V-synth wow

Origineel geplaatst door Sjaak
Hoe zit het nou precies? Is de V-Synth nou 16-parts multitimbraal zoals een Triton of Fantom of toch niet?

Ja hij is inderdaad 16 parts multitimbraal net als de fantom series.
Maar... je kunt zoals ik al eerder zei alleen part 1 editen.
Hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn, maar had wel leuk geweest als je kunt switchen naar andere parts en die dan ook kan editten.
maar helaas...

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik hoor bv steeds meer mensen roepen "doe mij maar een V-Synth" ipv een Access Virus TI.

Waar?Op straat?:P

Origineel geplaatst door Kenny
Ja hij is inderdaad 16 parts multitimbraal net als de fantom series.
Maar... je kunt zoals ik al eerder zei alleen part 1 editen.
Hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn, maar had wel leuk geweest als je kunt switchen naar andere parts en die dan ook kan editten.
maar helaas...

is dat veranderd dan ? want die ik had kon je alleen maar splits maken,niks 16-parts multitimbraal....stond wel op de site,maar niks in de handleiding en geen menu/functie voor te vinden....daar ben ik in ieder geval zwaar op afgeknapt....

en hoe is dat met versie 2....hebben ze nu al een goede librarian/editor ? want die oude was gewoon zwaar ruk...kon je helemaal niks mee.....

en hoe is de sample invoer nu ? dat was ook allemaal erg omslachtig en tijdrovend...(elke sample apart invoeren en omzetten naar v-synth formaat..)....

en die D-50 ? kun je die al tegelijk met de v-synth gebruiken ?

voor mij blijft het gewoon Kontakt in een doosje met te veel beperkingen...jammer...

Origineel geplaatst door sinew1958
Waar?Op straat?:P

;) ja de melkboer. Nee, 't viel mij op dat er op dit forum meerdere personen enorm balen van de Access Virus TI die maar niet komt en zeiden dat de V-Synth XT toch wel erg lekker klinkt. Op andere synth forums hetzelfde verhaal, 't lijkt er op dat de V-Synth toch aan populariteit wint sinds OS 2.0. Lijkt mij logisch: de XT ziet er goed uit, klinkt goed en de laatste tijd is er in het topsegment nou niet veel bijgekomen. Ik heb zelf een Nord Rack 3, die kost bijna net zoveel als een XT maar persoonlijk denk ik dat de XT breder inzetbaar is: samples, variphrase, COSM effecten etc

Origineel geplaatst door dione
is dat veranderd dan ? want die ik had kon je alleen maar splits maken,niks 16-parts multitimbraal....stond wel op de site,maar niks in de handleiding en geen menu/functie voor te vinden....daar ben ik in ieder geval zwaar op afgeknapt....

en hoe is dat met versie 2....hebben ze nu al een goede librarian/editor ? want die oude was gewoon zwaar ruk...kon je helemaal niks mee.....

en hoe is de sample invoer nu ? dat was ook allemaal erg omslachtig en tijdrovend...(elke sample apart invoeren en omzetten naar v-synth formaat..)....

en die D-50 ? kun je die al tegelijk met de v-synth gebruiken ?

voor mij blijft het gewoon Kontakt in een doosje met te veel beperkingen...jammer...

Als je rechtsbovenin op menu drukt, en dan op info , krijg je je 16 parts die je dan wel vrij onafhankelijk van patch kunt veranderen, en dit werkt bijvoorbeeld in cubase gewoon op netjes 16 kanalen.
En splits kun je ook weer naar onafhankelijke kanalen sturen.

Ja, je hoeft toch alleen maar samples om te zetten als je gebruik wilt maken van die variphrase, zoniet dan kun je je wav samples gewoon gebruiken zonder die variphrase.
Maar je kan nog steeds niet batch processen.

Je kunt nog steeds niets samen gebruiken, gaat ook nooit gebeuren ook denk ik.
Ach zie het zo, het is wel een multifunctioneel ding, hij is voor veel dingen inzetbaar, en het werkt vrij snel, en die 2.0 update is de moeite waard.
Alleen vind ik de fingerpadfunctie te traag werken, en de knoppen voelen wel goed aan maar synchroniseren soms niet zo goed met de beweging op het display.
Maar het kan ook aan die joint gelegen hebben...:peukie:

Origineel geplaatst door Kenny
Als je rechtsbovenin op menu drukt, en dan op info , krijg je je 16 parts die je dan wel vrij onafhankelijk van patch kunt veranderen, en dit werkt bijvoorbeeld in cubase gewoon op netjes 16 kanalen.
En splits kun je ook weer naar onafhankelijke kanalen sturen.

Dus als je dan een patch wilt editten,moet je die eerst op kanaal 1 hebben.....zoiets was het toch ?
( Correct me if i'm wrong)
Dat kan toch niet meer in de 21ste eeuw...;)

Ja, je hoeft toch alleen maar samples om te zetten als je gebruik wilt maken van die variphrase, zoniet dan kun je je wav samples gewoon gebruiken zonder die variphrase.
Maar je kan nog steeds niet batch processen.

Dat scheelt al ietsje....maar in de praktijk wil je toch die Variphrase inzetten,dus echt schokkend is die vooruitgang nog niet.......

Ik herinner me dat in de Librarian zoiets stond als : 'je kunt de samples niet hernoemen of verplaatsen'...is dat al veranderd ?

Je kunt nog steeds niets samen gebruiken, gaat ook nooit gebeuren ook denk ik..

Als dat zou kunnen...zou ie waarschijnlijk veel meer verkocht worden....tis jammer dat het niet kan,ik vermoed dat het te maken heeft met de belabberde multi-werking....maar goed...

Ach zie het zo, het is wel een multifunctioneel ding, hij is voor veel dingen inzetbaar, en het werkt vrij snel, en die 2.0 update is de moeite waard.
Alleen vind ik de fingerpadfunctie te traag werken, en de knoppen voelen wel goed aan maar synchroniseren soms niet zo goed met de beweging op het display.
Maar het kan ook aan die joint gelegen hebben...:peukie:

Tja....ik wil ook niet continu de hele boel afzeiken,want in theorie is het een verschrikkelijk mooi apparaat....en als die lullige puntjes opgelost worden (waar ik een hard hoofd in heb) zou ik zeker weer zo'n ding aanschaffen...
oh,nee...want de klank beviel me ook niet echt.. :D

Maar gelukkig blijft Roland wel doorontwikkelen met het OS...ooit zal het een vette bak worden...

Hi everyone,
Hebben jullie de recensie in de interface al gezien (of ligt de nieuwe pas volgende week in de winkel)?
Die is behoorlijk lovend over de v-synth xt (en dus ook de v-synth).

Voor mijzelf is de bottom line die ik ook teruglees in de recensie: hij doet iets ANDERS dan andere synths en heeft een geweldige user interface. Ik wil niet zover gaan om te zeggen dat ie in het rijtje thuishoort waar de schrijver m in plaatst, maar het apparaat verdient toch een plaatsje in de hall of fame van bijzondere synths.

Lezen zou ik zo zeggen!

En nee... Dione, ik ben nog niet uitgekeken op de v-synth. Ik beoordeel het apparaat niet op wat ie niet is en niet zal worden. Ik accepteer m gewoon zoals ie is. Ben bezig om de eerste monsterhit met "v-sound" te maken. Als ik er ooit in slaag krijgen jullie m uiteraard als eerste te horen.

De V-synth (XT) ken ik zelf niet; het lijkt me wel een aparte bak die ik eens zou willen uitproberen. Persoonlijk vind ik echter de reviews e.d. in Interface vaak veel te kort en ook nog eens van magere kwaliteit, zodat ik me daar niet zo snel door zou laten leiden.

Ik heb er zelf sinds kort een.....en ik moet zeggen..........WoW

Als ik hemwat langer heb zal ik een uitgebreide review plaatsen, maar tot nu toe vindt ik het echt een heel bijzondere machine.....volgens mij wonen er digitale elfen in.

ik heb ooit de vsynth 1.0 uitgebreid getest en vond het helemaal niets. dit kun je ook terugvinden wat ik er toen van vond ergens in het begin van deze thread. Echter , sinds OS 2.0 en de release van de vsynth xt waarin de vc1 en 2 al ingebouwd zitten is mijn mening na een testje compleet veranderd.

Ik heb sinds een tijdje de vsynth XT dan ook in huis en kan niet anders als zeggen dat Roland een killer machine van de vsynth gemaakt heeft. De os 2 update was precies wat er miste t.o.v. de vorige versies. De va uitbreidingen zoals de feedback osc :p en de superwave zijn gewoon waanzinnig. Ik heb geprobeerd een paar patches te maken die ik ook op mijn jp8000 had, en de vsynth had er (ondanks dat er wat beperkingen zijn tov een jp8000) geen enkel probleem mee om dit zeer dicht te benaderen. Als je daarnaast kijkt wat er inmiddels kan met de vsynth module zelf sla je gewoon stijl achterover. Bij de xt krijg je de d50 en de vocoder (waarin o.a. de vp330 gemodeleerd zit) kado.

Voorheen bij os versie 1.0 zag ik nog niet het grote voordeel van een vsynth in mijn studio t.o.v. absynth en kontakt. Maar sinds o.s. 2 is dat voor mij compleet veranderd. Ik denk (zeker gezien het feit dat de vsynth xt echt moeilijk leverbaar is) dat roland met de vsynth xt en hun inverstering in os 2 wel eens de verassing kan gaat worden op de synth markt in 2005. (en ik hoor inderdaad ook veel mensen die oorspronkelijk voor een virus ti wilden gaan, nu overwegen de vsynth xt te gaan kopen, zoals iemand hier in de thread hier al zei)

Origineel geplaatst door Hooihuis
Persoonlijk vind ik echter de reviews e.d. in Interface vaak veel te kort en ook nog eens van magere kwaliteit, zodat ik me daar niet zo snel door zou laten leiden.

Vind ik soms ook wel, maar soms vind ik dat ook wel weer prettig en lees ik liever een wat algemenere review. Ik hoef persoonlijk geen uitgebreide beschrijving van elke knop met een complete functie beschrijving. Dan download ik de handleiding wel. Maar soms is het wel erg karig of algemeen.

begrijp me niet verkeerd,ondanks mijn overwegend negatieve posts hier vind ik het wel een bijzonder apparaat....
het synth-gedeelte was al goed,ondanks de (in mijn ogen) tegenvallende klank.....(iets wat veel mensen met mij eens waren,getuige de reacties op de vele mp3's die ik hier gepost had..;) ...)

ik heb het apparaat hier thuis gehad en 1 op 1 kunnen vergelijken met bijv. Virus,Nova,Kontakt,Korg Legacy en meer...en al die apparaten/software klonken beter,waren dynamischer en lagen beter in de mix dan de 2400 euro kostende V-Synth...(de vergelijking met analoge synths zal ik het niet over hebben,das niet eerlijk)....dit heb ik echter allemaal voor lief genomen omdat ik deze synth zag als een ambient/atmosferische synth,die ik vooral wilde gebruiken voor spacey geluidjes en bewegende klanktapijtjes....

maar waar o.a. ik over viel,is de manier van werken als je zelf samples wilt importeren...en ik heb nog steeds niks gelezen over verbeteringen op dat gebied....terwijl dat volgens Roland zelf juist de grote kracht is van de V-Synth...

hebben jullie al eigen samples gebruikt ? en hoe werkte dat ?

want het is leuk dat er een hoop goede samples en presets in zitten,maar die wordt je uiteiindelijk toch zat...

en als ik dan een sample inlaadt van bijv. een orchestral hitje van E-Mu (een sample waarvan ik weet dat je dr alle kanten mee op kan) en vervolgens kan ik die maar 1 octaaf transponeren en kan ik er niet eens de trucjes mee doen die Roland belooft,dan twijfel ik toch ernstig aan de capaciteiten.....
(of als ik een drone loop inlaadt van een sample cd en de V-synth de loop-points niet overneemt,en sterker nog,niet eens een loop kan maken zonder tikken,laat staan er zn fabuleuze Variphrase synthese op los kan laten......):frons:

ook de multitimbrale werking is niet verbeterd (zelfs de Interface,die zelden negatief zijn gaven dit aan).....

en echt waar....al dat mierengeneuk van mij komt erg zeikerig over,maar ik had graag gewild dat dit maar half de bak was die Roland beloofde.....dan had ik 'm zeker gehouden....of had ik nu de XT aangeschaft...:D

mijn conclusie blijft : voor 2000 euro (dat kost de V-Synth XT nu ) kun je veel betere en wel goed werkende apparaten kopen....leuk een D-50 kloon,maar die kun je niet tegelijk met de V-Synth zelf gebruiken....en 2000 euro voor een D-50,kom op zeg,dat is toch pure geldklopperij...:Z

ik heb de mijne omgeruild voor o.a een 900 euri kostende Nord G2 (die blaast de V-Synth aan alle kanten omver,hoe bedoelt u bewegende klanktapijtjes8~ ) en nog meer spullen.....en tot nu toe heb ik daar geen spijt van.....

ik wacht geduldig af op versie 3....misschien dat die mij over kan halen (en dat hoop ik oprecht,want de beloofde specs zijn op papier echt vet)...maar tot nu toe hebben de recensies en gebruikers-ervaringen mij niet kunnen overtuigen....en volgens de verhalen die ik van collegas en experts hoor ben ik niet de enige...

veel suc6 allemaal met de V-Synth....en maar hopen dat het touch-screen van de V-Synth op veel andere synth komt...

Origineel geplaatst door dione
begrijp me niet verkeerd,ondanks mijn overwegend negatieve posts hier vind ik het wel een bijzonder apparaat....
het synth-gedeelte was al goed,ondanks de (in mijn ogen) tegenvallende klank.....(iets wat veel mensen met mij eens waren,getuige de reacties op de vele mp3's die ik hier gepost had..;) ...)

ik heb het apparaat hier thuis gehad en 1 op 1 kunnen vergelijken met bijv. Virus,Nova,Kontakt,Korg Legacy en meer...en al die apparaten/software klonken beter,waren dynamischer en lagen beter in de mix dan de 2400 euro kostende V-Synth...(de vergelijking met analoge synths zal ik het niet over hebben,das niet eerlijk)....dit heb ik echter allemaal voor lief genomen omdat ik deze synth zag als een ambient/atmosferische synth,die ik vooral wilde gebruiken voor spacey geluidjes en bewegende klanktapijtjes....

maar waar o.a. ik over viel,is de manier van werken als je zelf samples wilt importeren...en ik heb nog steeds niks gelezen over verbeteringen op dat gebied....terwijl dat volgens Roland zelf juist de grote kracht is van de V-Synth...

hebben jullie al eigen samples gebruikt ? en hoe werkte dat ?

want het is leuk dat er een hoop goede samples en presets in zitten,maar die wordt je uiteiindelijk toch zat...

en als ik dan een sample inlaadt van bijv. een orchestral hitje van E-Mu (een sample waarvan ik weet dat je dr alle kanten mee op kan) en vervolgens kan ik die maar 1 octaaf transponeren en kan ik er niet eens de trucjes mee doen die Roland belooft,dan twijfel ik toch ernstig aan de capaciteiten.....
(of als ik een drone loop inlaadt van een sample cd en de V-synth de loop-points niet overneemt,en sterker nog,niet eens een loop kan maken zonder tikken,laat staan er zn fabuleuze Variphrase synthese op los kan laten......):frons:

ook de multitimbrale werking is niet verbeterd (zelfs de Interface,die zelden negatief zijn gaven dit aan).....

en echt waar....al dat mierengeneuk van mij komt erg zeikerig over,maar ik had graag gewild dat dit maar half de bak was die Roland beloofde.....dan had ik 'm zeker gehouden....of had ik nu de XT aangeschaft...:D

mijn conclusie blijft : voor 2000 euro (dat kost de V-Synth XT nu ) kun je veel betere en wel goed werkende apparaten kopen....leuk een D-50 kloon,maar die kun je niet tegelijk met de V-Synth zelf gebruiken....en 2000 euro voor een D-50,kom op zeg,dat is toch pure geldklopperij...:Z

ik heb de mijne omgeruild voor o.a een 900 euri kostende Nord G2 (die blaast de V-Synth aan alle kanten omver,hoe bedoelt u bewegende klanktapijtjes8~ ) en nog meer spullen.....en tot nu toe heb ik daar geen spijt van.....

ik wacht geduldig af op versie 3....misschien dat die mij over kan halen (en dat hoop ik oprecht,want de beloofde specs zijn op papier echt vet)...maar tot nu toe hebben de recensies en gebruikers-ervaringen mij niet kunnen overtuigen....en volgens de verhalen die ik van collegas en experts hoor ben ik niet de enige...

veel suc6 allemaal met de V-Synth....en maar hopen dat het touch-screen van de V-Synth op veel andere synth komt...

Een 2ehands echte D50 kost je zo'n 150 - 175 Euro. Je opmerking van de G2 is wel iets onterecht. De sound zal ongetwijfeld beter zijn maar je mist wel de touchscreen van de V-synth. De Modualr G2 Engine die jij hebt heeft alleen een powerknop en moet volledig via midi/ computer bedient worden.

Bovendien kan een Nord Modular G2 helemaal niets met samples en zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook nooit kunnen.

Neemt niet weg dat de Modular G2 wel de capaciteit tot vette geluiden heeft. Ik heb mijn engine verkocht omdat ik de sampling te erg miste en met reaktor dezelfde resultaten behaal (en wel samples kan verzieken)

Ik heb de V-synth nu een paar weken, heb net het vocalkaartje binnen, en de D50 had ik er ook al bij.
Tsja, Dione smaken verschillen...ik heb zowat alles aan VA hier staan inclusief mijn naamgenoot en moet toch echt zeggen dat de V-synth heel erg goed uit de verf komt. Krachtige bassen, zweverige pads, idiote sfx, alles kan met die machine.
Ik heb ook een Kurzweil K2600s, die verder gaat in synthese, maar qua handson vind ik dit een zeer inspirerende bak.
Ik heb dat Da 'V' code geluidje vervangen door een 'om mani padme om' en kan gemakkelijk 3 oktaven omhoog en omlaag. Je moet gewoon wat op de V-synth zelf editen met die samples...

Oh ja, ik geloof dat Dione eigenlijk spijt heeft dat ie hem weer heeft weggedaan8o)

Dione, hier exact dezelfde ervaringen als VL1. De vsynth 2.0 versie kicks ass vind ik. Ik snap je punten wel en sommige dingen zijn wat minder fraai, maar zo negatief als jij het ervaren hebt is het voor mij in ieder geval niet in de praktijk. Ook ik heb al die apparaten hier staan om te vergelijken en kwa sound staat de vsynth absoluut zijn mannetje inmiddels. Het is wel zo dat in sommige van andere synths de geluidsdruk wat groter is in het laag, echter, dat haal je in de mix praktisch altijd weg, voor de vsynth hoef je verassend weinig te doen om dat goed te integreren in je songs. Zeker als je de analoge bank van roland download voor os2 , hoeft de vsynth zich niet te schamen voor zijn prestaties t.o.v. een virus c of waldorf q of supernova ii , etc. De nieuwe oscs in de vsynth overtuigen inmiddels enorm ,daarbij opgeteld de cosm mogelijkheden maakt het tot een divers apparaat. Wat betreft de fabriek presets van roland, die zijn voor de verandering vrij goed, daar waar os 1 een wazig geheel was kwa patches, zijn de patches van os 2 direct inzetbaar op vele fronten, met name de meegeleverde drumkits zijn van een waanzinnig goede kwaliteit en zeer divers.

Sample import is niet lastig vind ik, op de vsynth xt druk ik op een knopje en automatisch opent een folder in windows waarin ik de samples kan slepen. Deze worden via usb dan volautomatisch gekopieerd naar de vsynth. Vervolgens kun je op de vsynth xt de samples markeren (1 voor 1, of ineens alles) en alle samples worden geimporteerd naar je project. That's it, niet meer stappen nodig. Later bij het bouwen van je patches kun je altijd nog per sample bepalen volgens welke methode je ze wilt encoden, er zijn 3 encode methoden die afhankelijk van het gebruik van de sample de sample op een bepaalde manier variphrasen. De keuze voor je encode methode bepaalt voor een heel groot gedeelte het succes van de variphrase. De problemen zoals jij ze ervaren hebt heb ik zelf nog niet ervaren.

Wat betreft looppoints heb je gelijk, het valt tegen dat die niet automatisch overgenomen worden, echter, je kunt zeer simpel met een externe editor kijken waar de originele looppoints zaten en deze waarden via het numerieke keyboard direct ingeven. Op dat moment zijn de looppoints exact hetzelfde.

Multitibraliteit houdt inderdaad niet over, het is mogelijk om 16 geluiden tegelijk te gebruiken, echter deze maken allemaal gebruik van dezelfde effect sessie van je preset op kanaal 1. Das niet echt handig, maar ik vind het geen probleem want in de praktijk zul je de vsynth juist voor de aparte dingen gaan gebruiken. Simpel voorbeeld, normaal was ik uren kwijt aan het aanpassen van vocals in melodyne om het precies zo te laten zingen als ik wilde, nu gooi ik de vocal in de vsynth , ik variphrase hem , en voila. Nu kan ik die vocal exact zo laten zingen als ik zelf wil met de keys op mijn synth. Wil ik op het 3 woordje een akkoordje (dus 3 stemmig) dan sla ik in plaats van 1 noot de 3 noten van het akkoord aan , en voila de zangeres zingt ineens 3 stemmig. Dat scheelt dus enorm veel tijd.

De fabriekspresets zijn leuk maar was ikzelf snel op uitgekeken, maar na het maken van een aantal eigen patches blijkt pas hoe goed de vsynth eigenlijk echt is. Wat ik er nu uit krijg, lukt me dus echt met geen 1 synth in mijn huidige setup. Wat bijvoorbeeld geweldig is , is dat je er een sample ingooit die je leuk vindt, dan de sample 'bevriest' en het klankkarakter gebruikt als nieuwe osc (en ook nog volledig stuurbaar via formanten en timetripping). Als je deze sample dan weer combineert met bijvoorbeeld de feedback osc kun je waanzinnige patches creeeren.

Maar ik blijf erbij, in os1 kan ik me heel goed vinden in jouw verhaal, maar os2 is gewoon wezenlijk anders. Het zit stampvol extra dingen die het nu echt afmaken, voorbeelden zijn een stepmodulator met 4 onafhankelijke modulators die je kunt koppelen aan alles in je patch, of de extra nieuwe gemoduleerde oscs zoals de supersaw en de feedback of xmod osc. etc...

In de xt heb je dan ook nog de vc1 en vc2, De vc2 is een verhaal apart, ook die is gewoon zo enorm goed , de mogelijkheden daarvan zijn ook weer fantastisch (met name voice modelling module).

Ik heb gisteren ook weer wat zitten stoeien.

Mijn eigen stem gesampled en die kon ik binnen 1 minuut heerlijk gebruiken om melodieen te spelen en koortjes te vormen. Beetje formateren en voila een dameskoortje....zuiver en realistisch.

Verder kon ik die zelfde stemsample in 10 seconden verdraaien tot een weirde soundscape die lekker doorreutelde en vervolgens weer terrugveranderde in mijn stem.......

Dit kan buiten de computer geen 1e synth.....zelfs op de computer gaat dit niet zo makkelijk en snel.

Niet bashen en niet appels en peren.....je weet wel..........

...oh ja, dat vocal kaartje kostte me slechts 188 euro bij Tach en Tally Den Haag of Studio de Dijk te Alkmaar. Als je kan laten zien dat je het ergens goedkoper krijgt krijg je het bij hen voor dezelfde prijs en een lekkere bak koffie:)

Back