Korg Kronos

dat snap ik niet, ik heb heel veel synths hier staan met keys, maar op elke synth is mijn speeltechniek hetzelfde, dus ik begrijp niet waarom de speeltechniek bepaald welke synth ik weer ga verkopen?

ik verkoop synths alleen als ik uitgekeken ben op de mogelijkheden, of als ik een nieuwe synth koop die de oude kan vervangen met betrekking tot dezelfde mogelijkheden, maar speeltechniek heeft daar niets mee te maken.

en ik zeg 1 ding : 9 !!! synthengines in de kronos, dat zijn een hoop synths hoor :D :D :D

Ok,wat ik wil zeggen,heb je een goede speeltechniek,ga je ook meer naar je sgx-1,ep-1,of zelfs cx-3.Dat doe ik toch,niet dat ik wil zeggen dat ik goed kan spelen,maar 12 jaar muziekschool,laat sporen na.

Helemaal mee eens, plezier is #1!

Thanks, quif, leuk te horen dat je mijn video's kunt waarderen! Zo heb ik ook veel respect voor jou (en anderen hier) die demo's laten zien of horen. Ik heb nog veel te leren, en wil dat ook, en daarbij is luisteren/kijken naar anderen een hele goede inspiratiebron.

Overigens zal ik eens wat meer technische dingen online zetten, want de video's die ik nu heb staan gaan inderdaad veel meer in op de 'arrangement kant' van bestaande nummers. Terwijl ik in mijn bands veel meer technisch bezig ben met muziek maken. Beide zijn erg leuk om te doen.

Ik zie dan ook uit naar het moment waarop ik de Kronos aan mijn arsenaal kan toevoegen om te zien wat ik daar uit kan gaan halen :)

@LegolasII: ik heb een tyros 2 gehad, en die beviel heel erg goed. Ik vond het uitdagender om meer zelf te gaan doen en een synth/keyboard minder, daarom heb ik destijds de tyros weg gedaan en een motif XS8 teruggehaald. Als ik het geld had, zou ik echter direct weer een tyros erbij halen, voor de lol en de fantastische styles.

Ok,wat ik wil zeggen,heb je een goede speeltechniek,ga je ook meer naar je sgx-1,ep-1,of zelfs cx-3.Dat doe ik toch,niet dat ik wil zeggen dat ik goed kan spelen,maar 12 jaar muziekschool,laat sporen na.

Begrijp ik. Toch blijf ik het erg persoonlijk vinden, en in mijn beleving heeft een synth niet direct heel veel te maken met speeltechniek, wel met of je een synth(engine) goed vind klinken of niet.
Komend van iemand met 12+ jaar muziekschool ervaring.. :P

Begrijp ik. Toch blijf ik het erg persoonlijk vinden, en in mijn beleving heeft een synth niet direct heel veel te maken met speeltechniek, wel met of je een synth(engine) goed vind klinken of niet.
Komend van iemand met 12+ jaar muziekschool ervaring.. :P

Knap.Je speeltechniek.Zoals ik maar dan een beetje minder8~
Bij mij ligt het soms een paar maanden stil,maar dat is omdat ik manisch depressief ben,nu ben ik in een manische periode,en geef ik iedereen vanlangs:-).

ik vind het nog steeds lastig te begrijpen :D, maar volgens mij wil je zeggen dat mensen die goed kunnen spelen (of meer speel ervaring hebben) sneller naar een piano of rhodes grijpen dan naar een VA synthesizer bijvoorbeeld.

Dat lijkt me een mening, die ik overigens wel begrijp. Maar ik vraag me dan af, als mensen zo goed kunnen spelen en dus blijkbaar veel ervaring hebben, hoe kan het dan dat ze een synth gekocht hebben die totaal iets anders doet dan waar ze naar op zoek zijn? Dat strookt dan totaal niet met de ervaring die ze hebben.

Overigens een goede speeltechniek wil niet per se zeggen dat je niet van VA synthesizers houdt. Ik vind bijvoorbeeld mijn Virus TI Keys nog steeds een geweldige synth om op te spelen, en daar zit echt geen normale piano of EP in.

Om terug te komen op een Kronos, die dwingt je niet in een hoek en biedt voor ieder wat wils. Je hebt 9 engines die allemaal compleet verschillend zijn waardoor je praktisch alles van granulaire synthese tot piano tot je beschikking hebt. Daar kun je bijna geen miskoop aan hebben zelfs als je niet kan spelen.

Dus eigenlijk samenvattend, ik snap nog steeds niet dat je speelstijl bepaald welke synth je moet hebben of welke synth je goed vindt. Ik blijf van mening dat iemand een synth in de 3000 tot 4000 euro klasse middels een goed overwogen beslissing gekocht heeft. Dat kan geen miskoop zijn voor iemand op basis van zijn speelstijl, dan heeft die gewoon niet goed nagedacht of onderzoek gedaan naar zijn aankoop. Maar wie gooit er zoveel geld ongezien over de balk? Niemand lijkt me.

Maar om je tegemoet te komen :D, hij zou wel flink kunnen balen van het feit dat de buildkwaliteit niet voldoet aan zijn eisen en verwachtingspatroon voor een workstation in die prijsklasse. Dat zou heel goed mogelijk zijn.

oh, ik doe ook even mee met de muziekschool ervaring :D, ik ook meer dan 12 jaar (als je alles optelt) plus zo'n 10 jaar aan zelfstudie, en elke dag leer ik nog bij van anderen die dingen posten op het internet :).

Wordt bij die 12+ jaar muziekschool ook nog aanvullend conservatorium bedoeld? :geslaagd:

En wat betreft Sinew... Is je spatiebalk stuk? 8o)

De boot was vertraagd,
ik zit nog steeds in de running voor eind van deze maand...

Op naar de Kronos :walker:

Vooruit ook nog een fotootje van me zelf... 8>

Wordt bij die 12+ jaar muziekschool ook nog aanvullend conservatorium bedoeld? :geslaagd:

En wat betreft Sinew... Is je spatiebalk stuk? 8o)

De boot was vertraagd,
ik zit nog steeds in de running voor eind van deze maand...

Op naar de Kronos :walker:

Vooruit ook nog een fotootje van me zelf... 8>
Die spatiebalk????Leg eens uit???

Ik mis hier toch echt wat spaties. ;)
De spatie is ingevoerd om datgene wat je wilt vertellen
leesbaarder te laten overkomen.

Het leest een stuk minder makkelijk als er geen spaties tussen de woorden staan.

Wat betreft Jick.
Ik had altijd Technics keyboards. Maar die fabriek is over de kop gegaan, en toen moest ik overstappen op een ander merk.
Ik ben ingestapt bij de Tyros 3. De 2, en 1 heb ik niet meegekregen.
Maar ik heb al wel vaker gelezen, dat de Tyros 2 een zeer gewaardeerd keyboard is geweest.
Bij de Tyros 3, kwam ik toch na krap een jaar wat tekortkomingen tegen, die de Tyros 4 niet meer had.
Vandaar dat ik al weer binnen een jaar overgestapt ben naar de Tyros 4.
Geen moment spijt van gehad. Een heerlijk keyboard, met prachtige styles. En hele mooie choirsamples.
Maar vlak ook de synthesizersamples niet uit. Die zijn ook heel goed.
Er komt bij mij wat betreft de Tyros 4 eigenlijk geen negatief woord over mijn lippen...

Ik hoop dat dat straks ook geldt voor de Kronos.

Knap.Je speeltechniek.Zoals ik maar dan een beetje minder8~
Zien, zien!! :D

Maar vlak ook de synthesizersamples niet uit. Die zijn ook heel goed.
Er komt bij mij wat betreft de Tyros 4 eigenlijk geen negatief woord over mijn lippen...

Zeker zijn die erg goed, ik vind bij Yamaha de grens tussen synth en keyboard sowieso wel wat vager worden de afgelopen tijd, hoewel ze in essentie nog steeds erg verschillend zijn.

Zien, zien!! :D
ik wil het ook zien sinew1958 :D :D

Zeker zijn die erg goed, ik vind bij Yamaha de grens tussen synth en keyboard sowieso wel wat vager worden de afgelopen tijd, hoewel ze in essentie nog steeds erg verschillend zijn.
klopt, die grens is zeker bij yamaha versus tyros erg vaag. Dat komt ook omdat de gebruikte samples voor een groot gedeelte overeenkomen. Op sommige gebieden is de tyros zelfs beter, met name als het aankomt op de natural voices die missen in de motif.

Maar wat betreft sequencing gaat mijn voorkeur toch uit naar de Motif, ik vind dat zo handig werken op een motif voor het opdoen van ideeen en even snel een paar patterns maken waar je dan op kan jammen. Dat mist korg toch behoorlijk vind ik, met name het snel switchen tussen patterns is gewoon waardeloos op een korg. Bij de motif kun je dan gewoon via die letters snel schakelen tussen bijvoorbeeld de verse en de bridge in een song.

Zo heeft alles wel voordelen en nadelen

Er zijn 2 nieuwe soundsets gereleased door korg voor de Kronos.

De soundsets die je nu kunt kopen zijn:
KRS-03 Nu Electro ($49) and KRS-04 Pro Split and Layers ($19)

De demo's kun je luisteren op:
http://www.korg.com/kronos/SoundLibraries

Wat mij opvalt is dat met name die electro soundset gedateerd klinkt voor de europese scene. Onze sounds zijn toch wat moderner tegenwoordig.

hebben zo weinig mensen de kronos?
ik zie in dit topic maar 4 of 5 verschillende actieve posters :?

hebben zo weinig mensen de kronos?
ik zie in dit topic maar 4 of 5 verschillende actieve posters :?

klopt,
zoals je misschien weet is de kronos niet leverbaar, en alleen op bestelling na lang wachten leverbaar, er zijn wereldwijd nu ongeveer 2000 kronossen geleverd (afgaande op de gemelde serienummers).

Wel wachten er heel veel mensen op hun bestelde kronos, maar de levertijden zijn gewoon onvoorspelbaar op dit moment en worden vaak om onbekende redenen weer uitgesteld. Maar dat is een wereldwijd probleem nu dus qua levering.

Ik zal ook blij zijn als er meer kronos bezitters komen, want hoe meer mensen er 1 hebben hoe leuker deze thread gaat worden :)

Ja, levering is drama en dat vertaalt zich ook direct naar het aantal actieve gebruikers :-) Ik beperk me nu tot het lezen van de forums en een beetje de handleiding alvast doornemen.. ;)

Die handleiding en parameterguide doorlezen, ben ik maar mee gestopt.

Het leert toch niet zo handig zonder Kronos.
Je moet hem er toch wel bij hebben staan.
Om direct de effecten te kunnen horen van gewijzigde parameters.

Hoewel de parameterguide zelf natuurlijk al wèl een goed beeld geeft,
van wat er allemaal in de Kronos mogelijk is.

Die handleiding en parameterguide doorlezen, ben ik maar mee gestopt.

Het leert toch niet zo handig zonder Kronos.
Je moet hem er toch wel bij hebben staan.
Om direct de effecten te kunnen horen van gewijzigde parameters.

Hoewel de parameterguide zelf natuurlijk al wèl een goed beeld geeft,
van wat er allemaal in de Kronos mogelijk is.

ja, daar zit wel wat in. Het maakt inderdaad nogal veel verschil als je tijdens het lezen wat dingen probeert op de kronos.

overigens is KARMA daar nauwlijks in uitgewerkt in die handleidingen. Maar daar is een gigantische online wiki voor die je daar de meeste tips en tricks wel bij kan brengen.

Die kun je hier vinden:
http://karma-lab.wikidot.com/

Dit weekend heb ik weer de nodige patches geprogrammeerd. Dit keer heb ik patches gemaakt die wat meer op dance gericht zijn waarbij ik KARMA zo geprogrammeerd heb dat die de Triton Arp emuleert (kan via het GATE GV model van KARMA). Dit is best lastig overigens, maar het eindresultaat is echt geweldig door de eenvoud van de noten die hij genereert in een bepaalde volgorde. Met name in dance achtige combi's komen dit soort patches helemaal tot hun recht.

Ook de enya achtige combi's beginnen nu echt vorm te krijgen. Ik had wat problemen met het mooi in de mix krijgen van de piano in combinatie met de choirs en celtic harpjes en zo, maar door creatief gebruik te maken van de effect sessie is dit nu heel erg goed gelukt.

De ambient combi's gaan ook goed, ik heb er nu zo'n 15 inmiddels waarbij met name de moving pads mij erg aanspreken. Hier maak ik flink gebruik van de Vector Envelopes die ik automatisch over 5 envelope points laat bewegen tijdens het spelen. Elk punt kun je apart instellen hoe lang die daar op moet staan voordat die morphed naar het volgende punt. Dit voegt zoveel 'levendigheid' toe die ik in de M3 nooit voor elkaar gekregen heb.

Dus al met al, begin ik de Kronos nu echt diepgaand door te krijgen. Deze week ga ik me verdiepen in het intern doorrouten van de audio signalen van het EXI model 1 door EXI model 2. Dat levert dan bijvoorbeeld mogelijkheden op als: een granulaire gitaar / string patch als input bron gebruiken voor de modulatie en filter sectie van de MS20.

De sky is the limit lijkt het wel, echt een droom workstation voor types zoals mij :D

Quifster,

Kan/Wil je wat patches posten?
Ik wil graag hoeren en proberen op de Kronos wat het resultaat is.
Of, publiceer je ze niet?

groet,

robbie

Kan/Wil je wat patches posten?
Ik wil graag hoeren en proberen op de Kronos wat het resultaat is.
Of, publiceer je ze niet?
zeker wel,
de soundsets komen in december gratis beschikbaar, en ik probeer eind van de week wat youtube filmpjes online te zetten van de verschillende soundsets zodat een beetje te horen is waar ik mee bezig ben.

Joepie!!!!!!
Hou mij, ons op de hoogte....ben heel benieuwd.
Ik ben helemaal geen held in het programeren van de Kronos.....

robbie

Back