Het is te zeggen: verbindingen van controller-gedeelte naar PCB + voeding zijn slechts 4 kabeltjes met stekkers.

Ben benieuwd naar het resultaat! (fotos!)
Zelf zou ik de originele behuizing laten voor wat die is en een nieuwe passende behuizing maken en de electronica verhuizen. Dan kun je altijd weer terug

Zelf heb ik wel eens zitten fantaseren over wat extra knoppen op de rechterkant in het paneel. Maar daaronder zit de voeding dus niet echt veel ruimte. Nu heb ik er altijd een DIY midi controller met oa twee joystickjes op staan :-)

Een andere gedachte die ik wel eens had om hem om te bouwen tot een desktop/rack behuizing (met de knoppen!) met de mogelijkheid om het toetsenbord met een kabeltje aan te kunnen sluiten of niet. Dan heb je een mooi compact apparaat zonder de nadelen van de engine (geen knoppen).

Ben benieuwd naar het resultaat! (fotos!)
Zelf zou ik de originele behuizing laten voor wat die is en een nieuwe passende behuizing maken en de electronica verhuizen. Dan kun je altijd weer terug

Zelf heb ik wel eens zitten fantaseren over wat extra knoppen op de rechterkant in het paneel. Maar daaronder zit de voeding dus niet echt veel ruimte. Nu heb ik er altijd een DIY midi controller met oa twee joystickjes op staan :-)

Een andere gedachte die ik wel eens had om hem om te bouwen tot een desktop/rack behuizing (met de knoppen!) met de mogelijkheid om het toetsenbord met een kabeltje aan te kunnen sluiten of niet. Dan heb je een mooi compact apparaat zonder de nadelen van de engine (geen knoppen).

Goede ideeën!

Zelf vind ik het toetsenbord prettiger spelen dan dat van de Nord Lead A1.
Een optie was om de NMG2 Keys met een A1R in te bouwen in één kast (en dan de A1R met de G2 aan te sturen via MIDI), maar dan verlies je een octaaf qua toetsenbord.
Ik twijfel ook over dat keyboard wel / niet verhaal, aangezien ik 'm perfect als module zou kunnen integreren m.b.v. MIDI en de Nord Stage 2.

Het toetsenbord is met twee IDE-achtige stekkers aangesloten (ken het type niet), dus dat is makkelijk 'modulair' gemaakt.
Het modulatiewiel is met een stekkertje verbonden met het moederbord, de pitchstick is gesoldeerd.
Maar beide aansluitingen zijn wel te onderbreken met een stekker denk ik, die je naar buiten kan brengen om op't frontpaneel te patchen.

Eigenlijk kan je het dan zoals op onderstaande afbeelding aanpakken, waarbij je het keyboardgedeelte kan demonteren.

imgext.php

Ik heb een nieuwe behuizing besteld (€440 incl. BTW) en de oude laten verslijpen, moest ik 'm ooit verkopen ...
Het stuk dat ik het meest nodig heb is de onderkant van het controllergedeelte, het keyboard kan je in principe makkelijk vastmaken in een houten kast, net zoals modulatiewheel / pitchstick.

Als ik het voorbeeld volg van de MicroKorg, kan de plaatsing van het keyboard gebeuren zoals op onderstaande foto (dit was mijn vorige project).

De houten zijkanten dragen dan eigenlijk het keyboard en de bodemplaat loopt schuin af. Het speelt trouwens erg lekker als de toetsen schuin omhoog staan.

nord_modulotron.jpg

In mijn zoektocht naar een coole look ben ik deze tegengekomen.

IMG_4409.JPG

Het is goed te doen om de twee helften die ik nu heb in deze positie in te bouwen, met voldoende ruimte tussen keyboard en controller.
De extra plaats achterin kan ik gebruiken om bv. een DI in te bouwen.

In deze positie kan je ook perfect keyboard en controller loskoppelen.
Is allemaal geen probleem, het enige waar ik geen verstand van heb is hoe de verbindingen van het keyboard (+ aftertouch) tussen de PCB te verlengen om de afstand te overbruggen.

g2_opened_modular.jpg

Het gaat over de blauwe en rode stekker op de foto, onderaan het PCB. Misschien kent iemand het type? Ze lijken terug te komen bij alle keybeds, ook van de Nord Stage.

Ik veronderstel dat je zelf zo'n kabel kan maken zoals die rode? Schijnt een typische Fatar connector te zijn, 16-polig, 'MicroMatch'.
Stekker kan je hier bv. kopen.
Maar hoe zou je zoiets 'naar buiten' kunnen brengen?
De blauwe connector is een 4-pin ribbon-type.

Of misschien bestaat er wel een Fatar -> MIDI encoder? Dan is het hele boeltje gewoon via MIDI aan te sluiten ...

Laatst gewijzigd:
Zo dat is dapper om een G2 in twee stukken te zagen :). Wel leuk dat je het deelt. Zel (persoonlijk) vind ik het voorbeeld van de MicroKorg het best geslaagd. Het laatste voorbeeld vind ik zelf visueel uit balans. Maar goed dat is natuurlijk smaak.

Na wat rondneuzen heb ik de oplossing gevonden, denk ik: de connectie van de 16-pins kabel kan extern gebeuren via een VGA-kabel. Nu nog iets vinden voor de aftertouchkabel.

Even goed geteld, het zijn geen 16-polen op de NMG2 maar 20 ... dat wordt zoeken naar een andere stekker.

Ok, uiteindelijk zijn het twee seriële poorten geworden: 9 pins en 25 pins.
Kostte amper iets.

Op de 25 pins poort ga ik de 20 pins keyboard IDC en de 4 pins aftertouch kabel aansluiten.
Op de 9 pins poort komt de pitchstick (4 pins) en modulatiewheel (3 pins). Bedoeling is om ze in de behuizing te verwerken zodat je de verbindingskabels niet ziet aan de voorkant maar er wel langs achter aan kan.

Personlijk vind ik het een wazig project een G2 door zagen.. Z,n 150 euro Korg Micro oke.

Even een oud topic terug oppikken.

12798147_853931918066398_456187983_n.jpg

De behuizing is aangekomen. Ik laat deze intact en ga de oude behuizing laten versnijden.
Het bedrijf waar ik mijn flightcases heb laten maken beschikt over een waterjet-snijmachine, ze wilden wel helpen.

Enkel de kabelverbinding tussen pitchstick / modulatiewheel en PCB moet verlengd worden (beetje soldeerwerk), de connectie tussen keyboard- en controlepaneel is lang genoeg.

Wordt vervolgd!

Ka je nog oude behuizingen bestellen bij clavia ?
Of is dit een custom made case ?

Ka je nog oude behuizingen bestellen bij clavia ?
Of is dit een custom made case ?

Dit is een originele case. Ik heb er wel even op moeten wachten, maar kan dus bijbesteld worden.

In bijlage een aantal schetsen hoe ik het resultaat graag zou willen zien.
Op de eerste tekening zie je hoe het controllergedeelte ingewerkt wordt.

Het idee van twee losse stukken heb ik laten varen, veel arbeidsintensiever én ik neem live geen rack meer mee ...
Onderaan is er nog wat plaats voor een ingebouwde DI-box.

Attachments

• custom_nmg2_1.jpg
    custom_nmg2_1.jpg
    20,3 KB · Bekeken: 68
  • custom_nmg2_2.jpg
    custom_nmg2_2.jpg
    16,2 KB · Bekeken: 77
  • custom_nmg2_3.jpg
    custom_nmg2_3.jpg
    12,8 KB · Bekeken: 66
  • custom_nmg2_4.jpg
    custom_nmg2_4.jpg