Mbase 11, probleem met midi clock

raabje

Korg Gadget!
Hallo Forum,

Gisteren een Mbase 11 ontvangen, ik heb er een probleempje mee.

Als ik de Mbase aan mijn hardware sequencers hang (Roland MC50 / Kawai Q-80), dan loopt ie niet goed neem, kick klinkt niet lekker, maar nog veel erger, bij een 4/4 beat slaat ie de 2e en 4e tel over.

Probleem zit denk ik in het signaal dat de sequencers uitsturen, zit midi clock in, en nog veel meer, song postion data, start/stop, etc.

Als ik hem aan de PC met Ableton hang, en alleen note data uitstuur, dan doet de Mbase het wel prima.

Beetje dom allemaal, de LFO van de Mbase zou ook met midi clock moeten kunnen syncen. En hardware sequencers hebben een lekkere strakke timing, voor de kick heel belangrijk.

Via google al wat topics gelezen van Machinedrum bezitters die hetzelfde probleem hebben met de Mbase.

Alternatief is nu de Mbase met audio triggeren, percussie geluidje van mijn Akai sampler gebruiken als trigger. Eventuele vertraging die ontstaat kan ik compenseren op de sequencer, het spoor met de kick een paar ms. vervroegen t.o.v. de rest.

Kan iemand bovenstaande bevestigen, of heeft een handige tip? Behoorlijke bummer.... Midi filter van Midi Solutions er tussen zetten is me veel te duur. Misschien kan ik hem nog via een andere synth of efx bak routen, en dat deze midi clock en andere overbodige signalen filtert.

Ik heb dat probleem niet, sequence hem met een Spectralis en geef hem ook nog gemerged info via een akai mpd.
Gaat heel erg lekker.

Mogelijk zendt de Spectralis minder data uit dan mijn sequencer(s)?

Ik heb al gekeken met Midi OX op de PC, hardware sequencers sturen hele waslijsten met data uit, naast simpele note aan/uit.

Ik zal vanavond de midi output met Midi OX filteren en doorsturen, ik ben benieuwd welk deel van de data ervoor zorgt dat ie niet triggert.

Ik hoorde er bij i4 muzique ook al soorgelijke geluiden over. Ben eerlijk gezegd blij om te horen dat er toch nog een aantal mensen die hem wèl strak aan MIDI krijgen.

Ik trigger m´n MBase 11 met een analoge sequencer, maar ik heb er wel een Doepfer Pocket Control op zitten.
Als je een lange string midi data naar de MBase stuurt, dan slaat hij noten over. Dat is een probleem helaas.

Wat bedoel je met een lange string midi data?
Als ik in Ableton ermee werkt dan stuur ik alle controllers die die heeft continu aan in een eigen spoor..
Tot nu niet veel geks.

Wat bedoel je met een lange string midi data?
Als ik in Ableton ermee werkt dan stuur ik alle controllers die die heeft continu aan in een eigen spoor..
Tot nu niet veel geks.

Bij mij word er soms een noot over geslagen als ik aan een knop van de pocket control draai.

Daar heb ik echt helemaal geen last van.....vreemd hoor.
Live heb ik er een akai mpd24 aan hangen waar ik alles mee doe, ook program changes knoppen en schuiven.
In de studio heb ik er ableton aan met alle controllers uitsturend en ook nog een behringer bfc met de controllers eraan.
Blijf hvooral het overslaan van noten raar vinden.

Ben iets verder gekomen. Op de Roland MC50 heb ik zo veel mogelijk midi transmissie uitgezet, clock, active sensing, retrigger, etc, dan werkt de Mbase.

De Kawai Q-80 blijft problemen geven, maar als ik midi out van de Q-80 via mijn Roland EF303 effect naar de Mbase stuur, dan doet ie het ook. De Kawai heeft geen opties voor midi uit signaal. De EF303 zal iets filteren voordat ie signaal via midi out (soft thru) doorstuurt.

Helemaal vreemd is dat als ik de midi out naar de PC stuur, en met Midi OX direct weer naar buiten stuur naar de Mbase, zonder midi filter, de Mbase het ook goed doet. Dit is geen optie, ik wil geen pc in de midi keten om midi jitter en latency te voorkomen.

Via midi thru van mijn andere effecten en de Akai cd3000xl doet de Mbase het niet.

Moet nog even proberen op de Roland MC50 om 1 voor 1 meer signalen aan te zetten, kijken waar het mis gaat.

Ik dacht dat ik een oplossing had, de MC50 als kick sequencer met de Mbase als slave aan de Q80, vervelende is dat de Q80 automatisch patterns loopt, en de Roland niet. Na een stop moet ik dan op de MC50 elke keer shift-play drukken om tracks te laten loopen. Kan nog een hele lange track maken, b.v. 30 minuten met 4/4 beats als noodoplossing, de MC50 reageert verder prima op play en stop van de Q80.

Dan maar voorlopig alleen de Q80 via de EF303, of audio trigger, moet dit nog proberen. Ik kan het nog steeds niet echt verklaren.

Op de Roland MC50 laat de Mbase af en toe een beat vallen als ik clock of active sensing aan laat staan. Ik heb midi clock niet echt nodig voor de Mbase, LFO kan ik handmatig op BPM instellen. Ik vind gekke kicks met veel modulatie (nog) niet interessant.

Ik heb nu een werkende hardware sequencer setup, MC50 als master met op midi out 2 de Mbase. Aan midi out 1 hangt de Kawai Q-80 als slave. Out 2 geeft alleen note data, Out 1 geeft alles door.

Kick loopt heerlijk strak. Lekker om met een analoge kick te werken.

Andere theorie van mij is dat het note off commando de Mbase in de war brengt, de Mbase triggert alleen, one shot, dan heb je volgens mij alleen note on data nodig. Op teveel midi info tegelijkertijd reageert de Mbase traag. Duur van de noot-aanslag heel kort maken geeft geen verschil.

Update over de Mbase11: Ik heb een Midi Solutions Midi event processor plus gekocht voor een prikkie, als ik deze voor de Mbase hang en midi clock of song position filter, dan doet ie het goed met een Kawai Q80 sequencer. Had ik al verwacht, hierbij toch even de bevestiging.

Back