Die radiogeluiden aan het begin van de FM frequentieband in de jaren 80

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Eigenlijk was ik op zoek naar die geluiden die je vroeger hoorde als je je radio helemaal aan het begin van de FM band zette bij 87.3 mHz geloof ik. Op google kan ik niets vinden.

Kan iemand zich dat nog herinneren? Het waren 5 bliepjes en dan 4 lage tonen ofzo...
Dat ging de hele tijd door, en nu hoor je dat niet meer...
Weet ook iemand toevallig wat dat uberhaupt was?
Het is nu ook niet meer te horen....
Ik vond het altijd best fascinerend :)

ik heb geen idee, misschien een soort sync signaal? net als vroeger met het nieuws op de radio

Ik weet denk ik wel wat je bedoelt en op de een of andere manier vond ik dat toen ook altijd wel wat hebben. Waarschijnlijk sluimerde er toen al een interesse voor bliepjes etc. Er zaten ook periodes van stilte (ruis) tussen...het was enigszins mysterieus en rustgevend tegelijk, vooral als je 's avonds in bed lag en er naar luisterde.

Volgens mij had toen ooit eens iemand tegen me gezegd dat het de "politieband" was of zoiets. Ik meen me ook te herinneren dat de toontjes wel eens onderbroken werden door vage gesproken berichten, die eigenlijk niet te verstaan waren. Maar als ik daar nu over denk lijkt dat me toch wat sterk.

mijn oom heeft hier ook eens iets over verteld, ik zal hem eens navragen want ik meen mij te herinneren dat hij dit ook eens op een band heeft opgenomen.

Volgens mij had toen ooit eens iemand tegen me gezegd dat het de "politieband" was of zoiets.

Dat heb ik ook wel eens gehoord.

Hehe, ik ben wel eens langsgeweest daar waar de jostiband vandaan kwam, op open dag ofzo, weet ik niet meer precies, daar liep een gast met een (toen had je die nog) enorme gettoblaster op zijn schouder met die geluidjes keihard aan, de hele middag. Iets wat ik nooit meer zal vergeten. Schitterend! :D

Hehe, ik ben wel eens langsgeweest daar waar de jostiband vandaan kwam, op open dag ofzo, weet ik niet meer precies, daar liep een gast met een (toen had je die nog) enorme gettoblaster op zijn schouder met die geluidjes keihard aan, de hele middag. Iets wat ik nooit meer zal vergeten. Schitterend! :D

haha tegek:P

stom dat ik toen niet wat opgenomen had, ik ben nogal van de jeugdsentiment :)

dat zou inderdaad de politieband geweest kunnen zijn. Of een van de vele geheimzinnige "number stations" uit die tijd. Op youtube is er het nodige over te vinden :)

Ik heb een hele stapel opnamen van die laatsten en behoorlijk veel achtergrond info voor de geinteresseerden.

ook nog een leuke =)

voor de liefhebbers van deze jeugdsentiment wat betere kwaliteit :

Attachments

• semafoonriedel.mp3
    337,2 KB · Bekeken: 104
ik vind de radio storing niks meer na invoering van de digitalezenders, ik heb nog kilometers tape ergens liggen met allemaal verschillende storingen opgenomen met een oude buizen wereldontvanger
nu kan je alleen s'nacht nog vage sterrenbliepjes ontvangen

Zoiets kan je toch ook redelijk met een synth namaken? S/H op de Pitch van een blokgolf/pulse en een beetje reverb en bitcrushing om t op smaak te brengen...

Ik ken t verder niet van vroegah trouwens :)

Ha, goede vraag. Nu weet ik gelijk wat er in de intro van Air - Les Professionels (van het album Premiers Symptomes) zat.

Volgens mij maakte dit ding:

Ivi9t.jpg

ook zo'n geluid.

Maar het is niet pure willekeur; het volgt een bepaald protocol, dus heeft een stepsequencer inprogrammeren hoogstwaarschijnlijk meer nut.

OMG, dit zou nog eens een hit kunnen worden:D
ALS... maar dan vooral ook niet omdat het melodietje nou zo bijzonder zou zijn maar vanwege het kromme geheel uit proporties gerukte valse sentiment wederom ende nutuulk... dit soort bleeppoep was nog leuk in de begin jaren van kraftwerk maar slaat nu echt helemaal in zijn geheel ende totaal nergens meer op...
Zoiets kan je toch ook redelijk met een synth namaken? S/H op de Pitch van een blokgolf/pulse en een beetje reverb en bitcrushing om t op smaak te brengen...
ook dat... sowieso heeft het verder ook weinig significatie hoe het dan pcies zou moeten klinken zeker niet als de nieuwe meute aan luisteraars het toch niet meer kent... een beetje hetzelfde als geluiden uit te ruimte willen verwerken in muziek ofzo...

Laatst gewijzigd:
Back