Wat is beter: keyboard of synthesizer voor beginnende band?

hendeboer

Nieuwkomer
Deskundig advies gevraagd. Ik wil graag tips voor de aankoop van een keyboard of synthesizer. Heb vroeger accordeon gespeeld. Speel nu met veel plezier in een beginnend bandje dat popnummers speelt, van de sixties tot nu. Bij veel nummers speel ik keyboard. Ik wil mijn oude keyboard omwisselen voor een betere keyboard of synthesizer.

Wat zoek ik?
- Vooral goede hammond-en andere orgelsounds,
- Goede piano, strings en blazers-sounds
- Moet kunnen transponeren (moduleren)
- Presets om de verschillende instellingen op te slaan en snel te vinden
- Niet te zwaar
- Volumepedaal mogelijk.

Ik kan er geen kapitalen aan uitgeven en kijk vooral op marktplaats. Voor mij is het niet zo belangrijk dat er drums en automatische akkoord-begeleiding in zit. Misschien is een synthesizer daarom een betere keuze dan een keyboard keyboard.

Vragen:
- Wat kan ik beter kopen, een keyboard of een synthesizer?
- Welke keyboards of synthesizers zouden aan mijn wensen voldoen?
- Wat zijn punten om op te letten als je een gebruikt apparaat koopt?
- Aan wat voor prijsindicaties moet ik (tweede hands en nieuw) denken?
- Klopt het dat Roland de beste keyboardversterkers heeft?

Ik ben blij met alle adviezen en tips. Bedankt alvast.

Henk

Wil je zelf geluiden bewerken of met de ingebouwde geluiden werken zonder al teveel poespas? Dat is het belangrijkste verschil tussen een synth of keyboard. Verder moet je zelf je budget bepalen; in iedere prijsklasse is er in beide segmenten wel iets te krijgen. Meestal betekent meer betalen beter geluid en meer mogelijkheden. Wat heb je nodig?

Ik wil mijn oude keyboard

Merknaam en type s.v.p.

Ik kan er geen kapitalen aan uitgeven
Noem eens een hard aantal euro's. "Geen kapitalen" betekent iets anders voor iedereen hier :).

Klopt het dat Roland de beste keyboardversterkers heeft?

Ik zou al uit principe zeggen van niet. Niet omdat ze het niet hebben maar je moet verder kijken dan datgene wat een verkoper je probeert aan te smeren - die verdienen er soms commissie op.

Merk en type oude keyboard en budget

Merk en type oude keyboard en budget

Dank voor je reactie. Mijn oude keyboard is een Yamaha PSR 500. Nadeel is dat hij weinig geschikte/mooie hammond-achtige sounds heeft. Ook geen goede strings, blazers en piano. Ik wil vooral lekker in mijn bandje spelen. Als ik een keyboard of synthesizer met goede kant-en-klaar geluiden kan vinden hoef ik net zonodig geluiden te bewerken.

Ik wil maximaal zo'n 800 tot 1000 euro uitgeven voor een keyboard of synthesizer plus een versterker met voldoende power om boven een drumstel uit te komen. Hoeft niet per se nieuw te zijn.

Ik heb zelf de PSR-500 gehad :). Over versterkers kan ik je helaas niet van advies dienen (ik heb alleen studiomonitors), maar voor een toetsenbord zou ik naar iets als http://www.feedback.nl/shop/product/synthesizers/korg-m-50-61-keys-ltd-green/100006089/111733 kijken (je krijgt dan wel niet de zwarte, want schijnbaar krijgen ze de gekleurde versies niet zo makkelijk weg - da's de enige verklaring die ik kan bedenken voor het feit dat 'ie 300 euro goedkoper is).

http://www.feedback.nl/shop/product/synthesizers/kurzweil-pc-3-le-6/100006089/111690 is ook een goede optie - luister maar eens naar http://www.kurzweil.com/Product.php?id=198

Je hebt dan hopelijk ruim genoeg budget voor nog een versterker, al zit je dan wel aan je maximum bedrag. Maar beter net iets meer spenderen en echt wat goeds krijgen (Juno-D etc is dat niet echt, naar mijn mening) dan goedkoop = duurkoop.

Vrijwel alles wat nieuwer is gaat je betere geluiden geven dan wat je nu hebt.

Dank voor de zinnige tips! Voor mij waren er nieuwe types bij die ik nog niet kende. Ik heb de Korg M50 en Kurzweil PC3 Le inmiddels bespeeld in de winkel. Beide een indrukwekkend geluid. Met de prijzen van beide wordt momenteel flink gestunt. Ook mooi. De Roland Juno Di kwam ik ook tegen maar die is qua toetsenbord en sounds wat minder naar mijn idee.

Orienteer ook eens op tweedehands ... er is genoeg te krijgen in perfecte staat voor een flink lager bedrag.

Back