V-synth wow

Origineel geplaatst door ErikDrenthe
Hoi Cheimoon en anderen,

Nog niet zo lang geleden heb ik een muziekzaak in Assen gebeld (waar ik woon) over de V-synth. Die hadden de inporteur van Roland gebeld. Die vertelde hun, dat er een vervolg komt op de V-synth.
Dat is er al - de V-synth XT (in rackformaat). Heeft een kleurenscherm en 2 plug-in kaarten standaard ingebouwd :).

Mole, even een vraag, wat versta jij onder geluiden zelf synthetiseren? Bedoel je opnemen in je synth (wat met mijn Korg ook kan met een extra kaart) en zelf vervormen of, zoals ik het omschrijf een bestaand geluid vervormen door middel van de draaiknoppen?
Je neemt vrijwel nooit iets op in je synth - tenzij het ding een sampler aan boord heeft (of een sampler is).

Even uitleg: Een sampler neemt geluiden op (in feite niks anders dan een digitale tape-recorder). Een sampler is in staat deze geluiden op welke snelheid dan ook weer terug af te spelen. De geluiden worden bij een sampler opgeslagen in RAM-geheugen - kan dus weer overschreven worden. Het verschil tussen je Triton Le en een sampler is dat de geluiden van de Le al door iemand anders zijn opgenomen en vastgebakken staan in ROM-geheugen - kan dus niet meer overschreven worden.

De nieuwere workstations (Korg Triton, Korg OASYS, Yamaha Motif, Roland Fantom, Alesis Fusion e.d.) hebben zowel ROM-geheugen aan boord als RAM. Je kunt ze dus "kant en klaar" gebruiken maar ook zelf dingen opnemen.

Het verschil van deze apparaten met de Nord Leads/Nord Modulars van Clavia is als volgt. In plaats van de golfvorm op te slaan in het geheugen wordt die bij de Nord steeds opnieuw gegenereerd. Als je thuis bent in de grafische wereld: het verschil tussen Photoshop en Illustrator ;). Het is niet zo dat de golfvormen in de Nord van een "natuurlijke" bron komen; eerder van een wiskundige formule die je steeds op elke toonhoogte opnieuw uit kan rekenen.

En wat zijn patches?
Patches zijn presets. Op je Le heten ze Programs.
De Clavia ken ik niet. Zou die nog te koop zijn bij deze of gene? Nou, ik hoop op een reaktie.
Kijk maar eens:

www.feedback.nl
www.thomann.de
www.musicstore.com

en zoek op iets van Clavia. Oudere modellen zoals de Nord Modular of de oude Lead 2 zijn alleen nog maar 2ehands te koop, vaak.

Hoi Yoozer en anderen,

Hoe ist? Hee, die musicstore, zit die in Duitsland? Hoeveel hebben ze aan synths staan in de winkel?

Ik maak uit je antwoord op, dat een afzonderlijk geluid, zoals piano of een orgel of een elektronische piano of een voicegeluid of een ander geluid, een patch heet. Of een ander woord: preset. Iets, wat van te voren in het instrument zit. Pre = voor, set = zetten. Dus voorzetten. Klopt dat? En samplen is opnemen. Dit om alles ff voor mezelf op een rijtje te hebben.

De Korg Triton LE heeft 400 of 500 patches, ik meende dat de V-synth er 300 heeft. Heb je zelf ook een synth of meerdere? Wat doe jij zoal met je synth(s)?

Ik speel soms nog wat pop of geestelijke liederen. Ik heb wel wat keyboardles-sen gehad, maar me leraar is toen gestopt met lesgeven. Dat probeer ik soms nog een beetje op te krikken. Maar doordat hij is gestopt, moet de stimulans nu van mezelf komen.

Ik ontdek dat ik niet alleen wat wil spelen, maar ook meer geluiden wil maken, zoals ze in de dance- of trancewereld doen. En zo zelf muziek maken of wat ook. Dus vooral eigen geluiden maken. De V-synth is daar wel geknipt voor, vind ik. Ik ben een hobbyist wat dat betreft. Ik ga wat dat betreft op me gevoel af, zolang het maar lekker in het gehoor ligt.

Weet jij wat een masterkeyboard is?

Vandaag heb ik een zaak in Rotterdam opgebeld, die zei veel klanten te hebben. Dat kan wel kloppen, omdat ze veel hebben. Ook veel oude modellen. Hoewel ik in Assen woon, wil ik daar weleens een kijkje nemen. Per slot van rekening heeft Da Capo in Nietap ook klanten overal in het land zitten. Ik ben benieuwd wat ze daar in Rotterdam hebben. Ik zag op hun site dat ze daar de Alesis Andromeda hebben en de Access Virus TI. Dat zijn allemaal dure apparaten. Die verkoper zei, dat als ik wat wil horen, dat ik er dan heen moet gaan. Dat was ook mijn idee. Gewoon eens orienteren, meer niet. Mijn voorkeur zou denk ik eerst uitgaan naar de V-synth van Roland. Vanwege de prijs wacht ik daar eerst even mee.

Ik zou bijna verplicht willen stellen, dat verkopers klanten erop wijzen, dat een V-synth geen piano of wat ook heeft. Dat kan schelen om mensen niet teleur te stellen. Want die V-synth schijnt niet zo goed te verkopen.

Ik ben niet zo thuis in de grafische wereld. Ik vind het wel fijn om wat termen te weten van de synthwereld.

Dat samplen, dat doe ik nog niet. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik weet niet of ik iets wil opnemen. Zou het wel kunnen doen. Hoe vaak is een origineel nummer al niet eens opgenomen in een synth of sampler, om dat in een dance- of housenummer te gebruiken. En om dat dan te vervormen.

Volgens mijn info is het bedrijf van Alesis bankroet gegaan. Weet jij dat zo?

Hoi Yoozer en anderen,

Volgens mijn info is het bedrijf van Alesis bankroet gegaan. Weet jij dat zo?

hoi Erik,

ik haak even in... Alesis is als ik mij goed herriner in 2002 failliet gegaan, echter heeft het amerikaanse merk Numark (bekend van hun DJ spullen) Alesis overgenomen en straalt sinsdien weer :D

Beter want dan blijven de Andromeda's en ander spul gewoon leverbaar 8)

Ik maak uit je antwoord op, dat een afzonderlijk geluid, zoals piano of een orgel of een elektronische piano of een voicegeluid of een ander geluid, een patch heet. Of een ander woord: preset. Iets, wat van te voren in het instrument zit. Pre = voor, set = zetten. Dus voorzetten. Klopt dat? En samplen is opnemen. Dit om alles ff voor mezelf op een rijtje te hebben.

De Korg Triton LE heeft 400 of 500 patches, ik meende dat de V-synth er 300 heeft. Heb je zelf ook een synth of meerdere? Wat doe jij zoal met je synth(s)?

Okee, in het kort dan maar in aanvulling op en overlappend met Yoozers verhaal.

Voor jou zijn hoofdzakelijk twee soorten synths interessant: romplers en VA-synths. Romplers werken op basis van samples (hoe ze precies genoemd worden verschilt per fabrikant; 'waveforms' is een variant bijvoorbeeld). Zoals Yoozer zei, ingebakken geluiden die je als zodanig niet meer kunt vervangen. Je kunt ze wel uitgebreid editen; daar kom ik zo op terug. VA-synths werken op basis van digitaal genereerde golfvormen die gebaseerd zijn op wiskundige formules, zoals sinus, zaagtand en blokgolf. Deze kun je op dezelfde manier editen, maar een verschil is dat je ook de golfvorm zelf in zekere zin kunt veranderen, bijvoorbeeld door de periode te verkorten (dat een sinus niet in 0,01 seconde loopt maar in 0,005 (puur hypothetisch voorbeeld)). Zoals hieruit duidelijk mogen zijn is het erg moeilijk realistische geluiden te krijgen uit een VA-synth, aangezien je die dan moet opbouwen uit de juist combinatie van sinussen enz. Dat gaat veel gemakkelijk met een rompler, aangezien die op basis van samples werkt.

Nou dan, editing! Beide werken volgens hetzelfde principe: subtractieve synthese. Dit houdt in dat er een bepaald geluid wordt opgewekt (een sample of golfvorm) en dat je die bewerkt, ten eerste door d.m.v. filtering iets met de frequentie te doen. Zoals via de cutoff hoge frequenties afkappen (low-pass-filter, LPF), of juist lage (high-pass-filter, HPF). Ook kun je een bepaalde frequentie laten pieken via resonance. Daarbij kun je nog allerlei andere bewerkingen toepassen, zoals de verloop van je volume of je filter bij het indrukken van een toets (attack-decay-sustain-release, ADSR). Of bewerken via LFO (low-frequency-oscillator): bijvoorbeeld dat het volume van je geluid fluctueert volgens een sinus, of de resonance-waarde d.m.v. een blokgolf (dan krijg je dus een aan-uit-effect in je resonance). En uiteraard zijn er allerlei effecten (echo, galm, chorus, flanger, enz. enz.) toepasbaar.

Een ander verschil tussen romplers en VA is uitgebreidheid. Romplers zijn vaak 'workstations' waar je nog een hoop meer mee kan, zoals sequencing (muzieknoten opslaan), sampling (zelf samples inladen die je vervolgens als basis voor je geluid kunt gebruiken), enz. Om die reden is het onmogelijk om voor elke optie een knop te hebben en gaat het editen van romplers via allerlei menu's (tot aan subsubsubsubsubmenu's). Dat is het nadeel van romplers t.o.v. VA-synths: VA-synths hebben meestal minder opties en wél voor veel daarvan een specifiek knop of schuif. Daardoor zijn die veel gemakkelijker, prettiger, intuïtiever, enz. te editen. Een voordeel van rompler is echter dat je daar door de ingebakken samples 'realistische' geluiden uit kunt halen (orkest, piano, orgel, enz.). Van de andere kant geldt dat alleen als je die geluiden echt wilt hebben; de 'synthgeluiden' klinken vaak 'lekkerder' als ze uit een VA-synth komen (of echt analoog, van vroegâh, maar dat even terzijde voor de overzichtelijkheid; kan trouwens ook uit een rompler, klinkt ook (bijna) net zo goed (vind ik in ieder geval), maar het editen werkt gewoon minder prettig, en dat is juist bij dat soort geluiden belangrijk).

Dan nog wat: je hoeft niet per één geluid tegelijk op te wekken. Een geluid of golfvorm wordt opgewekt door een oscillator en daarvan heb je er gewoonlijk meerdere in één synth. In een VA 1 tot 3, in een rompler 2-4. In ieder geval: per patch (een patch is het totaal-geluid dat je speelt, dus inclusief editing en alles; een preset is een fabriekspatch, dus een patch die door de fabrikant gemaakt is en bij aankoop al op je synth zit). Je moet natuurlijk ook akkoorden kunnen spelen (nou ja, hoeft niet per se, maar goed). Daarop heeft polyfonie betrekking. Een polyfonie van 64 noten houdt in dat een synth 64 oscillators heeft om geluid op te wekken. Een patch die uit twee oscillators bestaat kun je dus 32 keer tegelijk laten klinken (dit is inclusief de 'release' van de ADSR = de periode dat de klank blijft doorgaan nadat je de toets hebt losgelaten; dus een geluid gebruikt polyfonie totdat hij helemaal verdwenen is). Hier zit ook weer een verschil tussen VA-synths en romplers: romplers hebben gewoonlijk veel meer polyfonie (nieuwe synths minstens 64 stemmen, gewoonlijk alweer 128 zelfs, terwijl een nieuwe VA-synth rustig 8 stemmen kan hebben). Dat heeft met de interne architectuur te maken.

Dus! (ik hoop dat het een beetje duidelijk is; en ik zal analoog, FM-, additieve, wavetable- en vector-synthese maar even overslaan :) ) Wat specificaties betreft: hoeveel patches er in een synth zitten is niet bijzonder belangrijk. Belangrijker is wat voor mogelijkheden voor editing hij heeft, hoeveel de polyfonie is, en uit hoeveel oscillators een patch kan bestaan. In het geval van romplers is ook interessant hoeveel voorgebakken samples erin zitten. Met 10 samples kun je best wel 389735 verschillende patches maken, maar je hoeft dan niet te verwachten dat er imitaties van allerlei soorten instrumenten uit te halen zijn (wat je normaal zou verwachten bij een rompler).

Ik speel soms nog wat pop of geestelijke liederen. Ik heb wel wat keyboardles-sen gehad, maar me leraar is toen gestopt met lesgeven. Dat probeer ik soms nog een beetje op te krikken. Maar doordat hij is gestopt, moet de stimulans nu van mezelf komen.

Ik ontdek dat ik niet alleen wat wil spelen, maar ook meer geluiden wil maken, zoals ze in de dance- of trancewereld doen. En zo zelf muziek maken of wat ook. Dus vooral eigen geluiden maken. De V-synth is daar wel geknipt voor, vind ik. Ik ben een hobbyist wat dat betreft. Ik ga wat dat betreft op me gevoel af, zolang het maar lekker in het gehoor ligt.

Ik zou dus willen zeggen, na het voorafgaane: het kan eigenlijk ook op je Triton. Iets onhandiger, maar net zo goed. Maar vooral ook: waar baseer je op dat een V-Synth zo geschikt is? Waarom niet één van de vele (goedkopere, zeker als je ook tweedehands kijkt) VA-synths? Een V-Synth is wel wat complex om mee te beginnen, en ik denk dat er veel meer opties op zitten dan je de eerste tijd nodig gaat hebben. Overkill dus!

Weet jij wat een masterkeyboard is?

Een keyboard dat andere keyboards kan aansturen. Dat gaat via MIDI, wat een protocol is om keyboards en randapparatuur (bijvoorbeeld een pc; alles moet op elkaar aangesloten zijn via speciale MIDI-kabels) elkaar te laten aansturen.

Vandaag heb ik een zaak in Rotterdam opgebeld, die zei veel klanten te hebben. Dat kan wel kloppen, omdat ze veel hebben. Ook veel oude modellen. Hoewel ik in Assen woon, wil ik daar weleens een kijkje nemen. Per slot van rekening heeft Da Capo in Nietap ook klanten overal in het land zitten. Ik ben benieuwd wat ze daar in Rotterdam hebben. Ik zag op hun site dat ze daar de Alesis Andromeda hebben en de Access Virus TI. Dat zijn allemaal dure apparaten. Die verkoper zei, dat als ik wat wil horen, dat ik er dan heen moet gaan. Dat was ook mijn idee. Gewoon eens orienteren, meer niet. Mijn voorkeur zou denk ik eerst uitgaan naar de V-synth van Roland. Vanwege de prijs wacht ik daar eerst even mee.

Tsja, de V-Synth is ook duur... Prijzen zeggen in ieder geval niets; het gaat erom wat jij wil. Zo'n Andromeda is echt over-the-top voor jou (qua complexiteit), en een Virus Ti gewoon veel te uitgebreid om zomaar mee te beginnen (behalve als je geld zat hebt natuurlijk ;) ). Wat betreft die zaak in Rotterdam (Feedback?). Er zijn zoveel winkels waar je heen kunt. Feedback heeft ook een filiaal in Apeldoorn (een tikje dichterbij wel...) en er is vast ook wel wat anders ergens in Noordoost-Nederland.

Hoe dan ook: laat je niets aanpraten, door niemand niet! Lees jezelf in, zoek uit wat je wilt en wat er is en hoe je dat op elkaar kunt laten aansluiten. Probeer synthesizers uit: luister naar de klank en bekijk hoe prettig het (lijkt te) werkt (werken). En geloof nooit verkopers! ;)

Ik zou bijna verplicht willen stellen, dat verkopers klanten erop wijzen, dat een V-synth geen piano of wat ook heeft. Dat kan schelen om mensen niet teleur te stellen. Want die V-synth schijnt niet zo goed te verkopen.

Tsja, niet echt, eigenlijk. Ik zou liever bijna verplicht willen stellen dat iedereen eerst wat informatie inwint voordat ze iets kopen! Een V-Synth is gewoon totaal niet bedoeld voor piano-geluiden. Je koopt toch ook geen piano om cello mee te spelen? (en nee, die vergelijking is niet overdreven!)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Daarop heeft polyfonie betrekking. Een polyfonie van 64 noten houdt in dat een synth 64 oscillators heeft om geluid op te wekken. Een patch die uit twee oscillators bestaat kun je dus 32 keer tegelijk laten klinken

Ik wilde aan dit stukje alleen toevoegen dat de polyphony van een synth meestal wordt aangegeven als een aantal stemmen. De VA architectuur van een synth bestaat dan vaak uit 3 Oscillatoren per voice en dus kan een 32 stemmige synth dan 32 x 3 oscillatoren weergeven. Om verwarring te voorkomen!

Verder goed verhaal!

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik wilde aan dit stukje alleen toevoegen dat de polyphony van een synth meestal wordt aangegeven als een aantal stemmen. De VA architectuur van een synth bestaat dan vaak uit 3 Oscillatoren per voice en dus kan een 32 stemmige synth dan 32 x 3 oscillatoren weergeven. Om verwarring te voorkomen!

Verder goed verhaal!

Oh ja! :stupid Beetje vreemd anders ook hoe die 3 oscs verdeeld worden over de 8 stemmen polyfonie van de Ion! :D

Origineel geplaatst door Acidfever
De VA architectuur van een synth bestaat dan vaak uit 3 Oscillatoren per voice en dus kan een 32 stemmige synth dan 32 x 3 oscillatoren weergeven. Om verwarring te voorkomen!

Het aantal beschikbare stemmen verschilt bij VA's per type. Bij de V-Synth is de polyfonie afhankelijk van de CPU load, net als bij de Nord Modulars. Als je de details wilt weten mbt de V-Synth, dan is er een overzicht te downloaden op de V-Synth V-Tribe website

[edit]http://v-tribe.info/documents/V-Synth2.0poly.pdf
[/edit]

Hoi iedereen,

Lennox, we mogen blij zijn, dat Alesis nog steeds zijn goeie waar kan leveren door die overname.

Cheimook, je antwoord doet me ook sterk denken aan programma’s die werken met je stem. Daar kun je ook allerlei dingen mee doen.

Een VA-synth. Moet ik dan bij voorbeeld denken aan de Juno van Roland of de XP-versie? Dan zit je ook in de tijd van de ‘ouderwetse’ synth van de jaren 80. De synth zonder piano’s enzo, zonder realistische geluiden. Als ik een synth voor erbij koop, heb ik het liefst een met synthgeluiden.

Een synth koop je niet zomaar. Dus ik heb het wel over de Alesis Andromeda of de Virus Access of wat ook. Maar ik wil ze eerst leren kennen. Het klopt inder-daad dat het aantal presets niet zoveel zegt, maar meer het aantal filters en osci-latoren enzo. Dus het aantal mogelijkheden om een geluid te vervormen. In Groningen heb ik ook op een V-synth gespeeld om zelf te ervaren of het me aanspreekt of niet. Dat kan ik voor mezelf het best bepalen. En ik weet dat een V-synth geen piano heeft enzo, maar daarom is het een synth voor erbij. Cool

Misschien zou dit in een andere thread behandeld kunnen worden. Maar ik orienteer eerst goed voordat ik iets koop. Dus eerst erop spelen en uitproberen. Een broek koop je ook niet zomaar zonder te passen. Of een ander kledingstuk.

Hoi iedereen,

Alesis Andromeda of de Virus Access

Ik kan je nu al vertellen dat je met een deze synths geen piano's klanken gaat maken.
kan wel hoor maar realistisch wordt het niet.

je kan dan beter voor iets anders gaan zoals sampleplayers/romplayers.

Synths moet je juist gebruiken voor onrealistische sounds....vinnik dan..

Hoi Alex,

Zou ik een tweede synth kopen, dan koop ik die ook voor de onrealistische geluiden. Dus een V-synth of Alesis Andromeda of Virus Access of misschien een oude synth kan daaraan voldoen. Hoe is dat trouwens met de Juno van Roland? Of zou ik eerst daarover een andere thread moeten starten?

Hoi Alex,

Zou ik een tweede synth kopen, dan koop ik die ook voor de onrealistische geluiden. Dus een V-synth of Alesis Andromeda of Virus Access of misschien een oude synth kan daaraan voldoen. Hoe is dat trouwens met de Juno van Roland? Of zou ik eerst daarover een andere thread moeten starten?

Ik zou als eerste synth niet beginnen met een Andromeda.. Je hebt zoooo ongelofelijk veel alternatieven die makkelijker te bedienen en te begrijpen zijn! Niet dat ik denk dat je dom bent ofzo hoor, hahaha, maar de Andromeda is (naar horen zeggen) echt een waanzinnig complexe bak.. Misschien meer een synth voor de studio-tweakerts als voor de live-muzikant..
Een Access Virus B/C keys is denkik een mooie optie! Maar er zijn zoooveel alternatieven..

Denk bijvoorbeeld aan:
Clavia NordLead 1, 2 of 3
Novation Supernova / Nova
Novation KS-4 of KS-5
Alesis Ion
Roland JP-8000

Allemaal erg vette bakken, makkelijk te bedienen en lekkere sounds! Ik zou zeggen, google is your friend :)

Hoi,

Die synths die je omschrijft, zijn al weer wat ouder. De Roland JP 8000 ziet er wel enorm vet uit. Maar ik vraag me af, of je iets tweedehands moet kopen, omdat de nieuwe synths ook kunnen wat de oude synths konden. Hij zal veel mogelijkheden hebben. Ik weet niet hoeveel presets die heeft. Wat zou die wel of niet kunnen als ik hem vergelijk met de V-synth?

Weet jij hoe goed de XP-serie was van Roland? Was die net zo goed als de JP 8000? Dan heb je nog de Roland JD 800. Hoe goed is die, eigenljk? Als je die wil zien, heb ik nog wel een URL voor je. Dat is http://www.vintagesynth.com/

Ik zo sowieso nog eens naar Rotterdam willen, maar Peter Verspuy. Ik zou weleens willen vragen wat zij adviseren. Of course kan ik als laatste zeggen, dat wil ik. De synts van vroeger zijn ook goed. Maar ik denk dat de synths van nu ook wat kunnen, waarschijnlijk meer. Een Andromeda zou ik weleens willen horen. Maar niet (gelijk) kopen. Dat noem ik als mogelijkheid om die eens te beluisteren. Ik ken hem niet. Maar de oude synths ken ik ook niet.

Die synths die je omschrijft, zijn al weer wat ouder. De Roland JP 8000 ziet er wel enorm vet uit. Maar ik vraag me af, of je iets tweedehands moet kopen, omdat de nieuwe synths ook kunnen wat de oude synths konden. Hij zal veel mogelijkheden hebben. Ik weet niet hoeveel presets die heeft. Wat zou die wel of niet kunnen als ik hem vergelijk met de V-synth?

Weet jij hoe goed de XP-serie was van Roland? Was die net zo goed als de JP 8000? Dan heb je nog de Roland JD 800. Hoe goed is die, eigenljk? Als je die wil zien, heb ik nog wel een URL voor je. Dat is http://www.vintagesynth.com/

XP-serie = romplers, JP8000 = VA, dus niet vergelijkbaar. Dat staat er gewoon bij hoor, op vintagesynth.com. De terminologie is dan wel een beetje anders, maar met zorgvuldig lezen moet je het er wel uit kunnen halen als je mijn verhaal hierboven goed gelezen hebt. De JD-800 is in principe ook een rompler (maar hangt er qua editing een beetje tussen. En de Juno is een 'gewone' analoge synth, dus hetzelfde idee van editing en sound als bij VA, maar een andere manier van opwekking van de golfvorm (dit is de omgekeerde geschiedenis natuurlijk, want de Juno was ouder en is zelf ook weer de opvolger van de opvolger van de enzovoorts, maar okee).

Ik zo sowieso nog eens naar Rotterdam willen, maar Peter Verspuy. Ik zou weleens willen vragen wat zij adviseren. Of course kan ik als laatste zeggen, dat wil ik. De synts van vroeger zijn ook goed. Maar ik denk dat de synths van nu ook wat kunnen, waarschijnlijk meer. Een Andromeda zou ik weleens willen horen. Maar niet (gelijk) kopen. Dat noem ik als mogelijkheid om die eens te beluisteren. Ik ken hem niet. Maar de oude synths ken ik ook niet.

Tsja... Nieuwe synths kunnen vaak wel wat meer ja, maar dat zit vooral in het bereik van polyfonie en diepgang van editing. Met de klank heeft dat niets te maken; velen vinden de Minimoog de vetste synth ooit, terwijl dat in 1970 zo ongeveer de eerste draagbare synth was. En bij VA-synths zie je nu ook nog dat de duurste synth echt niet de uitgebreidste is (een Studio Electronics SE1x kan lang niet zo veel als een Alesis Ion, maar is stukken duurder). Of een bepaalde tweedehands synth voor jou geschikt is heeft niets met nieuwigheid te maken (behalve als je uit principe tegen tweedehands bent), maar met wat je nodig hebt/wilt hebben qua sound en opties. In jouw geval lijkt tweedehands me juist erg handig; dan ben je geen bult geld kwijt als het tegenvalt. Dat zou de Andromeda bijvoorbeeld naar alle waarschijnlijkheid doen, aangezien zelfs mensen hier op SF die al lang met synths bezig zijn 'm weer weggedaan hebben vanwege de complexiteit. De V-Synth lijkt me net zo'n geval. Echt, denk nou eens serieus na over dat lijstje dat Ethereal opsomde (ik wil nog de Virus A-B-C toevoegen); lijkt mij voor jou veel interessanter! (maar het is jouw keuze natuurlijk)

Origineel geplaatst door Cheimoon
(een Studio Electronics SE1x kan lang niet zo veel als een Alesis Ion, maar is stukken duurder)

SE1x is wel analoog....

ik zou ook gaan voor een mooie snel in te zetten machine. ik heb zelf een andromeda en dat is nou niet echt de snelst in te zetten machine om dat de mogelijkheden zo groot zijn veel finetunen enz. als die bak meteen lekker klinkt dan is het goed.

nordlead 3 of virus of een waldorf Q spreken mij het meest aan.
Q key heeft zeer veel controls maar ook heel veel mogelijk heden en die past zo in de mix zonder al te veel moeite.
Nord 3 heeft een mooie warme klank, superpad machine en ook duidelijke contole. dus snel resutaat.
Virus is wat minder duidelijk qua controle vind ik maar wel een mooie bak waar je veel kanten mee op kan. spectralwaves zijn ook leuk.

ps, volgende maand heb ik trouwens een 1 stemmige mono se1x... wie had dat gedacht? ooit verslaafd aan unison en detune :D nu weet ik wat pas echt VET is...

Origineel geplaatst door Sjaak
Het aantal beschikbare stemmen verschilt bij VA's per type. Bij de V-Synth is de polyfonie afhankelijk van de CPU load, net als bij de Nord Modulars. Als je de details wilt weten mbt de V-Synth, dan is er een overzicht te downloaden op de V-Synth V-Tribe website

[edit]http://v-tribe.info/documents/V-Synth2.0poly.pdf
[/edit]

Volgens mij beschrijf je hier inderdaad DE 2 uitzonderingen.....hehe

De meeste overige VA's hebben wat betreft oscillatoren een redelijk statische architectuur en dus een vast aantal oscillatoren per stem. Access Virus: 3 + subosc, Waldorf microQ/Q 3 + 2 wavetable osc, Microwave XT 2 wavetable osc enz enz. In dergelijke synths kan alleen de polyfonie verminderen indien met bepaalde features als FM of bepaalde filters gebruikt (is vooral bij de microQ aan de orde). Maar je zult altijd het vooraf bepaalde aantal oscillatoren per stem beschikbaar hebben.

Maar er zijn inderdaad enkele uitzonderingen.....

Origineel geplaatst door Alex Omega
SE1x is wel analoog....

Ja, klopt, maar wat ik maar probeerde te zeggen: er is dus meer dat meespeelt in de prijs dan alleen maar het aantal opties. De duurste synth is niet per se de meest uitgebreide, en zeker niet 'objectief gezien de beste', of zoiets onzinnigs...

Origineel geplaatst door Alex Omega
ik zou ook gaan voor een mooie snel in te zetten machine.
Nord 3 heeft een mooie warme klank, superpad machine en ook duidelijke contole. dus snel resutaat.

Ik heb nu een V-synth en een Nord Lead 3 gehad maar voor een beginner zou ik ook eerder de Nord Lead 3 aanbevelen. De Nl3 klinkt heel goed en werkt heel gemakkelijk vanwege de LED's / knoppen, ideale VA synth om mee te starten.

Hoi,

Mensen, mij is ook verteld van de ROLAND VSynth XT. Een synth-module. Kan die net zoveel als de V-synth?

V synt!

V synt!

Kijk bij;
www.roland.com

Verschil;
V synt heeft toetsen
V synt heeft Beamers
Time trip pad op apparaat

XT
Geen toetsen, rack module
Geen beamers
VC1/2 ingebouwd
Time trip pad onderdeel van screen (niet apart dus)
Goedkoper

aanvulling van Sjaak;
De XT heeft ook nog USB audio...keyboard versie niet
okdan:

Verdere specificaties zijn gelijk.....

rob

:):

Laatst gewijzigd:
Back