Vraag over de combi van de M3

LegolasII

Vooral doorrr gaan
Hallo beste mensen,

Even een vraag over de combi van mijn M3.
Op dit moment ben ik bezig de mogelijkheden van de combi's te verkennen.
Nu kom ik voor mijn gevoel iets vreemds tegen.
Ik kan een bepaald geluid, die ik zelf aangepast heb, niet via de combi ten gehore brengen... Ik heb dus bijv. 4 timbre's bezet, maar de vijfde wilde het niet doen. Toen dacht ik eerst dat het aan de combi lag. Maar nu merk ik dat dat specifieke geluid, een door mij aangepaste soft-synth, op geen enkel kanaal te horen is. Terwijl ik die soft-synth wèl weer als programma kan gebruiken. Waar ligt dat nu weer aan. :frons:
Wie neemt even de moeite mij dit uit te leggen. Of is het weer zo'n mysterieuze fout van mijn 2e handsje. Zo langzamerhand krijg ik zin, om hem maar om te ruilen voor een nieuwe Kronos. Ik heb deze M3 nu zo'n 2 maand, en kom te veel rare dingen tegen. Geluiden, die ik niet kan saven... Een combi-bank met beperkingen. Een half gebakken expansion, zie eerdere posts van mij. Als ik mijn volledige aankoopbedrag weer terugkrijg, zit ik te denken om het verschil bij te passen voor een nieuwe Kronos.

Graag jullie commentaar. 8>

Piet

ligt niet aan je m3.

waarschijnlijk staan de eerste 4 kanalen via karma doorgeschakeld. Als je de 5e ook wilt gebruiken dan moet je naar de page gaan waar je de midi kanalen in kan stellen per spoor. Kies dan spoor 1G (de g erachter geeft aan dat het geluid altijd moet klinken via je keyboard). In alle andere gevallen zul je anders de sporen moeten activeren via Karma, of via het vinkje Thru achter een karma spoor je midi informatie doorgeven aan dat kanaal (dan heeft karma alleen effect over dat spoor terwijl je het spoor zelf ook kan spelen (dus zeg maar een send achtig effect))

Dat midi kanaal kun je overigens instellen in Page 3 Timbre Params, kies daar dan 1G of GCH, dan speelt die altijd via je keyboard.

Combi's programmeren is moeilijker dan je denkt, dus niet direct denken dat er iets mis is met je m3, gewoon de handleidingen en instructies volgen op de sites).

Ik heb voor karma-lab ooit een 'bouw je eerste combi handleiding' geschreven waarin je alle beginnersstappen stap voor stap uitgelegd krijgt. (is wel in het engels)

Die kun je hier vinden:
http://karma-lab.wikidot.com/korg-m3:creating-your-first-combi

Hallo Quifster,

Ik had al mijn timbre sporen reeds op 01G staan. Dus daar ligt het niet aan. Ik heb me een paar weken geleden geregistreerd bij Karmalab-forum.
En bij de artikelen bouw je eerste combi handleiding, heb ik eigenlijk alles al nagelezen. Ik heb die laserharp ook al nagemaakt. Die vond ik er totaal niet op lijken... Zelfs al een keer direct met Stephen Kay gemaild. Over mijn M3-troubles.
Mooi artikel van je, moet ik zeggen, maar direct in het Karma-gebeuren stappen, wilde ik eigenlijk niet. Dat is me eerst nog een brug te ver.
Dus ben ik ongeveer op de helft gestopt. Wat ik wil is gewoon een aantal mooie samples over elkaar heen layeren, zodat er een nieuwe sfeer ontstaat, die ik bij een muziekstuk wilde uit proberen.
Dus vier layers over elkaar heen, die ik allemaal al op 01G via page 3 timbre params had ingesteld. Toen ik aan de vijfde timbre begon, koos ik dus dat program wat niet wilde werken. En dat program, heet soft synth, doet het op geen enkel timbre, met alles ingesteld op 01G. Dus dat is de oplossing niet, ben ik bang.
Blijft de vraag waarom een program uit een programbank, niet wil, terwijl de andere 126 wèl willen... Ik hoop dat je nog iets te binnen schiet, wat het misschien ook zou kunnen zijn... Maar ook dat je programs hebt, die ik save, en dat de ene geen problemen geeft, en sommige andere programs wèl, uiteenlopend van totaal geen geluid van de "gesavede" aangepaste sound, maar ook het feit dat na zo'n foute save, ook een RTC-controller in de war is, slider 1 namelijk, baart me zorgen over de betrouwbaarheid van mijn M3.

Fijn dat je met me mee denkt.
Groet, Piet 8>

ok andere mogelijkheid, komt dat geluid misschien uit de F bank?
zo ja, dan zou het zo kunnen zijn dat je een radias kaart in je M3 hebt. In Combi mode kun je maximaal 4 radias geluiden gebruiken en die staan standaard op kanaal 1 - 4. Als je dan in kanaal 5 een radias geluid stopt dan hoor je niets. Dan moet je 1 van de andere kanalen op niet radias zetten en kanaal 5 wel op de radias kaart (zit in 1 van de tabbladen van de combi mode).

en als dat niet zo is, dan moet je kijken waar het probleem wel ligt, dus:
- als je die soft synth sound in kanaal 4 doet , doet die het dan wel? -> zo ja, dan is kanaal 5 gemute, of staat de output naar een niet aangesloten output (bijvoorbeeld in de IFX routing) , etc.
- als die het daar ook niet doet en een ander geluid wel, dan moet je kijken of de soft synth program in de program mode het wel doet -> zo nee, dan mist die de EDS sound in de oscs (dus dan kijken in de program zelf bij de osc's waar die heen wijst)
- werken andere sounds wel in kanaal 5 maar alleen dat ene geluid niet?

Probleem is, dat er zoveel mogelijkheden zijn die dit soort dingen kunnen veroorzaken dat je daar niet zomaar een oplossing voor kan geven. Het kan dus van alles zijn.

Laatst gewijzigd:
Wat betreft de f-bank: die doet het niet, omdat ik geen radias kaart in de M3 heb.
Dat heb ik in het begin al via de gebruiksaanwijzing na gecheckt.

Wat betreft de soft synth sound: die doet het op geen enkel kanaal.
Ik heb met de value slider heel snel alle geluiden in de bank er door heen gejast,
alles werkt, behalve net niet die soft synth sound. Soft synth staat op UF 84, alles van bank UF doet het behalve UF 84. Ik had bij mijn vraag al direct gemeld, dat de Soft synth het wèl op program doet. Dat vind ik juist zo vreemd.

Dus ja, alle andere sounds werken wel in kanaal 5, maar net die soft synth niet.
Nog sterker, de soft synth weigert op elk kanaal van de combi.

Het kan dus idd. van alles zijn,
dus ook dat de vorige eigenaar misschien deze synth verknoeid heeft,
of dat de M3, waar ik al steeds bang voor ben, technisch niet goed in orde is.

En ik heb twee jaar garantie uit de deal gehaald, dus ik kan twee jaar lang een beroep doen op reparatie. Maar ik zit niet op die toestanden te wachten.
Dus begint er een beste baal te ontstaan bij deze M3.

Maar toch bedankt voor je reactie.

Groet,
Piet 8>

alles werkt, behalve net niet die soft synth sound. Soft synth staat op UF 84, alles van bank UF doet het behalve UF 84. Ik had bij mijn vraag al direct gemeld, dat de Soft synth het wèl op program doet. Dat vind ik juist zo vreemd.

de UF bank is een user bank die niet standaard meegeleverd wordt, dus dat zijn 'eigen' of gedownloade sounds.

Ik heb even in de handleiding gekeken en de originele locatie is B058. Daar staat normaal de Factory Soft Synth. Probeer anders die eens te gebruiken.

Op dit moment heb ik dus banken UC UD UE UF en UG, volledig gevuld met door mij aangepaste samples. Allemaal voor gebruik in combinatie met mijn Tyros 4.

Ik zal even kijken wat het originele program B058 doet.
Die zal ik onaangepast door de combi halen. Als die het daar dan wèl doet, lijkt het er dus op dat er iets mis is gegaan met het saven van de soft synth naar geheugenplaats UF 84.

Ik kom er op terug.

Goed, ben ik weer.

Het originele program "Soft synth" doet het wèl op de combi.
Weliswaar heel zacht, soft synth dus. Te zacht wat mij betreft. Daarom heb veranderingen aangebracht dat het geluid van de sample wat krachtiger naar voren komt. Dit heb ik via de RTC-controllers 1 t/m 4, gedaan, (die sliders zijn geassigned), dus die kunnen gesaved worden.
Ik heb inmiddels begrepen dat je de sliders 1-8 allemaal kunt meesaven met het program, als ze eenmaal een functie hebben gekregen. Dat kun je bepalen in de program-mode op verschillende pag. Dus daar bestaan mijn meeste aanpassingen uit, aanpassen met de RTC controls en de Tone- adjust optie. En als een bepaald geluid de overhand heeft, de oscillatoren aanpassen. Het volumelevel dus. Niet te moeilijk, maar direct resultaat.

Wat ik nu ga doen, is de soft synth orgineel nog een keer aanpassen.
En vervolgens weer door de combi halen. Eens kijken of dat soelaas biedt.

Okay Quifster,

Nadat ik het orginele programma weer gesaved had met de waarden:
Filter EG slider op 76, en sliders 7 en 8 respectievelijk op 95, 73.
Bij Tone adjust de drive op 42 gezet, om iets meer bite te krijgen.

Heb ik vervolgens de aangepaste soft synth weer op UF 84 teruggezet.
En ja hoor, nu doet ie het wèl.

Wat ook zo vreemd was, maar ik nog niet gemeld had aan je,
dat toen de sample het eerst niet deed. Dat ie wel een blauwe waarde aangaf in het signaalbalkje op het betreffende timbre-kanaal. Dus hij gaf wel wat door, maar het was gewoon niet te horen.

Zoals ik al zei, de M3 laat soms op een vreemde manier steekjes vallen.
Maar hij doet het nu wel weer goed.

Nu zal ik eens kijken of ik vanmiddag wat met die soft synth kan doen op de combi... Die soft synth vraagt gewoon voor mijn gevoel om een flute er onder. Je voelt je net een kok in een keuken, ingrediëntje van dit, ingrediëntje van dat.

Dank je wel voor je hulp.

Groet,
Piet 8>

Back