transposen in de eindmixfase

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb het probleem dat een lead in een bepaalde toonladder perfect klinkt,,, maar de bassline die ik daar bij doe, te laag is om er lekker uit te komen in de mix.. Hij blubbert zeg maar. Het probleem is dus dat die bassline melodisch perfect is, maar te laag in pitch is om lekker in de mix te liggen. Wanneer ik de lead en de bassline omhoog transpose klinkt de lead weer minder maar bassline weer wel goed.

Zijn er bepaalde truukjes om te zorgen dat de bassline minder "blubbert"??? Kennen julie dit probleem???

Het basgeluid aanpassen.

Als het een virtueel/analoge bak is dan een van de oscilators een octaaf hoger schakelen werkt het snelst. Maar je kunt zo een dag verder zijn met een ideaal basgeluid te ontwerpen die het wel goed doet. ;)

Ik had al een sinus op -12 en een sawtooth op 0, dit is al beter maar nog niet goed genoeg. Zou het kunnen zijn dat verschillende synths minder snel gaan blubberen??? Mischien anders maar andere synths proberen.

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik had al een sinus op -12 en een sawtooth op 0, dit is al beter maar nog niet goed genoeg. Zou het kunnen zijn dat verschillende synths minder snel gaan blubberen??? Mischien anders maar andere synths proberen.

Highpassfilter? Ik weet natuurlijk niet om wat voor een basgeluid het gaat maar ik gok er op dat je problemen in combinatie met de kick hebt...

Nee niet echt, ik heb de bassline gesidechained met de kick. De bassline klinkt solo ook klote. Lastig dit hoor

ja ik ken dat wel, je synth kan het gewoon niet aan.
Digitaal zeker.
Meestal geeft een ander geluid op dezelfde synth ook niet de diepte in de bas;
het is te laag voor het machine'tje.
Probeer een analoge bak ervoor te gebruiken, die gaan meestal onvermoeid erg laag zonder te gaan 'blubberen'.

suk6!

Misschien handig om een heel klein stukje audio online te zetten, dan weet ik wat je bedoelt. Ik heb veel gemaakt, maar blubber zegt me niks... Misschien is er een oplossing!

vaak kan dit soort problemen niet afdoende oplossen met eq ed.
Beter een ander geluid uit een andere synth halen dan door te modderen.
Misschien zou j eook kunnen kijken naar de nootlengte van de baspartij inkorten kan soms wonderen doen.
:)

Ik heb helaas geen arsenaal aan analoge bakken thuis staan, ik zal echt moeten roeien met de riemen die ik heb :(

Zware compressie met een lange releasetijd. Of een aggressieve compander opstelling. En niet te hard zetten want als het goed laag is dan hoeft het niet hard te zijn om te merken. Maar dus wel zwaar oppassen met het sublaag.

En van invloed kan ook zijn of je ocsillatoren van elkaar detuned of niet. Want dan krijg je ook een hogere harmonische die mee gaat moduleren. Dus wie weet dat sync van je oscilatoren ook helpt of de phase of PWM anders instellen kan ook uitmaken. En LFO's gewoon niet gebruiken.

En vind het een beetje flauw om te roepen dat je analoog moet gaan. Met VA's kan het ook wel hoor en kost misschien iets meer moeite maar het kan ook wel. Maar je moet ook niet weer teveel willen.

Back