inserten vst eq op afluistering

Pimpampeter

Muziekfabriek
Ik gebruik de master van mn cubase om mijn masters in een andere pc op te nemen. nu ben ik aan t expirimenteren met een subje, en moet ik eigenlijk een vst eq gebruiken om wat staande golven te eq'en.

Wat ik dus wil is een VST eq gebruiken, ZONDER dat het mijn masters beinvloed. Is hier een mogelijkheid voor?

Dus een soort afluisterbus maken, die los staat van mijn master bus. waarop appart te eq'en is???

Ja hoor is gewoon mogelijk, in de output connecties (f4 meen ik) kan je zoveel master-bussen maken als je wilt.

Dat snap ik allemaal. Maar waar t dus om gaat is een VST inserten op een MASTER afluisterbus, ZONDER dat het MASTER signaal beinvloed word. En ja, ik heb Cubase 5 (dus C5)

Control room gebruiken, daar kun je op je afluistering een insertie doen.

i.d.d. controlroom aanzetten, dit soort basale dingen ga ik je niet uitleggen in je collab hoor :D

of via een bus afluisteren. je mix door een bus sturen, op die bus een post fader post insert send naar je mastering pc, en dan de bus naar je afl master sturen. daar zet je dan de room correctie eq op. zo heb je een a-chain en b-chain, en kunnen wijzigingen in je b-chain (je monitoring) nooit je mix (a-chain) direct beinvloeden. standard practice in de filmwereld...

i.d.d. controlroom aanzetten, dit soort basale dingen ga ik je niet uitleggen in je collab hoor :D

Ehm, Sorry, maar in de controlroom kun je dus geen vst's inserten. Tenminste, ik kan t niet vinden....

PMX: ehm... juist ja... dus... dat ga ik nog een keer of 10 lezen voordat ik dat snap... hahaha

kan wel RTFM. controlroom MIXER knopje aan de zijkant

Nou, dat knopje heb ik gevond hoor! hahahahaha. T is een of ander onlogisch rechthoekig blokje, wat je NERGENS anders in cubase ziet. Bij mij staat het tussen 2 afluisterkanalen en een 5.1 panning ding, tussen de meters in. Lekker logisch dus.

Volgende week eens testen hoe t allemaal precies werkt!

Thanks voor de tips!

:) Mooi, vanaf nu gewoon de control room gebruiken en de mainmix voor de mixdown (hoewel ik vind dat je uberhaupt van de 2e PC voor opnemen af moet, is ook echt onnodig en onhandig)

Back