Is Logic ten einde ??

voor mij ten einde. (Live/Pro Tools)
tracking op lokatie zonder dongle.
Laat ze maar spannend doen. Ik wacht het rustig af.

Ik Kwam toevallig dit artikel tegen over een patent aanvraag (2012) van Apple voor 'Polyphonic tuning'. Lijkt mij toch duidelijk de UI van Logic en wijst er ook op dat ze nog steeds bezig zijn. Mijns inziens is dit ook een stap (inhoud van het patent) welke ze moeten nemen om met de concurrentie te kunnen blijven meedoen. Het zegt natuurlijk niet alles, maar wel dat ze waarschijnlijk nog bezig zijn :)

12.11.13-Poly-1.jpg

12.11.13-Poly-2.jpg

Vreemd, velen hier hebben commentaar dat Apple niet elke dag een teaser maakt voor een nieuwe versie Logic, met alle toeters en bellen. Ik vind het juist fijn, even geen marketing gezeik aan je kop. Maar goed, daar ben ik dan de enige in zeker.
Het kan ook zijn dat het commentaar is van non Logic gebruikers die gewoon effe lekker willen zeiken over Apple, een bekende sport..

Vreemd, velen hier hebben commentaar dat Apple niet elke dag een teaser maakt voor een nieuwe versie Logic, met alle toeters en bellen. Ik vind het juist fijn, even geen marketing gezeik aan je kop. Maar goed, daar ben ik dan de enige in zeker.
Het kan ook zijn dat het commentaar is van non Logic gebruikers die gewoon effe lekker willen zeiken over Apple, een bekende sport..

Ik denk eerder dat het komt omdat trouwe gebruikers al de mooie nieuwe functionaliteit in de nieuwe versies van de concurrentie zien en zelf inmiddels alweer 4 jaar zitten te wachten op nieuwe/verbeterde functionaliteit (naast de nog steeds aanwezige bugs).

Ik ben zelf al een paar maanden volledig over naar Live. Vind Logic nog steeds een mooi pakket maar bepaalde functionaliteit die nu al jaren in de producten van concurrenten zit ontbrak zelfs in Logic Pro 9 al.

Het is niet perse slecht dat apple niet elk jaar met een upgrade komt maar er moet zo af en toe wel even iets opgepoetst worden om mee te kunnen met de huidige techiek en functionaliteit.

Dat niet weg dat Apple best met een hele mooi update kan komen.....of wel met een update maar in een totaal andere richting. Ik denk dat vooral de 2e vraag mensen bezighoud. Blijft logic op lange termijn een pro product zoals het nu is of gaat het de garageband kant op......

ja al enkele jaren aan het aftakelen, cubase protools zijn redelijke alternatieven

ja al enkele jaren aan het aftakelen, cubase protools zijn redelijke alternatieven

Al paar keer gedacht om terug te gaan naar cubase maar het ziet er gewoon niet uit.
Gebruik steeds minder nieuwe plugins. Wat ik nu heb in combi met hardware daar kan ik nog wel wat jaartjes mee voort. Ik heb ook nog een ouwe versie van osx en ik weet nog steeds niet wat ik met 64bit moet.
Moet ik ooit weer switchen dan wordt het studio one denk ik. Maar volgens zijn daar zo weinig gebruikers van dat het ook niet erg lang mee zal gaan denk ik.
Ableton wil niet zo lukken met mij als studiotool..

Studio One groeit volgens mij nog steeds flink hoor. Qua prijs is het een steal, dat trekt velen over de streep

Logic is nu echt outdated, er ontbreken een aantal functionaliteiten die je niet meer kan missen.
Op dit moment kom ik met presonus studio one goed vooruit al is deze daw ook nog niet echt volwassen.
Misschien dat ik later wanneer genoeg plugins AAX format hebben ik overstap op AAX.

Logic is nu echt outdated, er ontbreken een aantal functionaliteiten die je niet meer kan missen.
Op dit moment kom ik met presonus studio one goed vooruit al is deze daw ook nog niet echt volwassen.
Misschien dat ik later wanneer genoeg plugins AAX format hebben ik overstap op AAX.

Maar waarom precies?
Op zich kan je alles toch met Logic?

Mijn nieuwe EP die komende maand uitkomt is helemaal in Logic 9 gemaakt. Wel een groot deel met hardware maar toch. Kun je prima mee werken hoor!!! :D

Denk je nu echt dat je met de laatste versie van Protools of Cubase betere muziek gaat maken? :?

Denk het niet :engel:

Mijn nieuwe EP die komende maand uitkomt is helemaal in Logic 9 gemaakt. Wel een groot deel met hardware maar toch. Kun je prima mee werken hoor!!! :D

Denk je nu echt dat je met de laatste versie van Protools of Cubase betere muziek gaat maken? :?

Denk het niet :engel:

Als we die kant op gaan:
Ik heb 2 jaar geleden een release met alleen een mpc2k en een juno gemaakt.
De illusie dat je met andere software "betere" muziek gaat maken heb ik al lang niet meer. Maar als het zelfde truukje ergens anders sneller, makkelijker kan, kan je niet achter blijven.

Logic is prut als het gaat om 64 bit. 32 bit utiliseert alleen max 4gb ram, en dat is voor mij totaal niet genoeg om een project af te ronden. Met 64 bit zit je weer met die bridge die de hele tijd crasht. Ook is audio editten gewoon niet goed genoeg vind ik (trimmen, beat choppen, audio pitchen etc). Dingen die in logic core overloads veroorzaken doe je in 2 clicks in ableton of presonus. Kwa midi blijf logic ook achter, geen arpergiators alternatieve sequencing methodes die je wel in reason /ableton en cubase hebt.

Het hangt blijkbaar maar net er vanaf hoe je werkt, en wat je nodig hebt. Maar voor mij is logic echt achterhaald en zie mij de komende jaren niet on top of the game blijven daarmee.
Ik blijf het liefste bij logic, maar op dit moment zijn er alternatieven voor handen die logic outperformen voor mij.

Maar waarom precies?
Op zich kan je alles toch met Logic?

Hi Dextah,

Ik heb zelf hier heel veel problemen met dat 32bit naar 64bit verhaal.
Met 32bit heb ik te weinig ram om mijn projecten te runnen, met 64 bit crash de hele boel weer ivbm bridge.

In presonus werkt dit echter feilloos en vind ik het audio editing gedeelte ook een heel stuk beter.

Hi Dextah,

Ik heb zelf hier heel veel problemen met dat 32bit naar 64bit verhaal.
Met 32bit heb ik te weinig ram om mijn projecten te runnen, met 64 bit crash de hele boel weer ivbm bridge.

In presonus werkt dit echter feilloos en vind ik het audio editing gedeelte ook een heel stuk beter.

Ik weet nog steeds niet wat ik nou met 64bit moet :)

Studio one hing de hele tijd bij mij.
Nu heb ik een ouwe macbook die wel aan vervanging toe is.
Ik gebruik Logic redelijk basic zodat ik met deze macbook de een nieuw moederboard heeft gehad nog wel ff door kan.

Kon voorheen nog wel enthousiast worden van nieuwe plugz ed.. Boeit me niet meer wat er tegenwoordig uitkomt.
Met wat ik nu hem in combi met hardware kan ik echt nog wel een paar jaar voort.
Ik zie het wel gebeuren dat er een nieuwe logic uitkomt en niet meer draait op die ouwe ragbak van mij.

Ik werk al jaren in Logic en zou niets anders willen. Ik heb nog nooit gehad dat ik tegen iets aanliep waarvan ik niet snapte dat het niet kon. Ik gebruik Logic in combinatie met NI Maschine en dat werkt ontzettend lekker.

De 32bit bridge is inderdaad vrij onstabiel en crasht af en toe. Maar ik sla m'n projecten vrijwel na elke verandering uit automatisme op, dus echt last heb ik er niet van. Het weegt in elk geval niet op tegen de workflow van Logic die ik gewoon tig keer fijner vind dan welke DAW dan ook. Core overloads etc. nooit last van. Ik werk juist heel snel in Logic door de goede workflow, wat ik bij andere programma's onoverzichtelijk vind. Alles went, maar waar ik bij andere programma's 20 keer moet klikken en van scherm moet wisseen om wat te doen, werk ik in Logic vrijwel uitsluitend in de arrange view.

En het editen van samples, cutten etc. vind ik in Logic juist erg fijn eigenlijk. De X-fade en andere mogelijkheden werken prima. Het is inderdaad niet het speerpunt van Logic, maar het is prima werkbaar. In Logic 10 zal het vast weer veel beter worden.

Maar goed. Uiteindelijk is het enorm persoonlijk, maar ik wacht liever op Logic 10 voor al het moois.

Ik weet nog steeds niet wat ik nou met 64bit moet :)

Studio one hing de hele tijd bij mij.
Nu heb ik een ouwe macbook die wel aan vervanging toe is.
Ik gebruik Logic redelijk basic zodat ik met deze macbook de een nieuw moederboard heeft gehad nog wel ff door kan.

Kon voorheen nog wel enthousiast worden van nieuwe plugz ed.. Boeit me niet meer wat er tegenwoordig uitkomt.
Met wat ik nu hem in combi met hardware kan ik echt nog wel een paar jaar voort.
Ik zie het wel gebeuren dat er een nieuwe logic uitkomt en niet meer draait op die ouwe ragbak van mij.

Je loopt het risico dat de nieuwe logic alleen draait op mountain.

Presonus crashte bij mij ook de hele tijd in het begin maar ik heb daar toen een oplossing voor gevonden en nu heb ik nooit meer problemen.

Dat 64 bit is nodig om meer dan 4gb aan ram te kunnen aanspreken vanuit je daw.
Bij 32bit kan je nooit meer dan 4gb utiliseren waardoor je met grote projecten al snel in de problemen komt.

Ik werk al jaren in Logic en zou niets anders willen. Ik heb nog nooit gehad dat ik tegen iets aanliep waarvan ik niet snapte dat het niet kon. Ik gebruik Logic in combinatie met NI Maschine en dat werkt ontzettend lekker.

De 32bit bridge is inderdaad vrij onstabiel en crasht af en toe. Maar ik sla m'n projecten vrijwel na elke verandering uit automatisme op, dus echt last heb ik er niet van. Het weegt in elk geval niet op tegen de workflow van Logic die ik gewoon tig keer fijner vind dan welke DAW dan ook. Core overloads etc. nooit last van. Ik werk juist heel snel in Logic door de goede workflow, wat ik bij andere programma's onoverzichtelijk vind. Alles went, maar waar ik bij andere programma's 20 keer moet klikken en van scherm moet wisseen om wat te doen, werk ik in Logic vrijwel uitsluitend in de arrange view.

En het editen van samples, cutten etc. vind ik in Logic juist erg fijn eigenlijk. De X-fade en andere mogelijkheden werken prima. Het is inderdaad niet het speerpunt van Logic, maar het is prima werkbaar. In Logic 10 zal het vast weer veel beter worden.

Maar goed. Uiteindelijk is het enorm persoonlijk, maar ik wacht liever op Logic 10 voor al het moois.

volledig mee eens. En audio edit gebruik ik niet zo veel. Ik pas eerder het midi-spoor aan en neem het dan opnieuw op.

Hey bob,

Ik ben benieuwd welke functionaliteiten dan..

-de overgang van 32 bit naar 64 bit
-audio editen in de grid en transient detection.
Dit werkt wel in logic maar werkt gewoon voor mij niet relaxt, en blijkt ook buitensporig veel ram en cpu te kosten kwam ik laatst achter.
-audio pitchshiften klinkt duidelijk veel minder goed dan in presonus of protools.
-werken tussen 44.1 en 96kh.
- alternatieve sequencing methoden zoals matrix en arpeggiation.

Mocht er ooit een logic x komen dan ben ik meteen om maar voor nu ben ik beter af met studio one.

Back