Korg Kronos

Dat is geen leuke informatie.
Het maakt het wachten er idd. niet leuker op.

Ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik ook niet wist dat er een ventilator in zit. En ik heb hem ook niet gehoord, toen ik hem uitgetest had.
Maar zoals Quifster al zegt, in die winkels hoor je van allerlei geluiden, die zo'n ventilator overstemmen. In ieder geval, de zin van Jick.
"Dat het per Kronos kan verschillen". Geeft me een gevoel van een loterij.
Wie heeft een goede, wie heeft een verkeerde.... :(

Nog even een vraag van een leek op technisch gebied.
Waar dient die ventilator voor?

Ha, ha dank je Woodstock.

Zover was ik ook al wel.
Maar wat moet er gekoeld worden.
Zit er een enorme transformator in of zo...

8)

De koeling zal voornamelijk zijn voor de processor die er in zit,maar gelijktijdig zal ie ook de warme lucht van de koelvinnen aan de voeding afvoeren,zo zat het ook met de Oasys.
Alleen heeft de Kronos een andere processor,eigenlijk net ietsje minder snel,maar je zou er niets van gaan merken.
Ook met die nieuwe processor zou het geheel koeler moeten blijven dan bij de Oasys.

@ Quifster : de Korg Oasys zijn fan is ook aan de luide kant,ook is er een hoge toon steeds op de achtergrond aanwezig dat van de hardware zelf komt,heb er ooit een thread op Karma-lab met dit onderwerp aangemaakt.
dit is exact wat de mijne ook doet. Die fan is goed hoorbaar, maar er is ook een hoge toon continu aanwezig die misschien nog wel irritanter is. Ik heb het gevoel dat die hoge toon veroorzaakt wordt door de fan overigens.

Ik laat hem even een tijd aanstaan om te kijken of dit misschien wat 'nieuwheids' problemen zijn en dat het een beetje in moet slijten, maar anders laat ik hem toch maar repareren denk ik, als anderen hier het niet horen dan heb ik inderdaad een 'maandagochtend model'.

Ik had al gelezen op de forums dat je inderdaad mazzel moet hebben met de buildkwaliteit van de kronos. Want ook het RH3 keyboard schijnt een loterij te zijn of die goed is. Deze is bij mij gelukkig wel perfect.

dit is exact wat de mijne ook doet. Die fan is goed hoorbaar, maar er is ook een hoge toon continu aanwezig die misschien nog wel irritanter is. Ik heb het gevoel dat die hoge toon veroorzaakt wordt door de fan overigens.

Ik laat hem even een tijd aanstaan om te kijken of dit misschien wat 'nieuwheids' problemen zijn en dat het een beetje in moet slijten, maar anders laat ik hem toch maar repareren denk ik, als anderen hier het niet horen dan heb ik inderdaad een 'maandagochtend model'.

Ik had al gelezen op de forums dat je inderdaad mazzel moet hebben met de buildkwaliteit van de kronos. Want ook het RH3 keyboard schijnt een loterij te zijn of die goed is. Deze is bij mij gelukkig wel perfect.

Waarom kopen mensen dan een half af product :bekdicht:
Hoelang bestaat Korg nu!? Had dit dan makkelijk voorkomen kunnen worden?
Of moet men het kopen omdat het nieuw is en dat elk ander punt overbodig maakt? :D

Okay, dan begrijp ik nu waarom zo'n ventilator er in zit.

Maar wat betreft die ventilator... staat ie dan constant aan?
Of is het net als bij een auto, dat ie pas aanslaat in geval de radiateur gekoeld moet worden?

Tja, dat maandagmorgen gevoel had ik dus al ook bij mijn M3, die werkte ook niet naar behoren, wat mij betreft. Ik mag het nog niet zeggen,
maar ik hoop toch van harte, dat dit niet het eerste minpunt van de Kronos gaat worden. Ik baal er van dat ik er niet wat meer op gelet heb, bij de winkel. Je gaat toch helemaal niet van een ventilator uit.
Je koopt toch geen koelkast... :frons:

In ieder geval zal ik bij de muziekzaak waar ik hem gekocht heb,
dit probleem aankaarten. Dat dit probleem al speelt, en dat ik dit op diverse forums al vernomen heb.

8>

Het is stil op dit moment bij de gelukkigen die al een Kronos in het bezit hebben. Ik hoop dat jullie er op dit moment ten volle van genieten. :)
En dat men er een voldaan gevoel over heeft.

Groet,
Piet 8>

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat er wel wat mensen in deze thread zijn die deze link kennen, maar toch:

http://www.korgforums.com/forum/phpBB2/viewforum.php?f=60

Hier staat echt heel veel info (wel Engels natuurlijk), ook over de fan en de bouwkwaliteit van het RH3 toetsenbord. Volgens mij zijn de lagere serienummers vooral de klos als het gaat om bouwkwaliteit, wat ook logisch is. Bij een nieuw model auto is dat ook altijd zo. Plus het feit dat de startproductie altijd hoog ligt vanwege hoge vraag, wat ook nogal eens kan resulteren in een verminderde kwaliteitscontrole. Daarom vind ik het ook niet zo heel erg dat ik nog even moet wachten op mijn K73.

Op youtube zijn ondertussen al aardig wat filmpjes te vinden met geluiden van de Kronos, en ook op het korgforum zijn nogal wat posts met daarin audio/video.

Overigens zie ik persoonlijk uit naar meer info over het nieuwe OS, 1.5 en de editor. Nog even wachten.. :)

Ik ook over de fan en de bouwkwaliteit van het RH3 toetsenbord. Volgens mij zijn de lagere serienummers vooral de klos als het gaat om bouwkwaliteit, wat ook logisch is. Bij een nieuw model auto is dat ook altijd zo. Plus het feit dat de startproductie altijd hoog ligt vanwege hoge vraag, wat ook nogal eens kan resulteren in een verminderde kwaliteitscontrole. Daarom vind ik het ook niet zo heel erg dat ik nog even moet wachten op mijn K73.

Klopt die site staat vol met klachten over de bouwkwaliteit. Wat betreft die serienummers, dat geldt denk ik niet. Ik heb een vrij hoog serienummer maar de fan kwaliteit is zo slecht dat je die niet in je thuis pc zou zetten.

Als je dat forum leest hebben vrij veel mensen dezelfde klacht en schijnt het omruilen voor een ander exemplaar geen oplossing te zijn omdat na metingen de fan hardheid tussen beide modellen met 1 db maar fluctueert. Wat wel zo schijnt te zijn is dat sommige mensen er geen last van hebben omdat de fan naar een soort van ruststand gaat na het opstarten van de kronos. Dat is bij mij helaas niet zo. Bij mij start die op, dan gaat de fan naar full speed en dan naar low speed (totaal acceptabel) en vlak voor het initialiseren van de gui gaat die weer naar full speed en blijft daarop.

Wie weet zit er verschil tussen de verschillende os versies (daar hoop ik dan maar op). Het is eerlijk gezegd onacceptabel in een studio hoeveel herrie die maakt. Ik speel nu maar met koptelefoon op of met een hele harde speaker setup om de noise te overstemmen. Maar als je opnames maakt in je studio met een mic zul je de kronos uit moeten zetten want het is wel zo hard dat die dat geluid zeker opneemt.

Wat betreft het RH3 model, mijn gevoel is dat daar wel voor geldt dat de nieuwe modellen verbeterd zijn. Mijn keyboard is echt fantastisch kwa aanslag en stiffness. Ik vind het zelfs beter dan de Motif XS8 die ik ook heb. Ik heb op een ouder kronos model gespeeld waarin ook een rh3 board zat en die was echt stukken minder (en vooral lichter kwa aanslag). Ik heb het gevoel dat de nieuwe modellen op dat vlak flink verbeterd zijn.

Maar goed, genoeg over die waardeloze fan kwaliteit. Wat betreft de sounds , want daar gaat het natuurlijk om. Ik heb nu al zo'n 20 uur zitten spelen en programmeren (ja ik weet het, het is veel in 2, dagen) dus heb er een aardig beeld van.

Laat ik beginnen met de combi's Er zitten een paar leuke combi's tussen, maar het haalt de combi kwaliteit van de M3 van geen kanten. Die waren veel beter geprogrammeerd en vooral veel bruikbaarder. Deze combi's klinken afgeraffeld en ongeinspireerd. Zo zitten er tal van combi's tussen waarvan er een heleboel zaken gewoon niet kloppen, zoals de KARMA toonladder die gespeelt wordt of de drums die er totaal niet bijpassen. Voor mij is het geen enkel probleem omdat ik zelf met het grootste gemak combi's kan programmeren, maar voor de mensen die graag met combi's meespelen wordt het denk ik wel een teleurstelling, wat er zijn gewoon weinig performance combi's.

De sounds die meegeleverd zijn, dit zijn er echt belachelijk veel. Ik vindt persoonlijk de HD1 sounds niet zo bijzonder (ik hou niet zo van de workstation sounds), maar de soundbanks van de EXi modellen vind ik geweldig. Met name de sounds van de Mod7 en de EP EXI springen er voor mij ver bovenuit. De extra mogelijkheden van de MS20 zijn een enorme aanwinst voor het maken van je eigen sounds. Ik heb al de nodige sounds en combi's geprogrammeerd en het is echt geweldig wat je er zelf uit kan halen. Zeker de combinatie van 2 EXI modellen maakt het echt tot een geweldige soundsource (per program). Ook de implementatie van het touchscreen in combinatie met de controllers op je kronos maken het editten een fluitje van een cent. Ik heb zelf geen enkel probleem met het lezen van de letters op het touchscreen dus voor mij is de grootte van de letters prima.

De effecten zijn veel en vooral van erg goede kwaliteit, met name de reverbs klinken heel erg goed voor een hardware synth.

Al met al ben ik erg blij met de kronos, uiteraard moet die herrie van de fan opgelost gaan worden, maar daarvoor stuur ik hem wel een keer terug over een paar maanden om te laten repareren als daar een oplossing voor is. Maar wat betreft de sounds, oh oh oh :halleluja

Hoi Quifster,

20 uur in 2 dagen is inderdaad veel, maar als je de gelegenheid hebt, waarom niet. Zelf kom ik er niet echt aan toe, omdat onze zoon met een ernstig hersenletsel al twee weken in het ziekenhuis ligt. Dan schaam je je zelfs, dat je blij bent dat de Kronos er is.

Ik heb wel snel een aantal combis geprobeerd en kwam erg mooie, maar inderdaad ook veel mindere tegen. Maar ik ben blij om van een kenner te horen, dat de Kronos wel erg geschikt is om mooie combis te maken.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en ik hoop, dat je fan spoedig gerepareerd zal worden.
Blijf ervan genieten, want daar gaat het toch om.

@rinycub, inderdaad wat jick ook zegt, sterkte met je zoon, een synth of wat dan ook is op zo'n moment natuurlijk helemaal niet belangrijk.

Inderdaad Quifster,

Dat fan-probleem zal wel opgelost kunnen worden.
Alleen belachelijk dat men er dan zo'n goedkope fan in plaatst.

Vooral als er mensen mee in een studio gaan werken.
Maar voor de rest is het fijn te vernemen dat je toch erg blij bent met de Kronos. Tja de bread en butter geluiden, waren wat mij betreft ook minder.
Maar ze klinken in ieder geval een heel stuk beter dan de M3.
De combi's doe ik ook niet zo veel mee.
Wie weet probeer ik zelf wel wat combi's op te bouwen.
Karma moet ik nog even afwachten, dat is wel heel complex, gezien de informatie in de operation guide, en de parameter guide.
Maar je kunt de informatie dan ook niet checken, omdat je geen Kronos bij de hand hebt. Dus dat probeer ik nog wel een keer.

Rinycub, ik wens je veel sterkte met je zoon.
En hoop dat het allemaal goed zal aflopen.

Zelf heb ik 10 jaar terug ook een zware hersenoperatie moeten ondergaan. En was het kantje boord. Maar ik ben er ook nog. :)

Groetjes,
Piet 8>

Back