help! tracks acapella maken

slash

~YOROSHIKU~
ik zit al een hele tijd te zoeken naar een acapella track van een nummer (hot in herre van nelly, bijvoorbeeld). die wil ik namelijk remixen.

maar die bestaat geloof ik niet. ik heb al geprobeerd om het origineel te eq'en enzovoorts om de vocals eruit te vissen, maar dat wil echt HELEMAAL niet! het klinkt echt nergens naar.

vandaar mijn vraag: heeft iemand een manier om dit te doen zonder dat de stem echt volledig weggeragd wordt? ik dacht dat misschien het nummer te analyseren was op monofonische elementen (dus een lead) en die dan eruit te halen, maar ik ken geen programma dat dat kan doen... en ik weet niet eens of het wel mogelijk is.

teneerste zou ik eens een search doen op dit forum.. is al enkele malen gevraagd

zal toch niet veel veranderen: het is zoiezo onmogelijk.

ja kan wel geluk hebben, als de stem centraal staat in de mix, kan je beide audio track (l+r) op elkaar laten in werken, en dan verdwijnt normaal het centrale deel van de mix.
hier bestaat software voor (even googlen)

Dat kan

Dat kan

he Slash , let op: ga opzoek naar een instrumentale versie van het nummer . Open dat nummer in een wave -editor en keer zijn fase om (inverse phase) . sla het op.
Pak een multi track programma en zet de ge phase inverted beat op een stereo chnl.
Importeer nu ook de orginele versie en zet hem gelijk qua timing en volume TADAA truckje weg beat . Check de twee voorbeelden Nr 1 Beat met vocal Nr 2Inversed beat , mix maar bij elkaar en kijk wat over blijft Suc6

Beat met vocal . wav

Beat Inverted .wav

:eureka:

Origineel geplaatst door RVooh
teneerste zou ik eens een search doen op dit forum.. is al enkele malen gevraagd

zal toch niet veel veranderen: het is zoiezo onmogelijk.

Oja ?? Probeer anders eens alle MONO elementen te phase inverten (zang is veelal mono op wat fx na)

:geslaagd:

ik heb gesearched maar kon niks vinden wat een beetje ergens op leek... ik dacht ik vraag het maar anders zit ik ermee ;)

maar, dus, lecz! briljant! karaoke tracks zijn vaak wel te vinden! :okdan:

Origineel geplaatst door DJ_LecZ
Oja ?? Probeer anders eens alle MONO elementen te phase inverten (zang is veelal mono op wat fx na)

:geslaagd:

denk dat dat is wat ik bedoel :geslaagd: :stupid

Origineel geplaatst door RVooh
denk dat dat is wat ik bedoel :geslaagd: :stupid

ik denk dat je nog maar eens zijn antwoord moet gaan lezen. :doei:

zeg lecz, hoewel je antwoord theoretisch valide is, heb ik toch enkele kanttekeningen die ik wil plaatsen in het daglicht van het praktisch nut.

Om te zorgen dat dit werkt:
- het volume van de instrumentale versie moet EXACT overeenkomen met het volume van het instrumentaal deel van de versie met de vocals
- De geinverteerde versie moet op de sample nauwkeurig over de vocale versie gemixt worden
- De snelheid van de twee versies moet EXACT overeenkomen (vinyl rips bijv wordt al moeilijk)
- Het moet dezelfde opname betreffen. Dus niet net iets anders geEQ-ed, en dit lijkt me ook moeilijk realiseerbaar als je kijkt bij de verschillen tussen mp3's van dezelfde track
- Het ruis niveau moet precies hetzelfde zijn
- De encoding kwaliteit (bij mp3's) moet het zelfde zijn

Het belang van de chirurgische precisie i.v.m. overeenkomsten tussen instrumentale track en volledige track, doet mij vermoeden dat jouw theorie alleen toepasbaar is, in een voor dat doeleinde geprepareerd voorbeeld (dus zelf een instrumentaal stukje wave opnemen en hetzelfde stuk met vocals), dan kun je het wel laten werken. Ik ben echter van mening dat bij het vergaren van de audio via willekeurig internet, de door mij genoemde criteria praktisch neit haalbaar zijn.

Dat is ook zo!

Dat is ook zo!

Pjotr ik ben het compleet / helmaal met je eens!! Echter ook een opmerking , we kunnen tegenwoordig toch wel sample naukeurig werken??? (ik wel) , het is niet makkelijk maar ook niet onmogenlijk. ! Daar ging het mij om , en ja van vinyl zou ik het ook niet proberen ! MP3's geen idee keertje testen . groeten

Koop de vinyl versie. daar staat 90% van de tijd de accapella op + de instrumentale versie. Zetten ze er express op zodat mensen het gaan bootleggen. Ik kan geen andere reden verzinnen.

mp3's kan een groot probleem worden want het is een lossy format (dus het haalt dingetjes uit je file weg) en dat zou betekenen dat tenzij je heel veel geluk heb er telkens andere stukjes weggehaald worden.

zolang dezelfde format enzovoorts is gebruikt moet dit wel lukken, maar perfect zal het wel niet worden. nouja! als je wel bizar gefrommel op de achtergrond hebt houdt dat je mix interessant, toch? :D

[edit] ik heb net een 320kbit track gevonden van de chobits opening song in zowel originele als "vocals-off" versie. als ze gedownload zijn zal ik wel even posten wat ervan geworden is.

Ik weet dat het tegen heel veel mensen hun principe in is, maar als ik een acapella nodig heb, dan download ik hem met kazaa ofzo, zolang je het maar voor jezelf gebruikt..... Als het dan wel wat wordt, kan je altijd nog contact opnemen met de uitgever......
Scheelt een heel hoop moeite.......

ja ok, maar er is nou niet bepaald van elke track een acapella te vinden op dergelijke platforms!

Dan kun je beter gaan zoeken op acapella's en daar iets uit kiezen om te remixen, terwijl t misschien leuker is als je eerst n idee uit jezelf krijgt en dan dat nr wil gaan remixen....en dan is t vinden nog niet zo makkelijk

ja okee doe ik normaal ook, maar in dit geval ging het wel om een erg obscuur nummer... nouja nelly valt wel mee maar ik was ook bijvoorbeeld op zoek naar een acapella track van het nummer "1 mo itta koto ha nai" van hi-posi. als jij hem hebt mag je hem me sturen... :D

... what pjotr said! :D

Re: help! tracks acapella maken

Origineel geplaatst door slash
ik zit al een hele tijd te zoeken naar een acapella track van een nummer (hot in herre van nelly, bijvoorbeeld).

ik heb laatst de acapella versie van nelly gezien bij DC (direct connection). dus deze zal zeker wel ergens zijn en metname van muziek uit de hiphop scene zijn veel acapella's te vinden.

Heb hier ook al vaak over zitten denken!
Maar je hoeft het echt niet te proberen, want het werkt echt niet!

Het is echt onmogelijk om een bruikbare accapella over te houden!

De vocal compleet uit een volledige mix isoleren is tot op heden nog niet mogelijk.
Degene die als eerste een programma weet te schrijven welke dit kan doen of misschien
zelfs op acceptabele wijze kan doen is binnen...

gr. Tom

Back