Origineel geplaatst door ErikDrenthe
Ik maak uit je antwoord op, dat een afzonderlijk geluid, zoals piano of een orgel of een elektronische piano of een voicegeluid of een ander geluid, een patch heet. Of een ander woord: preset. Iets, wat van te voren in het instrument zit. Pre = voor, set = zetten. Dus voorzetten. Klopt dat? En samplen is opnemen. Dit om alles ff voor mezelf op een rijtje te hebben.
De Korg Triton LE heeft 400 of 500 patches, ik meende dat de V-synth er 300 heeft. Heb je zelf ook een synth of meerdere? Wat doe jij zoal met je synth(s)?
Okee, in het kort dan maar in aanvulling op en overlappend met Yoozers verhaal.
Voor jou zijn hoofdzakelijk twee soorten synths interessant:
romplers en
VA-synths. Romplers werken op basis van samples (hoe ze precies genoemd worden verschilt per fabrikant; 'waveforms' is een variant bijvoorbeeld). Zoals Yoozer zei, ingebakken geluiden die je als zodanig niet meer kunt vervangen. Je kunt ze wel uitgebreid editen; daar kom ik zo op terug. VA-synths werken op basis van digitaal genereerde golfvormen die gebaseerd zijn op wiskundige formules, zoals sinus, zaagtand en blokgolf. Deze kun je op dezelfde manier editen, maar een verschil is dat je ook de golfvorm zelf in zekere zin kunt veranderen, bijvoorbeeld door de periode te verkorten (dat een sinus niet in 0,01 seconde loopt maar in 0,005 (puur hypothetisch voorbeeld)). Zoals hieruit duidelijk mogen zijn is het erg moeilijk realistische geluiden te krijgen uit een VA-synth, aangezien je die dan moet opbouwen uit de juist combinatie van sinussen enz. Dat gaat veel gemakkelijk met een rompler, aangezien die op basis van samples werkt.
Nou dan, editing! Beide werken volgens hetzelfde principe: subtractieve synthese. Dit houdt in dat er een bepaald geluid wordt opgewekt (een sample of golfvorm) en dat je die bewerkt, ten eerste door d.m.v. filtering iets met de frequentie te doen. Zoals via de
cutoff hoge frequenties afkappen (low-pass-filter, LPF), of juist lage (high-pass-filter, HPF). Ook kun je een bepaalde frequentie laten pieken via
resonance. Daarbij kun je nog allerlei andere bewerkingen toepassen, zoals de verloop van je volume of je filter bij het indrukken van een toets (attack-decay-sustain-release,
ADSR). Of bewerken via
LFO (low-frequency-oscillator): bijvoorbeeld dat het volume van je geluid fluctueert volgens een sinus, of de resonance-waarde d.m.v. een blokgolf (dan krijg je dus een aan-uit-effect in je resonance). En uiteraard zijn er allerlei
effecten (echo, galm, chorus, flanger, enz. enz.) toepasbaar.
Een ander verschil tussen romplers en VA is uitgebreidheid. Romplers zijn vaak 'workstations' waar je nog een hoop meer mee kan, zoals sequencing (muzieknoten opslaan), sampling (zelf samples inladen die je vervolgens als basis voor je geluid kunt gebruiken), enz. Om die reden is het onmogelijk om voor elke optie een knop te hebben en gaat het editen van romplers via allerlei menu's (tot aan subsubsubsubsubmenu's). Dat is het nadeel van romplers t.o.v. VA-synths: VA-synths hebben meestal minder opties en wél voor veel daarvan een specifiek knop of schuif. Daardoor zijn die veel gemakkelijker, prettiger, intuïtiever, enz. te editen. Een voordeel van rompler is echter dat je daar door de ingebakken samples 'realistische' geluiden uit kunt halen (orkest, piano, orgel, enz.). Van de andere kant geldt dat alleen als je die geluiden echt wilt hebben; de 'synthgeluiden' klinken vaak 'lekkerder' als ze uit een VA-synth komen (of echt analoog, van vroegâh, maar dat even terzijde voor de overzichtelijkheid; kan trouwens ook uit een rompler, klinkt ook (bijna) net zo goed (vind ik in ieder geval), maar het editen werkt gewoon minder prettig, en dat is juist bij dat soort geluiden belangrijk).
Dan nog wat: je hoeft niet per één geluid tegelijk op te wekken. Een geluid of golfvorm wordt opgewekt door een
oscillator en daarvan heb je er gewoonlijk meerdere in één synth. In een VA 1 tot 3, in een rompler 2-4. In ieder geval: per patch (een
patch is het totaal-geluid dat je speelt, dus inclusief editing en alles; een
preset is een fabriekspatch, dus een patch die door de fabrikant gemaakt is en bij aankoop al op je synth zit). Je moet natuurlijk ook akkoorden kunnen spelen (nou ja, hoeft niet per se, maar goed). Daarop heeft
polyfonie betrekking. Een polyfonie van 64 noten houdt in dat een synth 64 oscillators heeft om geluid op te wekken. Een patch die uit twee oscillators bestaat kun je dus 32 keer tegelijk laten klinken (dit is inclusief de 'release' van de ADSR = de periode dat de klank blijft doorgaan nadat je de toets hebt losgelaten; dus een geluid gebruikt polyfonie totdat hij helemaal verdwenen is). Hier zit ook weer een verschil tussen VA-synths en romplers: romplers hebben gewoonlijk veel meer polyfonie (nieuwe synths minstens 64 stemmen, gewoonlijk alweer 128 zelfs, terwijl een nieuwe VA-synth rustig 8 stemmen kan hebben). Dat heeft met de interne architectuur te maken.
Dus! (ik hoop dat het een beetje duidelijk is; en ik zal analoog, FM-, additieve, wavetable- en vector-synthese maar even overslaan

) Wat specificaties betreft: hoeveel patches er in een synth zitten is niet bijzonder belangrijk. Belangrijker is wat voor mogelijkheden voor editing hij heeft, hoeveel de polyfonie is, en uit hoeveel oscillators een patch kan bestaan. In het geval van romplers is ook interessant hoeveel voorgebakken samples erin zitten. Met 10 samples kun je best wel 389735 verschillende patches maken, maar je hoeft dan niet te verwachten dat er imitaties van allerlei soorten instrumenten uit te halen zijn (wat je normaal zou verwachten bij een rompler).
Ik speel soms nog wat pop of geestelijke liederen. Ik heb wel wat keyboardles-sen gehad, maar me leraar is toen gestopt met lesgeven. Dat probeer ik soms nog een beetje op te krikken. Maar doordat hij is gestopt, moet de stimulans nu van mezelf komen.
Ik ontdek dat ik niet alleen wat wil spelen, maar ook meer geluiden wil maken, zoals ze in de dance- of trancewereld doen. En zo zelf muziek maken of wat ook. Dus vooral eigen geluiden maken. De V-synth is daar wel geknipt voor, vind ik. Ik ben een hobbyist wat dat betreft. Ik ga wat dat betreft op me gevoel af, zolang het maar lekker in het gehoor ligt.
Ik zou dus willen zeggen, na het voorafgaane: het kan eigenlijk ook op je Triton. Iets onhandiger, maar net zo goed. Maar vooral ook: waar baseer je op dat een V-Synth zo geschikt is? Waarom niet één van de vele (goedkopere, zeker als je ook tweedehands kijkt) VA-synths? Een V-Synth is wel wat complex om mee te beginnen, en ik denk dat er veel meer opties op zitten dan je de eerste tijd nodig gaat hebben. Overkill dus!
Weet jij wat een masterkeyboard is?
Een keyboard dat andere keyboards kan aansturen. Dat gaat via MIDI, wat een protocol is om keyboards en randapparatuur (bijvoorbeeld een pc; alles moet op elkaar aangesloten zijn via speciale MIDI-kabels) elkaar te laten aansturen.
Vandaag heb ik een zaak in Rotterdam opgebeld, die zei veel klanten te hebben. Dat kan wel kloppen, omdat ze veel hebben. Ook veel oude modellen. Hoewel ik in Assen woon, wil ik daar weleens een kijkje nemen. Per slot van rekening heeft Da Capo in Nietap ook klanten overal in het land zitten. Ik ben benieuwd wat ze daar in Rotterdam hebben. Ik zag op hun site dat ze daar de Alesis Andromeda hebben en de Access Virus TI. Dat zijn allemaal dure apparaten. Die verkoper zei, dat als ik wat wil horen, dat ik er dan heen moet gaan. Dat was ook mijn idee. Gewoon eens orienteren, meer niet. Mijn voorkeur zou denk ik eerst uitgaan naar de V-synth van Roland. Vanwege de prijs wacht ik daar eerst even mee.
Tsja, de V-Synth is ook duur... Prijzen zeggen in ieder geval niets; het gaat erom wat jij wil. Zo'n Andromeda is echt over-the-top voor jou (qua complexiteit), en een Virus Ti gewoon veel te uitgebreid om zomaar mee te beginnen (behalve als je geld zat hebt natuurlijk

). Wat betreft die zaak in Rotterdam (Feedback?). Er zijn zoveel winkels waar je heen kunt. Feedback heeft ook een filiaal in Apeldoorn (een tikje dichterbij wel...) en er is vast ook wel wat anders ergens in Noordoost-Nederland.
Hoe dan ook: laat je niets aanpraten, door niemand niet! Lees jezelf in, zoek uit wat je wilt en wat er is en hoe je dat op elkaar kunt laten aansluiten. Probeer synthesizers uit: luister naar de klank en bekijk hoe prettig het (lijkt te) werkt (werken). En geloof nooit verkopers!
Ik zou bijna verplicht willen stellen, dat verkopers klanten erop wijzen, dat een V-synth geen piano of wat ook heeft. Dat kan schelen om mensen niet teleur te stellen. Want die V-synth schijnt niet zo goed te verkopen.
Tsja, niet echt, eigenlijk. Ik zou liever bijna verplicht willen stellen dat iedereen eerst wat informatie inwint voordat ze iets kopen! Een V-Synth is gewoon totaal niet bedoeld voor piano-geluiden. Je koopt toch ook geen piano om cello mee te spelen? (en nee, die vergelijking is niet overdreven!)