Groove

ptaurus

Ouwe rot
Het lijkt allemaal zo simpel. Je hoort een track en dan denk je dat maak ik zo even na. Dan ga je daar eens mee aan de slag en dan ben je uren later nog bezig om die swing, die groove van het origineel ook in je eigen bewerking te krijgen. En dan heb ik het niet eens over de geluiden zelf. Dat die niet exact gelijk klinken is tot daar aan toe.

Maar wat ik dan ook probeer. Met swing toevoegen of zelf wat dingetjes net off beat plaatsen, delay's toevoegen (subtiel of heel grof) ik krijg het in de regel niet voor elkaar. Dat merkte ik vanavond weer. Ter oefening heb ik me op de eerste 4 maten van een track gestort (marco V - de track met de happy station sample). Nu ben ik 6 uur later en kan ik stellen dat de swaing/the groove echt niet ovreenkomt met het originele nummer.

Ook valt me dan altijd op dat proffesionele tracks meteen lekker vol klinken. Ook al hoor je alleen maar kick, snare, shaker en een basje.

Kortom het is allemaal nog niet zo eenvoudig. Het lijkt dan misschien simpel. Maar de praktijd is weerbarstig.
Wat wil ik hiermee.?

Misschien komen er wel wat tips op hte gebied van groove krijgen. Alhoewel ik me realiseer dat dat juist is wat de goede producer onderscheid van de middelmaat. Daar zijn geen regels voor vrees ik.

Ik moet maar hardcore gaan maken. Lekker vierkant en geen swing :P (maar ook dat zal wel weer niet zo eenvoudig blijken)

Paul

Er zijn dan ook een hele hoop groove settings mogelijk.. bv wisselen van een 8ste swing naar een 16de in dezelfde track.. Ben geen fan van losse noten zelf off beat plaatsen.. dit is juist wat swing voor je doet.

De geluiden die je gebruikt bepalen een hele hoop. Ik doe ook maar wat or, maar een tip is om geluiden die body nodig hebben te layeren met een lage sine of square voor instant meer warmte. Wel dan een preciese lowcut nodig natuulk.
Niet vol genoeg? Hangt t er vanaf welk geluid je hebt maar zo rond de 100hz tot 500hz zit warmte en body. Met mate boosten kan. Denk ook aan buizen, tape etc.
Wanneer je drumgeluiden elkaar nu lekker complimenteren, als t goed is heb je dan zonder bass/sub ook al groove. Das belangrijk. Veel switchen tussen je monitors en budgetspeakers.

hardcore geen swing?? Niets zit op 0.0 (behalve de kick ;)) je hebt ook nog ms delay.. heeft ook invloed.

Ik zeg gewoon lekker plezier in houden en de pro trucjes kennen..Wat je niet weet kun je ook niet toepassen. maar tis geen rocket science.. Succes :doei:

Laatst gewijzigd:
Kan je een clipje posten met een voorbeeld van het geluid (of link naar de Marco V youtube vid)?
Groove en swing kunnen op veel verschillende manieren begrepen worden en met verschillende maatsoorten wordt het helemaal een feest...

Het voller laten klinken is ook een gedeelte afmix niet alles recht door het midden maar de gehele ruimte gebruiken. Het gebruik van effecten zoals bijvoorbeeld reverb en delay zorgen ook voor een doorgaans vollere klank.

Groove, tja. Handmatig de drums intikken. Trouwens, swing is niet het enige wat swing swing maakt. Er zijn veel meer dingen die wat uit kunnen maken

Volumeverschillen, panning, velocity layers, filtering en ik vergeet vast nog wel iets.

Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Het is ook een momentopname, een ingeving. Als iets lekker klinkt, laat het dan staan. Verander niets, zo weinig mogelijk of alleen het essentiele. Hoe meer je verandert, hoe meer swing het verliest. En wat ook nog kan, verander de maat, maak je bars erg lang en/of BPM omhoog.

Ik heb trouwens wel 's een drumkit gedownload met veel velocity layers en dergelijke, misschien dat ie nog online staat ergens. Kan je ff mee rommelen. Ik raad wel een midicontroller aan.

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=103752

Bedankt voor wat tips. Het blijft natuurlijk lastig, want "groove" is al een vaag begrip op zichzelf. Je hebt dat ook in je, het is een gevoel denk ik. Maar als je dat gevoel niet of minder hebt dan moet je proberen wat technieken daarvoor onder de knie te krijgen die je wat houvast kunnen bieden. Dus het is voor mij meer een leerproces.

Johan vroeg een clipje te posten. Bij deze doe ik dat. Overigens het was niet Nuf Z van Marco V, maar Reaper van Marco V. Nuf Z is de track met de happy station sample. Op Beatport kun je in elk geval een stukje horen: http://www.beatport.com/#search?query=nuf+z

Maar goed hier dus mijn versie en het origineel (het is slechts 1 maat)

De openheid van het origineel valt dan ook meteen op. Die van mij klinkt soweiso doffer. Er zijn verschillen in klank. Dat kan zoals jullie al aangaven ook een verschil in gevoel geven.

Paul

Attachments

• Eigen probeersel.wav
    5 MB · Bekeken: 129
  • Marco V Reaper.wav
    5 MB · Bekeken: 123
Ik denk dat het belangrijkste verschil qua groove hier de subbass is (in de volkse betekenis van het woord). Bij jou is die veel meer straight forward. In de originele loop hoor ik een subbass die een semitoon omhoog gaat en dan weer omlaag. Ik denk dat Marco V dit heeft gedaan met een pitchbend. [Grondtoon] ---relatief trage pitchbend--> [semitoon hoger] ---snelle pitchbend release--> [grondtoon]. Daarna wordt dit weer retriggerd door de noot opnieuw in te spelen.

Jouw groove vind ik daarnaast ook wat té. Ik krijg het gevoel dat de off-beat altijd maar wil versnellen en eigenlijk buiten het hoofdritme ligt. Dat wordt nog versterkt door die korte pauze na elke 2 kicks. Als je die ruimte met bv. een subbassbend zou vullen, zou het al heel wat beter klinken, maar ik zou persoonlijk de groove ook nog aanpassen zodat de off-beat toch iets meer bij het hoofdritme gaat passen. Daarvoor moet je dan wat trial en error doen.

Laatst gewijzigd:
zo'n herkenbaar probleem..

Nou heb ik een ook klein stukje gemaakt, ik wilde eerst proberen om het na te maken, maar dat lukt me gewoon niet.
Mag ik jullie vragen of hier dan wel swing/groove in zit? Daarnaast heb ik me best gedaan om het vol te laten klinken.. zoals ts aangaf.
Zit overigens wel een hihat loopje in..

Hoe meer voorbeelden hoe beter?

bedankt alvast..

Attachments

• R V.mp3
    588,8 KB · Bekeken: 118
Wat ik mis in de discussie is Compressie. Veel groove, dikheid en swing komt door goede analoge compressie/limiting toe te passen. Die smeed als het ware de groove tot 1 geheel. Trekt elementen naar voren of drukt ze weg. Het zorgt voor de flow in de beat. Ook gaat het statische, irritant repeterende eraf met goede externe gear (preamps). Zo beleef je de groove meer als iets levends.

Een goede groove is "sloppy" timing, goede balans geluiden (het laag vooral), niet te lange geluiden.. zo kort mogelijk eigenlijk en de juiste compressie om het in elkaar te laten vallen. Vooral de Kickdrum is enorm belangrijk in het geheel. Punch, laag, maar niet te volumineus..

Akkoord dat compressie onontbeerlijk is, maar een levendige groove creëren begint op de eerste plaats met: dynamiek.

De clap bij Marco V is veel afgelijnder en springt meer uit de mix (accentueert 2 & 4)
De offbeat-bas heeft zoals gezegd ook verschil in toonhoogte (accentueert 2 & 4),
de offbeat-percussie heeft 3 keer een andere velocitywaarde en leeft als het ware naar de 1 toe.

Op die manier leg je accenten, dit zorgt voor groove.

Daarna kan je ervoor zorgen dat het dynamisch verloop van je ritmesectie gecontroleerd / compact klinkt (compressie met bepaalde GR),
maar tóch steunt op de accenten, door de compressor mee te laten grooven (juiste attack, ratio, release).

Of je hier externe outboard voor nodig hebt, laat ik in het midden.
De snippet van de topicstarter klinkt 'dikker' dan het origineel van Marco V,
maar toch groovet / grooft het een pak minder ...

Ron-E, dat vind ik dus wel grooven, om de redenen in mijn post.
Misschien staat de hihat die naderhand inkomt nog wat té luid om te lijmen met de rest.

Denk dat alles al wel gezegd is: de groove moet er al zijn, voordat je hem gaat accentueren met compressie.

t soundje op de 2e en 4e zestiende in de laatste tel van de maat bij marco doet ook veel denk ik
bij jou lijkt het daardoor meer een herhaling van 2 tellen dan bij marco
de galm op je clap is wat holler/langer.. die slaat de beat een beetje dood
probeer dat s korter te maken
en misschien wat meer hoog
sowieso hangt groove ook heel erg af van wanneer sounds ophouden.. soms nog wel meer dan van wanneer ze precies beginnen

Ik ben aan de slag gegaan met jullie aanwijzingen
Ik wat soundjes verandert.
Velocity waarden, subtiel aangepast en gevarieerd
Ik heb de clap sound aangepast
Ik heb op de bass sound de een pitch variatie van een halve toon toegapast
Verder nog wat klein aanpassingen in de nootlengtes en plek van de nootjes.

De vraag is dan of het er al meer op lijkt en vooral belangrijk of er daardoor dan ook meer groove inkomt of is het nog steeds niet veel.

Ik ben benieuwd

Attachments

• Nieuw probeersel.wav
    4,7 MB · Bekeken: 107
t lijkt er niet meer op
maar t groeft veul beter
t basje is nu ook veel mellower die sound
daardoor wordt t ook wat ronder
kijk ook even naar de hihats
volgens mij zit er bij marco nog een shakertje achtig iets bij
dat bouncet ook wat meer dan die puntige hihats
en ook naar het stereobeeld
maar nogmaals, dit groeft wel lekkerder

t lijkt er niet meer op
maar t groeft veul beter
t basje is nu ook veel mellower die sound
daardoor wordt t ook wat ronder
kijk ook even naar de hihats
volgens mij zit er bij marco nog een shakertje achtig iets bij
dat bouncet ook wat meer dan die puntige hihats
en ook naar het stereobeeld
maar nogmaals, dit groeft wel lekkerder

Opzich is het niet zo erg dat het er niet meer op lijkt, want mijn doel is juist om manieren te vinden om een groove in je track te krijgen. Hierdoor heb ik in elk geval weer wat nieuwe dingen geleerd op dat gebied. Die Hihats staan te boek als shaker, maar ik heb er wat overdrive opgezet en wat saturation, waardoor het wss meer op een HH is gaan lijken. Het zou idd een shaker moeten zijn.

Stereobeeld heb ik nog niets aan gedaan.

Dank voor de tips weer

Paul

Probeer het volgende ook eens:

Importeer die beat van Marco V, of een stuk ervan naar een channel, pak wat instrumenten die op de instrumenten lijken in de beat van Marco V (volgens mij is dat geen probleem meer), probeer de exacte BPM te vinden en tik de instrumenten in op de plaatsen waar ze in de lied van Marco V zitten. INSPELEN DUS! > Desnoods met je toetsenbord! . En als het je lukt om helemaal los te gaan erop, varieer en geef het de ptaurus sparkle :P. Misschien dat er dan een lichtje gaat branden. (Niet gemeen bedoeld)

Nr2 klinkt een stuk beter inderdaad.
Wat ook erg goed werkt is het werken met verschillende soorten bassdrums en daar een groove mee proberen te maken, dus niet alleen een bd op de 1,2,3 en 4 maar ook ertussenin en dan met de velocities spelen.
Je kan die extra bassdrum patronen dan ook nog sidechainen aan je hoofd bassdrum zodat het lekker
gaat zuigen. Bij techno heb je dan vaak niet eens een "echte"bassline meer nodig omdat je zoveel groove en laag maakt op deze manier. En daarna het geheel natuurlijk flink compressen inderdaad.

Voorbeeldje bijgevoegd van een oude track met zo'n patroon van meerdere bassdrums, let niet op de audiokwaliteit, gaat om de idee

Attachments

• Vbeeldje.mp3
    615,4 KB · Bekeken: 108
Back