Hulp nodig (beginner)

Julesw94

Nieuwkomer
Een tijdje geleden heb ik een Korg R3 aangeschaft en omdat ik helemaal nieuw ben in de wereld van de synths en elektronische muziek heb ik een paar vragen.

1. Ik heb software om geluiden aan te kunnen passen via mijn MacBook Pro, ik weet alleen niet wat voor kabel ik nodig heb. Het is deze aansluiting: foto (1).jpg Iemand een idee wat voor kabel ik nodig heb?

2. Ik zou graag af en toe een idee dat ik heb willen opnemen. Het liefst zou ik dat doen via mijn computer dus dan komt weer de vraag welke kabel ik daarvoor nodig heb en welk programma ik het best kan gebruiken. (via torrent is alles wel gratis te downloaden)
Als het niet via mijn computer kan (of als dat niet de beste optie is) wat zouden jullie mij dan aanraden om op te nemen? Ik ben bereid om eventueel wel iets aan te schaffen van opname-apparatuur maar dan zou ik het fijn vinden als jullie even vermelden wat jullie me aanraden. :)

Ik hoop dat ik mezelf zo duidelijk mogelijk heb kunnen maken, zo niet, dan hoor ik het wel!

Er staat USB aansluiting. Dus met een USB kabel(te koop in elke puterwinkel) kan je de synth aansluiten op een USB poort van je Mac. Meestal is dit niet voor audio gebruik maar voor MIDI(musical instruments digital interface). In dit geval denk ik dat het voor de klankeditor van je synth is. Een stuk software waarbij je overzicht hebt van, per patch, de instellingen van je synth. Om MIDI noten te sturen/ontvangen naar een DAW(Cubase, Ableton etc.) zul je de MIDI in/out van je synth via een interface (te koop in de meeste muziekwinkels) naar je Mac moeten gebruiken.

Een USB kabel past daar niet in, dat heb ik geprobeerd. Zou ik dan een MIDI/USB kabel moeten kopen? En zou je me wat meer over een interface kunnen vertellen? Ben daar niet bekend mee. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Een USB kabel past daar niet in, dat heb ik geprobeerd. Zou ik dan een MIDI/USB kabel moeten kopen? En zou je me wat meer over een interface kunnen vertellen? Ben daar niet bekend mee. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Het is een ander soort USB-kabel dan je gewend bent. Om juist te zijn: USB is het protocol, niet de aansluiting zelf. Je hebt verschillende usb-aansluitingen: micro-usb, mini-usb, dan nog verschillende aansluitingen voor 1.1, 2.0,3.0, ...
Wat jij nodig hebt is een kabel van USB B naar USB A (USB 2.0 is hier wel voldoende), zo dus:

31645big.jpg

kost normaal bijna niets, en je vind hem in veel winkels.

over een interface: een interface is nodig om 2 verschillende dingen met elkaar te laten communiceren. Bijvoorbeeld een computer laat je met een mens communiceren met een beeldscherm: het beeldscherm zet de eentjes en nulletjes van de computer om naar tekst of beelden. Het beeldscherm is dus de interface.

Een computer kan ook niet gewoon met een keyboard of synth communiceren, daarvoor heeft het een interface nodig. En dat is (in dit geval) een midi-interface: zo kan je informatie van je computer met de synth uitwisselen. Opgelet, sommige synths en keyboards hebben een ingebouwde midi-interface. Maar dat moet je eens in je handleiding checken, het zou kunnen dat die usb-poort op je synth ook midi-commando's doorzendt.

En om op je 2de vraag te antwoorden: gewoon een kabeltje van de output van je synth naar de line in van je computer.
Deze normaal:
3.5mm-stereo-mini-jack-to-2-x-6.35mm-1-4-mono-jack-lead-cable-2m-363-p.jpg

Opnameprogramma: als je het gemakkelijk wil houden, gebruik dan het gratis Audacity (maar dat kan geen midigegevens aan). Ik ben geen mac-gebruiker, dus ik kan voorts enkel het bekendste mac-programma opnoemen: Logic.

Laatst gewijzigd:
Dus als ik het goed begrijp:

- voor de klankeditor te gebruiken moet ik de USB kabel kopen
- voor opnames te maken moet ik een interface kopen en dat simpele rood/zwarte kabeltje gebruiken + logic/ableton of wat dan ook downloaden.

(correct me if I'm wrong)

In ieder geval super bedankt voor je uitgebreide reactie!

- Om programs aan te passen of zelf te maken, kan je eigenlijk ook gewoon de knoppen op de R3 zelf gebruiken. De sound editor is wel overzichtelijker, maar uiteindelijk kan je hetzelfde doen.
- Voor opnames heb je enkel 'dat simepele rood/zwarte kabeltje' nodig en je computer met een programma op die audio opneemt (audacity = simpel en gratis).

Je stuurt gewoon geluid van je R3 naar je computer en die neemt dit op.

In tegenstelling tot het gebruiken van een midi-interface waar het geen geluid is die je doorstuurt van/naar computer.

Ik sluit mijn R3 aan op mijn laptop via dit soort kabel :

http://www.youritronics.com/shop/images/large/3.5-mm-stereo-jack-cable_w.jpg

+

http://us.123rf.com/400wm/400/400/s...andard-stereo-jack-plug-isolated-on-white.jpg

(waarschijnlijk is dit qua geluidskwaliteit niet de beste oplossing, maar deze kabel + plug had ik liggen)

Ik zou het graag gelijk goed aanpakken als ik begin met opnemen dus dan heb ik denk ik een interface nodig om goede kwaliteit te krijgen? En dat gaat dan gepaard met MIDI neem ik aan. Nog iets anders dat ik nodig heb?

copy paste van wikipedia:

MIDI is een [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Acroniem"]acroniem, dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem (en protocol) waarmee elektronische (muziek)instrumenten in [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Realtime"]realtime muzikale informatie kunnen uitwisselen. MIDI werkt met commando's, waarin versleuteld bijvoorbeeld "selecteer nu instrument 72" (dat is meestal de klarinet), "laat nu een Fis horen" en "voeg nu vibrato toe" worden verstuurd. Het is een soort elektronisch 'notenschrift'. Hoe het geluid uiteindelijk klinkt hangt af van de gebruikte [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Synthesizer"]synthesizer of geluidskaart. De muziekkaart van een [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Laptop"]laptop produceert doorgaans een minder fraai geluid dan een professionele synthesizer.
Elektronische muziekinstrumenten bestaan uit een gebruikersinterface (bijvoorbeeld een keyboard-toetsenbord) en een [ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Synthesizer"]synthesizer. MIDI OUT maakt het mogelijk om de commando's van een toetsenbord naar een andere synthesizer (of ander MIDI-apparaat) te leiden, die deze ontvangt op MIDI IN. De synthesizer van eerstgenoemd instrument en het toetsenbord van het tweede instrument worden in dit voorbeeld niet gebruikt.

Dus samenvattend : koop gewoon die kabel die psychomantis voorstelt en download audacity (gratis)
en je kan opnemen

Om op te nemen heb je geen midi-interface nodig. Die heb je alleen nodig als je bepaalde data tussen je synth en je computer uit te wisselen (ik had het misschien een beetje onduidelijk uitgelegd). Die data kan dan bijvoorbeeld zijn: "toets A wordt ingedrukt met snelheid X" als je een toets op je synth indrukt. Er zijn nog veel meer andere toepassingen, maar laat duidelijk zijn: MIDI is géén geluid, maar data.

om goed op te nemen heb je gewoon dat kabeltje dat ik voorstelde nodig. (Eigenlijk ook een audio-interface, maar die zit al in je laptop ingebouwd: datis de geluidskaart).

Ik zou me niet te veel met midi bezig houden als beginner, je hebt het waarschijnlijk toch niet onmiddelijk nodig. Toen ik mijn eerste keyboard kreeg had ik ook geen flauw idee wat het nu eigenlijk was.

Maar als ik geen MIDI gebruik, dan kan ik toch mijn synth alleen als controller gebruiken? En dat wil ik dus niet, ik wil de geluiden en effecten van mijn synth over kunnen dragen naar mijn computer en daarmee opnames maken.

Ik ga morgen (vrijdag) naar de Music Store in Keulen, daar zal ik ook nog even voor info vragen. In ieder geval iedereen nu al bedankt voor de reacties!

Maar als ik geen MIDI gebruik, dan kan ik toch mijn synth alleen als controller gebruiken? En dat wil ik dus niet, ik wil de geluiden en effecten van mijn synth over kunnen dragen naar mijn computer en daarmee opnames maken.

Ik ga morgen (vrijdag) naar de Music Store in Keulen, daar zal ik ook nog even voor info vragen. In ieder geval iedereen nu al bedankt voor de reacties!

Het is juist omgekeerd. Als je alleen midi gebruikt, kun je je synth enkel als controller gebruiken. Met een audio kabeltje neem je de geluiden van de synth op.
Als je je synth als controller wil gebruiken heb je een midi-interface nodig, anders niet. Maar dat zullen ze je bij music store ook wel uitleggen.

Back