V-synth wow

Origineel geplaatst door Acidfever
Kijk, dit is nu voor het eerst dat ik echt onder de indruk ben van de V-synth.....dat is gewoon retevet die functionaliteit.

Maar over hoeveel inputs kun je zoiets eigenlijk doen?

in een adat omgeving zoals ik het gebruik is het eigenlijk onbeperkt, je bepaalt zelf via je adat routing hoe en wat er door de vsynth behandeld wordt. Je kan echter ook gebruik maken van de usb audio van de vsynth zelf. Volgens mij heb je dan 2 stereo kanalen tot je beschikken, je kan dus zelf bepalen welke sounds direct naar de direct out outputs worden gezonden, en welke sounds naar de main out (en dus behandeld door de vsynth engine) gaan. Ik zal dat wel eens testen, ik heb nu de audio usb driver niet geinstalleerd, maar het lijkt me wel eens interessant om te proberen.

In de ableton live filterbank demo hebben ze dat volgens mij ook gedaan. Daar hoor je bijna alles naar de direct out gestuurd worden behalve de drums en wat andere sounds. Volgens mij doen ze dat via de usb truuk.

In een adat omgeving maakt het uiteraard niets meer uit, dan heb je meestal zo'n 16 (of meer afhankelijk van je setup) inputs die je willekeurig kan routen door je verschillende externe hardware heen.

Een leuke truuk is trouwens inderdaad zoals sjaak ook al zegt, het realtime samplen van de audio invoer, die kun je direct daarna weer behandelen en als oscs gebruiken zonder moeite. Impressive allemaal hoor :)

Dat van die audio via usb op de V-synth klopt geloof ik niet hoor Quifster.
Volgens mij is de usb van de V-synth alleen midi en data transfer (en dat niet tegelijk). Audio doet ie niet aan.
nog even de 2.0 manual gecheckt, inderdaad alleen storage en midi functionaliteit.

Origineel geplaatst door Mole
Dat van die audio via usb op de V-synth klopt geloof ik niet hoor Quifster.
Volgens mij is de usb van de V-synth alleen midi en data transfer (en dat niet tegelijk). Audio doet ie niet aan.
nog even de 2.0 manual gecheckt, inderdaad alleen storage en midi functionaliteit.

Dan vraag ik me toch af hoe ze dat in dat demo videootje bedoelen. Want volgens mij zeggen ze gewoon dat je daar audio van de V-synth naar je host streamt en vice versa.

Nu ik zo weer wat demo's hoor en de paar uur die ik ermee heb zitten kloten meeneem in mijn oordeel weet ik toch dat het niks voor mij is. De VA sectie valt me erg tegen. Verder is het concept van de filtering erg vet maar de daadwerkelijke sound (misschien filteralgoritmen) vallen me toch tegen.

Denk dat de V-synth echt zo'n bak is die niet voor iedereen is weggelegd. En dat is eigenlijk alleen maar goed.
Ik denk overigens niet dat een OS upgrade van v1.5 naar v2.0 veel uit zal maken als de sound je gewoon niet ligt. Extra functionaliteit kan daar namelijk niks aan veranderen.

Dat variphrase is ook wel cool, maar beetje achterhaald voor die prijs.

Dat doen ze via de analoge in- en uitgangen denk ik (ik zou zeggen check de jackjes op de demo). Laat ik wel even een pas op de plaats maken, ik ken namelijk alleen de V-synth. Of de XT wellicht wel usb audio heeft kan ik dus niet zomaar zeggen. Even kijken op de site leert inderdaad:

v-synth: geen streaming audio via usb
v-synth XT: wel streaming audio via usb

Ik zat er dus een beetje naast.

Dat doen ze via de analoge in- en uitgangen denk ik (ik zou zeggen check de jackjes op de demo). Laat ik wel even een pas op de plaats maken, ik ken namelijk alleen de V-synth. Of de XT wellicht wel usb audio heeft kan ik dus niet zeggen.

De V-Synth XT heeft inderdaad USB audio, de keys versie niet

Dan vraag ik me toch af hoe ze dat in dat demo videootje bedoelen. Want volgens mij zeggen ze gewoon dat je daar audio van de V-synth naar je host streamt en vice versa.

Nu ik zo weer wat demo's hoor en de paar uur die ik ermee heb zitten kloten meeneem in mijn oordeel weet ik toch dat het niks voor mij is. De VA sectie valt me erg tegen. Verder is het concept van de filtering erg vet maar de daadwerkelijke sound (misschien filteralgoritmen) vallen me toch tegen.

Denk dat de V-synth echt zo'n bak is die niet voor iedereen is weggelegd. En dat is eigenlijk alleen maar goed.
Ik denk overigens niet dat een OS upgrade van v1.5 naar v2.0 veel uit zal maken als de sound je gewoon niet ligt. Extra functionaliteit kan daar namelijk niks aan veranderen.

Dat variphrase is ook wel cool, maar beetje achterhaald voor die prijs.

Even kijken wat je bedoelt acidfever:
VA valt tegen: Wat vind je dan een voorbeeld van betere VA en waarin valt de V-synth je tegen?
Variphrase is achterhaald: Welke hardware synth heeft de v-synth hierin dan achterhaald (dan kan ik die gaan kopen }:| )?
Concept van de filtering: Wat bedoel je met het concept van de filtering? Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik snap je op dat punt niet.

Overigens denk ik dat het voor je oordeelsvorming geen kwaad kan om eens een v-synth met OS2.0 te beluisteren. Eén van de sterke punten zoals ook al eerder in deze draad benoemd (door quifster), is dat de v-synth zich nogal kameleon achtig gedraagt.

Laatst gewijzigd:
VA valt tegen: Wat vind je dan een voorbeeld van betere VA en waarin valt de V-synth je tegen?
Alesis Ion, Clavia etc. Allemaal bakken die een veel krachtigere sound neerzetten vind ik. Ik bedoel...supersaw en zo......been there done that (ik vind al dat soort kreten sowieso erg boring).

Variphrase is achterhaald: Welke hardware synth heeft de v-synth hierin dan achterhaald (dan kan ik die gaan kopen }:| )?

Geen idee, maar zoals eerder gezegd is een stukje software met een medium computer al voldoende om deze functionaliteit ruimschoots voorbij te streven. Pak reaktor en je hebt sampling functionaliteit waar de V-synth niet eens over kan dromen. Maar dat is verder niet erg....maar ik vind het geen unique selling point (meer). Overigens doen de Korg Radias en de Alesis Fusion ook dergelijke truukjes geloof ik, maar dan net ff wat anders.

Concept van de filtering: Wat bedoel je met het concept van de filtering? Daar ben ik wel benieuwd naar, want ik snap je op dat punt niet.

Dat je audio door je usb naar de V-synth kunt sturen, het daar kan bewerken en zonder latency weer terug in je host kun prikken. Dat is gewoon handig!

Overigens denk ik dat het voor je oordeelsvorming geen kwaad kan om eens een v-synth met OS2.0 te beluisteren. Eén van de sterke punten zoals ook al eerder in deze draad benoemd (door quifster), is dat de v-synth zich nogal kameleon achtig gedraagt.

Zoals gezegd heb ik de V-synth 2.x software uitvoerig gedemood in de winkel. Een Acess Virus gedraagt zich ook kameleon achtig maar toch vind ik ook dat geen fijne synth. Ik vind de V-synth gewoon vaak wat modderig klinken, moeilijk te beschrijven maar ik vind het 60% van de tijd tekort komen.

Zoals ik al eerder zei is het gewoon smaakafhankelijk. Niet iedereen hoeft dezelfde synth vet te vinden...toch?

Zoals ik al eerder zei is het gewoon smaakafhankelijk. Niet iedereen hoeft dezelfde synth vet te vinden...toch?

Daar heb je helemaal gelijk in
Dankjewel voor je toelichting

volledig mee eens,
anders zaten we met zijn allen met 2 synthesizers die iedereen heeft :)

ik kan me goed voorstellen dat iemand de vsynth niks vindt. veel hangt af van je werkwijze en geluidssmaak of een synth in de smaak valt.

Wat zijn we het eens he? :D

Nog even 1 extra opmerking....ik vind dat touchscreen wel extreem cool!

Touchscreen vinnik makkelijk, maar zou liever knoppen hebben..

Ben bang dat 't vervangen van een touchscreen een STUKKIE prijziger is dan een paar knoppen.. =(

Of course mag dat :) Wel grappig dat jij de VA sectie van oa Clavia beter vindt dan die van de V-Synth. Ik heb 4 jaar een Nord Lead 3 gehad. Echt een gave synth maar ik mis hem niet sinds ik de V-Synth heb. De V is veelzijdiger, hij kan als een echte trendy VA klinken maar ook totaal anders....en dat is zijn grote kracht vind ik.

Hoi jongens,

ik heb verder niet zoveel verstand van synths. Ik heb zelf een Korg Triton LE. Maar ik heb de V-synth van roland weleens bespeeld in een winkel. Dat is wat ik met een synth wil doen, zelf geluiden maken. Zijn de synths van vroeger daar ook geschikt voor? Of is de V-synth toch meer het neusje van de zalm op dat gebied?

Verder heb ik gehoord uit zeer betrouwbare bron, dat er een opvolger komt voor de V-synth.

Wat ik nog vragen wilde, de SH 201 van Roland, ik zie daar GEEN screen op zitten. Hoe kan ik dan zien wat voor geluid ik maak?

En kan ik een geluidje van Korg ook in een V-synth laden of wat ook? Wie wil antwoorden? Alvast bedankt.

Nogmaals, het heeft wel me interesse, maar ik ben geen prof.

Erik

ik heb verder niet zoveel verstand van synths. Ik heb zelf een Korg Triton LE. Maar ik heb de V-synth van roland weleens bespeeld in een winkel. Dat is wat ik met een synth wil doen, zelf geluiden maken. Zijn de synths van vroeger daar ook geschikt voor? Of is de V-synth toch meer het neusje van de zalm op dat gebied?
Met die Triton kun je net zo goed zelf geluiden maken, net als met *elke* andere synth, of-ie nou oud of nieuw is.
Verder heb ik gehoord uit zeer betrouwbare bron, dat er een opvolger komt voor de V-synth.

Nu al & alweer? Wat is dat voor bron dan?
Wat ik nog vragen wilde, de SH 201 van Roland, ik zie daar GEEN screen op zitten. Hoe kan ik dan zien wat voor geluid ik maak?

Displays op synths bestaan sowieso pas sinds de jaren '80 of zo. Hoe denk je dat ze voor die tijd geluiden editen? Gewoon kijken hoe je knoppen staan!
En kan ik een geluidje van Korg ook in een V-synth laden of wat ook? Wie wil antwoorden? Alvast bedankt.

Samples wel als je de sample-expansion hebt op de Triton Le, patches niet.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sjaak
Of course mag dat :) Wel grappig dat jij de VA sectie van oa Clavia beter vindt dan die van de V-Synth. Ik heb 4 jaar een Nord Lead 3 gehad. Echt een gave synth maar ik mis hem niet sinds ik de V-Synth heb. De V is veelzijdiger, hij kan als een echte trendy VA klinken maar ook totaal anders....en dat is zijn grote kracht vind ik.

Ik heb een G2 en een Nord modular van de eerste generatie. Denk dus dat mijn Clavia ervaring iets veelzijdiger is dan de V-synth. 8o)

Hoe veelzijdig een synth is bepaal je natuurlijk voor een groot deel zelf. Ik heb ook een Virus gehad...ook een kameleon wat betreft geluiden. Alleen daar kon ik het toch niet mee eens worden.

De V-synth kan samples inladen, dat is een groot voordeel t.o.v. veel andere synths, maar dan nog vind ik de directe, cleane maar toch krachtige sound van Clavia beter dan wat dan ook van menig ander fabrikant.

Maar dat is weer mijn mening....en dat van de V-synth is de jouwe....kun je kort of lang over praten maar smaak is subjectief.

:D

Dag Erik welkom op het forum
De vraag die jij stelt is nogal veelomvattend. Allereerst dien je een onderscheid te maken tussen synthese en sampling. Als je zelf geluiden wilt maken, bedoel je dan dat je bestaande geluiden wilt bewerken of dat je de geluiden zelf wilt synthetiseren (de klankopwekking zelf wilt doen)? Een combinatie tussen beide is ook denkbaar (veel samplers hebben ook synthese functies, de v-synth doet ook beide). In de categorie eigenlijk geen sampler en ook eigenlijk niet echt een synth bevindt zich nog de rompler: de klankbakjes met honderden voorgebakken geluiden die altijd voor de toetsenist klaar staan om ingezet te worden in de meest uiteenlopende settings.

Kijk voor synths in alle soorten en maten eens in deze draad:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=54882&highlight=welke+synth

en zoek vooral veel op internet over nieuwe synths en beluister ze en zoek dan de discussies op op verschillende fora (daar leer je veel van). Wees trouwens ook niet bang om eens een keer iets verkeerds te kopen en hou je budget in het begin bescheiden, zo leer je je voorkeuren kennen.

Zoek eens op akai samplers op het forum als sampling meer je kopje thee is.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Touchscreen vinnik makkelijk, maar zou liever knoppen hebben..

Ben bang dat 't vervangen van een touchscreen een STUKKIE prijziger is dan een paar knoppen.. =(

Cool <> goedkoop........face it! 8~

Hoi Cheimoon en anderen,

Nog niet zo lang geleden heb ik een muziekzaak in Assen gebeld (waar ik woon) over de V-synth. Die hadden de inporteur van Roland gebeld. Die vertelde hun, dat er een vervolg komt op de V-synth.

Mole, jij vroeg wat ik wilde met geluiden. Als ik op de Korg een geluid oproep, een piano of wat ook, ben ik zelf bezig met die draaiknopjes. Maar het leuke zou zijn, om niet alleen het geluid van een piano of orgel of wat ook te vervormen. Maar ook de geluiden die de V-synth heeft. Die geluiden komen, zoals je weet, niet uit een fluit of orgel of wat ook. Maar zijn puur om zelf eigen geluiden te maken. Daar is de V-synth geknipt voor. Dat lijkt me het mooiste aan een synth.

Mole, even een vraag, wat versta jij onder geluiden zelf synthetiseren? Bedoel je opnemen in je synth (wat met mijn Korg ook kan met een extra kaart) en zelf vervormen of, zoals ik het omschrijf een bestaand geluid vervormen door middel van de draaiknoppen? En wat zijn patches?

Samplen, is dat een geluid opnemen? (Ik ben niet zo thuis in de synthesewereld)

De Clavia ken ik niet. Zou die nog te koop zijn bij deze of gene? Nou, ik hoop op een reaktie.

Erik

Vooraf: MOOOOODS!!! Verplaatsen deze posts! Hierheen gaarne! ;)

Origineel geplaatst door ErikDrenthe
Mole, jij vroeg wat ik wilde met geluiden. Als ik op de Korg een geluid oproep, een piano of wat ook, ben ik zelf bezig met die draaiknopjes. Maar het leuke zou zijn, om niet alleen het geluid van een piano of orgel of wat ook te vervormen. Maar ook de geluiden die de V-synth heeft. Die geluiden komen, zoals je weet, niet uit een fluit of orgel of wat ook. Maar zijn puur om zelf eigen geluiden te maken. Daar is de V-synth geknipt voor. Dat lijkt me het mooiste aan een synth.

Mole, even een vraag, wat versta jij onder geluiden zelf synthetiseren? Bedoel je opnemen in je synth (wat met mijn Korg ook kan met een extra kaart) en zelf vervormen of, zoals ik het omschrijf een bestaand geluid vervormen door middel van de draaiknoppen? En wat zijn patches?

Samplen, is dat een geluid opnemen? (Ik ben niet zo thuis in de synthesewereld)

Okee! Helemaal vanaf het begin dus!

Nou dan: een inleiding over synths en kiezen en opties staat in deze thread. Even de eerste vier posts lezen en je bent al weer een heel end verder.

Voor de rest: 'synthetiseren' is het bewerken van je geluid. Dat kan vanaf 'scratch' of via het bewerken van een patch (een preset van een synth). Die patch en waveform (een patch is één of meer bewerkte waveforms; waveforms zijn (in de Triton in ieder geval) hele korte samples die geloopt worden als je een toets indrukt) kunnen van alles zijn, zowel de fluit of dat orgel dat jij noemt, als de niet-realistische geluiden. Dat kan met een Triton net zo goed als met een V-Synth (misschien werkt een V-Synth wat intuïtiever).

Maar voor ik alsnog een heel verhaal ga houden (want er is zoveel om te vertellen - er zijn al tien 'maars' te noemen bij bovenstaande alinea): lees je eerst 's goed in! Lees de FAQ hier van het SF en gebruik de zoekmachine om threads te vinden (blader bijvoorbeeld door de thread waar ik hierboven naar verwees en bekijk vooral ook andere threads waarnaar daar verwezen wordt). Dan kom je erachter wat voor soorten synthesizers er zijn en wat je daarmee kunt doen, en kun je vervolgens bepalen wat jou daarin wel en niet aanspreekt. Op basis van wat je nu toe zegt kun je trouwens alles nog perfect met je Triton doen. Pak de handleiding erbij en ga er eens enkele luttule uurtjes goed voor zitten; volgens mij heb je tot nu toe nog geen 1% van zijn mogelijkheden ontdekt! :okdan:

Back