Korg Kronos

Hallo muziekliefhebbers,

Nog even dit: op dit moment ben ik al volop aan het lezen in de parameter gids en de gebruiksaanwijzing van de Kronos. Nu heb ik opgemerkt, dat met het kiezen van een andere synthengine, ook de tone adjust controllers, dus de sliders, switches en knobs mee veranderen met een nieuwe synthengine. Ze krijgen dan totaal nieuwe functies.
Zie ik het goed, dat je met 9 synthengines, dus 9 keer te maken krijgt met telkens andere tone adjust-controllers? Dat lijkt me behoorlijk verwarrend. Vooral als je live speelt, lijkt het me lastig een ander program te kiezen, en dan geconfronteerd te worden met nieuwe controller-functies. Oh boy welke knob, slider, switch deed nu ook alweer datgene wat ik wil... Dat lijkt me moeilijk onthouden, 9 keer verschillende tone adjust controller-functies.... :(
Wie van de Kronos-bezitters, weet hier wat meer over te vertellen.
En kan me een beetje geruststellen? Of wie weet hopelijk corrigeren?

Groetjes,
Piet 8>

Op korg forum hebben ze de kronos al veel langer dan wij,er zal zeker wel iemand dat weten.

Ik heb de vraag ook al gesteld op karma lab forum.
En daar heb ik inmiddels al bevestigend antwoord gekregen.

Het is waar. Maar als je er langer over nadenkt, eigenlijk ook onoverkomelijk.
Elke synthengine benader je weer anders, en moet gewoon de parameters hebben, die zo'n synthengine nodig heeft.
Om een voorbeeld te geven, je kunt nu eenmaal niet de voetmaten van de CX3 op de sliders laten staan. Terwijl je met strings of EP bezig bent.

Maar verwarrend lijkt het me wel.
Nou ja, gelukkig kun je net als bij de M3, de tone adjust meesaven in het program. Dan zal ik denk ik op de setlist, een aantal registraties maken van bijv. een CX3 waar een aantal verschillende mooie instellingen al van te voren gemaakt zijn. Zodat je niet steeds weer de tone adjust controllers hoeft te gebruiken. En dat dan voor alle engines, waar ik meerdere variaties van wil hebben, en die nog niet bij het preload verhaal zitten. Dus in dat geval zal ik veel gebruik gaan maken van de setlist.

Je kunt ook de functie aflezen in het lcd, maar of die met dat kleine font goed leesbaar is...

En wat ik misschien ook ga doen.
Is een vergrootte tekening maken van de tone adjust sectie.
En dan ga ik gewoon alle functies bij de controllers van de verschillende synthengines invullen. En dan maar proberen met die kaart het enigszins uit mijn hoofd te leren.
Het hangt er natuurlijk ook af, hoeveel je een bepaalde engine gebruikt, wat betreft het sneller leren.
De CX3 engine informatie bijvoorbeeld, zal denk ik, vrij snel blijven hangen.
Minder gebruikte engines, zullen wat vaker op de kaart moeten worden geraadpleegd, die ik dan ook voor dat doel maak.

ps. Ik heb trouwens gehoord van iemand op karmalab forum, dat in Nederland alle grote dealers, een maand langer moeten wachten op de Kronos 61 uitvoering. Het zou in mijn geval dus eind oktober gaan worden.

Piet, 8>

Tja, ik hoop ook, dat dat forumlid ongelijk heeft.
Ach, nu kunnen we er ons tenminste nog op verheugen.

Als je hem eenmaal hebt staan, is het nieuwtje er al snel weer af.

Ik moest op mijn Tyros4 ook zo'n twee en een halve maand wachten.
Ik denk dat je dat bij elk nieuw instrument wel tegenkomt.
Het is nu eenmaal moeilijk in te schatten, hoe snel zo'n nieuw instrument verkocht gaat worden.
En het is ook een groot risico voor een fabrikant als je er al heel veel vooruit gaat produceren.
Hetzelfde geldt voor de dealer... je wilt er niet te veel van in je magazijn. Het is van beide kanten een weloverwogen gok.

Maar natuurlijk, wachten duurt altijd lang. :gaap:

Ik hoop snel, op naar de Kronos. :walker:

Er komt een OS 1.5 upgrade voor de kronos aan in oktober. Deze lost ook het gebrek aan user program banks op, zodat we al onze eigen gemaakte patches nu ook kwijt kunnen. Daarnaast worden midi controllers nu standaard via USB herkent (rechtstreeks) :okdan:

hier het hele bericht met alle details:

KRONOS MUSIC WORKSTATION
System Version 1.5

Free update adds more space for new sounds, USB MIDI input, plus software editing

Kronos System Version 1.5 makes Korg’s game-changing workstation even more compelling. New user-requested features include the ability to load more sounds and samples at once, support for Korg USB pad controllers such as the nanoPAD2, and support for installing additional RAM. Version 1.5 also supports the Kronos Editor and Plug-in Editor software, providing editor/librarian capabilities for Mac OSX and Windows and compatibility with popular DAW software. The update is free to all registered Kronos owners, and will be available for download in mid-October of 2011 at www.korg.com/kronos.

Kronos System Version 1.5 Highlights
  • 7 new Program banks provide 896 additional free slots to store programs from Korg, from third party developers, or those you create yourself
  • 7 new banks each of Wave Sequences and Drum Kits to match the new Program banks
  • The maximum number of RAM Samples and Multisamples has been increased by four, allowing Kronos to load more samples at once
  • Supports input from USB MIDI controllers: play Kronos sounds from auxiliary keyboards via USB
  • Direct support for playing and selecting chords from Korg pad-equipped USB controllers, including the nanoPAD, nanoPAD2, and KONTROL series
  • Support for installing additional RAM: more than double the amount of memory for EXs and RAM samples
  • Support for the Kronos Editor and Plug-in Editor software

7 additional User Banks
Kronos Version 1.5 adds seven more User Banks each of Programs, Wave Sequences and Drum Kits, numbered USER-AA through USER-GG. These banks are initialized by default, free for storing either your own sounds or libraries from Korg and third party sound developers. Program Banks are easily accessed from the front-panel hardware by pressing both the INT and USER buttons simultaneously. For instance, to select USER-DD, press both INT-D and USER-D.

4 times the number of RAM Multisamples, Samples, and Multisample Indexes
The maximum number of RAM Multisamples has been increased from 1,000 to 4,000; the maximum numbers of RAM Samples and Multisample Indexes have each been increased from 4,000 to 16,000. These four-fold increases will be especially helpful when loading libraries with large numbers of relatively short samples, such as drums. Please note that EXs sample data does not count towards these maximums; they apply to the RAM banks only.

Support for USB MIDI and Korg USB pad controllers
Kronos Version 1.5 adds support for connecting USB MIDI class-compliant controllers directly to the Kronos. For instance, you can use a Korg microKEY as an auxiliary synth-action keyboard for a Kronos 73 or 88. Even better, Korg USB MIDI controllers with pads–including the nanoPAD, nanoPAD2, and padKONTROL are automatically mapped to the Kronos chord pads, for playing and programming drums, triggering chords, and selecting and assigning chords for Chord Mode.

Support for additional RAM
Version 1.5 supports the installation of additional RAM into the Kronos, which can be performed at any authorized Korg service center for a nominal fee. This more than doubles the maximum available sample RAM, up to approximately 2.2 GB. Of course, when loading EXs using Virtual Memory, the total size of the loaded sample data can be much greater. Kronos uses widely available, off-the-shelf DIMMs. More details to be announced in mid-October of 2011.

Kronos Editor and Plug-In Editor
Kronos Version 1.5 adds support for the Kronos Editor and Plug-In Editor, which allows the editing and organizing sounds from a Mac OS X or Windows computer. Plug-in operation allows you to save settings as part of your project with any VST-compatible Windows software, or any VST- or AU-compatible software on Mac OS X. The Kronos Editor and Plug-In Editor will be available for free download in late November 2011 at www.korg.com/kronos

http://korg.com/go.aspx?kronos_system_version

support for Korg USB pad controllers such as the nanoPAD2

Yay! Mijn laatste argument - ontbreken van pads - is zojuist irrelevant geworden. Goed gedaan (en geluisterd), Korg!

Cool.. Nu nog leveren :)

Inderdaad.. Ik heb nog niet besteld, maar wacht met spanning af.. :) Kan de Fantom G6 eindelijk de deur uit :D

Laatst gewijzigd:
Inderdaad.. Ik heb nog niet besteld, maar wacht met spanning af.. :) Kan de Fantom G6 eindelijk de deur uit :D
de levertijden zijn bizar hoog, dus dat wachten gaat nog wel even duren, ik ga inmiddels mijn 6e maand van preorder in :(

de levertijden zijn bizar hoog, dus dat wachten gaat nog wel even duren, ik ga inmiddels mijn 6e maand van preorder in :(

Jemig...! Ik verwacht toch wel dat ze binnenkort beschikbaar komen, maar de aardbeving in Japan heeft volgens mij behoorlijk roet in het eten gegooid. Anyway, kan ik nog even doorsparen voor leuke accessoires, een mooie hardcase bijvoorbeeld :)

Maar idd. Quifster 6 maand is wel abnormaal lang...
Ik hoop toch echt dat het niet zo lang gaat duren. :(

Ik heb vanmiddag bericht gehad, dat mijn Korg Kronos 88 toch echt gepland staat om rond 15 september (naar ik aan neem 2011) geleverd te worden. Dat mag ook wel, want ik had hem in januari al in pre-order staan.
Nu maar hopen, dat het gaat gebeuren, want ik heb er al een speciale opstelling voor gebouwd. Als hij er is, plaats ik wel foto's van deze opstelling.

Ik heb vanmiddag bericht gehad, dat mijn Korg Kronos 88 toch echt gepland staat om rond 15 september (naar ik aan neem 2011) geleverd te worden. Dat mag ook wel, want ik had hem in januari al in pre-order staan.
Nu maar hopen, dat het gaat gebeuren, want ik heb er al een speciale opstelling voor gebouwd. Als hij er is, plaats ik wel foto's van deze opstelling.

dat schijnt wel redelijk te kloppen , de meeste europese shops geven aan dat die tussen 5 september en 20 september geleverd gaat worden. Daar ga ik dan ook maar een beetje vanuit.

mijn nieuwe opstelling is ook al een tijdje klaar :D, ik heb er een extra K&M stand voor gekocht met muziekblad houder, anders had ik er echt geen ruimte voor.

vanaf januari in preorder, dan was je er vroeg bij, aangezien korg op 13 januari pas onhuld heeft dat ze met een kronos kwamen.

Nou mij werd verteld medio oktober volgen de info van Voerman.
Zit inmiddels wel met een lege stand waarop de K88 moet komen.
Hopelijk wel 15 sept.
We wachten wel af....

Korg loopt ver voorop met de kronos, en lees op veel forums dat yamaha en roland gebruikers, toch maar hun synthje verkopen om toch ook maar een kronos te kopen....whwahahaha.

Misschien dat een motif een prettige string heeft waar iedereen over spreekt, maar daar kunnen we niet 10 jaar over blijven lullen. Ook doet korg naar mijn mening wat marktonderzoek met die gadgets zoals the monotron en monotribe, gewoon even kijken of er interesse is voor analoge sound in 2011....die dingen gaan als warme broodjes over de balie. Dus heb zo'n gevoel dat we volgend jaar ook nog eens een dikke analoge bak gaan krijgen van Korg.

Dus nogmaals Salute KORG!!!

Gr Jordy

Ik merk al wel dat het een enorm complex apparaat is, wat ik besteld heb.

Niet alleen 9 verschillende tone adjust-afstellingen waar ik het al over gehad heb. Maar ook heel veel meer tabs,
om alle aparte eigenschappen van de verschillende EXi's, goed te benutten.
Je hebt verschrikkelijk veel meer wegen om in te slaan op de Kronos als ik hem vergelijk met de M3.
En bij de ene engine, werkt dat weer anders, en bij de andere engine is dit of dat wel weer of juist helemaal niet van toepassing...
Ik zit nu in de parameterguide te lezen waar alle exi's apart uitgelegd worden.
Dan haal je er toch al wel uit, dat juist door het inbouwen van die 9 verschillende engines, een heel mooi instrument is ontwikkeld.
Maar dat het tevens een heel complexe machine is geworden.
Waar weer een heel leerproces aan vooraf zal gaan, wil je er echt uithalen wat er inzit.
Petje af voor de mensen, die deze engines hebben weten te realiseren in één apparaat.
Maar ook petje af voor de mensen, die er straks optimaal mee weten om te gaan.

Groet,
Piet 8>

vanaf januari in preorder, dan was je er vroeg bij, aangezien korg op 13 januari pas onhuld heeft dat ze met een kronos kwamen.

Dat klopt. Ik heb eind januari een afspraak gemaakt, dat ik hem wilde hebben, mits hij onder de euro 4000,00 bleef. Ik had net een Korg M50 88 gekocht en was en ben daar zo enthousiast over, zeker met de bijgekochte Karma software, dat ik snel overstag was. Achteraf bleek zo vroeg bestellen niet zo slim, daar bij de leverancier pas later een bestand van geinteresseerden tot stand kwam, waar ik niet in stond, daar ik de afspraak telefonisch gemaakt was. Hierop heb ik wel een mailtje gehad met de bevestiging, dat ik de eerste zou zijn, die een 88 geleverd zou krijgen, maar deze is met veel tamtam aan een ander geleverd. Na veel exuses kreeg ik weer een mailtje met de bevestiging, dat de tweede dan in ieder geval voor mij zou zijn. Dit zou dan zoals vandaag bevestigd rond 15 september moeten zijn.
Wat ik er speciaal voor gebouwd heb, is iets meer dan een extra standaard. Maar het is leuker omdat te laten zien als de Korg Kronos 88 er in staat. Dus dat houden jullie nog even te goed.
De M50 met Karma software en extra combis komt dan ook te koop.

dit weekend weer gehoord van de winkel waar ik de preorder heb lopen dat de kronos 88 weer een maand vertraagd is volgens voerman (dus het wordt nu oktober). Ik ben er inmiddels wel een beetje zat van om eerlijk te zijn. Ik merk ook dat mijn enthousiasme en interesse in de kronos snel minder wordt op dit moment. Ik heb er zo niet veel zin meer in als het zo moeizaam moet gaan om een synth geleverd te krijgen.

Ik ben nog niet op het punt dat ik hem ga annuleren, maar als die in oktober nog steeds niet leverbaar is dan ga ik afhaken, dan kijk ik volgend jaar wel eens weer als die wel voorradig is, want ik begin me er nu zo aan te ergeren dat ik elke maand weer hetzelfde verhaaltje hoor (vertraging met de levering) dat de fun er inmiddels wel af is.

Ik heb me sinds dit weekend weer eens gestort op de combinatie Motif XS en Omnisphere (via ipad aangestuurd). Ik heb een aantal 'combi's' gemaakt voor die combinatie waarmee ik eigenlijk op dezelfde manier als op een kronos live tracks kan spelen. Dit blijft echt een killer combi en geeft voor mij toch maar weer eens aan hoe verschrikkelijk goed omnisphere in Live Mode (speciale mode waarin je 8 sounds onafhankelijk kan schakelen) is. Ik speel dan piano op de motif xs, en stuur tegelijkertijd vanaf de XS omnisphere aan die ik dan bedien via de ipad die bovenop het XS scherm ligt.

Ik heb nog nooit gewerkt met Omnisphere, maar het klinkt erg interessant.. Hoewel ik eerst toch wil wachten op de Kronos voordat ik weer eens wat nieuws ga uitproberen. De levertijden zijn inderdaad echt drama, de winkel waar ik em in preorder heb staan weet ook helemaal niets, behalve dat het minimaal een maand gaat duren.. Gelukkig heb ik nog mijn XS8 en G6, maar van die laatste heb ik ondertussen wel genoeg.. Ik hoop dat het mee gaat vallen, maar dat is gezien de levergeschiedenis van de Kronos wellicht ijdele hoop.. :S

Het is inderdaad wat Quifster zegt. De lol gaat er van af en dat is erg jammer. Ik hoop maar dat uitgesteld genoegen, dubbel genoegen zal zijn.

Ook ik werk met Omnisphere en vind het een van de betere softsynths. Eerlijk gezegd ken ik zelfs geen betere hardware. Het heeft ongekende mogelijkheden, zeker ook in de live mode. Meestal raak ik op een synth na een tijdje uitgekeken, maar met Omnisphere heb ik dat nog steeds niet. Het blijft me inspireren.
Maar smaken verschillen en dat moet zo blijven.

Back