Analoge summing mixer die te betalen is...

koop wat leuke outboard en upgrade de DB naar een goede interface, of kom lekker bij mij je stems mixen.

Analoog of digitaal summing is natuurlijk wel heel veel meer dan alleen het headroom vraagstuk of dynamisch bereik.

Er gebeurt echt iets raar als je bits tussen elkaar probeert te schuiven. En daar heeft die man van het Helios filmpje dan weer wel gelijk in. Ga maar layeren. Je kan blijven eq-en etc maar het 'plakt' gewoon veel anders.

Er is nog een andere reden om analoge summing te overwegen:

Als je met veel hardware werkt kan je ervoor kiezen alles aan te sluiten op de outputs en inputs van je geluidskaart.
Maar je kan ook alle outputs naar verschillende hardware units sturen en die vervolgens allemaal in een summer doen. Dan blijven er heel veel inputs ongebruikt. Dat is handig want dan kan je die gebruiken voor opnames. Voor mensen (zoals ik) die regelmatig afwisselen tussen het maken van een opname en wijzigen in de mix, scheelt dat een hoop gepatch en gedoe.

Je kan er ook nog voor kiezen om verschillende instrumentgroepen in verschillende summers te doen.
Bijvoorbeeld alle drums in 1 summer, alle snaar instrumenten in een tweede summer enz enz..
Op die manier kan je nog wat met de klankkleur spelen als je wilt. Ook leuk!

ofwel moet je kiezen voor iets als de Allen heath zed r16 of mackie ony(n?)x....

+1 ik gebruikte altijd een yamaha mixertje om al mijn permanent aangesloten spul via de secondary outs naar mijn (2-in) geluidskaartje te sturen zonder te patchen.

+1000 voor de "bitdiepte bij summen in DABs" verklaring. Hier vind je nog veel meer "digitaal kul en digitaal waarheid"
http://www.soundonsound.com/sos/feb08/articles/digitalaudio.htm

zie het stukje "fix/float"

Na iets meer dan een week spelen met m'n Neve 8816, samen met m'n SSL Alphalink Madi AX kan ik zeggen dat een goed outboard front end, toch ECHT verschil maakt.
De sound is dikker/warmer, hoog is minder hard/hol en de stage is VEEL groter en meer coherent (zonder gebruik van M/S of imaging plugins).

had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn. verschil is zo groot dat ik ITB mixen opnieuw moest bijstellen omdat de summed levels gewoon gezamelijk anders klonken (meer detail en nadruk door diepte)

Jazeker, ben nu bezig met de nieuwe Mother Gaia mixdown, track is verder hetzelfde gebleven, dus je zal puur het verschil in signaalpad & processing horen.

maar het blijft nog steeds de vraag of het verschil in kwaliteit (of klankt) ligt aan de summing zelf of aan de kleur en gainstage die de neve toevoegt

maar het blijft nog steeds de vraag of het verschil in kwaliteit (of klankt) ligt aan de summing zelf of aan de kleur en gainstage die de neve toevoegt

Op zich hoeft die vraag niet per se relevant te zijn.
Want je kan niet summen zonder signaalverlies, dus je hebt altijd te maken met een gainstage.
Je kan eventueel met 1 summing resistor network experimenteren door dat verschillende gain stages op aan te sluiten. En je kan ook met 1 gain stage experimenteren door er verschillende resistor netwerken op aan te sluiten, maar hoe dan ook heb je een combinatie nodig van een gain stage en een netwerk om te kunnen summen.

Ben benieuwd naar de voorbeeldjes Raph, lijkt me wel degelijk een heel interessante (maar niet echt goedkope) summing oplossing!

Nah...de "Neve sound" zit grotendeels in de transformers.

Wat ik wel eens heb begrepen van iemend is dat de input tranformer van deze Neve summing amp een heel speciaal ding is.
Ik weet niet of ik het goed heb begrepen of dat het verhaal klopt wat me is verteld, maar wat ik heb begrepen is het volgende:

De input trafo zou bestaat uit 16 primaire wikkelingen (= 16 inputs) en 1 secundaire wikkeling (=output)
Elke input zou dus op die manier trafo gescheiden zijn in feitelijk IN de grote input trafo al gesummed worden met de rest.

Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Of juist tegenspreken?

maar in ieder geval ligt het verschil in klank dan niet in de summing op zich, maar in de kleuring van het signaal door andere zaken....

Wat ik wel eens heb begrepen van iemend is dat de input tranformer van deze Neve summing amp een heel speciaal ding is.
Ik weet niet of ik het goed heb begrepen of dat het verhaal klopt wat me is verteld, maar wat ik heb begrepen is het volgende:

De input trafo zou bestaat uit 16 primaire wikkelingen (= 16 inputs) en 1 secundaire wikkeling (=output)
Elke input zou dus op die manier trafo gescheiden zijn in feitelijk IN de grote input trafo al gesummed worden met de rest.

Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Of juist tegenspreken?

Onjuist....de 8816 gebruikt dezelfde summing topologie als de neve 80 series consoles.
Das passief summen naar 1 input van een transformer. Andere input van de transformer is ground.
Gain make up zal wel een afgeleid design van een NEve mic pre zijn.
Ook heeft ie output transformers. Signaal gaat dus twee keer door een transformer...

Het is op zich wel een leuk concept, 16 primaries...maar niet voor een commercieel product...

Back