Korg Kronos

Maar liep er (nog) niet warm voor, kreeg echt zoiets van, pak een laptop en een goede geluidskaart en wat softsynths, opzet is hetzelfde. Wat ik er van begrepen heb zit er in de kronos een atom d510 processor, 1gb geheugen en een ssd en draait onder linux..... hmm dus eigenlijk gewoon een alles in 1 softsynth.

min of meer heb je wel gelijk. Als je het tot op het bot ontleedt dan hoef je nooit meer een hardware synth te kopen en heb je aan een computer met omnisphere en battery voor de drums voldoende omdat je dan ook zo'n beetje alle synths wel kunt benaderen.

Maar zo is het in de praktijk natuurlijk niet. Juist doordat een synth een eigen interface, soundset, verbindingsmogelijkheden, en in dit specifieke geval KARMA, waveshaping, koppelen van synthengines door elkaar heen, touchscreen, en ga zo maar door heeft, maakt het het tot een uniek apparaat. Daar komt bij dat het voor het maken van muziek best handig is voor je klank pallet om meerdere type synths te gebruiken doordat elke synth zijn eigen audiokleur (DAC) heeft in je track.

Ik denk ook dat dat hardware synths met name nog gekocht worden door synth liefhebbers die het gewoon leuk vinden om met hardware inspiratie op te doen en het gewoon leuk vinden om achter zo'n synth te zitten. Als het je alleen om tracks maken gaat dan is een pc of mac met die 2 vsti's wel voldoende.

Ik ving dat even op, van dat lang duren met het opstarten.

Hoe lang is dat ongeveer?
Ik had dat bij mijn Tyros 3 ook, o.a. een reden dat ik sneller een Tyros4 heb gekocht.
Omdat mijn Tyros3 soms wel eens 8 à 10 minuten stond te laden.
Bij de Tyros4 heb ik dat niet, omdat er een flashcard in zit.
Maar als dat nou ook bij die Kronos is, vind ik dat een teleurstelling.
Want als ik naar de mogelijkheden kijk, en die vergelijk met mijn M3, is er grote kans dat ik wat betreft die Kronos voor de bijl ga. De M3 heeft ook "opwarmtijd" nodig.
Duurt dat dan ongeveer even lang als bij de Kronos?
Is dat vervelende wachten op te lossen door extra geheugen of iets dergelijks aan te schaffen?

Piet

Ik ving dat even op, van dat lang duren met het opstarten.

Hoe lang is dat ongeveer?

Maar als dat nou ook bij die Kronos is, vind ik dat een teleurstelling.
Want als ik naar de mogelijkheden kijk, en die vergelijk met mijn M3, is er grote kans dat ik wat betreft die Kronos voor de bijl ga.

De M3 heeft ook "opwarmtijd" nodig.
Duurt dat dan ongeveer even lang als bij de Kronos?
Is dat vervelende wachten op te lossen door extra geheugen of iets dergelijks aan te schaffen?
opstarttijd is iets meer dan 2 minuten net zoals bij de m3.

Je kunt het niet versnellen door meer geheugen aan te schaffen. Zo lang duurt het nu eenmaal. Overigens duurt het opstarten van een Motif XS/XF bijna net zo lang, dus het hoort een beetje bij die nieuwe workstations.

ik snap overigens niet waarom veel mensen dat als een probleem zien, je zet de synth gewoon aan en na 2 minuten kun je urenlang op die synth spelen, wat maakt die 2 minuten nu uit voor een hele sessie in de studio of live daarna?

ik snap overigens niet waarom veel mensen dat als een probleem zien, je zet de synth gewoon aan en na 2 minuten kun je urenlang op die synth spelen, wat maakt die 2 minuten nu uit voor een hele sessie in de studio of live daarna?

Ligt voor live voor de hand: uitval is dan vervelend. Geen dagelijkse kost, maar elke keer is er één teveel; geldt natuurlijk voor elke synth. Nadeel Kronos: het daarna opstarten in seconden is verkieslijker dan als het 2 (héle lange) minuten duurt.

Ligt voor live voor de hand: uitval is dan vervelend. Geen dagelijkse kost, maar elke keer is er één teveel; geldt natuurlijk voor elke synth. Nadeel Kronos: het daarna opstarten in seconden is verkieslijker dan als het 2 (héle lange) minuten duurt.

klopt voor live is dat vervelend, maar hoe vaakt komt dat voor? In al die jaren zijn mijn motif XS en Korg m3 nooit gecrashed bij heavy use en heel lang gebruik.

Ik heb wel ooit gehad dat mijn roland MC505 tijdens een live optreden crashte, maar die was veel instabieler dan die huidige workstations. Dat lostte ik toen op door tijdens de reboot van de mc505 door te spelen op andere synths (zeg maar een break zonder drums :D).

Was niet bedoeld om hem af te kraken, absoluut niet, het is een mooie alles in 1 oplossing, zeker voor wat hij allemaal kan en leuk voor mensen met ruimte gebrek.

In het begin leek het mij ook wel wat, om eerlijk te zijn ik twijfel nog,vandaar dat ik het forum ff doorspit, het is een mooie :eureka:oplossing, zeker als je niet veel ruimte hebt... zoals ik.
Maar de bedenkingen, kwamen gewoon, toen de verkoper zij dat die op linux draaide en realtime samples streamen.... "kijk zie je dat lampje, dat is van de ssd....." okey... was dus een mega grote sample van een piano klank...
Ben denk ik echt nog te gehecht aan de "echte" synths, met knoppen en een eigen klankopwekking.

Maar ja... de ruimte... hou het forum nog wel even in de gaten, misschien bedenk ik me nog wel, moet gewoon een keer met de tijd mee gaan, en misschien niet teveel nadenken erover, maar ja. Ben nog steeds iemand die nog niet veel wil weten van de softsynthese.:gaap: Moeilijk...

heb nog wel een leuke link gevonden, heb eigenlijk nog niet gekeken of die al in het forum wordt vermeld, maar iemand heeft hem open geschroefd met tekst en uitleg...
http://si7-lab.blogspot.com/2011/06/i-bought-korg-kronos.html

klopt voor live is dat vervelend, maar hoe vaakt komt dat voor? In al die jaren zijn mijn motif XS en Korg m3 nooit gecrashed bij heavy use en heel lang gebruik.

Niet vaak, is waar.
Verder ziet het er allemaal mooi uit hoor, en klinkt (alleen filmpjes gezien) ook geweldig. Beetje te duur voor mijn huidige gebruikersprofiel, net als de JP-80, maar ik mag er graag naar kijken.

Was niet bedoeld om hem af te kraken, absoluut niet,
zo zie ik het ook niet hoor, iedereen heeft recht op zijn eigen mening en van mij hoeft niemand dat apparaat te kopen :D, daar komt bij dat ik het wel met je eens was. OVerigens vindt ik het wel leuk om ook meningen te lezen van mensen die er gewoon minder enthousiast over zijn.

Maar de bedenkingen, kwamen gewoon, toen de verkoper zij dat die op linux draaide en realtime samples streamen.... "kijk zie je dat lampje, dat is van de ssd....." okey... was dus een mega grote sample van een piano klank...
Dat is exact wat het is, die piano is een 10 Gigabyte grote unlooped sample piano.

Ben denk ik echt nog te gehecht aan de "echte" synths, met knoppen en een eigen klankopwekking.
Ja dat hoor en lees ik wel vaker online. Een synth met eigen klankopwekking zou dan veel beter klinken dan een vsti of een 'model based' hardware synth. Ik zie het verschil niet zo namelijk. Als je een bijvoorbeeld een Sinus golf pakt of een Saw dan maak je mij niet wijs dat dat verschil te horen is of dat nou gegenereerd wordt door een electrisch circuit of door een Algoritme in een model based synth. De uiteindelijke golfvorm van een sinus of saw is namelijk exact gelijk op een oscilloscoop en klinkt dus exact hetzelfde.

Anders wordt het als die golfvorm beinvloed wordt door de DAC of de gekozen componenten in een 'echte' synth. Ik geloof absoluut dat je dan het uiteindelijke geluid als fijner kan ervaren. Echter als je de golfvorm dan bekijkt dan zul je zien dat die niet meer de perfecte sinus of saw vorm heeft. Of te wel het is een 'synthesised' geluid die een andere vorm heeft. (ditzelfde geldt natuurlijk voor een model based synth waarbij de DAC als fijner ervaring wordt).

Ik zie dan niet in waarom dat niet te bereiken zou zijn via het aanpassen van de golfvorm in een model based synth.

Dus mijn mening is dat het meer een psychische ervaring is, dan 1 die hoorbaar verschillend is. Mits je de golfvormen via een oscilloscoop op beide synths gelijk programmeerd.

Ik heb even de hierboven geposte link gevolgd: http://si7-lab.blogspot.com/2011/06/kronos-is-too-slow.html Kan iemand de gerapporteerde latency bevestigen?

klopt, die latency is inderdaad 8 - 10 ms. Overigens is dat geen issue omdat tot maximaal 12 ms 99,9 % van de mensen dit niet als vertraging ervaart.

Anders wordt het als je 2 synths dezelfde sound laat spelen op hetzelfde moment vanuit een sequencer. dan zul je het wel enigzins kunnen horen. Maar als je zelf speelt op een kronos dan zul je niet kunnen merken dat het geluid 8 tot 10 ms later door de synth gegeneerd wordt.

Als je tracks maakt is het geen issue meer omdat je dan die 8 tot 10ms natuurlijk compenseert in je daw (zoals je met alle hardware synths doet die je integreert in een daw).

dus wanneer merk je het?
- als je vanuit een sequencer op exact hetzelfde moment een noot speelt (en dan met name staccato noten) en deze stuurt naar een hardware synth van 2ms en naar de kronos van 10ms. dan is het ook nog afhankelijk van het geluid (zoals de attack en decay instellingen van je sound) of je het kan horen, maar in een test opstelling zou je het hoorbaar kunnen maken.

"Dus mijn mening is dat het meer een psychische ervaring is, dan 1 die hoorbaar verschillend is. Mits je de golfvormen via een oscilloscoop op beide synths gelijk programmeerd".

Ik ben het hier helemaal mee eens. In de 40 jaar, dat ik met synth's bezig ben heb ik er heel wat in mijn handen gehad en al die jaren loop ik tegen hetzelfde aan. Zolang men de hardware ziet, is er verschil, maar als ik iets laat horen zonder dat men ziet waarop gespeeld wordt, is het ineens heel anders.

Een vriend van me speelde gitaar en moest beslist via een buizenversterker spelen. Ikzelf had ook een Marshall buizenversterker. Voor de lol heb ik toendertijd een Ekwin "Mosfet" versterker uit Electuur gebouwd. De vriend kwam eens langs, heeft uren via deze Ekwin gespeeld en had niet door, dat het de Marschall niet was.

2e voorbeeld.

Ik moest eens twee vibrafoons vergelijken. Hiervoor hebben we een groep vibrafonisten van het conservatorium in Amsterdam uitgenodigd. Deze waren alle van mening, dat de "Mussert" vibrafoon beter klonk, dan de "Concorde vb 4001""De Mussert was een alom bekend merk, de Concorde nieuw op de markt. Ook hier was na het beluisteren, zonder de instrumenten te zien, de mening zeer verdeeld.

Voor mij zijn deze voorbeelden altijd een leerschool geweest, dat klank erg beinvloed wordt, door wat je er zelf bij bedenkt.

Laatst gewijzigd:
Dus mijn mening is dat het meer een psychische ervaring is, dan 1 die hoorbaar verschillend is. Mits je de golfvormen via een oscilloscoop op beide synths gelijk programmeerd.

klopt idd... de gedachte er achter.... die doet het :stupid, denk er gewoon te veel over, dat geef ik eerlijk toe. begin tijd softsynthese kon je het beter horen dan nu, heb best wel vaak nu zoiets bij een maat van me die is wel helemaal overgestapt naar soft... he komt dat uit een softsynth... net zo mooie klank.... door de jaren heen wordt het steeds beter.

Heb het eigenlijk jaren niet gevolgd met de verschillende synths, zijn er dus veel meer die op ongeveer het zelfde principe werken.... Kronus werd me gisteren gedemonstreerd, toen hoorde ik dat dit een uitgekleede versie van de oasys was, erg he, heb het de laatste jaren helemaal niet meer gevolgd de ontwikkelingen ervan. Nu wil ik er gewoon meer van weten, ondanks maar voorkeur naar hardware, maar ja, de ruimte. Het is erg uit de hand gelopen door de jaren heen, sommige synths heb ik er echt staan voor de heb, niet dat ze vaak aan staan. En koop ook regelmatig wat bij, synth verzamel ziekte dus, alles maar willen proberen. Dat je bij thuis komst zoiets hebt van, waar zal ik het eens neerzetten.

Best wel veel vragen en toekomstige doom senario's, wat als over een jaar of 3 je ssd kapot gaat? (niet dat ze snel kapot gaan) vervangen zal wel gaan, maar de software dan? zal wel niet vrij voor bezitters te downloaden zijn. maar goed een oude synth kan net zo goed kapot gaan. maar ja. Ik volg lekker dit topic nog een tijdje, youtube kronos filmpjes kijken en de muziekboer regelmatig lastig vallen, tot dat hij genoeg van mij heeft en voor de helft van het geld de kronos verkoopt, als die maar van mij af is :D... :doei:
zal hem wel eens vragen of ik er ook mee kan internetten..... 8o):duivels:

Ik wil eerst meer weten, wat hij kan, de ervaringen van anderen zijn heel belangrijk, wat hij kan vervangen, wat ik dan de deur uit kan doen, als ik daar over uit ben, misschien koop ik hem dan nog wel of er moet wat veel beters op de markt komen. Heb in iedergeval geen haast om een beslissing te nemen.

mot het eerst tussen me oren op een rij hebben, want idd horen doe je het (bijna) niet meer, wat software of hardware is, alleen vaak als je een vergelijking realtime maakt van eerst de hardware synth en dan de namaak software synth, dan hoor je het vaak wel, dat er toch verschil in zit.

Kronos werd me gisteren gedemonstreerd, toen hoorde ik dat dit een uitgekleede versie van de oasys was,
ja, dat is geen goede demonstratie dan, want het is een uitgebreidere versie van de oasys namelijk. Wel is de behuizing van de oasys van een veel betere kwaliteit.

Best wel veel vragen en toekomstige doom senario's, wat als over een jaar of 3 je ssd kapot gaat? (niet dat ze snel kapot gaan) vervangen zal wel gaan, maar de software dan? zal wel niet vrij voor bezitters te downloaden zijn.
Dat soort vragen komen wel vaker voorbij, de theoretische levensduur van een ssd is extreem lang. Echter spullen kunnen inderdaad altijd kapot gaan. Maar ook daar is dan aan gedacht. Als je een Kronos koopt dan zit er een dvd bij met het volledige os, waarmee je een volledige system restore kan doen. Dus die software zit er standaard bij mocht er ooit iets verschrikkelijk mis gaan met je systeem.

Tjonge wat een reacties.

Nou heel eerlijk gezegd, ik gebruik mijn M3 en Tyros4, alleen maar in de woonkamer.
Mijn vrouw vindt het prachtig om er naar te luisteren.
Maar het muziek maken bij mij is gewoon mijn grootste hobby waar ik superveel plezier in heb.
Daar gaat het bij mij om, plezier en ontspanning. Prestatie komt op de 3e plaats.

Hoewel dat gepuzzel op mijn M3 soms niet zo ontspannend is, maar goed dat terzijde.
Ik vind het gewoon knap irritant, als je te lang moet wachten tot een apparaat bespeeld kan worden. Maar als de wachttijd van de Kronos overeenkomt met die van de M3, dan is het voor mij niet zo'n zwaarwegend issue. Maar als zo'n apparaat live zou moeten worden gebruikt, zou het bij mij nog zeker een belangrijker probleem zijn. Want dan kun je dat niet zo goed hebben. Ja mensen, ff wachten, m'n apparaat moet nog opwarmen... :biertje:

Zelf ben ik helemaal niet bekend met de soft-synth. Dus daar kan ik ook geen uitspraken over doen. Ik vind het gewoon lekker praktisch twee keyboards op m'n standaard en spelen maar. Mijn pc gebruik ik voor andere doeleinden.
De interesse voor de Kronos ontstaat bij mij, omdat ik gemerkt heb, dat heel veel van de Kronos eigenlijk overeenkomt met de M3.

Zeg maar 50% M3, en 50% nieuwe zaken in de Kronos. En omdat ik nu toch ook al wel merk dat de M3 niet helemaal bied wat ik in gedachten had, zal ik hem waarschijnlijk niet zo lang hebben. Maar ik heb nu toch besloten, de theorie van het geluiden maken, op deze M3 te leren. Zodat ik over een poosje makkelijker kan overstappen naar de Kronos.

Ik heb inmiddels alle theoretische documentatie van de Kronos in huis.
Niet mis, wat ik daar in lees. Dus eerst maar even rustig afwachten, hopelijk dat over een jaar of zo, de prijs van de Kronos al iets gaat dalen, en dat ie dan uit voorraad leverbaar is.

Zo, dat was wat background informatie van mij.

Groet,
Legolas,
Piet 8)

De interesse voor de Kronos ontstaat bij mij, omdat ik gemerkt heb, dat heel veel van de Kronos eigenlijk overeenkomt met de M3.

Zeg maar 50% M3, en 50% nieuwe zaken in de Kronos. En omdat ik nu toch ook al wel merk dat de M3 niet helemaal bied wat ik in gedachten had, zal ik hem waarschijnlijk niet zo lang hebben. Maar ik heb nu toch besloten, de theorie van het geluiden maken, op deze M3 te leren. Zodat ik over een poosje makkelijker kan overstappen naar de Kronos.

het hangt ervan af wat je vergelijkt, als je doelt op de KARMA engine en de manier waarop de schermen werken dan klopt dat wel. De KARMA engine zelf is ongewijzigd zelfs. Als je kijkt naar de sounds van de M3 versus de Kronos dan is er een enorm verschil dan is het eerder 10% (m3) versus 90% (kronos) verschil.

Maar het is zeker zo dat als je goed met een m3 om kan gaan dat je daar een groot voordeel van hebt als je overstapt op de kronos. Zo heb ik de verkopers van de muziekwinkel waar ik de kronos besteld heb een uitgebreide uitleg gegeven over wat KARMA nou eigenlijk is en wat je er allemaal wel niet mee kunt doen (belachelijk veel).

Als je een klein demootje wilt zien van KARMA in actie, heb ik nog wel een oud filmpje uit 2008 van mij op youtube staan waar ik bij 1 van mijn eigen soundsets live de KARMA engine gebruik. Deze is dus exact hetzelfde op de kronos.

Nou is het grote voordeel van de Kronos dat je daar ook andere soundengines kan gebruiken zoals bijvoorbeeld de polysix of ms20. Deze hebben een eigen arpeggiator en/of step sequencers aan boord. Dus als je dan je eigen combi's maakt in de kronos dan heb je dus in principe de beschikking over 4 KARMA modules, maar ook nog eens 12 sporen over over die allemaal hun eigen stepsequencers of arps kunnen runnen in realtime. Als je dan nagaat dat je die stepsequencers niet alleen naar nootinformatie kan sturen maar ook nog naar allerlei andere parameters zoals cutoff, resonance en attack, FX channels en ga zo maar door, dan is een combi op de Kronos dus absoluut niet meer vergelijkbaar met wat alleen KARMA op een M3 kan doen.

Hallo Quifster,

Mooie demo van wat je met Karma kunt.
Daar ligt ook nog een hele muzikale ontdekkingsreis op me te wachten.

Als je zegt, dat qua sounds de Kronos wel zo'n 90% verschilt met het geluid van de M3, word ik eigenlijk alleen nog maar hebberiger... Dat vind ik een hele positieve uitkomst.
Maar goed, ik heb nu bijna zo'n 500 sounds van mijn M3 aangepast voor gebruik in combinatie met mijn T4.
En die klinken ook helemaal niet verkeerd. Dus ik probeer nog even geduld te hebben.
En ga met die combinatie nog even lekker een tijdje muziek maken.

Maar bedankt voor je verhelderende reactie.
En je muzikale input.

Groetjes,
Piet

ja, dat is geen goede demonstratie dan, want het is een uitgebreidere versie van de oasys namelijk. Wel is de behuizing van de oasys van een veel betere kwaliteit.

Dat soort vragen komen wel vaker voorbij, de theoretische levensduur van een ssd is extreem lang. Echter spullen kunnen inderdaad altijd kapot gaan. Maar ook daar is dan aan gedacht. Als je een Kronos koopt dan zit er een dvd bij met het volledige os, waarmee je een volledige system restore kan doen. Dus die software zit er standaard bij mocht er ooit iets verschrikkelijk mis gaan met je systeem.

oke, dan, zal de muziekboer volgende keer hier eens over aanspreken, dat die beter zijn huiswerk moet doen, in ieder geval zijn kennis op spijkeren, van de produkten.

Goed om te lezen, van dat er een dvd bij zit, nu maar eerst eens uit zoeken wat ik de deur uit moet doen, als ik het over mijn hart krijg is ten 2e, maar goed... Ben soms te gehecht aan de synth bakken:luv::D

het hangt ervan af wat je vergelijkt, als je doelt op de KARMA engine en de manier waarop de schermen werken dan klopt dat wel. De KARMA engine zelf is ongewijzigd zelfs. Als je kijkt naar de sounds van de M3 versus de Kronos dan is er een enorm verschil dan is het eerder 10% (m3) versus 90% (kronos) verschil.

Prachtig,zo zie je maar wat internet kan voortbrengen voor degene die met muziek bezig zijn en als JM Jarre nu nog moest beginnen?:kroon:

Back