Korg Kronos

Rinycub, heel veel sterkte.

Jongens,

Bedankt voor het medeleven. Ik kom net weer uit het ziekenhuis en het gaat gelukkig weer stukje voor stukje beter. Maar we gaan de derde week in, dus dat moet ook wel.

Mijn bevindingen met de Kronos laat ik zeker weten en ook de van omkasting, die ik heb gemaakt zal ik zeker foto's plaatsen.

Veel muziekplezier

Wie weet probeer ik zelf wel wat combi's op te bouwen.
Karma moet ik nog even afwachten, dat is wel heel complex, gezien de informatie in de operation guide, en de parameter guide.

ja, het is prima te doen, kost alleen wat tijd om te leren, maar zeker op wikilab is voldoende te vinden van hoe je dat moet doen.

Ik heb zelf inmiddels al zo'n 10 combi's gemaakt voor de kronos. Ik zal deze week wel even een paar opnemen voor wat sound demootjes hier.

Ja, dat lijkt me leuk Quifster.

Ik ben benieuwd wat je in zo'n korte tijd er al uit hebt gekregen.

best veel om eerlijk te zijn. De overgang van de m3 naar de kronos is wat betreft KARMA doodsimpel, aangezien de KARMA engine exact gelijk is kwa functionaliteit (alleen de GE modellen hebben wat andere nummers gekregen). Het programmeren van de EXI modellen was voor de polysix en ms20 ook eenvoudig aangezien die bijna gelijk zijn aan de VST varianten ervan, dus ook daar geen leer proces.

De MOD7. GTR1 en AL1 is een ander verhaal, die zijn nieuw voor mij dus daar gaat nog wel veel leertijd inzitten.

Ik heb de nodige trance patches gemaakt al voor de polysix en ms20. Voor de combi's heb ik met name Ambient Combi's gemaakt nu en een paar van mijn oude M3 combi's overgezet naar Kronos Combi's (dat is erg eenvoudig door het handmatig overnemen van de parameters).

Maar dit weekend heb ik me vooral gisteren dus met name geconcentreerd op de Ambient Pad sounds, die zijn zo waanzinnig mooi geworden dat ik op een gegeven moment erachter kwam dat ik al meer dan 1 uur aan het spelen was met dezelfde padsound (in combi mode). Vooral het feit dat je Stepsequencers kan gebruiken in EXI modellen en die kan combineren met KARMA movements in je combi maakt het echt heel speciaal. Dat is ook waar ik de Kronos voor aangeschaft heb en hij voldoet op dat punt aan al mijn verwachtingen.

Het is stil op dit moment bij de gelukkigen die al een Kronos in het bezit hebben. Ik hoop dat jullie er op dit moment ten volle van genieten. :)
En dat men er een voldaan gevoel over heeft.

Groet,
Piet 8>

Wel ik heb de kronos 61 en die staat al 2 weken af,omdat ik me nu zit te verdiepen in de VAST structuur van de pc3 kurzweil en moet zeggen wow,van wat je kunt bereiken met die aparte structuur.Niet simpel maar de moeite!
Wel iedereen is vol lof en velen zijn wachtende op hun kronos,maar we weten toch weeral binnen een jaar dat er weer wat kronos te koop staan(oasys stond ook al wat te koop na een jaar of twee).

Laatst gewijzigd:
Simpele vraag: als ik mijn RD600 aan zo sluiten op een Kronos 61, heb ik dan technisch dezelfde mogelijkheden als op een Kronos 88, of zijn er zaken die alleen op het interne toetsenbord kunnen ?

Simpele vraag: als ik mijn RD600 aan zo sluiten op een Kronos 61, heb ik dan technisch dezelfde mogelijkheden als op een Kronos 88, of zijn er zaken die alleen op het interne toetsenbord kunnen ?

er is afgezien van het toetsenboard geen verschil tussen een kronos 61 en 88 keys.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is dan de setup waarin je speelt, de kronos zal dan wel boven je RD600 moeten hangen in een dubbel stand, aangezien je alles selecteert via het touchscreen en alle modules en sounds bedient via de knoppen en faders op de kronos.

Als je het je alleen maar gaat om het spelen van geluiden in een band setting, dan zou je als alternatief ook een setlist kunnen maken op de kronos en die via program changes vanaf de RD600 selecteren (ik neem aan de rd600 dan wel program changes kan versturen)

Dank je wel Quifster voor je duidelijke uiteenzettingen.

De Mod7, AL1 en Str1, lijken me super complexe engines.
Ook met wave sequences werken lijkt me knap ingewikkeld.
Dat kan bij mij nog wel eens een hele tijd gaan duren, voordat ik het helemaal heb geïntegreerd met mijn Tyros 4.

Maar ik vind een kritische noot van iemand, die er al veel van af weet, veelzeggender dan het zoveelste joetjoep filmpje, waar steeds weer hetzelfde in voorbij komt.
En ik begrijp uit je verhaal, dat je dus met de zes overige engines een thuiswedstrijd speelt.
Ja, dan is het allemaal al heel wat wat overzichtelijker.
Ik ga, als ik hem heb, eerst maar eens met de makkelijkste engines beginnen, de SGX, de EP1, HD1 en de CX3. De resterende vijf zijn volgens mij allemaal breinbrekers... :geslaagd:

Ik ga dit weekend mijn dealer maar eens mailen, of ie mijn Kronos al in de verte aan ziet komen...

Groet,
Piet 8>

Op weg naar de Kronos :walker:

Ik heb even snel uit de losse pols een klein demootje opgenomen van 1 van de combi's die ik aan het maken ben. Het is allemaal nog heel ruw maar het geeft een indruk van het type combi's die ik nu aan het maken ben.

Dit is een padsound die uit meerdere delen bestaat. ik heb ze even apart ingespeeld zodat je het verschil goed kan horen. De body is een standaard padsound. De eerste 40 seconden hoor je de stepsequencer op een 2e air achtige padsound een melodietje spelen over de basis pad heen. Na 40 seconden zet ik KARMA aan, die op dat 2e air achtige padsoundje bewerkingen gaat uitvoeren die ik geprogrammeerd heb in KARMA, je hoort dan dat het melodietje verdwijnt en dat de pad ineens heel erg gaat leven, alles wat je vanaf dat moment hoort wordt dus door KARMA op die 2e padsound uitgevoerd in combi met het 1e geluid.

De vocal die ik rond 1 minuut instart is een sample die ik in de kronos heb gezet in een program, en die getriggerd wordt door het aanraken van een pad op het touchscreen. Deze vocal speelt vervolgens helemaal af terwijl ik door speel op de pad sound.

Er zitten ook gitaren in deze combi en percussie, maar die gebruik ik in deze demo nog niet omdat de KARMA programmering nog niet helemaal naar mijn zin is.

Attachments

• KronosCombi_AngelsPad.mp3
    2,3 MB · Bekeken: 109
Die heeft al wel sfeer, vind ik. De standaard padsound past er al mooi bij.
Het eerste gedeelte heeft iets te veel ruis in de sample, voor mijn gevoel.
Als het karma open getrokken wordt, vind ik die koorstemmen best wel goed. Het idee is al heel duidelijk. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken met de gitaren en percussie.

Zitten die koorstemmen nu allemaal al voorgeprogrammeerd in zo'n GE?
Trouwens, heb je nu ook dat Karma software pack gekocht van Korg, waar je je eigen GE's mee kunt programmeren?

Die heeft al wel sfeer, vind ik. De standaard padsound past er al mooi bij.
Het eerste gedeelte heeft iets te veel ruis in de sample, voor mijn gevoel.
Als het karma open getrokken wordt, vind ik die koorstemmen best wel goed. Het idee is al heel duidelijk. Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken met de gitaren en percussie.

Zitten die koorstemmen nu allemaal al voorgeprogrammeerd in zo'n GE?
Trouwens, heb je nu ook dat Karma software pack gekocht van Korg, waar je je eigen GE's mee kunt programmeren?
eerste gedeelte is een pad sound gebaseerd op noise van de AL-1 engine (vind ik zelf altijd mooie sounds), die choir is toegevoegd als sample, en die wordt gewoon getriggerd op een noot op een apart midi channel via het touchscreen (daar heb je 8 pads waarin je noten kan sturen, zelfde als die 8 witte pads op de m3)

Karma software voor de m3 heb ik wel, die voor de kronos moet ik nog kopen.

het volgende probleem is gemeld op korgforums, het schijnt dat in bepaalde situaties de nootaanslag niet goed geregistreerd wordt op een RH3 keyboard. Dit wordt gedemonstreerd in de volgende video:

Ik vind dat toch wel schokkend om eerlijk te zijn, zoiets is toch wel onacceptabel. Ik heb het van de week zelf getest met verschillende aanslag technieken en ik kon het niet reproduceren, maar ik speel ook wat minder diep als de persoon hier. Dat zal ik vanavond eens proberen en kijken of mijn RH3 keyboard net zo slecht is als die op de video.

Ik had al eerder het idee dat in mijn nieuwe model 88 het RH3 keyboard een stuk beter was dan de early build 73 keys waar ik eerder op gespeeld heb. Dus ik hoop dat dit model wel goed werkt. Maar goed, vanavond weet ik het en zal het hier even melden. Maar het is dus iets om in de gaten te houden als je een kronos 73 of 88 gaat kopen.

Hij kost gelukkig niet zoveel ;-)
Dit kan gebeuren, software bugje zal het wel zijn.
Toch maar de XF halen dan? :koffie:

Ik hoop dat die van jou er geen last van heeft, quifster! Persoonlijk denk ik dat het een early build probleem is (dat hoop ik), maar ik ben benieuwd naar de officiele verklaring van Korg. Ik denk niet dat het software gerelateerd is, lijkt mij toch meer hardware.

Toch maar de XF halen dan? :koffie:

Dat zou, ondanks de huidige problemen met sommige Kronossen, toch wel erg dom zijn. Komend van een XS gebruiker.

jick, ben je niet tevreden over je XS? whoa kan het me niet voorstellen, geluiden klinken zoveel echter met feel. Daarom ben ik onder de indruk van de XF, gaat nog een stapje verder.

Maar de Kronos vindt ik weer gaaf door de verschillende sound engines....de 'analoge' kant dan.
De echte instrumenten, piano etc....zou ik voor de Yamaha gaan.

Ik wil ze gewoon allebei, niet verder vertellen ;-)

jick, ben je niet tevreden over je XS? whoa kan het me niet voorstellen, geluiden klinken zoveel echter met feel. Daarom ben ik onder de indruk van de XF, gaat nog een stapje verder.

Maar de Kronos vindt ik weer gaaf door de verschillende sound engines....de 'analoge' kant dan.
De echte instrumenten, piano etc....zou ik voor de Yamaha gaan.

Ik wil ze gewoon allebei, niet verder vertellen ;-)

ik heb een motif xs8 en de kronos 88 nu, en het is inderdaad een super combinatie om te gebruiken. De standaard band sounds op een XS8 zijn echt veel beter dan die van de kronos.

Maar de kronos is voor het meer electronische werk weer veel beter uitgerust, dus een combi van beide is in pricipe wel de meest optimale situatie.

Maar goed, de Motif is echt wel een stuk kwalitatief hoogwaardiger uitgevoerd (ook een stuk zwaarder trouwens, 32 kg voor de xs8 tegen 23 kg voor de kronos 88 ).

de kronos heeft overigens wel de nodige technische foefjes aan boord die toch wel indrukwekkend zijn en missen op een xs. Zo vind ik bijvoorbeeld de optie dat je de luisterpositie van de piano aan kan passen erg overtuigend werken. Je kunt kiezen of je de piano wilt horen als speler , of als iemand op afstand in het publiek.

Laatst gewijzigd:
Back